برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

 غذای مغز چیست و چطور به ذهن خود غذا دهید؟

آیا می‌دانستید که تغذیه  و غذا رابطه مستقیمی با هوش، شادی و فعال بودن شما دارد؟ بیش از هر زمان دیگری غذا در زندگی ما اهمیت پیدا کرده است. ما در بین پست‌های غذاهای رژیمی اینفلوئنسرهای اینستاگرام و کلی تبلیغ درباره فست‌فودهای خوشمزه و پر پنیر گیر افتاده‌ایم.

شما می‌توانید غذا را به عنوان یک وسیله فقط برای سیری ببینید یا یک روش برای رسیدن به قله‌های موفقیت! شاید این جمله برای شما عجیب باشد. اما داشتن یک رژیم غذایی صحیح بر پایه تغذیه دوستدارِ مغز، می‌تواند در بلندمدت روی بهره‌وری و خلق و خوی ما اثر مثبت بگذارد و کمک کند در مسیر پیشرفت و موفقیت محکم‌تر قدم برداریم. اولین قدم، آشنایی با کارکرد بدن و نیاز‌های آن است. پس با سبکتو همراه باشید تا با غذای مغز بیشتر آشنا شویم.

غذا مغز

مغز فقط ۲ درصد از بدن را تشکیل می‌دهد اما ۲۰ درصد انرژی آن را مصرف می‌کند. پس اگر به مغز غذا کافی نرسد خیلی سریع احساس خستگی می‌کنیم و آنچه که می‌خوریم به طور کامل روی عملکرد مغزمان اثر می‌گذارد. به طور مثال شکر اضافه می‌تواند روی عملکرد‌های شناختی ما اثر منفی بگذارد یا برخلاف چیزی که زیاد شنیده‌ایم مغز برای محافظت از خود و تولید لیپید به کلسترول نیاز دارد. کتون‌ها هم جز موارد ضروری برای خلق و خوی ما هستند. طبق تحقیقات دانشمندان، تغذیه و غذا سالم می‌تواند تا ۸۰ درصد خطر ابتدا به دیابت، افسردگی، زوال عقل و فشار خون را کاهش دهد. پس یک رژیم غذایی صحیح علاوه بر تضمین سلامت مغز، به شادی و عملکرد روحی ما هم کمک می‌کند.

دنیای درون بدن ما

در دنیای کوچک بدن، روده یکی از مهمترین بخش‌هاست و اگر با میکروسکوپ آن را ببینیم کلی باکتری مفید در آن پیدا می‌کنیم. در واقع حدود ۳۰ تریلیون تک سلولی در روده وجود دارند که وظیفه تبدیل غذا به انرژی و استخراج ویتامین‌ها از آن را به عهده دارند. پس روده و مغز بیش از هر عضو دیگری با هم دوست هستند چون این روده است که به جلوگیری از پیری مغز، بهبود حافظه و افزایش تمرکز با تغذیه مناسب کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:   کنترل افکار منفی را چطور به دست بگیریم

حالا که از اهمیت روده مطلع شدیم. چه چیزی به سلامت آن کمک می‌کند؟ اگر بخواهیم در یک جمله بگوییم مهم‌ترین چیز در غذا فیبر است. فیبر را می‌توانید در موز، آووکادو، سبزیجات، انواع توت‌‌ها و حتی قهوه پیدا کنید.

تا اینجا متوجه شدیم که پیش نیاز سلامت مغز، سلامت روده است. حالا علاوه‌بر فیبر چه چیز‌هایی برای روده مفید و چه چیزهایی مضر است؟

 غذای مغز چیست و چطور به ذهن خود غذا دهید؟

مواد غذایی مضر برای روده

فست‌فود‌ها: همه ما می‌دانیم که فست‌فودها چقدر برای ما مضر هستند و قبول دارم که گذشتن از پنیر پیتزا و غذاهای خوشمزه فست‌فود کار سختی است. اما حالا که می‌دانیم که این غذاها اثر منفی روی روح ما می‌گذارند بهتر است از خوردن آنها صرف نظر کنیم یا حداقل، میزان آن را در برنامه غذایی خود به کمترین حالت ممکن برسانیم.

مواد غذایی آماده: مواد غذایی آماده به خاطر اینکه در طولانی‌ مدت تازه بمانند و در مسیر رسیدن به دست ما خراب نشوند، دارای مواد نگهدارنده هستند. این مواد برای کارکرد طبیعی روده بسیار مضر هستند می‌توانند آسیب جدی در طولانی مدت به سلامت گوارش بزنند.

نوشیدنی‌های گازدار: این نوشیدنی‌ها به خاطر شکر زیاد و مواد افزودنی دیگر موجب ترشح بیش از اندازه اسید در معده می‌شوند و این موضوع عملکرد طبیعی روده را مختل می‌کند.

غذاهای سرخ شده: این مورد هم جزو مواردی است که همه ما می‌دانیم که چقدر مضر است. این نوع مواد غذایی اثر منفی روی متابولیسم می‌گذارد و عملکرد صحیح روده را به هم می‌ریزد.

گوشت قرمز: گوشت قرمز بیشتر از دیگر منابع گوشتی مثل ماهی و مرغ نیاز به زمان برای هضم دارد و این زمان بیشتر برابر است با تحریک و التهاب در روده. پس برای تغذیه مناسب بهتر است کمتر از گوشت قرمز استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید:   باشگاه را نیمه رها می‌کنید؟ ۱۰ روش برای ادامه دادن ورزش

سس‌های آماده: سس‌های آماده مثل مایونز و کچاپ بیشتر از آنچه که فکر می‌کنیم مضر هستند چون علاوه‌بر مواد نگهدارنده، دارای شکر و روغن زیاد هم هستند.

مواد غذایی مفید برای روده

سیب: اگر از همه فواید سیب مثل ویتامین‌ها بگذریم و بخواهیم فقط به یک مورد اشاره کنیم باید بگوییم سیب سرشار از پکتین است که به جلوگیری از التهاب و عفونت روده کمک می‌کند و سلامت روده هم مستقیم روی سلامت مغز اثر می‌گذارد. همچنین سیب به خاطر فیبر محلول، به روند مواد غذایی در روده کمک می‌کند.

غلات کامل: به غلاتی کامل می‌گویند که شامل سبوس باشند. فیبر موجود در غلات نقش عامل پروبیوتیک را بازی می‌کنند و به تغذیه باکتری‌های مفید روده کمک می‌کنند.

سبزیجات تیره: این سبزیجات سرشار از منیزیم هستند و این ماده به انقباض راحت و صحیح روده کمک می‌کند. سبزیجات تیره می‌توانند شامل بروکلی، اسفناج و به طور کلی سبزیجاتی که برگ تیره دارند شود.

آزمایش فرضیه غذا مغز

در نهایت این را یادتان باشد که تغذیه سالم، تغذیه‌ای است که پس از مصرف آن احساس خوشحالی و سرحالی کنید. بدن ما هوشمند است و با ما صحبت می‌کند و با علایمی که نشان می‌دهد به ما می‌گوید که این تغذیه مناسب است یا نه. یک آزمایش ساده را قبلا در سبکتو معرفی کرده بودیم اما دوباره یادآوری می‌کنیم تا با نشانه‌های بدن بیشتر آشنا شوید.

یک روز شامی سبک به همراه سبزیجات میل کنید و فردا صبح که از خواب بلند شدید حس و حال روحی‌تان را یادداشت کنید. چند روز بعد برای شام سراغ فست‌فود و یک هات‌داگ پر پنیر و پر سس بروید و صبح فردایش حس خودتان را یادداشت کنید. به وضوح متوجه می‌شوید که با غذای ناسالم شما روزی کم انرژی و بی‌حوصله را آغاز می‌کنید اما با تغذیه سالم برای روز بعد پر‌انرژی‌تر و سرحال‌تر هستید. این تغییر ساده در بلند مدت‌ می‌توانند تاثیر بیشتری بگذارد. پس غذای مغز را دست کم نگیرید.

بیشتر بخوانید:   قهوه و ۱۰ خاصیت اعجاب‌انگیز آن که احتمالا نمی‌دانستید

در ۳۶ دقیقه با غذای هوش بیشتر آشنا شوید

نانوکتاب غذای هوش

یادگیری یک روش تغذیه مناسب واقعا کار سختی است برای همین ما در سبکتو یک کتاب مناسب دراین‌باره به نام Genius Foods را در قالب نانوکتاب به صورت صوتی و نوشتاری در اپلیکیشن سبکتو منتشر کردیم تا شما در حدود ۳۶ دقیقه بتوانید جان مطلب این کتاب را با زبانی که برای همه قابل فهم است درک کنید.

کتاب غذای هوش، نکته‌ای ساده اما قابل‌توجه را بیان می‌کند: در حال حاضر، هر چیزی که می‌خوریم مغزمان را گرسنه می‌کند. نویسنده با استفاده از جدیدترین تحقیقات علمی انجام شده، اطلاعات گوناگونی از گوشه و کنار دنیا جمع‌آوری می‌کند و نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی چگونه می‌توانند روی سلامت شناختی ما تاثیر بگذارند؛ اما این یک کتاب دانشگاهی نیست؛ کتاب برنامه‌ عملی است که ضمن محافظت از شما در برابر زوال عقل، شما را به سوی تیزهوشی، تعادل و زندگی شادتر هدایت می‌کند.

نویسنده این کتاب هم مکس لوگاور (Max Lugavere) روزنامه‌نگار، شخصیتی تلویزیونی و فیلم‌ساز است که موضوعات مرتبط با بهداشت و علم را تحت پوشش قرار می‌دهد. لوگاور مهمان دائمی برنامه‌ تلویزیونی دکتر آز است و در سراسر جهان در موسسات معتبری مثل آکادمی علوم نیویورک، دانشکده‌ پزشکی ویل کرنل و همچنین نشست بیوهاکر در سوئد سخنرانی‌هایی کرده است.