برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

۷ راهکار مدیریت مالی برای جوانان

سبک زندگی امروز ثابت کرده که ضرب‌المثل پول چرک کف دست هست، تقریبا حقیقت ندارد و حتی کاملا هم برعکس است و پول ارزش و جایگاه ویژه‌ای دارد. شرایط اقتصادی امروز باعث شده تا پیشرفت مالی یکی از مهمترین ویژگی‌های افراد موفق باشد. هنگامی‌که زندگی براساس مدیریت مالی حساب‌ شده و با پس‌انداز کردن برای اهداف کوتاه و بلندمدت برنامه‌ریزی شود، احساس امنیت اقتصادی برای فرد به وجود آمده و استرس‌های ناشی از مسائل اقتصادی کمتر خواهد شد. در ابتدای زندگی که هر فردی نیاز به تامین مسکن و ماشین و … را دارد و ممکن است برای پرداخت هزینه‌های تحصیل خود نیز مبالغ زیادی کنار بگذارد نمی‌توان پس‌انداز زیادی کرد ولی در یک سبک زندگی سالم با اندک پس‌اندازهایی که شیوه زندگی او را دگرگون می‌کند استرس‌های ناشی از بی‌ثباتی اقتصادی کمرنگ می‌شود. حالا سوال این است که جوانان برای رسیدن به اهداف خود چطور می‌توانند با توجه به هزینه‌های بالای زندگی، مدیریت مالی مناسبی داشته باشند؟ در این میکرومقاله از سبکتو به ۷ راهنمای مدیریت مالی برای جوانان می‌پردازیم:

۱. مدیریت صحیح مخارج شخصی

یکی از اصلی‌‌ترین راه‌‌های کنترل هزینه‌‌ها و دستیابی به موفقیت مالی و ثروت در زندگی شخصی و اجتماعی، برنامه‌‌ریزی برای مدیریت مالی صحیح مخارج است. در واقع قبل از هر کاری باید بدانیم که چگونه هزینه می‌‌کنیم و چرا قادر به پس‌‌انداز کردن درآمد‌‌مان نیستیم. پس از آن با شناخت مشکلات ‌می‌‌توان با به‌کارگیری خلاقیت و اصلاح سبک زندگی، درصدد رفع آن‌ها برآمد. در ادامه به معرفی راهکارهایی می‌‌پردازیم که به مدیریت بهتر هزینه‌‌های شخصی و کاهش خرج‌‌های اضافی کمک خواهند کرد.

۲. تهیه فهرستی از درآمد و هزینه‌‌ها

بدون برنامه خرج کردن و عدم دقت به هزینه‌‌هایی که ایجاد ‌‌می‌کنید، از موانع اصلی ایجاد توازن بین درآمد و مخارج است. مواقع زیادی پیش‌ آمده که آخر ماه از خود بپرسید چطور پولم تمام شد؟ اصلا چه چیزهایی مگر خریدم؟ من که هنوز چیزی ندارم. بهترین راه این است که از تمام درآمدها و مخارج‌تان در یک ماه، لیست کاملی تهیه کنید. دقت کنید که در این لیست باید تمام هزینه‌های شما نوشته شود، چه یک خرید ۱۰۰۰ تومانی باشد، چه خرید مایحتاج از فروشگاه‌های بزرگ. وقتی لیست را آماده کردید آن را بررسی کنید و ببینید چه هزینه‌هایی را می‌توانید جزء هزینه‌های اضافی دسته‌بندی و آنها را حذف کنید. با این کار به مرور زمان مدیریت مالی صحیح و ایجاد تغییرات روی هزینه‌ها را یاد می‌گیرید.

بیشتر بخوانید:   شخصیت شناسی یا روانشناسی شخصیت چیست و چطور به موفقیت کمک می‌کند

۳. اولویت‌‌بندی هزینه‌‌ها

پس‌ از اینکه مخارج‌تان در یک لیست به صورت شفاف مشخص کردید، ممکن است متوجه شوید که دخل و خرج‌تان با هم همخوانی ندارد و شما مجبور به کاهش هزینه‌ها هستید. پس در این صورت باید خرج‌هایتان را رتبه‌بندی کنید. کسب ثروت بدون کاهش هزینه‌های اضافی زندگی کار دشواری است. بنابراین هزینه‌‌های ضروری را در اولویت قرار دهید. هزینه‌‌های ضروری معمولا شامل مخارج مسکن، خورد و خوراک، قبض‌‌های مختلف، قسط وام و … می‌‌شوند و هزینه‌‌های غیرضروری مواردی مثل نوسازی منزل، خرید لباس، خرید لوازم الکترونیکی و … را شامل می‌شود. البته در فهرست شما باید بخشی هم به هزینه‌های پیش‌بینی نشده اختصاص داشته باشد، هزینه‌هایی مثل تعمیرات ضروری منزل، هزینه‌‌های بیماری و … . البته که رتبه‌بندی و تعیین مخارج ضروری کاملا بستگی به سبک زندگی و شرایط فرد دارد اما چیزی که در مدیریت مالی مهم است، کاهش هزینه‌ها و افزایش پس‌انداز است که در آینده‌ای نه چندان دور می‌تواند شکل زندگی شما را به طور کلی تغییر دهد.

۷ راهکار مدیریت مالی برای جوانان

۴. اهداف خود را مشخص کنید

به‌طور طبیعی هر فردی اهداف مالی خاصی در زندگی شخصی خود دارد که برای تحقق آن‌ها تلاش می‌کند. پیشرفت مالی و دستیابی به ثروت بیشتر، یک هدف کلی است که تقریبا همه آدم‌های دنیا آن را می‌خواهند. خواسته‌ها و اهداف شما چه چیزهایی هستند؟ پول را برای چه چیزی می‌خواهید؟ در میکروکتاب هدف، برایان تریسی می‌گوید که هدف شما باید دارای جزییات کامل باشد. مثلا اینکه بگویید پول برای یک زندگی راحت می‌خواهم کافی نیست. زندگی راحت در تعریف شما چیست؟ در حسابداری شخصی مخارج ماهیانه، بودجه‌‌ای را به این اهداف اختصاص دهید. اگر قصد خرید خانه یا ماشین دارید، بهتر است که در تنظیم مخارج ماهیانه، مبلغی را به همین منظور لحاظ کنید.

بیشتر بخوانید:   کار کوچکی که به کنترل امورمالی کمک می‌کند

۵. برای خود بودجه ماهیانه تعیین کنید

برای اینکه روی هزینه‌‌های خود کنترل بهتری داشته باشید، وقتی مخارج ثابت ماهیانه را مشخص کردید، یک سقف بودجه ثابت هم در نظر بگیرید و تا می‌‌توانید در همان حد خرج کرده و در طول ماه به صورت روزانه هزینه‌‌های انجام شده را مورد بررسی قرار دهید. با این کار پس از مدتی با مقایسه بودجه و هزینه‌‌ها، می‌‌توانید ارزیابی کنید که تا چه اندازه براساس برنامه پیش رفته‌‌اید و آیا نیاز به بازنگری در مخارج دارید یا نه. به این ترتیب مشخص می‌شود مدیریت مالی شما اثرگذار و صحیح است یا لازم است شیوه‌های جدیدی برای آن در نظر بگیرید.

۶. صرفه‌‌جویی در هزینه‌‌ها با تغییر سبک زندگی

بهترین راهکار برای ایجاد تناسب در درآمد و هزینه و پیشرفت مالی، صرفه‌‌جویی و حذف مخارج اضافی نیست، بلکه لازم است ابتدا تغییری در سبک زندگی داده و با تغییر در افکار و رفتار روزانه شیوه‌ای را پیش بگیرید که هزینه‌ها را هم کاهش می‌دهد و در کنار آن احساس جوانی و شور زندگی را از بین نمی‌برد. کسب ثروت بیشتر و پیشرفت مالی تنها با پس‌انداز محقق نمی‌شود ولی پس‌انداز هم اهمیت ویژه‌ای دارد. روش‌‌های مفیدی وجود دارند که توسط آن‌ها هزینه‌‌ها کاهش پیدا می‌کنند. به‌عنوان مثال اگر در طول ماه هزینه‌‌های زیادی را صرف تفریح، رستوران‌‌های گران‌قیمت، سینما و … کرده‌‌اید، می‌‌توانید با تعدیل و نه حذف کامل مواردی که از آن لذت می‌برید، تا حد زیادی مخارج را کاهش داده و در نتیجه به اولویت‌‌های مهم‌‌تر بپردازید. برای مثال لذت بردن از یک تئاتر دانشجویی که محتوایی فاخر دارد به همان اندازه رفتن به کنسرتی بزرگ روز شما را جذاب می‌کند. بنابراین با انتخاب‌های حساب‌ شده ثروت را به زندگی خود بیاورید.

بیشتر بخوانید:   افزایش قدرت اعتماد به نفس با گوش دادن به موسیقی

۷. با برنامه‌ریزی پس‌‌انداز کنید

تحقیقات نشان داده است که کسانی که برای آینده برنامه‌ریزی می‌کنند، ثروت بیشتری به دست می‌آورند. در سبک زندگی افراد موفق هدف اهمیت دارد، آن‌ها هدف‌گرا هستند و برای دستیابی به هدفی معین برنامه‌ریزی می‌کنند. به‌عنوان مثال، اگر هدفی را برای پرداخت وام‌‌ها یا قرض‌های خود در دو سال تعیین کرده‌اید، شانس بهتری برای دستیابی به این هدف خواهید داشت، اگر فقط می‌گفتید می‌خواهید قرض خود را پرداخت کنید و برای مدیریت مالی آن برنامه‌ای نداشتید، پیشرفتی هم در پرداخت این قرض حاصل نمی‌شد.
حسابداری شخصی و مدیریت هزینه‌‌ها زمانی ایده‌آل خواهد بود که بتوان براساس آن پس‌‌اندازی هم برای خود در نظر گرفت. پس‌‌انداز کردن به معنی محرومیت از نیازهای اصلی زندگی نیست، بلکه اگر برای دخل‌ و خرج برنامه داشته باشید به راحتی سهمی هم برای پس‌‌انداز ماهیانه باقی می‌‌ماند. همان‌گونه که در بالا اشاره شد بخشی از هزینه‌‌ها به صورت پیش‌بینی‌ نشده هستند و هر لحظه امکان تحمیل بار مالی اضافه وجود دارد. به همین جهت در مدیریت هزینه‌‌ها خوب است که مبلغی را به‌عنوان پس‌‌انداز مشخص کنید. این مبلغ حتی اگر ناچیز باشد اما پس از مدتی خواهید دید که پس‌‌انداز قابل‌توجهی را جمع کرده‌‌اید. بنابراین کسب ثروت می‌تواند کار سخت و غیرممکنی نباشد، به شرط آنکه مدیریت مالی داشته باشید و برای آینده‌تان ارزش قائل باشید.