برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

۶ ویژگی که نشان می‌دهد شما یک زندگی سالم دارید

وقتی از موفقیت و رسیدن به اهداف و آرزوها صحبت می‌کنیم، اصلا نمی‌توانیم نقش زندگی سالم را در آن نادیده بگیریم. داشتن یک زندگی سالم یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که افراد موفق و تاثیرگذار خود را به آن پایبند می‌دانند. وقتی شما سبک زندگی درستی داشته باشید و عادت‌های درستی هم در خودتان ایجاد کرده باشید، تقریبا بخشی از مسیر موفقیت را پیموده‌اید چرا که همین سبک زندگی و عادت‌ها می‌توانند شما را به آنچه که می‌خواهید برسانند بدون اینکه لازم باشد برای هر چیزی تلاش زیادی کنید. اما زندگی سالم چه ویژگی‌هایی دارد؟ در این میکرومقاله از سبکتو به این می‌پردازیم که برای داشتن یک زندگی سالم چه کارهایی باید انجام دهیم. پس با ما همراه باشید:

۱. تغذیه سالم

یک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید: «عقل سالم در بدن سالم». وقتی تغذیه درستی نداشته باشیم، بدن انرژی کافی برای فکر کردن و انجام کارهای روزانه ندارد، در نتیجه نمی‌توانیم به خوبی تمرکز کنیم و کارها را معمولا به تعویق می‌اندازیم. مجموع این رفتارها باعث می‌شود نه تنها یک زندگی سالم نداشته و به اهدافی که تعیین کرده‌ایم نرسیم، بلکه پسرفت هم می‌کنیم. می‌بینید؟ چند وعده غذا که شاید اهمیت خاصی هم به آن نمی‌دهیم می‌توانند چنین تاثیر بزرگی روی زندگی ما داشته باشند.

پس برای داشتن یک زندگی سالم یک رژیم عذایی برای خود تعریف کنید. البته منظور یک رژیم لاغری سفت و سخت نیست، بلکه محدود کردن مواد غذایی مضر و جایگزین کردن خوراکی‌های مفید است. مثلا مصرف روغن‌های مضر را به حداقل برسانید و سعی کنید غذایتان را گریل کنید. یا وقتی احساس گرسنگی می‌کنید به جای خوردن بیسکویت، یک لیوان آب و یک میوه بخورید. همین کارهای کوچک باعث می‌شود تا بدن ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز خود را دریافت کرده و علاوه‌بر اینکه شما را متناسب نگه می‌دارد، انرژی لازم برای رسیدن به اهداف‌تان را هم فراهم کند.

بیشتر بخوانید:   راهکارهایی برای بالا نگه داشتن انگیزه در راه رسیدن به اهداف

۲. زندگی سالم با داشتن تحرک

متاسفانه امروزه یکجا نشینی تبدیل به بخش بزرگی از روز شده است. در طول روز وقتی سرکار هستیم ساعت‌ها پشت میز می‌نشینیم و شاید به جز ۳ یا ۴ بار بلند شدن هیچ فعالیت دیگری نداریم. در راه برگشت به خانه هم در ترافیک یا در ماشین یا مترو و اتوبوس نشسته‌ایم و بدتر اینکه در خانه هم یا نشستیم و تلویزیون می‌بینیم یا با لپ‌تاپ و گوشی کار می‌کنیم. نداشتن تحرک نه تنها به چربی‌های انباشت شده در شکم و پهلو کمک می‌کند، بلکه گوارش را هم با مشکل مواجه می‌کند.

پس برای اینکه زندگی سالم داشته باشید تحرک روزانه داشته باشید. مثلا هر یک ساعت یکبار از جایتان بلند شوید، چند قدم بزنید و دوباره برگردید، اگر هم درگیر کار می‌شوید و فراموش می‌کنید خوشبختانه تمام ساعت‌های هوشمند یا اپلیکیشن‌های موبایل سلامتی این ویژگی را دارند و با چند تنظیم ساده به شما یادآوری می‌کنند که زمان بلند شدن است. وقتی از سرکار یا کلاس برمی‌گردید هم یک ایستگاه زودتر پیاده شوید یا مسیر همیشگی را کمی دور کنید و چند قدم بیشتر پیاده‌روی کنید. یا وقتی در خانه با گوشی کار می‌کنید، این کار را سرپا انجام دهید.

البته ورزش کردن هم جای خود را دارد و باید آن را تبدیل به بخشی از روزمرگی‌تان کنید. هیچ چیز جای ورزش را نمی‌گیرد. شما وقتی ورزش می‌کنید نه تنها جسم‌تان را سالم و جوان نگه می‌دارید، بلکه با هورمون‌هایی که در بدن ترشح می‌شود، مغرتان هم هوشیارتر شده و تمرکزتان در طول زمان افزایش پیدا می‌کند. همچنین وقتی ورزش می‌کنید ذهن نمی‌تواند روی مشکلات و ناراحتی‌ها تمرکز کامل داشته باشد، در نتیجه از انرژی‌های منفی هم دور می‌شوید و می‌توانید ایده‌های جدیدی پیدا کنید.

۶ ویژگی که نشان می‌دهد شما یک زندگی سالم دارید

۳. داشتن روابط اجتماعی یکی از نشانه‌های زندگی سالم

ذات انسان با اجتماع و زندگی‌های قبیله‌ای گره خورده است. اگر نگاهی به زندگی افراد موفق هم بیندازید می‌بینید که دایره‌ای از دوستان دارند که از هر فرصتی برای بزرگتر شدن آن استفاده می‌کنند. به همین خاطر هم یکی از نشانه‌های داشتن زندگی سالم و موفق، داشتن دوست و روابط اجتماعی قوی است. اگر روابط خوبی ندارید یا فقط محدود به یک یا دونفر است، دست به کار شوید و دوستانی پیدا کنید که هم‌فکر شما باشند و بتوانند به پیشرفت شما در مسیر هدف‌تان کمک‌تان کنند. مثلا می‌توانید در رویدادها یا دوره‌هایی شرکت‌ کنید که موضوع مورد علاقه‌تان است و در آنجا با چند نفر دوست شوید و سعی کنید بعد از رویداد با آنها در تماس بمانید و هر چند وقت یکبار باهم ناهار بخورید در مورد مسائل مختلف صحبت کنید.

بیشتر بخوانید:   عادت‌های افراد ثروتمند ; خاص و متفاوت

۴. تعادل داشته باشید

زندگی سالم و موفق یعنی قبل از هر چیز بتوانید بین کار و زندگی شخصی خود تعادل برقرار کنید. یادتان باشد که بین کار کردن بیش از حد و تلاش زیاد تفاوت‌های اساسی وجود دارد. گاهی شما از بیش از ۱۲ ساعت در روز کار می‌کنید اما در پایان ماه می‌بینید که نتیجه‌ای که می‌خواستید را نگرفته‌اید و آنقدر که کار کرده‌اید، پیشرفت نداشته‌اید. اینجاست که تفاوت تلاش و کار بیش از حد خودش را نشان می‌دهد. برایان تریسی در میکروکتاب مدیریت زمان این موضوع را به خوبی توضیح داده و راهکارهایی ساده و فوق‌العاده‌ای را پیشنهاد می‌دهد تا بتوانید در زمان کمتر، نتایج بهتری بگیرید.

البته باید مراقب باشید تا بیش از حد استراحت کردن و تبلی هم شما را از اهداف‌تان دور نکند. برنامه‌ریزی داشته باشید و مطابق با همان پیش بروید. هم کار کنید و هم به تفریح‌های مورد علاقه‌تان بپردازید. وقتی ذهن‌تان را از کار دور می‌کنید، خلاقیت و ایده‌پردازی را در خودتان تقویت می‌کنید. بسیاری از افراد موفق ایده‌های تجاری‌شان وقتی به ذهن‌شان رسید که در تعطیلات همراه با دوستان و خانواده‌شان بودند.

۵. حواس‌تان به روح‌تان باشد

زمانی می‌توانید بگویید که زندگی سالم و موفقی دارید که هم جسم و هم روح‌تان در شرایط خوبی باشد. امروزه با توجه به مشکلات اقتصادی و پاندمی کرونا، درگیری‌های ذهنی افراد چند برابر شده است. این درگیری‌ها نه تنها می‌تواند زندگی امروز و مشکلاتش را پیچیده‌تر کند، بلکه باعث می‌شود تا شادی و انرژی مثبت در زندگی کمرنگ‌تر شده و بیشتر احساس خستگی کنید. برای مراقبت از روح‌تان و داشتن یک زندگی سالم مراقبه را تبدیل به یک عادت در روز کنید. مراقبه یا مدیتیشن ذهن‌تان را از انرژی‌های منفی جدا کرده و اجازه می‌دهد تا انرژی در آن دوباره جریان پیدا کند. همچنین احساس آرامشی که در شما ایجاد می‌کند، باعث می‌شود تا اهداف‌تان را دست یافتنی‌تر ببینید.

بیشتر بخوانید:   چگونه شنونده خوبی باشیم و ارتباطات موثر بسازیم -قسمت اول

۶. کتاب بخوانید و یاد بگیرید

یادگیری بخش جدانشدنی از یک زندگی سالم و موفق است. در دنیای امروز که همه چیز با سرعت در حال تغییر است، باید اطلاعات و دانش‌تان را به روز نگه دارید تا هم در کارتان پیشرفت کنید و هم به اهداف‌تان برسید. خوشبختانه با دسترسی به اینترنت سایت‌ها و منابع مختلفی وجود دارند که می‌توانید برای یادگیری مهارت‌های جدید از آنها استفاده کنید. همچنین توسعه شخصی را از یاد نبرید. در کنار کتاب‌هایی که در حوزه مدیریت و کسب‌وکار می‌خوانید، کتاب‌هایی هم در مورد پیشرفت شخصی بخوانید. ما در سبکتو با میکروکتاب‌های صوتی و نوشتاری این فرآیند را با سبک زندگی امروزی همسو کردیم تا شما بتوانید در مدت زمان کوتاه‌تری یک مطالعه کامل داشته باشید و بتوانید هر هفته یک کتاب جدید بخوانید. می‌توانید اپلیکیشن سبکتو را از اینجا دانلود کنید و از مطالعه به روشی نو لذت ببرید.