برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

۵ ویژگی که تصمیمات سال ۹۹ باید داشته باشند

شروع سال معمولا بهترین زمان برای نوشتن اهداف و برنامه‌ریزی برای رسیدن به آنهاست. اما معمولا سال تمام می‌شود و ما به اهداف و تصمیماتی که تعیین کرده بودیم نمی‌رسیم. تا به حال دلیل آن را از خودتان پرسیده‌اید؟ اگر کتاب برتری خفیف را خوانده باشید به خوبی می‌دانید که بهانه‌هایی مثل شرایط جامعه، اوضاع مالی و افراد دیگر، نمی‌‌تواند پاسخ‌های درستی به این سوال باشند، چرا که شما مسئول ۱۰۰٪ اتفاقاتی هستید که رخ می‌دهد. شاید مشکل این است که تصمیمات شما ویژگی‌های یک تصمیم درست را ندارند. در این میکرومقاله از سبکتو می‌خواهیم ویژگی‌های تصمیمات درست را بدانیم تا بتوانیم برای سال ۹۹ بهترین اهداف و تصمیمات را گرفته و امسال را تبدیل به سالی که همیشه منتظرش بودیم کنیم.

۱. باید واقعا برایتان ارزشمند باشند

این نکته خیلی مهم است که تصمیمات سال ۹۹ باید برایتان بسیار ارزشمند و مهم باشد. احتمالا فکر می‌کنید که کاملا بدیهی است، اما واقعیت این است که برخی از تصمیمات و اهداف ما چنان که فکر می‌کنیم مهم نبوده و ارزش زمانی که برای آنها صرف می‌کنیم را ندارند. در نهایت هم چون انگیزه کافی از آنها نمی‌گیریم، خسته شده و برای اهداف واقعی‌مان نمی‌جنگیم. پس تصمیمات و اهداف‌تان را بررسی کنید و ببینید اگر به هر کدام از آنها نرسید چه اتفاقی برایتان می‌افتد؟ اگر هیچی، پس بی‌خیال آن شوید. تصمیمات شما باید باعث ایجاد تغییرات بزرگ در شما شوند.

۲. باید دارای جزییات کامل باشند

وقتی نتوانید تصمیمات خود را با جزییات تمام توصیف کنید، پس در واقع نمی‌دانید به چه چیزهایی می‌خواهید برسید. جزییات همیشه مهم هستند. حالا که می‌دانید تصمیمات شما چقدر ارزشمند هستند، باید آنها را به تصویر بکشید و تمام جزییات و بخش‌های آن را مشخص کنید. می‌خواهید شغل‌تان را تغییر دهید؟ کار جدیدتان چیست؟ چه مهارت‌هایی باید بلد باشید؟ ساعت کاری‌تان چقدر است؟ محل کارتان کجاست و حتی همکاران‌تان چه کسانی هستند؟ اینها سوالاتی است که پاسخ به آنها می‌توانید مسیر پیش رویتان را واضح و سرعت رسیدن به اهداف را بیشتر کنید.

بیشتر بخوانید:   اهداف غیرمهم‌تان برای سال ۹۹ را بنویسید

۵ ویژگی که تصمیمات سال ۹۹ باید داشته باشند

۳. باید قابل تبدیل به بخش‌های کوچکتر باشند

احتمالا بخش بزرگی از تصمیمات سال ۹۹ شما، شامل تصمیمات بزرگی است که برای رسیدن به بعضی از آنها شاید بیشتر از یکسال زمان نیاز باشد. بنابراین باید بتوانید این تصمیمات را به بخش‌های کوچکتر، با بازه‌های زمانی کمتر تقسیم کنید. لیست تصمیمات و اهداف‌تان را بررسی کنید و هر کدام را به بازه‌های زمانی کوتاه‌تر تقسیم کنید و برای هر بخش کوچکتر، یک تصمیم یا هدف مشخص که منجر به رسیدن به هدف کلی می‌شود را بنویسید. مثلا تصمیم شما این است که در سال جدید ماشین بخرید. این یک تصمیم بزرگ و بلندمدت است. برای آنکه آن را تبدیل به بخش‌های کوچکتر کنید باید بنویسید که برای رسیدن به ماشین چه چیزهایی می‌خواهید. مثلا اولین نکته سرمایه مالی است و سرمایه مالی باید به بخش‌های کوچکتری مثل افزایش درآمد، پیدا کردن وام با بهره کم، ایجاد درآمد غیرفعال و… تقسیم شود.

۴. باید قابل برنامه‌ریزی باشند

حالا که جزییات را به خوبی می‌دانید، زمان آن است که برای رسیدن به هر کدام از تصمیمات و اهداف‌تان برنامه‌ریزی کنید. این برنامه‌ریزی باید کاملا واقعی و قابل انجام باشد. مثلا اگر یکی از تصمیمات شما ادامه تحصیل در مقطع دکتری است، نمی‌توانید ۶ماهه به آن برسید. سعی کنید واقع‌بین باشید و براساس آنچه می‌توانید، برنامه‌ریزی کنید. اما دقت کنید که بیش از حد هم به خودتان زمان ندهید. برنامه‌ریزی یکی از مهمترین قدم‌هاست، چون مشخص می‌کند که شما به تصمیمات و اهداف‌تان می‌رسید یا نه.

۵. نقاط ضعف و قدرت تصمیمات را مشخص کنید

با جدول SWOT آشنا هستید؟ برای تمام تصمیمات خود در سال ۹۹ چنین جدولی یا یک جدول ساده‌تر که فقط شامل مزایا و معایت است بکشید. بعد با دقت تمام ویژگی‌های مثبت و منفی تصمیم خود را بنویسید، لطفا احساسی برخورد نکنید و فقط چیزهایی که دوست دارید را ننویسید. همه حقیقت را نوشته و در پایان جدول را بررسی کنید. ببینید این هدف چه چیزهایی به شما اضافه می‌کند؟ اصلا آیا باید در لیست تصمیمات سال جدید باشد؟ مثلا اگر یکی از تصمیمات سال جدید شما خارج شدن از کار فعلی و شروع کار خودتان است، باید تمام جوانب را به خوبی در نظر بگیرید، از بی‌پولی‌هایی که چند ماه خواهید داشت تا مشکلات استخدام و تیم‌سازی.

بیشتر بخوانید:   آیا شجاع هستم؟ چطور شجاعت را وارد زندگی‌مان کنیم

در طول سال به یادداشت‌های خود سر بزنید و آن را به روز کنید. مرور آنها خیلی مهم هستند چون معمولا وقتی درگیر زندگی روزمره می‌شوید، فراموش می‌کنید که چه تصمیماتی داشتید و اگر فقط یک لیست بلند بالا از آنها داشته باشید، با خودتان می‌گویید که اینها هرگز دستیافتنی نمی‌شوند و بی‌خیال‌شان می‌شوید، اما وقتی آنها را در کنار برنامه‌ریزی دقیقی که برای هر کدام انجام داده‌اید می‌بینید ذهن‌تان باور می‌کند که رسیدن به آنها سخت نیست و می‌توان انجام داد.