برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

۵ راه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

این روزها که جهان تحت تاثیر ویروس کرونا شکل جدیدی به خود گرفته و ما هم در قرنطینه خانگی به سر می‌بریم، علاوه‌بر مراقبت‌های بهداشتی باید حواس‌مان به مراقبت از ذهن و جسم‌مان هم باشد. انجام فعالیت‌های مختلف که در میکرومقاله قرنطینه خانگی از آن گفتیم می‌تواند کارهای مفیدی برای فعالیت ذهن باشد، اما جسم چطور؟ به جز داشتن فعالیت، باید مراقب ایمنی بدن‌ هم باشیم. ایمنی بدن یکی از مهمترین عوامل کنترل کننده عوامل بیماری‌زاست. به همین خاطر هم در این میکرومقاله از سبکتو می‌خواهیم مواردی را بررسی کنیم که به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و جسم‌ را برای مقابله با بیماری‌های مختلف ایمن نگه می‌دارد.

خواب کافی داشته باشید

شاید با خودتان فکر کنید که این روزها دائم در حال استراحت هستید یا حتی زیاد می‌خوابید و نیازی به خواب کافی ندارید. اما خواب کافی برای سلامتی اهمیت زیادی دارد. در واقع وقتی ازخواب کافی صحبت می‌کنیم، منظور حدود ۸ ساعت خواب در شب است و بیشتر و کمتر شدن آن می‌تواند به بدن آسیب بزند. در این روزها که در خانه هستیم ممکن است شب‌ها را تا دیروقت پای تلویزیون یا لپ‌تاپ بیدار بمانیم و  بعد کم خوابی‌ها را با بیشتر خوابیدن در روز جبران کنیم. اما این کار نه تنها سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند، بلکه باعث از دست رفتن تمرکز و تضعیف حافظه هم می‌شود. درست است که در خانه هستید و زمان زیادی در اختیار دارید، اما خواب درست و کافی را به چشم یک درمان برای بدن‌تان ببینید و جوری برنامه‌ریزی کنید که شب‌ها ۱۱ بخوابید و صبح ۷ بیدار شوید. خواب کافی به بدن این فرصت را می‌‌دهد تا خود را یکبار بازسازی کرده و با این کار به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:   تغییر سبک زندگی برای بهبود سلامت روان

ویتامین‌ها را فراموش نکنید به خصوص D

ویتامین‌ها یکی از پایه‌های اصلی سلامتی هستند. نبود هر کدام از آنها باعث ایجاد مشکلات جدی در بدن ما می‌شود. بنابراین همیشه باید هوای آنها را داشته باشیم. اما نکته‌ای که خیلی مهم است این است که زیاده‌روی در آنها هم می‌تواند مشکلات خطرناکی ایجاد کند. ویتامین‌های K,E,D,A ویتامین‌های محلول در چربی هستند، یعنی این ویتامین‌ها نباید بیشتر از حد مجاز مصرف شوند، اما ویتامین‌های B و C ویتامین‌های محلول در آب هستند و هر روز می‌توانید آنها را مصرف کنید. اما ویتامین D یکی از ویتامین‌هایی است که علاوه‌بر کمک به ساخت کلسیم در بدن، به تقویت سیستم ایمنی بدن هم کمک می‌کند. بهترین روش که محققین برای جذب ویتامین‌ها گفتند منابع طبیعی مثل میوه‌ها و نور آفتاب است اما این روزها که در خانه و به دور از نور خورشید می‌گذرد، بهتر است از این مکمل ویتامین استفاده کنیم.

۵ راه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

سبزیجات و میوه‌ها یک وعده اصلی

برخی  افراد ازجمله خود من اهمیتی به خوردن میوه‌ و سبزیجات را در طول روز نمی‌دهیم. توجهی نداریم که امروز چند واحد میوه یا سبزی خوردیم، در حالی که این خوردنی‌های دوست داشتنی مواد مغذی به بدن می‌رسانند که بدن به تنهایی قادر به تولید آنها نیست. مرکبات یکی از میوه‌هایی است که حتی می‌توانید آنها را به عنوان یکی از وعده‌های اصلی روز در نظر بگیرید. مرکبات از جمله لیمو و پرتقال سرشار از ویتامین‌ C هستند و ویتامین C به ساخت گلبول‌های سفید که مسئول ایمنی بدن است کمک می‌کند. از طرفی سبزیجات به دلیل داشتن فیبر نه تنها به داشتن تناسب اندام شما کمک می‌کنند، بلکه با داشتن ویتامین‌های مختلف مثل A در هویج یا اسفناج به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.

بیشتر بخوانید:   چگونه مراقبه کنیم؟

آب زیاد بنوشید

نوشیدن آب آنقدر فایده دارد که می‌توان چندین میکرومقاله در مورد آن نوشت. نوشیدن آب کافی تمرکز شما را بالا برده و در نتیجه بهره‌وری‌تان را افزایش می‌دهد. همچنین باعث از بین رفتن اشتهای کاذب شده و به تناسب اندام‌تان کمک می‌کند. اما یکی از مهمترین فواید آن سلامتی است. براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی یکی از روش‌های مقابله با ویروس کرونا نوشیدن آب در حجم زیاد است، به طوری که دائم گلوی خود را تر نگه داشته و اصلا در طول روز احساس تشنگی نکنید. از طرف دیگر آب، سموم بدن را دفع کرده و در نتیجه سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

آنتی اکسیدان‌ها را دست کم نگیرید

آنتی‌اکسیدان‌ها به طورکلی باعث کاهش تاثیر رادیکال‌های آزاد می‌شوند. از آنجایی که رادیکال‌های آزاد گلبول‌های سفید را درگیر و فشار زیادی به آنها وارد می‌کند، وقتی آنتی‌اکسیدان‌ها وارد عمل می‌شوند، گلبول‌های سفید می‌توانند به کار اصلی‌شان یعنی مقابله با ویروس‌ها بپردازند و ایمنی بدن را تقویت کنند. علاوه‌بر آن به تقویت حافظه، تناسب‌اندام و کاهش بیماری‌های قلبی هم کمک می‌کند. میوه‌های قرمز، چای سبز، شکلات تلخ و زردچوبه از جمله خوراکی‌های هستند که سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و باید در برنامه‌ غذایی هر روزه شما وارد شوند.

یادتون باشه که تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است و به سلامتی ما کمک می‌کند اما باتوجه به شیوع ویروس کرونا و وجود نداشتن هرگونه درمان برای آن بهترین کار در این روزها در خانه ماندن است.