برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

۷ نکته برای داشتن کسب و کار جدید و موفق

کسب و کار موفق خواسته بسیاری از ماست اما زمانی ایجاد می‌شود که شما خشت‌های اول آن را به درستی گذاشته باشید و پایه‌ و بنیان درستی داشته باشد. در ایجاد کسب و کار جدید اولین قذم‌ها بسیار مهم هستند و باید دقت زیادی در آنها داشته باشید. در این میکرومقاله از سبکتو به معرفی ۷نکته‌ای می‌پردازیم که برای داشتن کسب و کار موفق و جدید به شما کمک می‌کند. اگر شما هم در کفر راه‌اندازی کسب و کار خودتان هستید و می‌خواهید یک آفرین باشید، بهتر از قبل از شروع، این نکته‌ها را بخوانید و در تمام مسیر راه‌اندازی کسب و کار جدید آنها را به کار ببرید. پس با ما همراه باشید.

۱. اولین قدم برای کسب و کار موفق توسعه فردی است

شاید تعجب کنید که چرا اولین نکته مربوط به خود شماست، نه کسب و کار جدید! وقتی شما در اولین قدم خودتان و ذهن‌تان را آماده نکنید، مسلما در ادامه مسیر هم موفق نخواهید بود. بگذارید راحت به شما بگویم؛ چند نفر از افراد اطراف‌تان را دیده‌اید که فکر کردند در کاری سود وجود دارد و بدون اینکه دانشی در آن زمینه داشته باشند، وارد آن شدند و شکست خوردند؟ حالا چند فرد موفقی را می‌شناسید که وقتی چند کلام با او هم صحبت می‌شوید متوجه می‌شوید که از دانش بالایی برخوردار است.

دروغ نیست اگر بگوییم تا زمانی که شما آماده رشد نباشید و روی توسعه فردی خودتان کار نکرده باشید، هیچ‌وقت نمی‌توانید شرکت موفقی راه‌اندازی کنید و احتمال شکست شما زیاد خواهد بود. توسعه فردی یک تفکر کامل است که باید در سبک زندگی خودتان آن را پیاده‌سازی کنید. همه افراد موفق از یک سبک زندگی متفاوت برخوردار هستند که از بینش متفاوت آنها سرچشمه می‌گیرد. فرقی نمی‌کند که کسب و کار جدید شما در چه زمینه‌ای است. تا زمانی که خود را برای موفقیت آماده نکیند نمی‌توانید به آن دست پیدا کنید.

ما در پادکست‌های سبکتو از سال ۹۷ می‌خواهیم که سبک زندگی موفق را معرفی کنیم و در هر قسمت به یک موضوع درباره توسعه فردی می‌پردازیم. این پادکست‌ها رایگان است و همیشه رایگان خواهند بود. پس پیشنهاد می‌کنیم هر روز یک اپیزود از ۳۰۰ اپیزود منتشر شده پادکست‌های سبکتو را در حدود یک سال گوش دهید تا با سبک زندگی افراد موفق آشنا شوید.

بیشتر بخوانید:   بهین; چرا باید کسب‌وکار اینترنتی خودمان را شروع کنیم؟

۲. بررسی کامل کسب و کار جدید

برای اینکه یک کسب و کار موفق را پایه‌ریزی کنید، باید در ابتدا تمام جنبه‌های کار جدید را بررسی کنید. آیا در آینده بازار فعلی برقرار خواهد بود؟ آیا به اندازه کافی مشتری خواهید داشت؟ مثلا فکر کنید اگر در چند سال گذشته سرمایه‌ داشتید، سراغ کسب و کار جدید در زمینه آژانس خودرو می‌رفتید؟ حتما الان می‌گویید نه! جون اسنپ و تپسی بازار آژانس‌ها را گرفتند و آنها محکوم به شکست هستند. در حال حاضر هم شما باید آینده کار خود را ببینید‍! آیا در آینده به همین اندازه امروز بازار و مشتری خواهید داشت؟

برای این قسمت پیشنهاد می‌کنم حتما میکرومقاله «مسیر تحقق ایده‌های کارآفرینی چیست؟» را بخوانید. در این میکرومقاله سعی کردیم بهترین منابع برای کارآفرینی را برای شما آماده کنیم.

۳. دنباله‌رو نباشید

بسیاری از افراد طبق تب کارآفرینی دنباله‌روی شرکت‌های موفق دیگر هستند. مثلا زمانی که دیجیکالا بزرگ شد، خیلی‌ها رفتند سراغ فروشگاه اینترنتی! یا زمانی که نت‌برگ و تخفیفان وارد شدند، خیلی‌ها سایت‌های مشابه ایجاد کردند. بعد که اسنپ و تپسی آمد کلی اپ تاکسی اینترنتی به وجود آمد و حتی درمورد خود سبکتو، زمانی که در زمینه خلاصه کتاب شروع به فعالیت کرد، کسب و کار دیگری در این زمینه نبود. اما امروز چند اپ در زمینه خلاصه کتاب به وجود آمده‌اند؟ آیا به نظرتون آنها موفق خواهند شد؟

دنیا پر از ایده‌های ناب و جدید است که برای کسب و کار جدید خودتون می‌توانید از آنها استفاده کنید. سعی نکنید اگر ایده‌ای دیدید که شرکتی با موفقیت در آن زمینه کار می‌کند، شما هم سراغ آن بروید، چون معمولا تا بتوانید به سطح آن کسب و کار برسید تمام منابع خود را خرج نموده‌اید و توانی برای ادامه ندارید.

در میکرومقاله «چگونه کار تولیدی با سرمایه کم راه‌اندازی کنیم» سعی کردیم به زبانی ساده و قدم به قدم بررسی یک ایده خلاق را برای راه‌اندازی به شما یاد دهیم تا بتوانید ایده خود را برای بازار اعتبارسنجی کنید.

بیشتر بخوانید:   خانومانه؛ چالش هایی که خانم‌ها در مسیر شغلی خود با آن روبرو می‌شوند

۵ نکته کسب و کار موفق

۴. تیم‌سازی کنید

هیچ وقت شما به تنهایی نمی‌توانید یک شرکت بزرگ ایجاد کنید. شما نیاز به همراهانی دارید که در این مسیر با شما هم‌فکر باشند و با هم در این مسیر قدم بگذارید. یادتان باشد انتخاب هم‌تیمی کاری نیست که خیلی سریع از آن عبور کنید. باید با دقت هم‌تیمی‌های خود را انتخاب کنید. به قولی می‌گویند انتخاب هم‌تیمی مثل ازدواج می‌ماند و شما باید مثل انتخاب همسر برای انتخاب هم‌تیمی خود وقت بگذارید، چون قرار است که مدت طولانی یا حتی تمام عمر با آنها کار کنید و اگر همراه و هم‌فکر نباشید به مشکلات بزرگی برخورد می‌کنید.

۵. کتاب بهترین منبع برای رشد کسب و کار جدید

فرقی نمی‌کند که چقدر تجربه دارید یا می‌خواهید یک شرکت سنتی ایجاد کنید یا استارتاپ. در هر شرایطی باید به طور مستمر به دانش خودتان اضافه کنید و هیچ منبعی بهتر از کتاب‌های کسب‌وکار نمی‌تواند به شما در این راه کمک کند. ما در سبکتو سعی کردیم بهترین کتاب‌های کسب‌وکار را به صورت میکروکتاب صوتی و نوشتاری عرضه کنیم تا بتوانید در هر شرایطی از آنها استفاده کنید. برای این کار کافیست اپ سبکتو را نصب کنید و در قسمت میکروکتاب‌ها و نانوکتاب‌های کسب‌وکار هر روز یک عنوان را انتخاب کنید و به آن گوش بدهید یا بخوانید.

۶. مشتریان‌تان را به خوبی بشناسید

کسب و کار جدید شما نمی‌تواند موفق شود، مگر اینکه مشتریانش را به خوبی بشناسد. هیچ کسب و کاری بدون درآمد نمی‌تواند ادامه دهد و محکوم به شکست است. بنابراین باید بدانید که چه کسانی بابت محصولات یا خدمات‌تان، به شما پول می‌دهند و تا چه میزانی حاضرند برای محصول یا خدمات شما خرج کنند. اگر براساس اصول ایجاد کسب و کار پیش رفته باشید، قبل از راه‌اندازی کسب‌وکارتان، اطلاعات دقیقی از مشتریان‌تان دارید، اینکه آنها چه کسانی هستند، در چه بازه سنی هستند، شغل‌شان چیست، درآمدشان چقدر است، چقدر برای کسب و کار شما خرج می‌کنند و… این اطلاعاتی است که از ابتدا باید جمع‌آوری کرده باشید.

اما برای داشتن کسب و کار موفق لازم است که این اطلاعات را به طور مداوم به روز کنید. بسیاری از کسب‌وکارهای موفق بعد از اینکه شروع به فعالیت کردند، متوجه شدند که مشتریان‌شان با آنچه که در ذهن آنها بوده متفاوت هستند و در نتیجه رفتارهای متفاوتی هم دارند. بنابراین آنها به سرعت شرایط را تغییر دادند. شناخت مشتری نه تنها به شما کمک می‌کند که درآمد بیشتری داشته باشید، بلکه می‌توانید تبلیغات بهتر و تاثیرگذارتری هم داشته باشید. مثلا اگر محصولی که شما تولید می‌کنید در حوزه کودک و نوجوان است، شاید نیازی نباشد که خرج زیادی برای تبلیغات بیلبورد در سطح شهر انجام دهید و در عوض با همکاری با چند خانه بازی یا گرفتن غرفه‌های کوچک در مراکز خرید، بتوانید مشتریان بیشتری پیدا کنید.

بیشتر بخوانید:   لیستی از سایت‌های کاریابی که می‌توانید شغل مورد نظرتان را پیدا کنید

۷. صبور باشید

کسب و کار موفق به صبوری و البته پشتکار در کنار هم نیاز دارد. انتظار نداشته باشید که به محض راه‌اندازی کسب و کار جدید خود بلافاصله به درآمد و سود برسید. حتی گاهی ممکن است هر روز هفته مشتری نداشته باشید و این اصلا عجیب نیست. هر کسب‌وکاری نیاز به زمانی برای شناخته شدن و اعتماد کردن از سمت مشتریان دارد. پس صبور باشید و اجازه دهید زمان همه چیز را نشان دهد. البته باید به این موضوع هم دقت داشته باشید که اگر مدتی از راه‌اندازی کسب و کار جدید گذشته و شما هنوز مشتری ندارید یا مشتریان‌تان بسیار کم هستند و هیچ پیشرفتی نمی‌کنید، حتما یک جای کار ایراد دارد و باید قبل از اینکه ضرر بیشتری کنید، پیدا کنید که مشکل از کجاست و چه تغییراتی باید در کسب‌وکارتان ایجاد کنید.

برخی فکر می‌کنند که صبور بودن به این معنی است که کاری را راه‌اندازی کنند و بعد بنشینند تا مشتری برای آن پیدا شود. این اشتباه است و هرگز شما را به موفقیت نمی‌رساند. شما باید تلاش و پشتکار داشته باشید و به محض راه‌اندازی کسب و کار جدید برای موفقیت آن تلاش کنید و خودتان را به مشتریان بیشتری معرفی کنید. اگر نیاز می‌بینید که چیزی را تغییر دهید، بلافاصله این کار را انجام دهید تا بتوانید نتیجه آن را سریعتر مشاهده کنید.