برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

معرفی کتاب دنیای سوفی به همراه خلاصه‌ای از آن

کتاب دنیای سوفی با نام انگلیسی Sophie’s World کتابی از یک نویسنده نروژی به نام یوستین گردر است. معمولا وقتی از فلسفه و درک مفاهیم آن صحبت می‌کنیم همه یاد کلماتی با نثر سخت و سنگین می‌افتند که معمولا به همین دلیل هم بی‌خیال مطالعه یا جست‌وجوی بیشتر در مورد آن می‌شوند. اما کتاب دنیای سوفی با نثری ساده و سبک بسیاری از موضوعات پایه‌ای فلسفه را برای خواننده بیان کرده است به طوری که هم از خواندن آنها لذت برده و هم به خوبی تمام مفاهیم را درک می‌کنید. با این میکرومقاله از سبکتو همراه باشید تا به بررسی کتاب دنیای سوفی بپردازیم و خلاصه‌ای از آن را با هم مرور کنیم.

یوستین گردر که سال‌ها به عنوان استاد فلسفه در دانشگاه برگن نروژ، فلسفه تدریس می‌کرد برای اینکه بتواند فلسفه را به راحتی به شاگردان و دانشجویان خود بیاموزد به دنبال متنی ساده و روان بود و چون چنین متنی را پیدا نکرد، تصمیم گرفت که خودش دست به کار شود که نتیجه کار کتاب دنیای سوفی شد. این کتاب پس از انتشار با استقبال بسیار خوبی روبرو شد و به بیش از ۳۰ زبان زنده دنیا هم ترجمه شده و در دسترس علاقمندان قرار گرفت. گردر در این کتاب نشان داد که استاد ساده‌نویسی و ایجاز است چون به سادگی و به دور از ابتذال مباحث پیچیده فلسفه غرب را با زبانی ساده، شیوا و همه فهم در این کتاب به قلم درآورده است.

خلاصه داستان کتاب دنیای سوفی

کتاب دنیای سوفی همانطور که پیش‌تر اشاره شده در مورد فلسفه است. یک کتاب فلسفی که در قالب زمان به زبانی شیوا و ساده به قلم درآمده است. نویسنده در این کتاب مفاهیم فلسفی را در قالب داستان مطرح می‌کند و خواننده با یک کتاب خشک فلسفی با مفاهیم و اصطلاحات پیچیده سر و کار ندارد و یک رمان خوب را مطالعه خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:   مهراز بررسی کتاب بیشعوری و آنچه باید از بیشعورها بدانیم

داستان کتاب دنیای سوفی درباره یک دختر ۱۵ ساله به نام سوفی است که در خانه‌ای بیرون از شهر زندگی می‌کند. سوفی دارای ذهنی خلاق و پرشور است و همیشه در مورد مسائل و موضوعات مهم با دوستانش بحث و گفتگو می‌کند. هر روز که سوفی از مدرسه به خانه برمی‌گشت، صندوق پستی خانه را چک می‌کرد تا اینکه یک روز به نامه‌ای بر می‌خورد که برای خود او ارسال شده و او را غافلگیر می‌کند. این نامه بدون تمبر و نشانی فرستنده حسابی ذهن سوفی را درگیر خود کرده بود تا اینکه وارد خانه شده و آن را باز کرد. تکه کاغذی درون پاکت نامه بود که روی آن فقط دو کلمه نوشته شده بود. تو کیستی؟ فقط همین دو کلمه به همراه یک علامت سوال بزرگ. این سوال به شدت ذهن سوفی را درگیر خود کرد.

معرفی کتاب دنیای سوفی به همراه خلاصه‌ای از آن

نامه‌ برای سوفی

اما این پایان ماجرا نبود چون سوالات دیگری هم برای سوفی از طریق نامه ارسال شد. سوال بعدی به کلی ذهن و دنیای سوفی را درگیر خود کرد؛ جهان چگونه به وجود آمد؟ هرچه که داستان این کتاب پیش می‌رود این سوال‌ها و یا بهتر بگوییم نامه‌ها، از حالت چند کلمه‌ای و تک جمله‌ای خارج شده و کامل‌تر می‌شوند و سر و شکل یک نامه کامل را به خود می‌گیرند. نامه‌هایی که به سوفی در رسیدن به پاسخ سوالات مطرح شده کمک می‌کند تا از این طریق به تدریج فلسفه و مفاهیم آن را به او بیاموزد.

در ابتدای داستان کتاب دنیای سوفی ، فرستنده نامه‌ها مجهول بوده و مشخص نیست که از طرف چه کسی ارسال می‌شوند. اما با پیشروی داستان متوجه می‌شویم که فرستنده نامه‌ها فیلسوفی به نام آلبرتو ناکس است که قصد دارد از این طریق ذهن و دنیای سوفی را با فلسفه و مفاهیم آن آشنا نماید.

بیشتر بخوانید:   معرفی کتاب خوب برای موفقیت

آلبرتو به سوفی می‌آموزد که زندگی و معنای آن با فلسفه عجین شده‌اند و برای اینکه به اصل وجود خود پی ببریم باید پرسشگر بوده و حتی فلسفه وجود خود را زیر سوال ببریم تا به جواب برسیم. سوفی و آلبرتو در ادامه داستان بارها با هم ملاقات می‌کنند و در خصوص مفاهیم فلسفی گفتمان می‌کنند. به سراغ تاریخ فلسفه غرب می‌روند. با کمک آلبرتو، سوفی با اسطوره‌های دنیای باستان آشنا می‌شود. اسطوره‌هایی که هروقت وقایعی در جهان پیش می‌آمد، مردم برای توضیح آن به سراغ آن‌ها می‌رفتند.

ذهن پرسشگر

در ادامه داستان کتاب دنیای سوفی ، با توجه به اتفاقات و وقایعی که پیش می‌آید، سوفی به کمک آلبرتو با نظریه‌های بزرگان فلسفه مانند سقراط، افلاطون، ارسطو، فلسفه قرون وسطی، مسیح و ملاقات فرهنگ هند و اروپایی، انسانیت در دوره رنسانس و افراط و تفریط باروک، رنه دکارت و فلسفه مبتنی بر شک و تردید او، مارکس، داروین، فروید و سارتر آشنا می‌شود و دنیای سوفی تحت تاثیر این مفاهیم به کلی دگرگون و دستخوش تغییر می‌شود.

در کتاب دنیای سوفی ، نویسنده تلاش کرده است تا به خواننده بیاموزد که فلسفه در تمامی وجوه زندگی جاری است. در این کتاب، شخصیت سوفی نماد یک جوان سرگشته است که انبوهی از سوال‌ها ذهن او را درگیر کرده است و تنها فلسفه است که می‌تواند پاسخ تمام این سوالات را بدهد. به قول آلن دوباتن این فلسفه است که تسلی‌بخش است و زندگی را نشان دهد. دنیای سوفی در واقع خودآموز فلسفه به زبان ساده است که همه مفاهیم اساسی و مهم فلسفه و بزرگان این علم را با زبان ساده به خواننده می‌آموزد. کتاب دنیای سوفی یک رمان جذاب است که تنها با هدف سرگرم کردن خواننده نگارش نشده است بلکه با روایت یک داستان جذاب مفاهیم عمیقی را به خوانندگان خود می‌آموزد. در واقع دنیای سوفی یک کتاب فلسفی است که در قالب یک رمان عرضه شده است.

بیشتر بخوانید:   بررسی کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید از پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان