برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

بهترین کتاب داستان کودکانه که چیزهای زیادی به کودک یاد می‌دهد

کتاب داستان کودکانه اصولا کتاب‌هایی هستند که باید با دقت بیشتری انتخاب شوند و حساسیت بیشتری روی آنها داشت. این کتاب‌ها فقط جنبه سرگرم کننده ندارند، بلکه کودکان چیزهای زیادی از آنها یاد می‌گیرند و به نوعی الگوی یادگیری آنها هستند. کتاب بهترین دوست انسان است که بی‌هیچ منتی و بدون هیچ چشم داشت و انتظاری، هرچه در چنته دارد را به انسان می‌آموزد. چه چیز از این بهتر که این دوست خوب را از سنین پایین بشناسیم و با آن در ارتباط باشیم. ویژگی بارز این دوست خوب این است که متناسب با هر سن و هر حالتی خودش را با انسان وفق می‌دهد و یک همراه همیشگی برای ماست. کتاب داستان کودکانه بهترین گزینه برای آشنایی کودکان با کتاب است که می‌توان از سنین پایین و متناسب با حال و هوای کودکان مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب کرده و برای بچه‌ها خواند. با این میکرومقاله از سبکتو همراه باشید تا ویژگی‌های یک کتاب داستان کودکانه خوب را با هم بررسی کنیم.

اهمیت کتاب داستان‌ها

خواندن داستان کودکانه یا قصه‌گویی برای بچه‌ها جنبه‌های خلاقیت در کودک را تقویت کرده و موجب می‌شود که ارتباط عاطفی عمیقی بین او والدین برقرار شود. نتایج مطالعات و پژوهش‌های مختلف حاکی از این است که برقراری ارتباط کلامی بین کودک و والدین یا حتی پرستار، به خصوص از طریق خواندن کتاب داستان کودکانه یا قصه‌گویی، مطالبی را به کودک می‌آموزد که باورکردنی نیست.
بسیاری از والدین فکر می‌کنند که کتاب داستان کودکانه تنها یک داستانی است که جنبه سرگرمی و وقت گذرانی برای کودک داشته و فایده‌ دیگری ندارد در صورتی که اینطور نبوده و یک داستان کودکانه خوب در کنار جنبه سرگرمی خود حاوی نکات اخلاقی و آموز‌ه‌های زیادی است که ذهن کودک را درگیر کرده و در آن نقش می‌بندد.
هیچ زمانی برای کتاب خواندن زود نیست و شما می‌توانید از سنین بسیار پایین هم برای کودک خود کتاب داستان کودکانه بخوانید با قصه تعریف کنید. حتی در دوران جنینی هم مادر می‌تواند با صدای بلند برای نوزاد خود کتاب بخواند و او صدای مادر را می‌شنود. پس سعی کنید زمان مشخصی از روز را به خواندن کتاب و داستان برای فرزند خود اختصاص دهید.

بیشتر بخوانید:   معرفی کتاب راز فال ورق از یوستین گردر

مزایای خواندن کتاب برای کودکان

همانطور که گفته شده خواندن کتاب برای کودکان باعث برقراری ارتباط عاطفی عمیق بین کودک و والدین خود می‌شود و همچنین به کودک برای پردازش سریع‌تر واژگان و یادگیری آن کمک می‌کند. اما این ویژگی‌ها به همین جا ختم نمی‌شود و از جمله آنها می‌توان به مزایای زیر هم اشاره کرد:

۱. بهبود مهارت‌های ارتباطی با کتاب داستان کودکانه

کتاب داستان کودکانه از سنین پایین برای کودکان، به بهبود مهارت‌های ارتباطی شفاهی، خوب گوش دادن، افزایش قدرت حافظه و تقویت مهارت‌های شناختی زبان در کودکان کمک می‌کند. قصه‌گویی و خواندن کتاب برای تقویت دامنه لغات و ساختار جملات از سنین پایین در کودکان بسیار مفید است. از آنجا که نوزادان تمامی صدای اطراف خود را می‌شنوند، در زمان کتاب خواندن با واژگان بیشتری آشنا می‌شوند و هرچه سن او افزایش می‌یابد، یاد می‌گیرد که چگونه با زبان بدن، ارتباط کلامی و گوش دادن با دیگران ارتباط برقرار کند.

۲. رشد اجتماعی و عاطفی

هر کودک نسبت به پدیده‌های اطراف خود نظر متفاوتی دارد و احساس خود را نسبت به آن‌ها با زبان خاص خود بیان می‌کند. خواندن کتاب باعث می‌شود که یاد بگیرد احساساتش را بیان کند و برای ابراز آنها از کلمات و جملات درستی استفاده کند. بیان احساسات به شکل درست، یکی از نکات مهم در ایجاد روابط اجتماعی است.

۳. مهارت‌های شناختی

خواندن کتاب داستان کودکانه مهارت گوش دادن در کودک شما را تقویت می‌کند و حتی قبل از اینکه نوزاد شما شروع به صحبت کند به واسطه گوش دادن به قصه‌ها و داستان کودکانه آشنایی زیادی با زبان پیدا می‌کند که این موضوع در هنگام آموزش در مدرسه بسیار کمک کننده خواهد بود.

بیشتر بخوانید:   اسکروچ واقعی در داستان سرود کریسمس چارلز دیکنز چه کسی بود؟

بهترین کتاب داستان کودکانه که چیزهای زیادی به کودک یاد می‌دهد

۴. افزایش توجه

کتاب داستان کودکانه باعث می‌شود که گستره توجه کودک شما افزایش پیدا کند و به او یاد می‌دهد که به مسائل پیرامون خود توجه کند و حتی در هنگام برقراری ارتباط کلامی با دیگران یا شرکت در مجالس و گفتگوها توجه خود را کاملا به مخاطب خود معطوف کند. همچنین یاد می‌گیرد که همزمان بتواند در چند جهت تمرکز داشته باشد. چرا که کتاب‌های داستان معمولا چند شخصت دارند و هر کدام داستان مخصوص به خود را دارند.

۵. کاهش اضطراب با کتاب داستان کودکانه

مطالعه کتاب یا گوش دادن به داستان‌ها و قصه‌ها، به خصوص در زمان قبل از خواب، حس آرامش را به کودک منتقل می‌کند و اضطراب و استرس را از او دور می‌کند. به همین خاطر کودک شما با افزایش سن یاد می‌گیرد که در مواقع استرس و اضطراب برای تسکین و آرامش به کتاب رجوع کرده و چند صفحه‌ای مطالعه کند تا حس آرامش خود را پس بگیرد.

۶. افزایش دانش و بهبود شخصیت

کودک شما در حالی که بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود به افراد دیگری که در زندگی او حضور دارند نگاه می‌کند و از رفتارها و کلام آن‌ها الهام می‌گیرد. خواندن کتاب داستان کودکانه از سنین پایین به شما این فرصت را می‌دهد تا با برقراری ارتباط نزدیک‌تر با او، در او نفوذ کرده و نکات لازم برای زندگی را به او یاد بدهید، دانش او را ارتقاء داده و شخصیت او را شکل بدهید.

۷. ساختن یک عادت خوب با کتاب داستان کودکانه

خواندن کتاب داستان کودکانه برای کودکان در سنین پایین‌تر باعث می‌شود که کتابخوانی برای او تبدیل به یک عادت شود و تبدیل به بخش مهمی از زندگی وی شود. این کار باعث می‌شود که کتاب خواندن و مطالعه برای او لذت‌بخش شود و به یک عادت خوب در زندگی تبدیل شود و حتی زمینه را برای شکوفایی استعدادهای او فراهم کند.

بیشتر بخوانید:   کتاب خانه درختی مجموعه داستانی موفق برای کودک و نوجوان

از سنین پایین برای کودکان خود وقت بگذارید و کتاب داستان کودکانه برای او بخوانید. خواندن داستان‌های کوتاه متناسب همراه با آموزش نهفته آن باعث می‌شود که کودک کارهایی که لازم است بداند را به سادگی بیاموزد. کتاب‌هایی همراه با تصاویر مختلف برای او بخوانید و اجازه دهید ذهن او با پدیده‌های فراتر از اطراف خود آشنا شود. داستان کودکانه یا قصه‌ها مانند غذا خوردن برای کودک مفید هستند و به رشد شخصیت و دانش او کمک بسیار زیادی خواهند کرد.

یک کتاب داستان کودکانه خوب باید یک سری ویژگی‌ها و خصوصیات را داشته باشد تا هم برای کودک جذاب بوده و هم مطالبی را به او بیاموزد:
• تصاویر شاد و جذاب داشته باشد
• حاوی محتوای خلاقانه باشد
• در متن داستان از کلام بامزه و لطیف استفاده شود
• داستان کودکانه باید پایان خوشی داشته باشد
• داستان کتاب حاوی اطلاعات مفید و محتوای آموزنده متناسب با سن کودک باشد و به صورت غیرمستقیم در قالب قصه، طنز، شعر و… مطالب مورد نیاز را آموزش دهد.
• داستان کتاب ویژگی‌های شخصیتی خوب را به کودک آموزش داده و خصوصیات منفی را ناپسند بشمارد.