برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

چه کنیم که تنبل نباشیم یا حداقل کمتر تنبلی کنیم

تنبلی یکی از ویژگی‌های ذاتی انسان است. به طور کلی همه دوست دارند که در طول روز کارهای کمتری انجام دهند و بیشتر استراحت کنند، اما از جایی تنبلی برایمان دردسرساز می‌شود که مانع از انجام کارهای مهم و حتی وظایف روزمره‌مان می‌شود. از طرفی هم در این روزها که همگی در قرنطینه خانگی به سر می‌بریم و احتمالا مجبور به دور کاری هستیم، تنبلی بیش از هر وقت دیگری به ما غلبه می‌کند. به همین خاطر در این میکرومقاله از سبکتو به روش‌هایی که می‌تواند به ما در غلبه‌بر تنبلی کمک کند می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید:

برنامه کارهایتان را بنویسید

باید امروز چه کارهایی انجام دهید؟ کارهای خانه، سرگرمی‌های قرنطینه و کارهایی که برای محل کارتان باید انجام دهید را به طور کامل بنویسید. حتی می‌توانید برنامه‌هایی هم که دوست داشتید در قرنطینه انجام دهید را هم اضافه کنید. حالا حداکثر زمانی که هر کاری باید انجام شود را جلوی آن بنویسید. دقت کنید که این زمان نه خیلی ایده‌آل‌گرایانه باشد و نه بیش از حد راحت. حالا این کاغذ را جایی بچسبانید که هر لحظه جلوی چشم‌تان باشد. اینکار باعث می‌شود که هربار که حس تنبلی به شما غلبه‌ کرد با دیدن لیست کارها و زمان آنها، ذهن‌تان خودش را برای انجام کارها آماده می‌کند.

قورباغه‌تان را قورت دهید

سخت‌ترین کاری که امروز باید انجام دهید را مشخص کنید. باید گزارش بنویسید؟ ناهار به عهده شماست؟ هر چه هست را بنویسید. حالا مطابق با آنچه که برایان تریسی در کتاب قورباغه‌ات را قورت بده می‌گوید، سخت‌ترین و بدترین کار را در ابتدای روز انجام دهید. اگر کارتان مربوط به ظهر یا شب است و الآن نمی‌توانید آن را تمام کنید، تمام مقدمات را آماده کنید. با این کار، شروع کارهای سخت، برایتان راحت‌تر می‌شود. حتی می‌تواند چنان انگیزه بزرگی ایجاد کند که تا پایان روز ادامه داشته باشد.

بیشتر بخوانید:   چرا عادت می‌کنیم و چرا باید به عادت‌ها اهمیت دهیم؟

جایزه تعیین کنید

بله حقیقت این است که شما یک کودک درون دارید که گاهی تا جایزه‌ای نبیند، هیچ کاری انجام نمی‌دهد. پس برای کارهایی که احساس می‌کنید برای انجامشان تنبلی خواهید کرد برای خودتان جایزه تعیین کنید. البته جایزه‌ای که زمان زیادی از شما نگیرد. وقتی بدانید که در نهایت علاوه‌بر نتیجه کاری که انجام شده، چیز دیگری هم دریافت می‌کنید، انگیزه‌تان برای تمام کردن آن کار بیشتر می‌شود. مثلا اگر ویدئوی دوره آموزشی را دیدید و به خوبی تمرین کردید، خودتان را یک بستنی مهمان کنید.

چه کنیم که تنبل نباشیم یا حداقل کمتر تنبلی کنیم

تمرکز کنید

وقتی احساس تنبلی می‌کنید، معمولا ترجیح می‌دهید به موضوعات مختلف و بی‌اهمیت فکر کنید. پس یکی از روش‌های مقابله با تنبلی تمرکز است. روی کاری که می‌خواهید انجام دهید تمرکز کنید. حتی بهترین کار این است که یک بخشی از خانه را تبدیل به محل کار کنید و دقت کنید که اصلا لازم نیست که میز و صندلی داشته باشید، همین که وسایلی که فقط مربوط به کار هستند اطراف‌تان باشد و مواردی که حواس‌تان را پرت می‌کند را حذف کنید، کافی است. حالا به محل مخصوص انجام کارهایتان بروید و سعی کنید فقط روی کاری که باید انجام دهید تمرکز کنید.

تنبلی کنید

بله درست است. گاهی لازم است برای از بین بردن تنبلی، اجازه دهید واقعا تنبلی کنید. گاهی بدن از فشارهای جسمی یا روحی که در طول زمان داشته خسته است و واقعا نیاز به استراحت دارد. اگر آن را تحت فشار گذاشته و با زور بخواهید سرپا نگه دارید، اصلا نتایج خوبی دریافت نمی‌کنید. اما آنچه که مهم است و باید دقت کنید این است که اجازه ندهید این تنبلی بیش از حد شود. اگر لازم است بخوابید، اما به خودتان بگویید که تنها ۲ ساعت می‌خوابید و بعد از آن برمی‌گردید سر کاری که انجام می‌دادید. این خیلی مهم است که ذهن‌تان باور کند که شما کارهای مهم‌تری برای انجام دارید.

بیشتر بخوانید:   ۱۰ دلیل برای اینکه عادت کتاب خواندن را وارد روزمرتان کنید- قسمت دوم

موزیک گوش کنید

وقتی که احساس تنبلی می‌کنید وانگیزه انجام هیچ کاری را ندارید، دست از کار بکشید و برای چند دقیقه موزیک شاد گوش کنید. حتی می‌توانید یک پلی‌لیست از آهنگ‌های شاد داشته باشید که هر وقت نیاز داشتید از آن استفاده کنید و نیازی به گشتن و صرف وقت زیاد هم نباشد. موزیک می‌تواند انگیزه دوباره‌ای برای شروع شما شده و حتی تمرکز‌تان را هم افزایش دهید.