برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

چطور برای سال جدید هدف‌گذاری کنیم و چطور به آنها برسیم

سال ۹۹ در شرایطی می‌خواهد آغاز شود که شاید خیلی رنگ و بوی عید ندارد. از اواخر سال ۹۸ و درگیری با ویروس کرونا، تقریبا همه برنامه‌ریزی‌ها برای سال نو را تعطیل کرد یا تغییر داد. حالا که در خانه هستید و دید وبازدیدهای نوروزی هم انجام نمی‌شود، بهترین فرصت است که کمی وقت صرف هدف‌گذاری برای سال جدید کنید. در واقع این روزها که در خانه می‌گذرد فرصت خوبی است که ببشتر به خودتان برسید و سال جدید را بهتر و با انگیزه بیشتری شروع کنید. در این میکرومقاله از سبکتو می‌خواهیم به نحوه هدف‌گذاری در سال ۹۹ و اینکه چطور به آنها برسیم صحبت کنیم.

معمولا نزدیک سال نو که می‌شود، اکثر افراد چون شروع سال را شروع تغییرات و بهبود اوضاع می‌دانند، یکسری اهداف و دستاورد برای خودشان مشخص می‌کنند که در سال حدید به آنها برسد. اما همین که تعطیلات تمام می‌شود، روزهایشان به لوپ قبلی برمی‌گردد و همه اهداف فراموش می‌شوند. اما چه کار کنیم که این اتفاق پیش نیاید و هدف‌گذاری ما تا آخر سال همچنان با انگیزه ادامه داشته باشد؟

۱. اهداف‌تان را بنوسید

هدف‌گذاری تنها این نیست که چند نقطه طلایی که دوست دارید به آنها برسید را در ذهن‌تان مرور کنید. مثلا اگر جلوی تلویزیون نشسته‌اید و همزمان با خودتان فکر می‌کنید که امسال می‌خواهید از یک دانشگاه معتبر خارجی بورس تحصیلی بگیرید و مهاجرت کنید، این هرگز یک هدف‌گذاری نیست. خودتان را گول نزنید. در قسمتی از خانه که راحت هستید بنشینید و مطمئن شوید برای چند دقیقه کسی تمرکز‌تان را به هم نخواهد ریخت. حالا یک کاغذ بردارید و هدف‌گذاری کنید. اهداف‌تان علاوه‌بر ویژگی‌های اصلی یک هدف که در این میکرومقاله گفتیم، باید با شما و شخصیت‌تان هم جور باشد همچنان که قابل دست‌یافتن در سال ۹۹ باشد.

بیشتر بخوانید:   آهنگ تمرکز برای داشتن بیشترین بهره‌وری

۲. برای هر هدف حداقل یک دلیل بنویسید

می‌خواهید در رشته جدیدی تحصیل کنید؟ چرا؟ آیا ارزش وقت و هزینه‌ای که می‌کنید را دارد؟ وقتی برای اهداف‌تان دلیل می‌نویسید، دو اتفاق مهم رخ می‌دهد: اول اینکه با فکر کردن به دلایل، برخی از اهدافی که نوشتید حذف می‌شوند، چون آنها اهداف واقعی شما نبودند، تنها خواسته‌هایی زودگذر یا بی‌معنی بودند که در نهایت هم نیمه کاره یا حتی شروع نشده کنار گذاشته می‌شدند. دومین اتفاق مهم اینکه هر وقت در راه رسیدن به اهداف‌تان خسته شدید یا احساس بی‌انگیزگی کردید، سراغ دلایل‌تان می‌آیید و با خواندن آنها دوباره انگیزه می‌گیرید و مطمئن می‌شوید که کار اشتباهی نمی‌کنید.

۳. اهداف‌تان را با دیگران مطرح کنید

هدف‌گذاری معمولا بدون کمک گرفتن از دیگران کار سختی است. به دوستان نزدیک یا اعضای خانواده‌تان بگویید که برای سال ۹۹ چطور هدف‌گذاری کرده‌اید. به آنها بگویید که می‌خواهید در پایان سال تبدیل به چه شخصی شده باشید. شاید در ابتدا خجالت بکشید یا با این موضوع که دیگران موارد خصوصی شما را بدانند راحت نباشید، اما باور کنید که سرعت فوق‌العاده‌ای به شما در راه رسیدن به اهداف‌تان می‌دهد. وقتی بدانید که در نهایت باید به یک نفر توضیح دهید که وضعیت هدف‌گذاری تان به چه شکلی پیش رفته و تا چقدر موفق بودید، ناخودآگاه بیشتر تلاش می‌کنید. حتی می‌توانید این کار را به صورت متقابل انجام دهید و شما هم پیشرفت دوست‌تان را بررسی کنید. اما باید یادتان باشد که تنها کسی که نتیجه رسیدن یا نرسیدن به اهداف‌تان را می‌گیرد فقط خود شما هستید.

بیشتر بخوانید:   ۶ توصیه مهم از وارن بافت ، سومین ثروتمند دنیا

چطور برای سال جدید هدف‌گذاری کنیم و چطور به آنها برسیم

۴. هدف‌گذاری درست، با برنامه‌ریزی درست

همین که لیستی از اهداف واقعی و با دلایل قابل قبول داشته باشید کافی نیست. شما از همین امروز باید خودتان را برای رسیدن به آنها آماده کنید و یکی از مهمترین روش‌ها برای این کار، برنامه‌ریزی است. در این مرحله لازم نیست که این برنامه‌ریزی همراه با جزییات فراوان باشد. مثلا اگر یکی از اهداف‌تان خرید ماشین در سال جدید است، بررسی کنید که چقدر پول لازم دارید (تورم و افزایش قیمت را هم در نظر بگیرید تا اعداد واقعی داشته باشید) حالا با توجه به درآمدتان چه زمانی می‌توانید به هدف‌تان برسید؟ لازم است که یک درآمد جانبی هم داشته باشید؟ پس آن را هم به اهداف‌تان اضافه کنید و در نهایت یک زمان برای آن مشخص کنید. مثلا مهر ماه. وقتی برای خودتان مشخص و شفاف می‌کنید، ذهن‌تان هم آن را باور می‌کند و برای رسیدن به آن هدف در زمان تعیین شده خلاق‌تر می‌شود.

۵. ناامید نشوید

حقیقت این است که بخشی از اتفاقاتی که ما در زندگی تجربه می‌کنیم، خارج از کنترل ماست. در راه رسیدن به اهداف‌تان ممکن است موانع زیادی داشته باشید، گاهی ممکن است هیچ چیز مطابق با برنامه‌ریزی‌تان پیش نرود و کلا از همه چیز ناامید شوید. اولین کاری که در این شرایط باید انجام دهید، این است که سعی نکنید احساس ناامیدی را مخفی یا انکار کنید. احساس‌تان را بپذیرید و ببینید چطور شد که چنین حسی دارید. و قبل از هر تصمیم جدیدی مراقبه کنید. با این کار ذهن‌تان را از هیجانات منفی دور می‌کنید و با آرامش می‌توانید تصمیمات بهتری بگیرید. لازم است که تغییری در برنامه‌ریزی‌تان داشته باشید؟ یا حتی لازم است این هدف را به سال بعد انتقال دهید؟ نگران نباشید. در هر شرایطی به خودتان ایمان داشته باشید.

بیشتر بخوانید:   در سال جدید، با این ۴ تغییر ساده در طرز فکرتان بیشتر به خود برسید!