برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

چطور مهارت حل مسئله را در خودمان تقویت کنیم

مهارت حل مسئله یکی از مهارت‌هایی است که باید در زندگی یاد بگیرید، فرقی هم ندارد که به طور تخصصی در کاری مشغول هستید یا نه، این مهارت برای رسیدن شما به موفقیت لازم است. توانایی یافتن علت اصلی یک مشکل دشوار و فرمول‌بندی راه‌حل‌های مناسب، مهارتی است که همه به خصوص کارفرمایان برای آن ارزش قائل هستند. یادگیری مهارت‌های مختلف و تکنیک‌های تفکر انتقادی که حل کنندگان مسئله از آنها استفاده می‌کنند، می‌تواند به افراد برای حل مسائل مختلف کمک کند. با این میکرومقاله از سبکتو همراه باشید تا ببینیم چطور مهارت حل مسئله را در خودمان ایجاد کنیم.

مهارت حل مسئله چیست؟

مهارت حل مسئله شامل تشخیص علل احتمالی یک مشکل و تدوین برنامه عملیاتی است که آن مشکل را حل می‌کند. افراد، هم در زندگی شخصی و هم در زندگی شغلی خود، از مهارت حل مسئله استفاده می‌کنند. حل مسئله موثر در محل کار اغلب مستلزم پیروی از یک فرایند گام به گام و استفاده از چارچوب تعیین شده حل مسئله است.

۶ مرحله از فرآیند حل مسئله

مهارت حل مسئله نیازمند یک روش گام به گام اصولی است. در ادامه این میکرومقاله برخی از مراحل اساسی حل مسئله را بررسی می‌کنیم که می‌توانید هنگام نزدیک شدن به مشکلی در زندگی شخصی یا محل کار خود دنبال کنید:

مشکل را شناسایی کنید

چه اینکه با یک مشکل پیچیده روبرو باشید یا یک مسئله نسبتا ساده، درک شما از مسئله و امید به حل آن در شما بسیار مهم است. اگر می‌خواهید با مشکلات کنار بیایید و برای حل آن‌ها اقدام نکنید (حتی اگر مشکلات نسبتا ساده‌ای باشند) کار بسیار دشوارتر می‌شود. اگر در یک تیم کار می‌کنید، مهم‌ترین نکته این است که شما درک مشترکی از مسئله‌ای که قصد حل کردن آن را دارید، داشته باشید.

بیشتر بخوانید:   مدیریت زمان به روش ۸ میلیاردر بزرگ خودساخته

تحقیق کنید

هنگامی که تعریف واضحی از مسئله‌ای که در حال حل آن هستید، پیدا کردید، در مورد ماهیت مسئله و علل احتمالی آن تحقیق کنید. این فرایند تحقیق ممکن است شامل جستجوی علل مشکلات مشابهی باشد که در گذشته برطرف شده‌اند هم باشد. ممکن است برای طرح پرسش از افراد درگیر در این مسئله نیاز به طرح سوالاتی باشد.

به دنبال راه حل‌های احتمالی باشید

پس از تحقیق در مورد مسئله، وقت آن است که به فکر راه‌حل‌های احتمالی باشیم. این مرحله نیاز به خلاقیت و طوفان فکری دارد تا به چند راه‌حل ایده‌آل فکر ‌کنید. در صورت عدم موفقیت در راه‌‌حل اول، برخی از راه‌حل‌های جایگزین هم وجود دارد. حل مشکلات معمولا شامل ایجاد برخی برنامه‌های احتمالی به منظور مهار مشکلات بیشتر است.

تصمیم گرفتن

در مهارت حل مسئله تصمیم‌گیری بخش مهمی است. در این مرحله شما لیستی از راه‌حل‌های ممکن را دارید . باید براساس اطلاعاتی که دارید بتوانید بهترین راه‌حل را از میان آنها انتخاب کنید. اگر در یک تیم هستید و باید مسئله‌ای را حل کنید، بهتر است که این کار را به صورت جمعی انجام دهید. وقتی در جمع هستید افراد مختلف نظرات مختلفی می‌دهند و گاهی نظرات دیگران را نقض می‌کنند و این موضوع کمک می‌کند تا شما بهترین گزینه را انتخاب کنید.

تصمیم خود را عملی کنید

برای راه‌حلی که انتخاب کردید یک برنامه‌ریزی درست و آگاهانه انجام دهید و بعد آن را اجرایی کنید. از عجله در انجام آن خودداری کنید، زیرا این کار معمولا منجر به راه‌حلی می‌شود که به نتیجه مورد نظر نمی‌رسد.

بیشتر بخوانید:   برای هر تصمیم گیری چقدر وقت صرف کنیم

منتظر نتایج باشید

نحوه کار راه‌حل خود را مشاهده کنید و در مورد اقدامات بعدی تصمیم بگیرید. قبل از پیگیری و تصمیم گیری در مورد ایجاد یا عدم تغییر در برنامه خود، بهتر است در مورد یک چارچوب زمانی برای مشاهده نتیجه تصمیم بگیرید.

چطور مهارت حل مسئله را در خودمان تقویت کنیم

تقویت مهارت‌ حل مسئله

روش‌های مختلفی برای تقویت مهارت حل مسئله در افراد وجود دارد. در ادامه چند فعالیت هیجان انگیز برای سوپر شارژ کردن مهارت‌های حل مسئله ارائه شده است.

ورزش کنید

آیا می‌دانید ورزش کردن تاثیر مثبتی در پردازش عصبی دارد؟ این بدان معنی است که اگر به انجام ورزش‌های مناسب بپردازید، به شما کمک می‌کند پاسخی واحد و مناسب برای یک مسئله پیدا کنید.

با حل معماها و بازی‌های فکری مغز خود را تمرین دهید

استراتژی پیروزی هنگام بازی شطرنج، سودوکو، مکعب روبیک یا سایر بازی‌های تقویت کننده مغز در واقع یادگیری حل مشکل است. همین استراتژی می‌تواند در موقعیت‌های واقع بینانه تفکر استراتژیک اعمال شود. برای تقویت مغز و یادگیری روش‌های جدید حل مسئله‌، با معماهای منطقی و بازی‌های دیگر تمرین کنید.

روی راه حل تمرکز کنید، نه مشکل

دانشمندان علوم مغز و اعصاب ثابت کرده‌اند که اگر روی مسئله تمرکز کنید، مغز شما نمی‌تواند راه حل درست را پیدا کند.  به این دلیل است که وقتی روی مسئله تمرکز می‌کنید، به طور موثر انرژی “منفی” به مغز منتقل می‌شود و به نوبه خود احساسات منفی را در مغز فعال می‌کند. این احساسات منفی مسیر راه حل‌های بالقوه را مسدود می‌کند.
البته به این صورت نیست که به طور کامل “مسئله را نادیده بگیرید”، در عوض سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید. این کار کمک می‌کند تا ابتدا، مشکل را پیدا کنید و سپس، تمرکز خود را به یک ذهنیت راه حل محور منتقل کنید تا بتوانید بهترین راه حل را پیدا کنید.

بیشتر بخوانید:   چطور با استفاده از تغییرات به خواسته‌ها و اهدف‌مان برسیم - قسمت اول

کارها را ساده کنید

ما به عنوان یک انسان تمایل داریم که کارها را بیش از حد لازم پیچیده کنیم. سعی کنید با تعمیم دادن، مشکل خود را ساده کنید. تمام جزئیات را از میان بردارید و به اصول اولیه برگردید. سعی کنید به دنبال یک راه حل واقعاً آسان و واضح باشید زیرا معمولا موارد ساده هستند که بیشترین بازده را دارند.

تا جایی که ممکن است راه حل‌های مختلف را بررسی کنید

برای تقویت مهارت حل مسئله سعی کنید به «همه راه حل‌های احتمالی» فکر کنید، حتی اگر در ابتدا مضحک به نظر برسند. برای تقویت تفکر خلاق، که می‌تواند راه حل‌های بالقوه‌ای ایجاد کند، باید ذهن باز داشته باشید.
هنگام پیش آمدن یک مسئله بهتر است آن را سخت و ترسناک تصور نکنید. آرامش خود را حفظ کنید و با شناخت کامل مسئله به تمام راه‌های موجود فکر کنید. با تمرکز روی مسئله به راحتی می‌توانید آن را حل کنید.