برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

آنچه سازمان بهداشت جهانی برای محافظت از ویروس کرونا اعلام کرد

ویروس کرونا اسمی که این روزها بیش از هر چیز دیگری جستجو شده و درباره‌اش صحبت می‌شود. احتمالا تا امروز از طریق مقاله‌ها یا برنامه‌های مختلف اطلاعاتی از این ویروس به دست آورده‌اید. COVID-19 که هفتمین ویروس شناخته شده در دسته کروناویریدهاست، به بیماری حاد تنفسی ان‌کاو هم شناخته می‌شود. ویروس کرونا که این روزها جان افراد زیادی را به شکل سختی می‌گیرد، با چنان سرعتی در حال پخش است که فقط با رعایت تمام موارد بهداشتی و پیشگیری امکان جلوگیری از آن وجود دارد. متاسفانه این روزها هر لحظه خبر از ابتلا یک شهر جدید و از دست رفتن چند شهروند در کشور را می‌شنویم. حقیقت این است که این بیماری بسیار جدی‌تر از آن است که تصور می‌کنید، ترس ندارد اما رعایت موارد بهداشتی دارد که باید حتما انجام شوند.

به بهانه برگزاری جلسه سازمان جهانی بهداشت در مورد کرونا و گسترش آن در سطح ایران در این میکرومقاله از سبکتو می‌خواهیم به نکات کلی که شما را در مقابل این ویروس محافظت می‌کند بپردازیم.

ویروس کرونا در دسته ویروس سرماخوردگی است، اما متاسفانه به آن اندازه ساده نیست. به طور میانگین ویروس سرماخوردگی از یک نفر فقط می‌تواند به نفر دیگر منتقل شود، یعنی اگر هنگامی که شما سرما می‌خورید، سایر اعضای خانواده هم سرما می‌خورند به این دلیل است که از شما به یکی از اعضای خانواده و از او به دیگری منتقل می‌شود و به همین دلیل هم افراد با فاصله زمانی سرما می‌خورند. اما در مورد کرونا همه چیز متفاوت است. سرعت پخش این ویروس بسیار سریع‌تر از چیزی است که تا به حال محاسبه شده و یک فرد به تنهایی می‌تواند افراد زیادی را بیمار کند. موضوع خطرناک دیگر در مورد ویروس کرونا دوره‌ کمون آن است. برخلاف سایر بیماری‌های ویروسی که از لحظه‌ای که علائم ایجاد می‌شوند، بیماری شروع می‌شود، این ویروس چیزی در حدود ۱۴ تا ۲۸ روز در بدن نهفته باقی می‌ماند، در این مدت فرد کاملا سالم به نظر می‌رسد اما نه تنها بیمار است، بلکه دیگران را هم می‌تواند آلوده کند. اما در مقابل آن چه کارهایی باید انجام داد؟

بیشتر بخوانید:   باشگاه را نیمه رها می‌کنید؟ ۱۰ روش برای ادامه دادن ورزش

آب بخورید

در کنفرانس خبری سازمان بهداشت جهانی اعلام شد که یکی از مواردی که در پیشگیری از ویروس کرونا تاثیرگذار است، نوشیدن مقدار زیاد آب و تر نگه داشتن گلو است. چرا که براساس آنچه تا به امروز از ویروس کرونا مشخص شده، این ویروس سنگین است و بعد از وارد شدن به بدن علاقه زیادی به وارد ریه شدن دارد، گلوی خشک این کار را برای این ویروس بسیار آسان می‌کند در حالی که گلوی تر تا حدودی مانع می‌شود. از طرف دیگر وقتی به اندازه کافی آب بنوشید سرفه‌های مکرر نمی‌توانند ریه‌هایتان را تحریک کنند.

ماسک معجزه نمی‌کند اما حتما بزنید

براساس آنچه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده، صرف ماسک زدن شما را از بیماری محافظت نمی‌کند. حقیقت این است که اجباری شدن استفاده از ماسک در چین، به این دلیل که افراد را مصون نگه می‌داشت نبود، بلکه به این دلیل بود که افرادی که ویروس دوره نهفته‌اش را در بدن آنها می‌گذراند و ناقل بیماری بودند، از منتقل کردن آن به دیگران جلوگیری کنند. در واقع ممکن است افراد دارای این ویروس باشند اما هیچ گونه علائمی نداشته باشند که با ماسک زدن مانع از انتقال آن به دیگران می‌شوند. دقت کنید که عمر مفید ماسک‌ها بین ۸ تا ۱۶ ساعت است و بعد از آن نه تنها از شما محافظت نمی‌کند بلکه می‌تواند عاملی برای جذب ویروس هم باشد، پس بعد از این مدت حتما ماسک را با دستکش درآورده و ماسک و دستکش را با هم داخل سطل زباله در دار بیندازید

شستن دست‌ها مهمترین کاری که باید انجام داد

احتمالا این روزها آنقدر دستان‌تان را شستید که احساس می‌کنید پوست دست‌تان خشک شده، اما همچنان یکی از مهمترین روش‌های پیشگیری از این ویروس شستن دست‌هاست. طبق آنچه در بیانیه سازمان بهداشت جهانی آمده باید حتما دست‌ها را با آب و صابون و به مدت ۲۰ ثانیه به خوبی بشویید و بعد از آن حتما باید دست‌ها را خشک کنید اما نه با حوله‌ای که دیگران هم از آن استفاده می‌کنند یا گوشه‌ای از لباس‌تان، فقط از دستمال کاغذی استفاده کنید و حتما بعد از خشک کردن دست‌ها، آن را داخل سطل زباله دَر دار بیندازید. دقت کنید که دستان خیس‌تان را به جایی نزنید چرا که ظاهرا این ویروس از مکان‌های مرطوب خیلی خوشش می‌آید.

بیشتر بخوانید:   احساس استرس می‌کنید؟ با چند راهکار ساده آن را از بین ببرید - قسمت اول

آنچه سازمان بهداشت جهانی برای محافظت از ویروس کرونا اعلام کرد

فاصله‌ قانونی را رعایت کنید

یکی از رفتارهای پرکاربرد در زندگی روزمره ما دست دادن و روبوسی با افراد نزدیک است که در برخی شرایط نشان از صمیمیت و احساس اعتماد دارد. اما در سرایط فعلی همه قوانین تغییر کرده است. سعی کنید با افرادی که در روز در ارتباط هستید یک فاصله یک متری داشته باشید، چه موقع صحبت و چه حتی وقتی نشسته‌اید یا کار می‌کنید و تحت هیچ شرایطی دست دادن و روبوسی نداشته باشید. به خصوص با نزدیک شدن ایام نوروز و احتمالا دید و بازدیدهای عید سعی کنید این موضوع را جدی بگیرید و رعایت کنید. یادتان باشد این کار نه تنها بی‌احترامی به طرف مقابل محسوب نمی‌شود، بلکه نشان از اهمیتی دارد که شما برای آنها قائل هستید.

تماس دست با چشم‌ها، دهان و بینی ممنوع

یک فرد عادی به طور متوسط در یک ساعت بیش از ۲۳ بار صورتش را لمس می‌کند. اصلا تا به حال به این موضوع دقت کرده بودید؟ این رفتار معمولا غیرارادی رخ می‌دهد و در واقع ما برای آن تصمیم نمی‌گیریم. اما مطابق با آنچه سازمان بهداشت جهانی گفته است باید کاملا هوشیارانه نسبت به آن رفتار کنیم. بخش T شکل صورت که شامل دهان و بینی و چشم‌ها می‌شود یکی از مهمترین قسمت‌هایی است که ویروس از آن وارد بدن می‌شود. در طول روز دست‌تان با سطوح مختلف در تماس است و در شرایط فعلی باید کامل مراقب تماس آن با صورت‌تان باشید. به خصوص زمانی که دستکش دارید یا بیرون هستید، تا زمانی که دست‌تان را با آب و صابون نشستید و ضدعفونی نکرده‌اید، به صورت‌تان دست نزنید.

بیشتر بخوانید:   چطور با مثبت اندیشی به موفقیت در زندگی برسیم

در خانه بمانید

در حال حاضر برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها این امکان را به کارمندان‌شان داده‌اند که از خانه کار کنند و برخی دیگر هم ساعات کاری را کاهش دادند. متاسفانه برخی افراد به این زمان به چشم تعطیلات نگاه می‌کنند و شروع به سفرهای نوروزی می‌کنند یا فکر می‌کنند اگر به شهر دیگری بروند خبری از ویروس کرونا نخواهد بود. اما حقیقت این است که خانه‌تان یکی از مطمئن‌ترین جاهایی است که وجود دارد. پس تا جای ممکن از خانه بیرون نیایید. سعی کنید برای دور کاری برنامه‌ریزی داشته باشید تا هم کارهایتان را به خوبی پیش ببرید و هم از فرصت باقی مانده برای توسعه شخصی استفاده کنید و کتاب بخوانید. مثلا می‌توانید هر روز یک میکروکتاب بخوانید یا گوش دهید. (می‌تونید اشتراک سبکتو را با کد تخفیف khoone-bemoonim تمدید یا خرید کنید) از طرفی با توجه به اینکه در روزهای پایان سال هم هستید می‌توانید از این زمان برای انجام کارهای عقب افتاده در سال ۹۸ استفاده کنید و برای سال جدید برنامه‌ریزی کنید.