برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

با زمانی که در شبکه‌های اجتماعی هدر می‌دهیم چه کارهایی می‌توان کرد

شبکه های اجتماعی امروزه تبدیل به بخشی از زندگی همه افراد شده است. تقریبا هر کسی که دسترسی به گوشی هوشمند داشته باشد، حداقل در یکی از شبکه های اجتماعی فعالیت می‌کند یا بهتر بگوییم وقت می‌گذراند. گاهی به خودمان میاییم و می‌بینیم بیشتر از نیم ساعت هست که یکجا نشستیم و غرق شبکه‌های اجتماعی شده‌ایم و در نهایت هم چیز خاصی بدست نیاوردیم. اما با این زمان‌هایی که هدر می‌دهیم، چه کارهای دیگری می‌توانیم انجام دهیم؟ در این میکرومقاله از سبکتو به این موضوع می‌پردازیم:

در روانشناسی اصطلاحی به نام «ترس از بی‌خبری» وجود دارد، علت وقت گذراندن در شبکه های اجتماعی، برای افراد بسیاری همین ترس است. طبق آماری که در بریتانیا منتشر شد، هر فرد بزرگسال به طور میانگین  ۲ساعت در روز را در شبکه های اجتماعی می‌گذراند. اما با این زمان چه کارهای مفیدی می‌توان انجام داد:

بخوابید

برای اینکه یک روز خوب را شروع کنید و ذهنتان بیشترین عملکرد را داشته باشد، باید ۸ ساعت بخوابید. اما متاسفانه بسیاری از ما حداکثر خواب شبمان کمتر است. طبق تحقیقاتی که انجام شد، مشخص شده است که بیشتر افراد تقریبا هر شب قبل از خواب شبکه های اجتماعی‌شان را چک می‌کنند. با این کار علاوه‌بر تاثیر بد نور آبی صفحه گوشی روی چشم و ذهنتان، خودتان را از خواب کافی هم منع می‌کنید. پس از امشب به جای وقت گذراندن در اینترنت، به خودتان خواب و سلامتی بیشتر هدیه دهید.

ورزش کنید

به جای اینکه عکس دیگران در باشگاه را لایک کنید، بلند شوید و خودتان ورزش کنید. متخصصان توصیه می‌کنند که برای سلامتی جسم و ذهن حتما باید روزانه نیم ساعت ورزش کرد. شاید با خودتان فکر کنید که من کلا ۵دقیقه بیشتر توییتر یا اینستاگرامم را چک نمی‌کنم و در این مدت چه ورزشی می‌توان کرد؟ بیایید کمی روراست باشیم شما در طول روز بیش از ۲۰بار از این ۵دقیقه‌ها را تجربه می‌کنید و این یعنی نزدیک به ۲ساعت. پس می‌توانید یک ساعت را با خیال راحت در باشگاه بگذرانید و یک ساعت را به شبکه های اجتماعی اختصاص دهید.

بیشتر بخوانید:   ۱۰ ترفند برای اینکه امسال مطالعه بیشتری داشته باشید

با زمانی که در شبکه های اجتماعی هدر می‌دهیم چه کارهایی می‌توان کرد

کتاب بخوانید

واقعا چقدر از وقتی که برای شبکه های اجتماعی می‌گذارید، مفید است؟ شاید نهایت ۵ تا ۱۰ دقیقه از آن به شما چیزی بیاموزد. حالا اگر همین زمان را صرف کتاب خواندن کنید چطور؟ میانگین سرعت خواندن در افراد بزرگسال ۳۰۰ کلمه در دقیقه است. یعنی شما می‌توانید هر روز یک میکروکتاب بخوانید و وقت کافی برای شبکه های اجتماعی هم داشته باشید. در یک دقیقه‌ می‌توانید یک ویدئو خنده‌دار و بی‌محتوا ببینید یا ۳۰۰کلمه به دانش‌تان اضافه کنید. تصمیم شما چیست؟

غذا بپزید

با وجود مشغله‌های زیاد بیرون از خانه، بسیاری از ما در طول روز از غذاهای رستوران‌ها و فست‌فودها استفاده می‌کنیم که به خاطر چربی زیاد علاوه‌بر اضافه وزن، قدرت تمرکزمان را هم کاهش می‌دهد. حالا فرض کنید به جای اینکه ۲ساعت را در شبکه های اجتماعی بگذرانید و فقط دستورات غذایی را بخوانید، یک غذای خوشمزه برای خودتان درست کنید. غذاهای زیادی هستند که در کمتر از ۲ساعت آماده می‌شوند.

به کارهای عقب مانده برسید

همه ما لیستی از کارهایی داریم که آنها را پشن گوش انداختیم یا نیمه رها کردیم. فرض کنید که امروز به جای ۲۴ساعت ۲۶ساعت است و شما دو ساعت زمان اضافه دارید تا به کارهای عقب افتاده‌تان برسید یا کارهای فردایتان را آماده کنید. اگر فقط یک روز، زمان شبکه های اجتماعی را صرف انجام کارهایی که در همیشه در ذهن داشتید کنید از نتایج آن شگفت‌زده می‌شوید.

مسیر خودتان را پیدا کنید

شبکه های اجتماعی بدون اینکه ما دقیقا متوجه شویم، مستقیما روی ذهن ما تاثیر می‌گذارند. وقتی شما زمان زیادی را در شبکه های اجتماعی می‌گذرانید، ذهن‌تان با چیزهایی که می‌بیند خودش را هماهنگ می‌کند و فکر می‌کند که باید زندگی شما هم اینطور باشد. البته دقت کنید که این موضوع با قوانین راز یا تاثیر مثبت روی ناخودآگاه کاملا متفاوت و دقیقا برعکس آن است. شما ذهن‌تان را ساعت‌ها درگیر چیزهایی می‌کنید که در زندگی واقعی شما وجود ندارد و وقتی گوشی‌تان را کنار می‌گذارید و کارهای روزانه‌تان که ربطی به آنچه دیده‌اید ندارند را انجام می‌دهید، ذهن‌تان دچار دوگانگی می‌شود و در نتیجه ممکن است شما احساس خوبی نداشته باشید یا احساس بی‌حوصلگی کنید که متاسفانه در این شرایط مجدد سراغ شبکه های اجتماعی رفته و شرایط را بدتر می‌کنید.

بیشتر بخوانید:   آیا ما وسواس فکری داریم؟ و چطور می‌توانیم آن را رفع کنیم

یادتان باشد که حقیقت پشت لنرهای دوربین و جایی است که شما نمی‌بینید. مهم شما و اهداف‌تان هستید، اگر در شبکه های اجتماعی چیزی می‌بینید که دوست دارید یا فکر می‌کنید شما هم توانایی انجام آن را دارید، به جای دیدن عکس‌ها و ویدئوهای بیشتر، گوشی را کنار بگذارید و دست به کار شوید و خودتان آن را انجام دهید، ممکن است دفعات اول اصلا شبیه به آنچه در ذهن داشتید نشود اما اگر واقعا آن کار را دوست دارید، ادامه دهید و پا پس نکشید تا در نهایت نتیجه دلخواه‌تان را بدست آورید.