برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

۵ درس مهم برای سرمایه گذاری با پول کم

حتما شما هم مثل خیلی‌های دیگر پس از دیدن رشد‌ بورس به فکر سرمایه گذاری با پول کم افتادید. البته بورس چند روز است که با کاهش روبرو است و خیلی‌ها را بابت این موضوع نگران کرده است. اما آیا بورس تنها راه سرمایه‌گذاری است؟ سرمایه‌گذاری هم مانند موفقیت نیاز به یک سبک زندگی مخصوص به خودش همراه با چارچوب فکری متفاوت است. در این میکرومقاله‌ها از سبکتو همراه ما باشید تا به چارچوب فکری سرمایه‌گذاری بپردازیم. فرقی نمی‌کند که می‌خواهید سرمایه گذاری با پول کم انجام بدید یا با سرمایه کلان، این ۵ درس براتون مفید خواهید بود.

فقط با حقوق‌تان نمی‌توانید ثروتمند شوید

در گذشته یک قانون موفقیت وجود داشت؛ اینکه درس بخوان، نمره‌های خوب بگیر و یک شغل خوب با درآمد بالا پیدا کن. اما امروزه دیگر این قانون جواب نمی‌دهد. یک اصطلاحی است به نام «قفس شغلی!» که می‌گوید امروزه افراد تمام وقت خود را کار می‌کنند، برای خود بدهی می‌تراشند و مجبور هستند با حقوق خود زندگی را بچرخانند. وقتی شما در این قفس می‌افتید، خارج شدن از آن بسیار سخت است چون کلی وام و بدهی و اجاره خانه دارید که مجبورید با حقوق‌تان آنها را پرداخت کنید و نمی‌توانید از شغل فعلی دست بکشید. در این شرایط پول اضافه‌ای برای شما نمی‌ماند و سرمایه گذاری با پول کم هم شبیه رویا می‌شود.

در این شرایط باید از این قفس خارج شوید. اولین قدم حذف بدهی‌ها و کاهش هزینه‌هاتون است. البته این کار به راحتی که گفتم نمی‌شود و سعی می‌کنم در ۴ درس بعدی بیشتر این بحث را باز کنم.

تورم، سارق جیب شماست پس به فکر سرمایه گذاری با سرمایه پول باشید

در واقع، سرمایه گذاری برای مقابله با تورم به وجود آمده است. در همه جهان معمولا اگر پول‌های خود را فقط در بانک‌ها نگه دارید و به امید سود آن باشید، نمی‌توانید به گرد پای تورم و کاهش ارزش پول برسید. متاسفانه در کشور ما تورم بسیار بیشتر از کشورهای دیگر ارزش پول شما را از بین می‌برد. پس در این شرایط روی سود بانکی حساب نکنید و سعی کنید سرمایه گذاری با پول کم را یاد بگیرید. چون باید حتما برای هر ۱۰۰۰ تومانی که در جیب دارید برنامه سرمایه‌گذاری داشته باشید.

بیشتر بخوانید:   مطالعه بهترین کتاب ها برای افزایش هوش مالی و درآمد

برای سرمایه گذاری با پول کم برای خود بدهی نسازید بلکه دارایی داشته باشید

یکی از بزرگ‌ترین اشتباه افراد در سرمایه گذاری با پول کم این است که تفاوت بدهی و دارایی را نمی‌دانند. افراد زیادی را می‌بینیم که پول‌های خود را جمع می‌کنند، شبانه روز تلاش می‌کنند و با پولی که به دست می‌آورند سریع خانه بزرگ‌تر می‌گیرند، ماشین خودشان را عوض می‌کنند یا یک موبایل جدیدتر برای خود می‌گیرند! اینها سرمایه گذاری با پول کم نیست! اینها بدهی هستند.

بگذارید با مثال خانه جلو برویم. شما پول‌های خود را می‌دهید و یک خانه بزرگ‌تر می‌گیرید و با توجه به رشد قیمت فکر می‌کنید که چه سرمایه‌گذاری خوبی کردید! اما در واقعیت و با قواعد حسابداری شما بدهی برای خود خریدید. اول اینکه آن خانه هرچقدر هم رشد داشته باشد شما در آن ساکن هستید و نمی‌توانید آن را بفروشید و در کوچه چادر بزنید! پس هرچقدر هم رشد داشته باشد وقتی نمی‌توانید آن را بفروشید چه فرقی می‌کند؟ همچنین خانه بزرگ‌تر هم یعنی هزینه بیشتر. هزینه‌هایی مانند وسایل جدید برای خانه بزرگ‌تر، شارژ ساختمان بیشتر و قبوض سنگین‌تر. پس همان‌طور که می‌بینید این سرمایه‌گذازی نیست بلکه خرید یک بدهی جدید است.

حالا فکر کنید فردی دیگر وقتی پولی به دست می‌آورد به جای آنکه خانه خود را عوض کند، یک خانه کوچک دیگر می‌خرد و آن را اجاره می‌دهد. او با این کار سرمایه گذاری با پول کم انجام داده است چون علاوه بر اینکه ماهیانه مبلغی را دریافت می‌کند، با پول رهنی هم که دریافت کرده است به شکلی پول خلق کرده است و باز هم با آن می‌تواند سرمایه‌گذاری کند و علاوه بر آن هروقت که لازم شد می‌تواند آن را بفروشد و مشکلی برای زندگی خودش به وجود نمی‌آید.

بیشتر بخوانید:   ۱۰ دلیل برای اینکه کار کردن در استارتاپ ها را فراموش کنید

۵ درس مهم برای سرمایه گذاری با پول کم

برای سرمایه گذاری با پول کم هرگز بیشتر از درآمد خود خرج نکنید

حتما شما هم افراد زیادی را می‌بینید که با قرض و وام و… سعی می‌کنند که کیفیت زندگی خود را افزایش دهند. مثلا من خودم افراد زیادی را دیدم که با اینکه در گرداب بدهی در حال غرق شدن هستند سراغ هزینه‌های اضافه می‌روند. این افراد هیچ وقت نمی‌توانند سرمایه گذاری با پول کم داشته باشند. مثلا در حالی که درآمد پایینی دارد برای خود گران‌ترین شامپو را می‌خرد یا بهترین عطر را می‌زند و این هزینه‌ها بیشتر از درآمد ماهیانه اوست و قطعا با قرض این کمبود مالی را جبران می‌کنند.

وقتی شما بیش از درآمد خود خرج می‌کنید به آرامی دارید زیر پای خود را سست می‌کنید و اگر جلوی این کار را نگیرید روزی که زیر پایتان خالی شود دیگر نمی‌توانید کاری کنید و البته کسی هم نمی‌تواند به شما کمک کند. علاوه بر آن شما می‌خواهید سرمایه گذاری با پول کم انجام دهید اما وقتی حساب ماهیانه شما منفی است چطور می‌خواهید این کار را انجام دهید؟

برای سرمایه گذاری با پول کم حتما کتاب بخوانید

یکی از مهم‌ترین تفاوت افراد موفق با افراد معمولی این است که آنها همیشه در حال به روزرسانی دانش خود هستند و به جای آنکه وقت خود را با چرخیدن در شبکه‌های اجتماعی، دیدن تلوزیون و شنیدن موزیک پر کنند. سعی می‌کنند کتاب بخوانند یا کتاب صوتی گوش دهند. ما هم به عنوان پنجمین درس می‌خواهیم چند منبع خوب معرفی کنیم که می‌توانید با آنها دانش خود را برای کاهش بدهی، سرمایه گذاری با پول کم و خارج شدن از قفس شغلی یاد بگیرید. همچنین این کتاب‌ها را می‌توانید به صورت میکروکتاب در سبکتو بشنوید یا بخوانید:

بیشتر بخوانید:   لیستی از سایت‌های کاریابی که می‌توانید شغل مورد نظرتان را پیدا کنید

کتاب پدر پولدار پدر فقیر

در میکروکتاب پدر پولدار پدر فقیر، رابرت کیوساکی درباره‌ی روش‌های زندگی افراد پولدار و افراد طبقه متوسط صحبت می‌کند. کیوساکی می‌گوید: یکی از پدرانم برای به دست آوردن چند دلار جان می‌کند و دیگری مشت مشت پول درمی‌آورد.فرزند دو پدر قوی بودن این امکان را برای من فراهم آورد تا با مقایسه آرای آن‌ها با یکدیگر تأثیر تفکراتشان را بر زندگی‌شان بررسی کنم، در این جریان فهمیدم که انسان‌ها زندگی‌شان را براساس افکارشان تنظیم می‌کنند.

کتاب آی‌کیو (IQ) مالی

کیوساکی در میکروکتاب آی‌کیو مالی از ۵ آی‌کیو مالی صحبت می‌کنند که ثروتمندان به واسطه آنها به ثروت رسیده‌اند. او می‌گوید بازارهای مالی مانند بورس، سکه، املاک و طلا امروزه به شدت در حال از دست دادن ارزش خود هستند و تنها راه نجات از بحران و موفقیت مالی پرورش ۵ آی‌کیو مالی است. کیوساکی در این میکروکتاب به صورت ملموس و به دور از شعار آی‌کیوهای مالی معرفی شده را شرح می‌دهد و با بخش‌بندی صحیح و واضح آنها را توضیح می‌دهد.

کتاب استقلال مالی

در میکروکتاب استقلال مالی، رابرت کیوساکی از ۶ قدمی می‌گوید که با همسرش از بی‌خانمانی تا استقلال مالی پیموده‌اند. اینکه چطور از یک کارمند یا خویش‌فرما به یک کارآفرین یا سرمایه‌گذار تبدیل شویم. چطور در این مسیر دارایی‌های واقعی خود را افزایش دهیم و از بدهی‌های خود بکاهیم. رابرت همچنین به طور مفصل مدل چهار وجهی گردش پول خود را معرفی و آموزش می‌دهد تا با واقعیت‌های کسب درآمد بیشتر آشنا شوید.