برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

زندگی کوتاه است چطور آن را برای خودمان بهتر کنیم

زندگی کوتاه است و همه ما آن را به خوبی می‌دانیم. در فرهنگ‌های مختلف هم ضرب‌المثل‌های زیادی در مورد زمان کم برای زندگی و عمر انسان وجود دارد، مثل ضرب‌المثل زندگی ۲روزه. اما به گفته جک لندن: «بزرگترین عملکرد انسان زندگی کردن است، نه وجود داشتن». پس ما باید زندگی کنیم و اجازه ندهیم که زندگی هرجور که دوست دارد سپری شود و هر اتفاقی که برایمان پیش می‌آید را بپذیریم، به طوری که روزهایمان باهم تفاوتی نداشته باشند. زندگی کوتاه است ؛ کوتاه‌تر از آنچه که در تصور ما می‌گنجد. اگر روزهای زندگی‌مان بدون هیچ تغییری، شبیه به هم در گذرند، برای تبدیل این زندگی کوتاه به یک زندگی شاد و هدفمند وقتش رسیده که کمی تغییر ایجاد کنیم تا زندگی را آنطور که دوست داریم برای خودمان بهتر کنیم. با این میکرومقاله از سبکتو همراه باشید تا چند نکته که می‌تواند در زندگی تحول ایجاد کند را بررسی کنیم.

نکاتی برای ساختن زندگی بهتر

زندگی کوتاه است پس چرا آن را با لحظات خوب سپری نکنیم؟ درست مانند یک سفر چند روزه کوتاه که سعی می‌کنیم از هر لحظه آن لذت ببریم، با زندگی هم باید همینطور برخورد کنیم. هر انسانی در ذات خود تمایل به کمال دارد. تمایل به کمال در هر چیزی؛ پس انسان همواره به دنبال بهترین‌هاست اما گاهی در مسیر پر پیچ و خم زندگی راه گم کرده و عاجز از ادامه راه، فقط به روزمرگی و اتفاقات عادی و معمولی که رخ می‌دهد دل خوش می‌کند تا لحظه به لحظه زندگی بی‌هدفی را سپری کند، غافل از اینکه به قدری زندگی کوتاه است که دیگر لحظه‌های رفته، برگشتنی و قابل جبران نخواهد بود و زمانی فرا خواهد رسید که حسرت این لحظه‌های رفته را خواهد خورد که چرا زندگی شاد و بهتری را برای خود فراهم نکرد. آری زندگی کوتاه است و چه چیز بهتر از آن که این آن را با رعایت کردن نکاتی ساده برای خودمان و عزیزانمان به بهترین لحظات تبدیل کنیم.

بیشتر بخوانید:   مدیریت کارهای زیاد به راحتی آب خوردن

قدردان آدم‌های خوب زندگی‌مان باشیم

گاهی وقت‌ها انقدر به اطرافیان بی‌توجهیم که بسیاری از کارهایی که برای ما انجام می‌دهند را نمی‌بینیم یا قدر نمی‌دانیم و آن را ساده و بی‌ارزش می‌دانیم، تا روزی فرا می‌رسد که کسی آن کار را برایمان انجام نمی‌دهد. قدردان زندگی باشید؛ حتی برای ساده‌ترین و کوچک‌ترین کارهایی که اطرافیان برای شما انجام می‌دهند قدردان باشید و به زودی خواهید دید که افراد بیشتری دور شما وجود دارند و به شما محبت می‌ورزند.

منفی‌بافی‌های دیگران را نادیده بگیرید

کنترل حرف‌ها و گفته‌های دیگران در اختیار ما نیست. اما کنترل اینکه نگذاریم در مورد ما حرف‌های منفی بزنند یا از حرف‌ها و انرژی‌های منفی آن‌ها تاثیر نگیریم در دست ماست. اسیر منفی‌بافی نشوید. حرف‌ها و نظرات آزاردهنده و بی‌فایده دیگران را نشنیده گرفته و به آن اهمیت ندهید. با این کار قلب و فکر شما آسیب ندیده و زندگی شاد در انتظار شما خواهد بود. یادتان باشد که شما مسئول زندگی خودتان هستید و اینکه دیگران چه نظری دارند مهم نیست. البته این را نباید با انتقادهای سازنده در زندگی اشتباه گرفت. گاهی افراد چیزی در شما می‌بینند که خودتان متوجه نیستید اما تاثیر منفی زیادی روی زندگی شما و اطرافیان‌تان دارد.

بخشنده باشید چون زندگی کوتاه است

کسانی که شما را به هر دیلیل مورد اذیت و آزار قرار داده‌اند را ببخشید ببخشید. بخشیدن به این معنا نیست که مجدد به آن‌ها اعتماد کنید. بخشیدن به این معنا که قلب و روح خود را با حس متنفر شدن از افراد آلوده نکنید و تمام وقت و انرژی خود را صرف دوست داشتن افرادی کنید که شما را دوست دارند و به شما محبت می‌کنند. کسی که می‌بخشد و از دیگران می‌گذرد قوی‌ترین و شادترین انسان است. اگر این کار برایتان سخت است، فصل بخشش از میکروکتاب ۲۱روز برای رسیدن به تحول از لويیز ال.هی را بخوانید. او با عبارات تاکیدی کمک می‌کند که این احساس واقعا از شما دور شود.

بیشتر بخوانید:   مسئولیت شخصی که امروز هستید را به عهده بگیرید

زندگی کوتاه است چطور آن را برای خودمان بهتر کنیم

همیشه خودتان باشید

اگر ویژگی خاصی در شما وجود دارد که شما را از دیگران متمایز می‌کند، هیچگاه آن را تغییر ندهید. خاص بودن با ارزش است. حتی اگر به خاطر این تفاوت و تمایز عده‌ای به شما خندیده و شما را مسخره کردند باز هم خودتان باشید. چون در این دنیا همه می‌خواهند شبیه به هم باشند و شما را نیز مثل بقیه کنند. اینکه همه شبیه هم باشند مسخره است ولی اینکه خودتان باشید بسیار ارزشمند است.

به ندای قلب خود گوش دهید چون زندگی کوتاه است

زندگی کوتاه است و ما هیچوقت نمی‌توانیم با کارهایی که همیشه انجام می‌دهیم تبدیل به آدمی شویم که می‌خواهیم. به نقطه نظرات بقیه آدم‌ها گوش ندهید بلکه ندای درونی خود را بشنوید و همان کاری را انجام دهید که با تمام وجود حس می‌کنید درست است. زندگی مانند یک راه است. این راه متغلق به شماست و مابقی افراد تنها می‌‌توانند همسفر شما در این راه باشند اما نمی‌توانند به جای شما این راه را بروند. قدردان همه روزهای خوب در این مسیر باشید. روزهای خوب حس خوشبختی به شما می‌دهد و روزهای بد تجربه شما را بالا می‌برد و بدترین روزها، بهترین درس‌ها را به شما خواهد آموخت.

از تغییر استقبال کنید و از اتفاقات زندگی لذت ببرید

زمانی می‌توان ادعا کرد که به رشد و کمال رسیده‌ایم که بتوانیم چیزهایی که به آن عادت کرده‌ایم را کنار گذاشته و از آن‌ها گذر کنیم. باید از شک و تردید دست برداشت و ایمان داشت که در مسیر پیش رو اتفاقات خوبی در راه است و از هرچه که در زندگی‌تان روی می‌دهد لذت ببرید و در زمان حال زندگی کنید.

بیشتر بخوانید:   بهترین مراجع برای استفاده از روانشناس آنلاین و توجه به سلامت روان

در انتخاب روابط خود هوشمند باشید

بهترین روابط، روابطی نیستند که فقط در اوقات خوشی دوام داشته باشند بلکه بهترین آن‌ها زمانی است که با مشکلات روبرو می‌شوید و بازهم در آخر آن بگویید دوستت دارم. دوست داشتن کسی فقط به گفتن لفظی آن نیست بلکه نشان دادن و اثبات آن در هر شرایطی است. برای عشق ورزیدن عجول نباشید و از ترس تنهایی به دام روابطی نیفتید که طرف مقابل به شما تعلقی نداشته باشد. صبر کردن برای داشتن یک رابطه خوب ارزشش را دارد.

خودتان را دوست داشته باشید چون زندگی کوتاه است

اگر تمامی اطرافیان خود را با هر اخلاق و رفتاری که دارند، با تمام کم و کاستی‌ها، با تمام بدقولی‌ها، غرغر کردن‌ها، فراموش‌کاری‌ها، حرف گوش ندادن‌ها و.. دوست دارید، پس می‌دانید که آدم‌هایی که کامل نیستند را هم می‌توان دوست داشت و دوست داشتن آن‌ها را بلد هستید. پس در این زندگی کوتاه، خودتان را دوست بدارید.

ساختن یک زندگی شاد، در وهله اول به خواستن آن است. اینکه بخواهیم زندگی شادی داشته باشیم، می‌توانیم با هر سطح رفاه و امکاناتی زندگی را برای خودمان بهتری کنیم. شاید پولدار نباشیم اما می‌توانیم به جای غر زدن، خاطر مشکلاتی که نداریم شکرگزار باشیم، از کوچک‌ترین اتفاقات زندگی لذت ببریم، در گذشته سیر نکنیم و بپذیریم که هر اتفاقی که در گذشته رخ داده است گذشته و باید به حال و آینده نگاه کرد و بپذیریم که گاهی اوقات اتفاقات رخ داده را نمی‌توان ترمیم کرد و لازم است زمان بدهیم و از نو شروع کنیم و این زندگی کوتاه را از نو بسازیم. زندگی کوتاه است پس در پی تغییر باشیم، در پی ساختن زندگی جدید.