برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

راه های موفقیت در زندگی شخصی که ما را به اهداف‌مان می‌رسانند

هر فردی، تعریف متفاوتی از موفقیت دارد. یک نفر موفقیت را در کسب مقام اول جهان در یک رشته ورزشی می‌بیند، دیگری به نظرش موفقیت داشتن یک شرکت با چند شعبه در کشورهای مختلف است و یکی هم فکر می‌کند موفقیت یعنی پولدار بودن. نمی‌توان گفت که کدام تعریف درست یا کدام اشتباه است، اما می‌توان گفت که معمولا راه های موفقیت و رسیدن به اهداف، مشترک هستند. در این میکرومقاله از سبکتو می‌خواهیم راه های موفقیت در زندگی شخصی را بررسی کنیم. راه‌هایی که به ما کمک می‌کنند تا به اهداف و خواسته‌هایمان برسیم. پس با ما همراه باشید:

راه های موفقیت

اگر به شما بگویند که برای موفقیت یک دستورالعمل پایه‌ای وجود دارد که همه افراد می‌توانند از آن استفاده کنند باور می‌کنید؟ خب، حقیقت ماجرا این است که راه های موفقیت چنین دستورالعملی دارند. مواد لازم برای تهیه یک کیک را در نظر بگیرید. برای درست کردن یک کیک شما به برخی مواد پایه‌ای و برخی مواد دلخواه نیاز دارید. آرد و آب و تخم‌مرغ پایه‌های اصلی برای درست کردن یک کیک هستند و موارد دیگر مثل پودر کاکائو یا میوه‌های مختلف چیزهایی هستند که براساس سلیقه افراد به آن اضافه می‌شوند.

راه های موفقیت که در این میکرومقاله بررسی می‌کنیم، مانند مواد لازم پایه‌ای است. پس اگر می‌خواهید زندگی شخصی و کاری‌تان را تغییر دهید این راه های موفقیت را تبدیل به روتین زندگی‌تان کنید:

۱. نوشتن لیست اهداف یکی از راه های موفقیت

راه های موفقیت شما به کجا باید برسند؟ شما می‌خواهید در زندگی به کجا برسید؟ احتمالا هر کتاب توسعه فردی را که باز کنید یا صحبت‌های افراد موفق را بخوانید، اولین چیزی که به آن اشاره می‌کنند، اهداف است. این موضوع آنقدر مهم است که نبودنش می‌تواند تمام تلاش‌های شما را نابود کند. پس همین حالا یک دفترچه و خودکار بردارید و اهداف‌تان در زندگی را بنویسید. یادتان باشد که این اهداف باید تمام ویژگی‌هایی که در میکرومقاله «چطور هدف و آرزو بسازیم و آنها را دست یافتنی کنیم» گفتیم را داشته باشند. جزییات را فراموش نکنید، آنها بخش مهمی از هر هدف را تشکیل می‌دهند. بعد از آن، اهداف‌تان را براساس اولویت شماره‌گذاری کنید. مثلا یاد گرفتن یک رشته ورزشی برایتان مهم‌تر است یا شرکت در آزمون دکتری؟ بعد آنها را به دسته‌بندی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تقسیم کنید.

بیشتر بخوانید:   داستان کوتاه جالب آش سنگ و نکته مدیریتی آن

حالا می‌دانید که راه های موفقیت قرار است شما را به کجا برسانند، زمان برنامه‌ریزی دقیق برای هر کدام از اهداف‌تان است. یادتان باشد که این‌ها اهداف شما هستند، پس هر زمان که احساس کردید باید تغییر کنند یا حتی کاملا حذف شده و هدف دیگری جایگزین‌‌شان شود، این کار را انجام دهید و عذاب وجدان نداشته باشید.

۲. کتاب بخوانید

راه های موفقیت همیشه در میان کتاب‌ها پیدا می‌شوند. مطالعه و کتاب خواندن یکی از عادت‌های روزانه افراد موفق است. شما هیچ فرد موفقی را پیدا نمی‌کنید که با تمام مشغله‌های روزانه‌ای که دارد، از مطالعه کتاب غافل شود. دارن هاردی در میکروکتاب اثر مرکب می‌گوید هر وقت که رانندگی می‌کند به کتاب‌های صوتی گوش می‌دهد و هر سال به اندازه ۲ترم دانشگاه مطالب جدید یاد می‌گیرد، بیل گیتس هر سال کتاب‌هایی که می خواند را معرفی می‌کند و زاکربرگ چالش کتاب خواندن برگزار می‌کند. همه این‌ها نشان می‌دهد که مطالعه و کتاب خواندن چقدر مهم هستند. شما با مطالعه هر کتاب، تمام تجربیاتی که ممکن است برای بدست آوردن آنها سال‌ها زمان صرف شده باشد را در چند ساعت بدست می‌آورید و می‌توانید از آنها در جهت رسیدن به خواسته‌هایتان استفاده کنید. اگر فکر می‌کنید که در طول روز زمان کافی برای مطالعه ندارید، از کتاب‌های صوتی در طول رفت و آمد‌های شهری خود استفاده کنید یا میکروکتاب بخوانید.

۳. همیشه نیمه پر لیوان را ببین

احتمالا با خودتان فکر می‌کنید که در شرایط امروزی و با وجود کرونا و افزایش ناگهانی قیمت‌ها، چطور می‌توان مثبت‌اندیش بود و نیمه پر لیوان را دید؟ درست می‌گویید اما مثبت‌اندیشی تنها به این نیست که هر روز با خودتان بگویید «همه چیز بهتر خواهد شد» و صدایی در ذهن‌تان بگوید «چه حرف مزخرفی، اگر چیزی بدتر نشود، بهتر هم نخواهد شد» وقتی از مثبت‌اندیشی و داشتن افکار مثبت صحبت می‌کنیم به این خاطر است که شما را در راه های موفقیت قرار می‌دهد. چطور؟ خب اگر شما دائم به مشکلات فکر کنید و فقط بدتر شدن شرایط را پیش‌بینی کنید و ذهن‌تان دائم دنبال این باشد که مشکل بعدی که پیش می‌آید چه چیزی خواهد بود، آن وقت اصلا انرژی و توانی برای پیدا کردن راه‌حل باقی می‌ماند؟ البته که نه.

بیشتر بخوانید:   قدرت تغییرات کوچک با قانون ۱۵ دقیقه ساموئل اسمایلز

مشکلات همیشه وجود دارند و می‌توانند هر روز بدتر هم شوند، اما شما برای اینکه در راه های موفقیت باقی بمانید باید بتوانید ذهن‌تان را از آنها آزاد کنید. به جای غر زدن و نگران بودن، راه‌حلی پیدا کنید که بتوانید این مشکلات را برای خودتان کوچک‌تر کنید و این اتفاق فقط زمانی می‌افتد که ذهن شما روی پیدا کردن راه‌حل تمرکز داشته باشد.

راه های موفقیت در زندگی شخصی که ما را به اهداف‌مان می‌رسانند

۴. مراقب سلامتی خودت باش

یکی از راه های موفقیت مراقبت از سلامتی جسمی و روحی‌ است. وقتی شما جسم سالمی داشته باشید و همه اعضای بدن‌تان به خوبی کار کنند، ذهن‌تان هم با بیشترین بهره‌وری کار می‌کند و در نتیجه برای رسیدن به اهداف و خواسته‌هایتان، روش‌های سریع‌تر و بهتری پیدا می‌کنید. برای اینکه جسم سالمی داشته باشید باید به آنچه می‌خورید دقت کنید. ببینید که ارزش غذایی آنها چقدر است و چه چیزی به بدن و ذهن شما می‌رسانند. سعی کنید از غذاهای چرب و پر شکر دوری کنید چرا که نه تنها باعث اضافه وزن می‌شوند، بلکه توانایی فکر کردن را هم مختل می‌کنند. به جای آنها میوه‌ها و سبزیجات را به وعده‌های غذایی‌تان اضافه کنید. همچنین ورزش را تبدیل به یکی از عادت‌های روزانه‌تان کنید. حتی اگر باشگاه نمی‌روید، در خانه تمرین‌های مختصری داشته باشید یا هر روز سعی کنید ۱۰هزار قدم بردارید.

سلامت روح هم به اندازه سلامت جسم مهم است و نباید آن را نادیده بگیرید. برای داشتن ذهنی آرام می‌توانید هر روز مدیتیشن یا مراقبه کنید. این کار باعث می‌شود برای مدتی ذهن‌تان تمام تشویش‌ها و نگرانی‌ها را کنار بگذارد و به آرامش برسد. سلامت روح روی افزایش خلاقیت تاثیر چشم‌گیری دارد.

بیشتر بخوانید:   چطور با مثبت اندیشی به موفقیت در زندگی برسیم

۵. برای پول ارزش قائل شوید (یکی از راه های موفقیت)

پول، یکی از ابزارهای ما برای رسیدن به اهدافمان است. شاید با خودتان فکر کنید که به خصوص با شرایط امروز، مگر می‌توان برای پول ارزشی قائل نبود؟ متاسفانه بله. افراد بسیاری هستند که ارزش پولی که دارند را نمی‌دانند و در راه‌های اشتباهی آن را خرج می‌کنند و در نتیجه همیشه بی‌پول هستند. وقتی برای پول ارزش قائل باشید، سعی می‌کنید از آن در مسیری استفاده کنید که درآمد بیشتری ایجاد کند، در نتیجه پول، پول می‌سازد. اما وقتی حقوق می‌گیرید دائم به اقساطی که باید پرداخت کنید یا وسایلی که باید بخرید فکر می‌کنید، خب هر آنچه دارید را هم از دست می‌دهید. اگر فکر می‌کنید که درآمدتان فقط به اندازه خرج‌های ضروری زندگی‌ است، پس سعی کنید روش‌های کسب درآمد بیشتری پیدا کنید. رابرت کیوساکی در میکروکتاب پدر پولدار، پدر فقیر می‌گوید که وقتی از شدت فقر از غذاهای خیریه استفاده می‌کرد و با همسرش در ماشین زندگی می‌کردند، باز هم هر پولی که بدست می‌آورد را پس‌انداز می‌کرد. همین پس‌انداز‌ها چند سال بعد او را تبدیل به فرد موفقی در حوزه املاک کرد.

میکروکتاب بیندیشید تا ثروتمند شوید، می‌تواند درس‌های زیادی در مورد پول به شما بدهد. این کتاب بعد از سال‌ها همچنان یکی از کتاب‌های پرفروش در دنیاست و می‌توانید آن را از اینجا بخوانید یا گوش دهید.