برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

معرفی کتاب راز فال ورق از یوستین گردر

راز فال ورق رمانی بسیار زیبا همراه با مفاهیم فلسفه‌ای از یوستین گردر است که در سال ۱۹۹۲ منتشر شد. این رمان نروژی سومین کتاب از نویسنده است که در قالب داستان و رمانی جذاب می‌خواهد خواننده را با مفاهیم فلسفه و تاریخ فلسفه آشنا کند تا بتوانند علاوه‌بر لذتی که از مطالعه رمان می‌برند، با قواعد فلسفه در زندگی هم آشنا شوند. در این میکرومقاله از سبکتو به بررسی این کتاب جذاب می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.

بررسی اولیه کتاب راز فال ورق

نسخه‌ای که من از کتاب راز فال ورق دارم مربوط به سال ۱۳۸۱ با ترجمه مهرداد بازیاری از سری کتاب‌های کیمیا از نشر هرمس است. جالب است بدانید که من این کتاب را در آن سال ۱۴۰۰ تومان خریده بودم! راز ورق درباره پدر و پسری است که به دنبال مادر خانواده که بابت یک اتفاق عجیب آنها را ترک کرده بود، رهسپار سفرهای طولانی به سوی یونان می‌شوند و هرینه این سفر هم از پولی به دست آمده که پدر از بلیت بخت‌آزمایی برده بود.

کتاب دارای ۴ بخش کلی است که با نام‌های ۴ نماد وررق یعنی پیک، خاج، خشت و دل است که هر بخش دارای فصل‌هایی با نام‌های ورق‌های بازی است. مثلا بخش اول که با پیک شروع می‌شود به این شکل است: آس پیک، دو لوی پیک، سه لوی پیک و… و در کل ۵۳ فصل را تشکیل می‌دهند.

پدر و پسر در فال راز ورق در سفرشان با اتفاق‌های جالب و شاید بامزه‌ای روبرو می‌شوند، مثلا بخشی از سفر با یک ماشین فیات قرمز رنگ ساده می‌گذرد و قسمتی با یک کشتی کروز مجلل! پسر در طول سفر درس‌هایی از سفر یاد می‌گیرد که به مضامین فلسفه‌ای سرنوشت انسان برمی‌گردد.

بیشتر بخوانید:   تاریخچه کتابخانه ملی و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

داستان کتاب راز فال ورق

همان‌طور که گفتم در کتاب راز فال ورق شما با سفر پدر و پسری روبرو هستید که به دنبال مادر سفر می‌کنند و نقش اصلی کتاب متعلق به پسر یعنی هانس توماس است. هانس در سفرها به مرور متوجه می‌شوید که در دنیا اتفاق‌های جالبی رخ می‌دهد و این اتفاق‌ها را با ذهن فلسفه‌ای خود می‌سنجد و درباره وجودیت انسان و هدف بشر سوال‌هایی برایش ایجاد می‌شود مثل اینکه ما کی هستیم؟ برای چی به این دنیا آمده‌ایم؟

در کتاب راز فال ورق علاوه‌بر داستان اصلی که همان سفر این دو است با داستان‌های موازی دیگر روبرو می‌شوید که از یکنواختی خواننده را به دور نگه می‌دارد.

مقاسه کتاب راز فال ورق با دنیای سوفی

کتاب دنیای سوفی کتابی دیگر از یوستین گردر است که یکسال بعد از راز فال ورق نوشته شده و پیشنهاد می‌کتم حتما این ۲ کتاب را بخوانید. در کتاب راز فال ورق نوسنده سعی می‌کند خواننده را با تفکر فلسفه‌ای به زندگی آشنا کند و نشان دهد که می‌توان با دیدی دیگر به دنیا نگریست و در کتاب دنیای سوفی، خواننده را با فلاسفه و تاریخ فلسفه در قالب رمان آشنا می‌کند.

معرفی کتاب راز فال ورق از یوستین گردر

درباره یوستین گردر

یوستین گردر نویسنده‌ای نروژی و ۶۷ ساله است که تا به امروز بیش از ۱۸ رمان منتشر کرده است. او استاد فلسفه‌ است و برای همین معمولا رمان‌هایش با مضامین فلسفه نوشته شده است. او در سال ۱۹۹۷ به همراه همسرش یک بنیاد به نام سوفی تاسیس کرده است که برای جایزه ۷۷ هزار پوندی آن به نام جایزه سوفی مشهور شده است. این جایزه به افرادی که در حمایت از محیط زیست و توسعه پایدار تلاش می‌کنند اهدا می‌شود.

بیشتر بخوانید:   بهترین کتاب های فلسفی که باید آنها را بخوانید

او یکی از مخالفین دولت اسرائیل است و چند مقاله در محالفت با ایده کشور اسرائیل منتشر کرده و مشهورترین مقاله ضداسرائیلی او در سال ۲۰۰۶ در زمان جنگ اسرائیل و لبنان منتشر شده است که درباره آن می‌گوید: این نوشته را در حالی از خشم اخلاقی نسبت به میزان تلفات در جنگ  نوشته‌ام.

معروف‌ترین کتاب رمان های یوستین گردر:

  • تشخیص (اولین کتاب)
  • راز فال ورق
  • دنیای سوفی
  • زندگی کوتاه است
  • سلام کسی اینجا نیست
  • مایا
  • قصری در پیرینه
  • مرد غیرقابل اعتماد (جدیدترین کتاب)

شخصیت‌های رمان راز فال ورق

رمان، تقریبا با شخصیت‌های ثابتی جلو می‌رود و اگر شما هم مثل من با رمان‌هایی که دارای شخصیت‌های زیادی هستند مشکل دارید، می‌توانید روی رمان راز فال ورق حساب کنید. شخصیت اصلی کتاب را «هانس توماس» شکل می‌دهد. همچنین در داستان اصلی کتاب و داستان‌های موازی آن با شخصیت‌هایی مثل لینه، کوتوله، زن چاق، نانوای پیر، لودویگ، آلبرت و استینه آشنا می‌شوید.

شروع داستان با یوستین گردر

ابتدای کتاب با به تصویر کشیدن سفر پدر و پسر شروع می‌شود و نویسنده می‌نویسد:

سفر بزرگ ما به سرزمین فیلسوفان از آرندال، شهری بندری و قدیمی در سورلند آغاز شد. ما از کریستین‌ساند تا هیرشاتس را سالم و راحت با کشتی طی کردیم. نمی‌خواهم درباره جزئیات سفرمان، وقتی از دانمارک و آلمان رد می‌شدیم بیشتر از این صحبت کنم. به غیر از شهربازی و اسکله عظیم هامبورگ، چیز دیگری جز مزرعه و اتوبان ندیدیدم. ماجرا وقتی شروع شد که به کوه‌های آلپ رسیدیم….

هر فصل با یک جمله جالب شروع می‌شود که پیشنهاد می‌کنم ساده از کنار آن نگذرید و حتما روی آن تامل و تفکر داشته باشید. مثلا جمله جالب فصل سرباز خاج ار بخش خاج این است:

… اگر دنیا یک شعبده‌بازی باشد، پس باید یک شعبه‌باز بزرگ هم وجود داشته باشد …