برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

چطور با ترس از شکست مقابله کنیم؟

ترس از شکست در مراحل مختلف زندگی مانع رسیدن افراد به خواسته‌ها و اهدافشان شده است. همه ما تجربه لحظه‌ای را داریم که به خاطر ترس از شکست هرگز سراغ کاری نرفتیم، در حالی که می‌توانست ما را به موفقیت برساند. ترس از شکست باعث شده تا استعدادهای زیادی هرگز شکوفا نشود و گاهی مردم بدون اینکه بدانند توانایی چه کارهای فوق‌العاده‌ای را دارند یک زندگی معمولی را پیش بگیرند.

ترس از صحبت در یک جمع، ترس از شروع یک کار جدید یا ترس یادگرفتن یک حرفه، همه این ترس‌ها می‌تواند شما را برای همیشه از رسیدن به موفقیت بازداند اما جالب است بدانید، ترس پدیده‌ای است غیرواقعی. در واقع ترس از هر اتفاقی، داستانی است که شما برای ذهنتان ساخته‌اید و در واقعیت وجود ندارد. همانطور که در مقاله قله‌ها و دره‌ها اشاره کردیم، ذهن شما در مقابل تغییرات و اتفاقات جدید جبهه می‌گیرد چون تمایلی به خروج از وضعیت ثابت خود ندارد. ترس از شکست می‌تواند مانع شما برای پیشرفت شود اما در مقابل می‌تواند انگیزه‌‌ای قوی برای ادامه راه رسیدن به اهدافتان هم باشد. این شما هستید که تعیین می‌کنید می‌خواهید موفق باشید یا در حسرت موفقیت بمانید.

با این میکرومقاله از سبکتو همراه باشید تا راه‌های مقابله با ترس از شکست را بررسی کنیم و انگیزه‌ای قوی برای ادامه پیدا کنیم:

با وجود احساس ترس از شکست کار را انجام دهید

ترس از شکست تنها زمانی می‌تواند برنده باشد که هیچ کاری نکنیم و اجازه دهیم او بهترین‌ها را از ما بگیرد. وقتی برای انجام کاری ترس را حس کردیم، تنها یک کار باید انجام دهیم: تهاجمی‌تر پیش برویم و کاری که می‌خواهیم را انجام دهیم. هرچه قدر که ما محکم‌تر قدم‌های رو به جلو برداریم، ترس از شکست هم کوچکتر می‌شود.

بیشتر بخوانید:   ۵ توصیه برای اینکه تبدیل به فردی شاد و موفق شوید

برخلاف تصور عموم، برای انجام هر کاری لازم نیست تمام جزییات انجام آن را بدانیم و آگاهی کامل نسبت به شرایط آن داشته باشیم، البته که برنامه‌ریزی به انجام بهتر کارها کمک می‌کند و ما باید آمادگی اولیه نسبت به آن داشته باشیم، اما تنها چیزی که مهم است رد شدن از دیوار ترس و انجام کار مورد نظرمان است.

صرف‌نظر از نوع ترس‌مان، وقتی با وجود احساس ترس، کاری را انجام می‌دهیم و آن را به نتیجه می‌رسانیم علاوه‌بر حس فوق‌العاده خوبی که نسبت به خودمان داریم، اعتمادبه‌نفسی مثال زدنی هم پیدا می‌کنیم و همچنین قدرت انجام هر کاری را در خودمان می‌بینیم که باعث می‌شود سرعت رسیدن به موفقیت‌مان افزایش چشمگیری داشته باشد.

وقتی قدرت رد شدن از روی موانع را پیدا می‌کنیم، اتفاقات شگفت‌انگیزی برایمان رخ می‌دهد. زیرا به زندگی ثابت می‌کنیم که ما لیاقت بهترین‌ها را داریم و در نتیجه دنیا هم بهترین اتفاقات را برایمان پیش می‌آورد و ما استعدادهای نهفته‌مان را می‌شناسیم.

چطور با ترس از شکست مقابله کنیم؟

معنی ترس از شکست را برای خودتان تغییر دهید

تمام ترس‌هایی که در مورد آن صبحت می‌شود معمولا از یک منبع سرچشمه می‌گیرند: ترس از شکست . این ترس مانند زنجیر به دست و پای ما می‌پیچد و اجازه نمی‌دهد ما بیشتر از معمولی بودن پیش برویم. اما زمانی که از آن نترسیم و برعکس، شکست را فرصتی برای موفقیت بدانیم و باور کنیم که هر شکست ما را چندیدن قدم بیشتر به موفقیت و اهدافمان نزدیک می‌کند، دیگر از آن نمی‌ترسیم و همین تغییر تصور می‌تواند زندگی‌مان را به طور کامل تغییر دهد.

بیشتر بخوانید:   فراموشی یک روش عالی برای به خاطر سپردن هر چیزی!

افراد موفق دنیا، با روی باز از شکست استقبال می‌کنند، آنها می‌دانند که در پس هر شکست، موفقیتی بزرگ منتظر آنهاست و در نتیجه باید با ترس از شکست‌شان مقابله کنند. استیو جابز هیچ‌گاه بابت اخراج شدن از شرکت خودش ناراحت و پشیمان نبود. چرا که او می‌دانست این فرصتی است برای پیشرفت بیشتر و همه ما می‌دانیم که واقعا هم همین اتفاق افتاد و کمپانی پیکسار تبدیل به یک شرکت انیمیشن‌سازی بسیار موفق شد و بعد از آن با قدرت بیشتری به اپل برگشت و سرنوشت اپل را به گونه‌ای دیگر رقم زد.

قدم اول را بردارید

تا به حال بانجی جامپینگ انجام داده‌اید؟ یا از ارتفاعی پریده‌اید؟ قبل از پریدن ارتفاع را نگاه می‌کنید، با اینکه می‌دانید هیچ اتفاقی برایتان نمی‌افتد و با بند محکمی متصل هستید، اما باز هم ترس وجودتان را می‌گیرد و نمی‌توانید قدم از قدم بردارید. در آن لحظه حتی ممکن است پا پس بکشید اما کافی است که قدم اول را بردارید و بپرید، بعد از آن همه چیز رنگ دیگری می‌گیرد و لحظات خوبی را تجربه می‌کنید. برای اینکه با ترس‌هایتان مقابله کنید هم کافی است قدم اول را بردارید و بعد قدم به قدم پیش بروید. وقتی به ترس از شکست فکر می‌کنید و آن را تصور می‌کنید، آن ترس مانع از حرکت شما می‌شود و نمی‌توانید هیچ اقدامی کنید. اما کافی است به جای تصور ترس‌تان، اولین قدم کوچکی که برای انجام آن کار باید بردارید را در ذهن‌تان تصور کنید. با این کار هم ترس از شکست در آن کار کمرنگ می‌شود و هم شما انگیزه لازم برای شروع را پیدا می‌کنید.

بیشتر بخوانید:   چرا به اهداف ، آرزوها و چیزهایی که دوست داریم نمی‌رسیم؟

ترس می‌تواند ما را همیشه در نقطه‌ای امن نگه دارد اما این نقطه تنها یک نسخه بسیار معمولی از ماست. زمانی که ترس از شکست را بپذیریم و با تلاش هر روزه آن را پشت سر بگذاریم، می‌بینیم که هر کدام از ما یک نسخه بهتر و با استعدادتری از خودمان داریم که می‌توانیم دنیایی زیباتر برای خودمان بسازیم.