برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

مسیر تحقق ایده های کارآفرینی چیست؟

هر کارآفرینی همیشه از خود می‌پرسد که مسیر کارآفرینی چیست و چطور می‌توان در این مسیر کارآفرین موفقی بود و ایده های کارآفرینی خلاق داشت. در شرایط فعلی کشور با توجه به رشد قیمت دلار و بحران اقتصادی ایجاد شده، با همه موارد منفی که در زندگی فعلی جامعه اثرگذار است، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که حالا بهترین فرصت برای خلق ایده های کارآفرینی است. چون واردات بسیار محدود شده و تولید فعلی پاسخ‌گوی نیاز جامعه نیست. پس کارآفرین هایی در این شرایط به موفقیت می‌رسند که از خلاقیت خود برای کارآفرینی استفاده کنند. در این میکرومقاله از سبکتو می‌خواهیم به مسیر کارافرینی بپردازیم و منابع خوبی را برای مسیر معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه کارآفرینی چیست

کارآفرینی شاید از ابتدا وجود داشته و به شکل‌های مختلف بوده است. از قرن شانزدهم میلادی در دوره‌های مختلف گروه‌های کاری مختلف نام کارآفرین را به خود گرفتند، مثلا در یک دوره پیمانکاران عمرانی دولتی را به عنوان کارآفرین می‌شناختند و بعد از آن به صاحبین کارخانه‌ها و تولیدی‌ها لقب کارآفرین داده شد. در نهایت ژوزف شومپیتر که یک اقتصاددان بود، با ارائه نظریه‌ای به طور رسمی تعریفی برای کارآفرینی ارائه داد. از نظر او «کارآفرین نیرومحرکه اصلی در اقتصاد است و کارآفرینی به معنای نوآوری یا ایجاد ترکیب‌های تازه از مواد و بهره‌برداری از فرصت‌ها است.» به همین خاطر هم شومپیتر را به عنوان پدر علم کارآفرینی می‌شناسند.

در ایران هم کارآفرین بودن با همان تعریف ایجاد کارخانه و تولیدی‌های مختلف در دوره پهلوی اول به طور جدی شروع و در دوره پهلوی دوم به بیشترین حد خود رسید. محمود خیامی که او را به عنوان پدر صنعت خودرو ایران و بنیان‌گذار ایران خودرو می‌شناسیم یا شاهرخ ظهیری بنیان‌گذار شرکت مهرام که او را به عنوان پدر صنعت غذایی ایران هم می‌شناسند، همگی از کارآفرینان بزرگ ایرانی بودند که همچنان شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی که ایجاد کرده‌اند فعال هستند.

حالا امروزه کارآفرینان گسترده‌تر شده‌اند و با پیشرفت تکنولوژی مورد توجه بیشتری قرار گرفته‌اند. کسب‌ و کارهای نوپا یا همان استارتاپ‌ها که چند سال بیشتر از عمر آن نمی‌گذرد، باعث شدند تا کارآفرینی به عنوان یک شغل مطلوب در جهان شناخته شود و افراد بسیاری را با دنیای کارآفرینان آشنا کرده و آنها را از یک زندگی معمولی و تکرای به سمت زندگی موفق هدایت کردند. همچنین استارتاپ‌ها باعث شدند تا نگاه سنتی به کارآفرینی از بین برود، امروزه برای کارآفرین شدن نیازی به اجاره یک مغازه و خرید وسایل زیاد و تولید محصول جدید و پیدا کردن بازار برای آن ندارد، شما می‌توانید با یک لپ‌تاپ و اینترنت کارآفرین شوید، فقط کافی است که ایده‌ای درست داشته باشید.

شاید امروزه کارآفرینی یکی از ترندهای جهانی باشد و به خصوص جوانان برای تبدیل شدن به استیو جابز بعدی علاقه زیادی به کارآفرینی داشته باشند، اما این مسیر ساده و مستقیم هم نیست. چالش‌ها و مشکلات آن هم تغییر کرده و بیشتر شده است و برای وارد شدن به این راه باید به خوبی با تمام جزییات آن آشنا شوید. در ادامه این میکرومقاله تمام آنچه که برای کارآفرینی لازم دارید را می‌خوانید.

بیشتر بخوانید:   می‌خواهید استارتاپ راه‌اندازی کنید؟ ۶ صنعت ناب برای ورود

بهترین میکرومقاله‌های سبکتو برای ایده های کارآفرینی چیست؟

در ابتدای مسیر هر فردی که می‌خواهد در این مسیر به عنوان یک کارآفرین قدم بگذارد باید شناخت کاملی از سختی‌های آن داشته باشد. اصلا کارآفرینی چیست؟ پیشنهاد ما برای آشنایی بیشتر مطالعه این میکرومقاله‌هاست:

۱. در دنیای کارآفرینی مثل یک کودک ریسک کنید

در میکرومقاله در دنیای کارآفرینی مثل یک کودک ریسک کنید که ترجمه‌ای از مقاله “All Grown-ups Were Once Children, But Only Few of Them Remember It” از آقای امیر صالحی، مدیر فعلی مرکز نوآوری دیجیکالا است، می‌خوانیم:

ریسک در کنار رفتاری مثل یک کودک! شاید عنوان عجیبی به نظر برسد، اما احتمالا عجیب‌تر هم می‌شود وقتی بگویم که این مطلب با الهام از کتاب «شازده کوچولو» شاهکار آنتوان دوسنت ‌اگزوپری و یکی از معروف‌ترین کتاب‌های کودکان نوشته شده است. شاید منطقی به نظر نرسد و ارتباطی بین شازده کوچولو و کارآفرینی پیدا نکنید اما این کتاب فلسفه بزرگی در پشت خود دارد.

۲. ۱۰ توصیه از کارآفرینان بزرگ برای جلوگیری از شکست در کارآفرینی

کسب تجربه کارآفرین های بزرگ یک روش متداول و البته بسیار مفید برای شروع و راه‌اندازی ایده های خلاقانه است. چون با استفاده از توصیه‌های آنها نیازی به سعی و خطای مجدد برای کسب تجربه  ندارید. در میکرومقاله ۱۰ توصیه از کارآفرینان بزرگ برای جلوگیری از شکست در کارآفرینی می‌خوانیم:

بیش از ۶۳٪ از مردم می‌خواهند ایده کارآفرینی خودشان را راه بیاندازند، آنها می‌خواهند چیزی که دوست دارند را بسازند و آن را با اطرافیانشان در میان بگذارند و کاربران و مشتریانشان را به میلیون‌ها نفر برسانند، اما حقیقت این است که راه کارآفرینی پر فراز و نشیب‌ و سخت است و اگر می‌خواهید یک کارآفرین موفق باشید باید از برخی موارد دوری کنید.

۳. بهترین لیست فیلم ‌های کارآفرینی که حتما باید ببینید

بیشتر ما اوقات فراغت خودمان را به دیدن فیلم می‌گذرانیم اما چرا این فرصت‌ها را به یک دانشگاه تبدیل نکنیم تا در کنار سرگرمی به دانش‌ کارآفرینی خودمان هم بیافزاییم تا ایده های کارآفرینی خلاقانه به ذهنمان برسد؟ در میکرومقاله بهترین لیست فیلم ‌های کارآفرینی که حتما باید ببینید درباره فیلم‌هایی صحبت می‌کنیم که می‌گویند کارآفرینی چیست و کارآفرینی یک فرآیند ساده نیست و هر روز با اتفاقات جدیدی روبرو می‌شوید که گاهی خودتان هم تعجب می‌کنید که چه طور آن را پشت سر گذاشتید. اما شما مثل همه کارآفرین های بزرگ دنیا یک آدم معمولی نیستید و پا پس نمی‌کشید!

بهترین پادکست‌های سبکتو برای کارآفرین ها

رازهای موفقیت کارآفرینان از نظر ریچارد برانسون

پادکست‌ها فایل‌های صوتی هستند که به جای موسیقی می‌توانید آنها را گوش دهید تا علاوه بر اینکه به دانش‌تان افزوده شود، بهترین استفاده از وقت خود را داشته باشید. در این بخش پادکست‌هایی را معرفی می‌کنیم که به شما برای ایده های کارآفرینی و کارآفرین شدن کمک زیادی می‌کنند:

۱. رازهای موفقیت کارآفرین ها از نظر ریچارد برانسون

ریچارد برانسون یکی از کارآفرین های بزرگ دنیاست که موسس و مدیرعامل شرکت‌های ویرجین است. ویرجین مجموعه‌ای شرکت‌های مختلف در زمینه‌های کاملا متفاوت است و ریچارد برانسون به طور همزمان و به خوبی همه آنها را مدیریت می‌کند. برای همین در پادکست رازهای موفقیت کارآفرینان از نظر ریچارد برانسون به این می‌پردازیم که رازهای موفقیت کارآفرینی چیست و افراد کارآفرین چطور می‌توانند در مسیر کسب و کار خود موفق باشند.

بیشتر بخوانید:   بهترین لیست فیلم ‌های کارآفرینی که حتما باید ببینید

۲. می‌خواهید وارد دنیای کارآفرینی بشوید؟

تب فعالیت‌‌های استارتاپی خوشبختانه در کشور داغ است و یکی از راه‌کار‌های برون‌ رفت از رکود اقتصادی و رشد GDP کشور همین روحیه کارآفرینی است که در کشور‌های دیگر توانسته شاخص های درآمد ملی را جا به جا کند. در  پادکست می‌خواهید وارد دنیای کارآفرینی بشوید؟ از سبکتو می‌خواهیم به ۵ ویژگی که از نظر جاش کنت ۳۷ ساله هر کارآفرینی باید داشته باشد بپردازیم. جاش معتقد است که ۵ ویژگی برای او برای رسیدن به موفقیت در کارآفرینی حیاتی بود.

۳. ۳ کارآفرینی که بعد ۴۰ سالگی موفق و ثروتمند شدن

شاید فکر کنید که ایده های کارآفرینی مخصوص جوان‌هاست و اگر از یک سن گذشته باشید نمی‌توانید کارآفرین موفقی باشید. اما می‌خواهم در پادکست ۳ کارآفرینی که بعد ۴۰ سالگی موفق و ثروتمند شدن، شما را با ۳ کارآفرینی که بعد ۴۰ سالگی توانستند به قله موفقیت برسند و ثروتمند شوند آشنا کنیم.

۴. ۹ کشوری که بهشت کارآفرینی هستند

بهترین کشور برای کارآفرینی چیست؟ شاید این سوال در ذهن شما هم به عنوان یک کارآفرین باشد. در پادکست ۹ کشوری که بهشت کارآفرینی هستند به گزارشی می‌پردازیم که بیزینس اینسایدر با همکاری دانشگاه کارآفرینی وارتون و موسسه تحقیقات بازار Y&R برای یافتن بهترین کشورها برای کارآفرینی انجام داده و در آن به بررسی ۸۰ کشور دنیا که ۹۵ درصد تولید ناخالص جهان به دست آنهاست پرداخته‌ است. آنها شاخص های کلی مانند میزان کیفیت زندگی، فرهنگ مردمان بومی و قوانین تجارت آزاد را در کنار شاخص های ریزتر مانند سطح دانش، مهارت نیروی کار، شفافیت قوانین،زیرساخت های تجاری بررسی کردند.

بهترین میکروکتاب‌های سبکتو

۵ کتابی که یک کارآفرین نباید از دست بدهد

میکروکتاب‌های سبکتو چکیده‌ای از کتاب‌ها هستند که شما در زمان معقولی می‌توانید دانش کتاب را دریافت کنید. میکروکتاب‌های به صورت نوشتاری و صوتی منتشر می‌شوند تا شما بر اساس سلیقه خودتان بتوانید از آنها استفاده کنید تا درباره کارآفرینی اطلاعات خوبی به دست بیاورید:

۱. استارتاپ ناب

کتاب استارتاپ ‌ناب را به جرات می‌توان یک کتاب مقدس و مرجع در بین استارتاپ‌ها و کارآفرین ها دانست. اریک ریس در این کتاب کارآفرینی سنتی را به چالش کشیده و از لزوم ایجاد چابکی و سریع بودن در کسب‌وکارها صحبت می‌کند. استارتاپ ‌ناب یکی از بهترین کتاب‌هایی است که تمام مفاهیم مهم استارتاپی را به زبانی ساده توضیح داده و با رویکردی نو، ذهنیت ما را برای کارآفرین شدن آماده می‌کند و می‌گوید که رویکرد نو در کارآفرینی چیست. این کتاب درباره روش‌های سریع و پربازدهی برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار نوپا صحبت می‌کند و معمولا بیشتر اصطلاحات و فرایند‌های استارتاپی از از این کتاب نشات گرفته است. پس اگر قرار است فقط یک کتاب را بخوانید حتما میکروکتاب استارتاپ ناب را مطالعه کنید.

۲. صفر به یک

در این کتاب پیتر تیل به این موضوع اشاره می‌کند که اکثر ما موفقیت را رسیدن از نقطه صفر به بی‌نهایت می‌دانیم، در حالی که موفقیت، رسیدن از نقطه صفر به یک است و این اتفاق تنها زمانی می‌افتد که شما دقیقا بدانید قرار است چه کاری انجام دهید. در این کتاب می‌خوانید که راه اندازی استارتاپ و کارآفرینی بی‌گدار به آب زدن نیست، بلکه دقیقا برعکس، رسیدن به موفقیتی قابل پیش‌بینی است. میکروکتاب صفر به یک به شما می‌گوید برای ساختن آینده یا استارتاپ خود به چه چیزی نیاز دارید.

بیشتر بخوانید:   می‌خواهید وارد دنیای کارآفرینی بشوید؟

۳. نوآوران

کتاب Originals حاصل تجربیات نویسنده آن است. معمولا همه فکر می‌کنند که نوآوران سخت‌گیر، ریسک‌پذیر و سرکش هستند. اما حقیقت چیز دیگری است، بسیاری از نوآوران دقیقا برعکس این خصوصیات را دارند، آنها ریسک‌گریز، ترسو و به دنبال به تعویق انداختن کارها هستند. در میکروکتاب نوآوران می‌خوانیم که چطور مبتکران کارآفرین‌ ها وضعیت موجود را به چالش می‌کشند تا جهان را به جای بهتری تبدیل کنند. در مورد مبتکران نابینا و سرمایه‌گذاران کارآفرینی یک‌چشم صحبت می‌کنیم و اینکه چطور می‌توانیم مطمئن شویم که ایده‌مان در دنیای واقعی کار می‌کند؟

بهترین نانوکتاب‌های سبکتو

نانو‌ها خلاصه‌ای ۳۶۰ درجه‌ای هستند که در زمانی حدود ۲۵ دقیقه خواننده را در قالب خلاصه کتاب با مفاهیم کلی آن کتاب آشنا می‌کنند و شما را به دنیای جذاب کتاب‌های کارآفرینی می‌برند و متوجه می‌شوید که بهترین ایده های کارآفرینی چیست . همچنین می‌توانید از آنها برای مرور مجدد کتاب‌هایی که خواندید هم استفاده کنید

۱. هوش رشد

نانوکتاب هوش رشد، به سوال مهم چگونه پرورش دادن کسب‌وکار و کارآفرینی جواب می‌دهد. این کتاب پر از نکته، نصایح عملی و استراتژی‌های برگرفته از کارفرمایان عالی و شرکت‌هایشان است. این نانوکتاب راهنمای بسیار خوبی برای شرکت‌های تازه‌ کار است و به آنها یاد می‌دهد با اتخاذ تصمیمات هوشمندانه شروع به کار کنند. همچنین شرکت‌های بزرگ زمین‌گیر شده را هم به حرکت مجدد وا می‌دارد.

۲.چهار

در نانوکتاب چهار، ۴ غول فناوری یعنی اپل، آمازون، گوگل و فیسبوک از دیدگاه دیگری بررسی می‌شوند. تقریبا همه ما آنها را نماد‌هایی از موفقیت، مسئولیت و خلاقیت می‌دانیم اما آیا آنها آنقدر که ما فکر می‌کنیم خوب هستند؟ در این نانوکتاب با چهره دیگری از آنها آشنا می‌شوید که چطور ایده های شرکت‌های کوچک و آرزوهای بزرگ صاحبان آنها را در کسری از ثانیه از بین می‌برند و چطور بدون رقیب و با قدرت ادامه می‌دهند.

۳. شرکت انحصاری

این نانوکتاب، یک فلسفه جایگزین برای موفقیت تجاری ارائه می‌دهد و می‌گوید که فلسفه ایده کارآفرینی چیست . این فلسفه می‌گوید برای اینکه صاحب کسب و کار خودتان باشید، لازم نیست زیر هر چه که امروز هستید بزنید و با دریافت سرمایه‌های زیاد، تلاش کنید تا یک شرکت با چند صد کارمند تاسیس کنید. در واقع در نانوکتاب شرکت انحصاری می‌خوانید که اصلا اینکه هر چه شرکت بزرگتری باشید موفق‌تر هستید درست نیست. شما در این نانوکتاب یاد می‌گیرید که چطور علاوه‌بر داشتن کسب‌وکار شخصی‌تان، با کار کمتر سود بیشتر داشته باشید و زمان بیشتری را صرف فعالیت‌های مورد علاقه‌تان کنید.