برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

بهترین کتاب های فلسفی که باید آنها را بخوانید

بهترین کتاب های فلسفی می‌توانند تاثیر زیادی روی زندگی شما داشته باشند. شاید در گذشته وقتی از فلسفه و کتاب‌های فلسفی صحبت می‌شد، افراد بسیاری آن را سخت و پیچیده می‌دانستند و ترجیح می‌دادند که از آن فاصله بگیرند، همچنین معتقد بودند که ندانستن فلسفه تاثیری روی زندگی آنها نخواهد داشت. از سمت دیگر هم فلاسفه و افرادی که به دنبال فلسفه بودند ترجیح می‌دادند که جامعه کوچک خودشان را داشته باشند. اما حالا با گذشت زمان همه چیز تغییر کرده است. امروزه مردم به دنبال بهترین کتاب های فلسفی هستند تا با این علم بیشتر آشنا شوند چون می‌دانند که فلسفه می‌توان روی زندگی‌شان تاثیر بگذارد. همچنین کتاب‌های زیادی برای توضیح فلسفه به زبان ساده نوشته شد تا همه افراد بتوانند آن را به خوبی درک کنند. اگر شما هم به کتاب‌های فلسفی علاقه دارید پیشنهاد می‌کنم این میکرومقاله از سبکتو را از دست ندهید. در این میکرومقاله به معرفی برخی از بهترین کتاب های فلسفی می‌پردازیم.

کتاب در باب حکمت و زندگی از بهترین کتاب های فلسفی

یکی از بهترین کتاب های فلسفی کتاب در باب حکمت و زندگی از آرتور شوپنهاور است. این کتاب با این که موضوعات بسیاری را مورد بحث قرار می‌دهد، اما زبان آن روان و قابل درک است. در این کتاب موضوعاتی مانند اراده فرد، استقلال، زنان، مذهب، اخلاق و ارتباطات مطرح و در مورد هر کدام بحث‌های مختلفی صورت می‌گیرد. کتاب در باب حکمت و زندگی ۶ فصل دارد که شوپنهاور در آنها به آنچه موجب سعادت در زندگی است و روش‌هایی برای دستیابی به موفقیت و لذت است صحبت می‌کند.

بیشتر بخوانید:   معرفی کتاب خوب برای موفقیت

آرتور شوپنهاور در سراسر زندگی‌اش به همه چیز بی‌اعتماد بود. او در ۱۷سالگی با کانت و فلسفه کانت آشنا شد و تحت تاثیر آن قرار گرفت. او چندین کتاب نوشت اما تا ۵۰ سالگی نتوانست خودش را به دنیا معرفی کند. اما با کتاب «آزادی اراده آدمی» توانست نظر فلاسفه و مردم را به خود جلب کرده و جایزه ویژه پادشاهی را هم دریافت کند.

کتاب جمهوری از افلاطون

بهترین کتاب های فلسفی بدون نام و اثری از افلاطون امکان‌پذیر نیست. کتاب جمهوری بیش از ۲۴۰۰ سال پیش نوشته شده است و در آن افلاطون، مانند کتاب‌های دیگرش، به بحث با افراد دیگر می‌پردازد. در این کتاب افلاطون به بحث‌های هستی‌شناسی، معرفت شناسی و چگونه زیستن می‌پردازد و هر بحث را به طور عمیق بررسی می‌کند. اگر اهل کتاب‌های فلسفه باشید، قطعا نوشته‌های افلاطون می‌تواند برایتان به شدت جذاب باشد. در این کتاب افلاطون به مطرح شدن جامعه‌ای خیالی یا همان تعریفی از جمهوری می‌پردازد. این جامعه براساس عدالت است و افلاطون باور دارد که عدالت در هر فرد و جامعه‌ای باید وجود داشته باشد و چون جامعه از فرد بزرگتر است، ابتدا این جامعه است که باید عادل شود. کتاب جمهوری با بحث سقراط در مورد چیستی و چرایی عدالت شروع می‌شود و با گسترش بحث، موضوعات هم بزرگتر و عمیق‌تر می‌شوند.

بهترین کتاب های فلسفی که باید آنها را بخوانید

در ستایش دیوانگی

کتاب در ستایش دیوانگی اثر اراسموس یک فیلسوف هلندی است. این کتاب ضدعقل‌گارایی نوشته شده  به همین خاطر نامش را دیوانگی گذاشته است. این کتاب در واقع از زبان دیوانه‌ای نوشته شده که تمام مذهب‌گرایی، عقل‌گرایی، کشیش‌ها و اسقف‌ها را زیر سوال می‌برد و گاهی با زبان طنز آنها را اشتباه می‌خواند. کتاب در ستایش دیوانگی یکی از بهترین کتاب های فلسفی است که برای خواندن آن نیاز به دانش پایه‌ای از فلسفه ندارید و می‌توانید با هر سطح دانشی از مطالعه آن لذت ببرید. بنابر گفته‌ها موضوع این کتاب در فاصله بین ایتالیا تا انگلستان به ذهن اراسموس رسید و طی یک هفته در خانه یکی از دوستانش آن را نوشت. بعد از انتشار این کتاب، کلیسا به شدت عصبانی شد و دستور سوزانده شدن اراسموس را صادر کرد، اما هیچ وقت دست‌شان به او نرسید.

بیشتر بخوانید:   کتاب گربه راهنمای ما را بخوانیم یا نه؟ به همراه بررسی

تاملات در فلسفه اولی

بهترین کتاب های فلسفی شامل آثار دکارت هم هست. کتاب تاملات در فلسفه اولی از رنه دکارت یکی از اولین کتاب‌هایی است که به فلسفه مدرن می‌پردازد و توجه فلسفه را به آگاهی جلب می‌کند. در این کتاب، دکارت در ابتدا با شک به خودش و همه چیزهایی که در دنیا وجود دارد شروع می‌کند و کم‌کم با استفاده از نقطه ارشمیدسی، وجود هر چیز از جمله خدا را اثبات می‌کند. در واقع او در این کتاب از روش شَک درکارتی، روش مشهور خودش استفاده می‌کند و با زیر سوال بردن همه چیز، اثبات می‌کند که آنها واقعا وجود دارند. تاملات در فلسفه اولی یکی از بهترین کتاب های فلسفی است که روی نگرش شما به زندگی و جهان می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد.

کتاب خودآموز فلسفه از بهترین کتاب های فلسفی

اگر با مفهوم فلسفه آشنایی زیادی ندارید و به تازگی تصمیم گرفته‌اید که در این مورد مطالعه داشته باشید، کتاب خودآموز فلسفه از میل تمپسون یکی از بهترین کتاب های فلسفی است که می‌توانید مطالعه کنید. این کتاب در ۷ فصل و با زبانی روان و ساده در مورد فلسفه و تمام آنچه برای پایه‌های آن باید بدانید توضیح می‌دهد. در فصل اول با دکارت، ارسطو، افلاطون، کانت و… و نوع تفکرات آنها آشنا می‌شوید و هر فصل که جلو می‌روید با معرفت‌شناسی، دین شناسی و فلسفه ذهن و فیلسوف‌هایی که در مورد هریک از این موارد صاحب نظر بوده‌اند آشنا می‌شوید.