برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

بهترین کتاب های ایرانی که حتما باید بخوانید

بهترین کتاب های ایرانی می‌تواند خیلی گسترده و زیاد باشد. در واقع وقتی از کتاب‌هایی که نویسندگان ایرانی دارند صحبت می‌کنیم، از هزاران سال فرهنگ و تمدن و تاریخ حرف می‌زنیم. فرهنگ ایران از گذشته تا امروز وابستگی عجیبی به داستان و رمان داشته و دارد. از شاهنامه و هزار و یک شب گرفته تا داستان‌های هوشنگ مرادی کرمانی. معمولا داستان‌ها چون افراد را وادار به تخیل می‌کردند، تاثیر زیادی هم روی افراد می‌گذاشتند. به همین دلیل معمولا داستان‌های قدیمی پر از نصیحت و درس‌های زندگی بود و مادربزرگ و پدربزرگ‌ها آن را سینه به سینه به نسل بعد منتقل می‌کردند. حالا وقتی از بهترین کتاب های ایرانی صحبت می‌کنیم، قطعا بخش بسیاری از آن را رمان‌ها و داستان‌ها شکل می‌دهند.

هر چند که شاید بازار کتاب و کتابخوانی چند سالی است که از رونق افتاده و به خصوص امسال با وجود کرونا و قیمت‌های بالای کاغذ و چاپ، آنطور که باید این صنعت فعال نیست، اما خوشبختانه کتاب‌های الکترونیک باعث شدند تا افراد در هر شرایطی و با قیمت مناسب به کتاب دسترسی داشته باشند. رمان‌ها و داستان‌ها هم همیشه بخش پرفروش هر انتشاراتی است. در این میکرومقاله از سبکتو می‌خواهیم ۵ تا از بهترین کتاب های ایرانی را معرفی کنیم که همه آنها در دسته داستان و رمان قرار می‌گیرند.

چشم‌هایش از بزرگ علوی از بهترین کتاب های ایرانی

بزرگ علوی، نویسنده، روزنامه‌نگار و فعالی سیاسی بود. او معمولا کتاب‌هایش را در دوره‌های خاصی و بنابر اتفاقاتی که بر او و جامعه می‌گذشت می‌نوشت. مثلا کتاب «ازبک‌ها» بعد از سفر او به ازبکستان نوشته شد یا کتاب ۵۳نفر بعد از زمانی است که از زندان آزاد شد. اما چشم‌هایش، معروفترین و پرفروش‌ترین رمان بزرگ علوی است.

بیشتر بخوانید:   قانون ۵ ساعت از بنجامین فرانکلین تا بیل‌گیتس و ایلان ماسک

ریتم داستان بسیار ساده است و شاید همین دلیل است که به شدت با کتاب همراه می‌شوید و گذر رمان را حس نمی‌کنید. این کتاب که در دسته‌بندی ادبی و پلیسی قرار می‌گیرد، ماجرای استاد ماکان، بهترین نقاش کشور است که بعد از تبعید به شکل عجیبی می‌میرد و قبل از مرگ تابلویی نقاشی می‌کند به نام چشم‌هایش و داستان در پی پیدا کردن علت مرگ استاد ماکان است.

برخی معتقدند که استاد ماکان اشاره به استاد کمال‌الملک دارد و برخی آن را مربوط به استاد تقی ارانی می‌دانند. هر چه هست شما را به خوبی با خودش همراه می‌کند و از خواندن هر سطر آن لذت می‌برید. این کتاب در سال ۱۳۳۱ و همزمان با اتفاقات سیاسی ایران نوشته شده و به همین خاطر داستانی رمانتیک سیاسی دارد.

سمفونی مردگان از عباس معروفی

نکته‌ای که این کتاب را تبدیل به یکی از بهترین کتاب های ایرانی کرده است، تغییر مدام راوی داستان است. در طول کتاب، شما داستان را نظر افراد مختلف می‌بینید و از زبان آنها می‌خوانید، اما این کار نه تنها  گیج‌تان نمی‌کند، بلکه لذت داستان را چند برابر می‌کند. سمفونی مردگان داستان پسری است امروزی، شاعر، مهربان و بیزار از شغل تجارت خانوادگی که از قضای روزگار در خانواده‌ای به شدت سنتی بزرگ شده و حالا به عنوان پسر بزرگتر باید ادامه دهنده راه خانواده باشد، راهی که او نمی‌خواهد. آیدین می‌خواهد به تهران بیاید و در دانشگاه ادبیات و شعر بخواند و پدر مخالف است.

اما این داستان شخصیت دیگری هم دارد، اورهان، برادر آیدین که در حقیقت چیزی از خودش ندارد و پذیرفته که فردی به شدت سنتی و دنباله‌رو پدر باشد. اما حسادت‌های اورهان به آیدین به حدی زیاد می‌شود که خواننده جان آیدین را در خطر می‌بیند.

بیشتر بخوانید:   معرفی و خلاصه‌ای از کتاب دو قرن سکوت اثر عبدالحسین زرین‌کوب

عباس معروفی این کتاب را در سال ۱۳۶۹ نوشت و با همین کتاب هم بسیار معروف شد. او موسس کتاب فروشی هدایت در آلمان است و کلاس‌های داستان‌نویسی زیادی در دهه ۷۰ در آن برگزار کرده است. «سال بلوا» یکی دیگر از آثار پرفروش و معروف عباس معروفی است.

بهترین کتاب های ایرانی که حتما باید بخوانید

شما که غریبه نیستید از هوشنگ مرادی کرمانی

وقتی از بهترین کتاب های ایرانی صحبت می‌شود، قطعا باید نامی از هوشنگ مرادی کرمانی هم باشد. قلم جذاب و لحن طنزآمیز او در عصر امروز بسیار جذاب و منحصر است. هوشنگ مرادی کرمانی را به عنوان یکی از نویسندگان کودک و نوجوان می‌شناسند و تقریبا همه او را با داستان‌های مجید به خاطر می‌آورند. داستانی که بعدا توسط کیومرث پوراحمد تبدیل به مجموعه‌ای از فیلم داستانی شد.

کتاب «شما که غریبه نیستید» در مورد زندگی خود هوشنگ مرادی کرمانی است و اتفاقاتی که او از ابتدای نوجوانی برای رسیدن به خواسته‌هایش با آنها مواجه شده است. این کتاب با زبان طنز و بسیار جذاب، درس‌های زیادی برای تلاش برای رسیدن به اهداف و رد شدن از موانعی که گاهی به نظر بسیار بزرگ می‌آیند مانند فقر دارد. این یکی از بهترین کتاب های ایرانی برای نوجوانان‌ها است.

هوشنگ مرادی کرمانی کارش را در مجله‌ای شروع کرد که شاملو سردبیر آن بود و بعدها به داستان‌نویسی روی آورد. کتاب‌های او به زبان‌های مختلف ترجمه شده است و چندین جایزه ادبی برده است. همچنین بسیاری از داستان‌های او تبدیل به فیلم‌های سینمایی شده است که علاوه‌بر قصه‌های مجید، گوشواره،مربای شیرین و مهمان مامان از جمله آنهاست.

سووشون از سیمین دانشور از بهترین کتاب های ایرانی

سیمین دانشور، اولین زن ایرانی است که به صورت حرفه‌ای داستان فارسی نوشته است. «سووشون» به ۱۷زبان در دنیا ترجمه شده و یکی از جذاب‌ترین رمان‌های فارسی به شمار می‌رود. داستان سووشون در شیراز و در سال‌های پایانی جنگ جهانی دوم می‌گذرد. زمانی که نیروهای انگلیس وارد فارس شدند و قحطی در کمین مردم بود و تیفوس جان مردم را می‌گیرد و آذوقه تبدیل به اسلحه می‌شود.

بیشتر بخوانید:   بهترین کتاب های فلسفی که باید آنها را بخوانید

داستان ماجرای زری و یوسف است و ماجرا از عروسی دختر حاکم شروع می‌شود. نام سووشون یا همان سیاووشان، برگرفته از نام مراسم سوگواری برای سیاوش، یکی از شخصیت‌های بی‌گناه شاهنامه که با توجه به داستان انتخاب بسیار هوشمندانه‌ای بوده است.

سیمین دانشور، نویسنده و مترجم بود. او که در رشته ادبیات تحصیل کرده بود در اولین تجربه کاری‌اش با فردیون مشیری و علی‌اکبر کسمایی همکار و در رادیو مشغول کار شد. او در ابتدا مجموعه‌هایی از داستان کوتاه می‌نوشت. همسر او جلال آل‌احمد، هم یکی از نویسندگان مطرح ایرانی و در گذشته رئیس کانون نویسندگان ایران بوده است.

یک عاشقانه آرام از نادر ابراهیمی

یک عاشقانه آرام یکی از بهترین کتاب های ایرانی و یکی از آثار ماندگار نادر ابراهیمی است. ماجرا مربوط به قبل از سال ۵۷ و داستان گیله مرد که یک معلم ادبیات است و عسل همسر اهل آذربایجان اوست و ماجراها و مشکلاتی است که در زندگی با آن مواجه می‌شوند و در کنار هم و با همدلی می‌توانند آنها را حل کنند. این کتاب در ۳ فصل کلی و براساس وقایعی که پیش آمده نوشته شده است. قلم نادر ابراهیمی همیشه جذاب و عاشقانه است. او نویسنده بهترین کتاب های ایرانی از جمله چهل نامه کوتاه به همسرم و بار دیگر شهری که دوست داشتم است.