برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

چطور خلاق باشیم و ایده های خلاقانه بسازیم

ایده های خلاقانه می‌توانند روی زندگی و حال روحی ما تاثیر بسیاری داشته باشند. اما معمولا وقتی صحبت از خلاقیت و ارائه ایده های خلاقانه می‌شود، بسیاری از ما خودمان را کنار می‌کشیم و فکر می‌کنیم نمی‌توانیم چنین خلاقیتی داشته باشیم و این خلاقیت مخصوص افراد موفق است. اما حقیقت این است که همه ما خلاق هستیم. فقط نتوانستیم به خوبی خودمان را بشناسیم و از خلاقیت‌مان استفاده کنیم. در این میکرومقاله از سبکتو بررسی می‌کنیم که چطور ایده های خلاقانه بسازیم و با استفاده از آنها بتوانیم یک زندگی موفق برای خودمان بسازیم.

ایده های خلاقانه در هر چیزی که فکرش را کنید، می‌توانند وجود داشته باشند، از برگزاری تولد یا یک مهمانی گرفته تا استفاده مجدد از وسایل دور ریختنی، حتی خلق روش‌های مختلف برای درس خواندن هم می‌تواند نوعی خلاقیت باشد. پس می‌بینید شما هم خلاق هستید اما برای استفاده و بروز آن باید ویژگی‌هایی را درون‌مان ایجاد کنیم و عادت‌های جدیدی به روزمره‌مان اضافه کنیم. برای اینکه خلاق‌تر باشید می‌توانید از این ۷ راهکار استفاده کنید:

۱. برای کارهای ساده، ایده‌های جدید بسازید

ایده های خلاقانه می‌توانند از کارهای ساده شروع شوند. برای اینکه خلاقیت را در خودتان پرورش دهید، از کارهای روزمره‌ای که به خاطر عادت آنها را به یک روش ثابت انجام می‌دهید، شروع کنید و تغییراتی در آن به وجود آورید. مثلا می‌خواهید آشپزی کنید؟ به جای اینکه مطابق معمول ۲ تا قابلمه بیرون بیاورید و از همان ابزارهای همیشگی استفاده کنید، با خودتان فکر کنید که اگر فقط یک قابلمه داشتید و ابزارتان محدود به یک کفگیر بود، چه روش‌هایی برای آماده کردن غذا داشتید؟ تقلب نکنید و با محدود کردن واقعی ابزار سعی کنید قدرت خلاقیت‌تان را پرورش دهید.

۲. به اطراف‌تان بیشتر دقت کنید

ایده های خلاقانه گاهی دقیقا مقابل چشم‌مان هستند، اما ما آنها را نمی‌بینیم. معمولا ما به اطراف‌مان کاملا بی‌توجه هستیم. به خصوص که اگر آنجا محیط کار یا زندگی‌مان باشد و برای مدت طولانی در آنجا بوده باشیم. بعد از مدتی همه چیز برایمان عادی می‌شود و نمی‌توانیم ایده های خلاقانه داشته باشیم. مثلا وقتی شما برای اولین بار وارد خانه‌ای می‌شوید، چندین ایده مختلف در مورد خانه به ذهن‌تان می‌رسد، از تغییر دکوراسیون گرفته تا برداشتن یک دیوار یا بزرگتر کردن آشپزخانه، اما اگر مثلا ۵سال در آن خانه زندگی کنید، حتی در مورد جابه‌جا کردن وسایل داخل کشو هم ایده‌ای نخواهید داشت و اگر یک نفر چند پیشنهاد در مورد تغییرات خانه به شما بدهد با خودتان فکر می‌کنید که شما هیچ خلاقیتی ندارید. پس برای اینکه خلاق‌تر باشید، محیط اطراف‌تان را با دقت بیشتری ببینید، همه چیز را به شکلی بررسی کنید که انگار دفعه اولی است که می‌بینید و در مورد همه چیز کنجکاو باشید.

بیشتر بخوانید:   انسان های موفق چه ویژگی‌هایی دارند و چطور آنها را تبدیل به عادت کنیم

۳. بازی کنید

اگر فکر می‌کنید که بازی کردن فقط جهت وقت‌گذرانی است، سخت در اشتباه هستید. بازی، یکی از بهترین روش‌ها برای ایجاد ایده های خلاقانه است. البته اگر در آن افراط نداشه باشید. وقتی بازی می‌کنید، علاوه‌بر اینکه برای مدتی افکار منفی را از ذهن‌تان دور می‌کنید و اجازه می‌دهید ذهن چند دقیقه نفس راحت بکشد. هیجان ناشی از بازی هم کمک می‌کند تا بدن هورمون شادی بیشتری تولید کرده و در نتیجه خلاقیت و حضور ذهن‌تان بیشتر شود. به خصوص بازی‌های برد گیم که می‌توانید با دوستان خود انجام دهید. بازی معمولا شما را مجبور می‌کند در مدت زمان کوتاهی، تصمیماتی بگیرید که آمادگی قبلی برای آن ندارید، در نتیجه مجبورید از خلاقیت خود استفاده کنید. می‌توانید آخر هفته را تبدیل به فرصتی برای کشف خلاقیت درونی و دیدار با دوستان یا وقت‌گذراندن با خانواده کنید.

چطور خلاق باشیم و ایده های خلاقانه بسازیم

۴. نقاشی بکشید

نگران نباشید، قرار نیست که خودتان را برای خلق یک شاهکار هنری تحت فشار بگذارید. کافی است هر زمان خالی که پیدا کردید، یک کاغذ و مداد بردارید و هر آنچه در ذهن‌تان می‌گذرد را نقاشی کنید. فقط دقت کنید که تحت هیچ شرایطی خودتان را قضاوت نکنید. با خودتان فکر نکنید «این چه چیزی است که من کشیدم» یا «این اصلا شبیه آنچه که می‌خواستم نشد و من استعداد این کار را ندارم.» نقاشی کشیدن باعث می‌شود تا ایده های خلاقانه در ذهن شما شکل بگیرند. اگر در ابتدا خیلی با نقاشی کشیدن ارتباط برقرار نمی‌کنید، می‌توانید از ترفند دایره استفاده کنید. چند دایره در کنار هم بکشید و بعد سعی کنید این دایره‌ها را تبدیل به اشکال مختلف، مثل حیوانات یا اشیاء مختلف کنید. یا می‌توانید هر دایره را صورت یک فرد فرض کرده و برای آن چشم‌ها، موها و گوش‌های متفاوت بکشید.

بیشتر بخوانید:   کارهایی که برای موفقیت در سال جدید نباید انجام دهید

۵. برای جذب ایده های خلاقانه به سلامتی‌تان توجه کنید

احتمالا فکر می‌کنید ایده های خلاقانه چطور می‌تواند با سلامتی در ارتباط باشد؟ خب بیایید فرض کنیم که شما دیشب شام سنگینی خورده‌اید و دیر وقت خوابیده‌اید و صبح برای کار روی پروژه‌تان زود بیدار شده‌اید، حالا برای بخشی از پروژه نیاز به ایده های خلاقانه دارید اما هر چه فکر می‌کنید، چیزی به ذهن‌تان نمی‌رسد، آیا شما خلاق نیستید؟ البته که نه. در واقع ذهن شما اصلا انرژی برای کار کردن ندارد. تغذیه نامناسب باعث شده تا مغز زمانی که برای تجزیه و تحلیل به انرژی زیادی نیاز پیدا می‌کند چون از آنجایی که غذای مناسبی نخوردید، مجبور است سایر کارهای دیگر را با ظرفیت کمتری انجام دهد. از سمت دیگر خواب ناکافی باعث شده تا ذهن‌تان تمرکز نداشته باشد و با توجه به اینکه با نصف ظرفیت کار می‌کند، تنها بتواند هوشیاری شما را حفظ کند. در نتیجه شما در آن موقعیت حتی در مورد مسائل ساده هم نمی‌توانید به خوبی تصمیم بگیرید. سلامتی یعنی توجه داشتن به تغذیه، داشتن خواب کافی و ورزش. اینها می‌توانند تاثیر شگفت‌انگیزی روی بروز خلاقیت داشته باشند.

۶. برای ایده های خلاقانه بیشتر مطالعه کنید

وقتی شما کتاب می‌خوانید،‌ با دنیای جدیدی مواجه می‌شوید و برای اینکه این دنیا را بیشتر درک کنید،‌ نوشته‌های کتاب را در ذهن‌تان تجسم می‌کنید. این تجسم به پرورش خلاقیت و ایده های خلاقانه به شما کمک می‌کند. مثلا اگر اهل کتاب‌های هری پاتر بوده باشید، هر بخش از کتاب را که می‌خواندید، آن را در ذهن‌تان تجسم می‌کردید و برای آن فضاسازی می‌کردید، حتی افرادی هستند که فیلم‌هایی که از روی کتاب‌ها ساخته می‌شود را نمی‌بینند چون احساس می‌کنند به قوه تخیل‌شان آسیب می‌زد. همچنین وقتی شما کتاب می‌خوانید، با موضوعات مختلفی آشنا می‌شوید و آنها ذهن شما را باز می‌کنند و اجازه می‌دهند خلاقیت‌تان شکوفا شود.

بیشتر بخوانید:   مسئولیت شخصی که امروز هستید را به عهده بگیرید

۷. برای ایده های خلاقانه از اینترنت استفاده نکنید

نگران نباشید، منظورم برای همیشه نیست. هر وقت که دنبال ایده های خلاقانه بودید یا می‌خواستید کاری انجام دهید، به جای اینکه بدون هیچ فکری وارد اینترنت شده و در مورد آن جست‌وجو کنید، فکر کنید که اینترنت ندارید و مجبورید خودتان برای آن چاره‌ای پیدا کنید. به خودتان زمان دهید، چند دقیقه در مورد کاری که می‌خواهید انجام دهید فکر کنید و سعی کنید روش‌های مختلفی برای آن در نظر بگیرید. حتی هر چه به ذهن‌تان می‌رسد را اجرا کنید، نگران نباشید حتی اگر خراب شود یا به نتیجه نرسد، شما چیزی بیشتر از دیگران می‌دانید و تجربه بیشتری هم کسب کرده‌اید. ایده های خلاقانه که در اینترنت یا شبکه‌های اجتماعی می‌بینید هم معمولا به  ذهن افرادی رسیده که برای انجام آن دنبال یک راه‌حل سریع نبودند.

خلاقیت می‌تواند راه‌های جدیدی در زندگی شما ایجاد کند و شما را سریع‌تر به اهداف‌تان برساند، کافی است کمی برای شناخت بیشتر خودتان زمان بگذارید و از روش‌هایی استفاده کنید که خلاقیت‌تان را شکوفا می‌کنند. اگر شما هم دوست دارید که فردی با ایده های خلاقانه باشید پیشنهاد می‌کنم میکروکتاب «رمز خلاقیت» از امی ویلکینسون را در سبکتو بخوانید یا به نسخه صوتی آن گوش دهید.