برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

چگونه انگیزه و هدف در زندگی برای خودمان ایجاد کنیم؟

انگیزه و هدف در شرایط امروز یکی از پایه‌های اساسی برای داشتن زندگی خوب و موفق به شمار می‌روند. می‌توان گفت افرادی که هدف ندارند و برای رسیدن به آنها انگیزه‌ای ندارند، اصلا لذتی هم نمی‌برند و بعد از مدت کواهی احساس پوچی می‌کنند. قبلا در میکرومقاله چطور هدف‌گذاری کنیم، ویژگی‌هایی که اهداف واقعی دارند را معرفی و بررسی کردیم، اما چقدر واقعا روی اهداف‌تان تمرکز دارید و برای رسیدن به آنها تلاش می‌کنید؟ افراد بسیاری فقط هر روز فکر می‌کنند که باید برای خودشان اهدافی در نظر بگیرند، اما هیچ وقت به مرحله عمل نمی‌رسند. گاهی هم در طول مسیر از خودشان می‌پرسند که اصلا همه این سختی‌ها برای چیست و من قرار است به کجا برسم؟ با این میکرومقاله از سبکتو همراه باشید تا با هم بررسی کنیم که چگونه انگیزه و هدف خودمان را پیدا کنیم.

چگونه انگیزه و هدف خود را در زندگی مشخص کنیم؟

انگیزه و هدف بخش مهمی از زندگی هستند که اگر به خوبی در زندگی آنها را مشخص کرده باشید، می‌توانید به موفقیت‌های بزرگی برسید. انگیزه و هدف جزء مواردی هستند که کاملا منحصر به خود شما هستند و هیچ‌کس از بیرون نمی‌تواند این موارد را برایتان مشخص کند. این شما هستید که کنترل همه چیز را به عهده دارید. در ادامه راهکارهایی را بررسی می‌کنیم که در ایجاد انگیزه و هدف در شما کمک زیادی می‌کند. پس اگر تصمیم گرفته‌اید که برای خودتان هدف داشته باشید اما نمی‌دانید که باید از کجا شروع کنید و چه کاری انجام دهید، همراه ما باشید:

بیشتر بخوانید:   چطور هدف و آرزو بسازیم و آنها را دست یافتنی کنیم

۱. گام اول برای تعیین انگیزه و هدف

برای پیدا کردن انگیزه و هدف در زندگی‌تان، در ابتدا لیستی از موضوعات پر اهمیت زندگی‌تان درست کنید. این لیست را به سرعت بنویسید، لازم نیست خیلی  روی آن زمان بگذارید و پاسخ‌هایی که به ذهن‌تان می‌رسد را تجزیه و تحلیل کنید. همچنین این لیست می‌تواند همه چیز را شامل بشود، حتی گوشی موبایل‌تان هم می‌تواند یکی از موارد این لیست باشد. این لیست موارد پر اهمیت زندگیتان را در همین لحظه‌ای که هستید مشخص می‌کند. مثلا برای یک نفر دوستان، سریال و فیلم‌های مورد علاقه‌اش و یاد گرفتن، از مهم‌ترین موارد زندگی‌اش می‌تواند باشد.

۲. گام دوم

حالا به تک‌تک مواردی که نوشته‌اید، نگاهی کنید و از خودتان بپرسید که چرا این مورد در زندگی من مهم است، جواب خود را به هر کدام از این پرسش‌ها در برگه‌ای دیگر بنویسید. به عنوان مثال:

  • دوستانم مهم‌ترین افراد در زندگی‌ام هستند به این دلیل که از از تصمیم‌ها و انتخاب‌های من پشتیبانی می‌کنند، به من مسائل مختلفی را یاد می‌دهند و وقتی با آن‌ها حرف می‌زنم، حالم بهتر می‌شود.
  • سریال مورد علاقه‌ام در این لیست حضور دارد به این دلیل که دقایقی از زندگی روزمره خودم جدا می‌شوم و یک زندگی هیجان‌انگیز را تجربه می‌کنم و همچنین برای این که باعث می‌شود نسبت به انسان و زندگی انسانی اطلاعات جدیدتری کسب کنم.
  • یاد گرفتن به این دلیل که باعث می‌شود به فرد بهتری تبدیل شوم، رشد کنم و بتوانم به دیگران هم کمک کنم.

۳. گام سوم

حالا که دلایل خود را برای هر کدام از موارد لیست نوشتید، می‌توانید با کمک پاسخ‌ها، انگیزه و هدف خودتان را مشخص کنید. شاید در ابتدا باور نکنید اما انگیزه و هدف شما از زندگی از میان همین جملات به ظاهر ساده بیرون می‌آید. اما چگونه چنین چیزی ممکن است؟
بیایید دوباره پاسخ‌هایتان را بخوانید و سعی کنید در این پاسخ‌ها موضوعات مشترکی پیدا کنید. ببینید چه انگیزه‌هایی بیش از یکبار در پاسخ‌ها تکرار شده است. به عنوان مثال در موارد بالا مشخص است که فرد از اینکه در کنار دیگران باشد، از آن‌ها یاد بگیرد و به آن‌ها کمک کند، لذت می‌برد. همین طور دوست دارد که تجربه‌های جدید و متفاوتی از زندگی را به دست آورد. حالا همین جمله یا جمله‌ای که شما از میان نوشته‌هایتان بیرون کشیدید، کلیدی برای گشودن گنج اهداف و انگیزه‌هایتان می‌شود. این جملات نشان می‌دهد که شما چه چیزی را دوست دارید و چه چیزی برای شما ارزشمند است و به طور کلی چه راهی برای احساس خوشبختی باید دنبال کند.

بیشتر بخوانید:   اهداف افراد تاثیر گذار بر اکوسیستم استارتاپی ایران در سال ۹۶

چگونه انگیزه و هدف در زندگی برای خودمان ایجاد کنیم؟

۴. گام چهارم

انگیزه و هدف شما در حال مشخص شدن است و حالا نوبت اهداف است. هدفی برای زندگی شما مناسب است که به شما انگیزه دهد براساس ارزش‌هایتان و آن چه که واقعا برایتان اهیمت دارد، فعالیت کنید. ممکن است شما قبلا هدفی را برای زندگی خود مشخص کرده باشید و حتی کار کردن روی آن را هم شروع کرده باشید، اما این لیست و پاسخ‌هایی که به خودتان می‌دهید، می‌توانند به شما نشان دهند که تا چه اندازه در این زمینه موفق بود‌ه‌اید و اگر به این نتیجه رسیدید که هدف قبلی نتوانسته است ارزش‌های شما را عملی کند به راحتی می‌توانید قبل از این که دیر بشود یا وقت بیشتری را از دست بدهید، هدفتان را عوض کنید. اما برای این که هدف شما منطقی و دست یافتنی باشد باید آن را مطابق با شرایطی مشخص کنید:

اهدافتان را متناسب تعیین کنید.

به عنوان مثال این هدف که من چند مهارت را یاد خواهم گرفت تا ارتقای شغلی پیدا کنم، هدف دست یافتنی به نظر می‌رسد. اما اگر بگویید من تا ۵ سال دیگر مدیرعامل یک شرکت بزرگ می‌شوم. هدف دور از دسترسی است و باعث می‌شود شما سرخورده شوید و میزان اعتمادبه‌نفس شما کاهش پیدا کند.

برای زندگی اهداف مثبت تعیین کنید.

یادتان باشد که همیشه هدف‌هایتان را در راستای دستیابی به یک جایگاه بهتر تعیین کنید نه دور شدن از یک جایگاه بدتر. به عنوان مثال به جای این که بگویید دیگر نمی‌خواهم تنها باشم، بگویید می‌خواهم دوستان خوب و صمیمی پیدا کنم.

ممکن است اهدافتان عوض شود.

به یاد داشته باشید که هر چه قدر که به اهدافتان نزدیک‌تر می‌شوید، دیدگاه شما نیز نسبت به زندگی عوض می‌شود و ممکن است ارزش‌های جایگزینی برای زندگی پیدا کنید. پس همیشه برای تغییر اهدافتان در زندگی آماده باشید.

بیشتر بخوانید:   ۶ مهارت مهم که تا سال ۲۰۲۰ همه باید داشته باشند