برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

۵ قدم تا آماده شدن برای سال نو

برای بسیاری از ما شروع سال نو نشان از یک شروع جدید است. شروعی که می‌تواند همراه با کارها و فعالیت‌های مورد علاقه‌مان باشد یا مهمتر آغازی که از خودمان شروع می‌شود. تقریبا همه ما در ابتدای سال برای تمام موفقیت‌ها و فعالیت‌هایی که در سال جدید می‌خواهیم انجام دهیم در ذهن‌مان برنامه‌ریزی می‌کنیم، اما تا پایان تعطیلات بیشتر دوام نمی‌آورند و همگی فراموش می‌شوند یا در گوشه‌ای از ذهن‌مان می‌مانند و ما به زندگی روزمره خود برمی‌گردیم. در این میکرومقاله از سبکتو ۵ قدمی را بررسی می‌کنیم که شما باید قبل از شروع سال نو آنها را انجام دهید تا زمینه بدست آوردن اهداف سال نو را داشته باشید. پس با ما همراه باشید.

معمولا برای رسیدن به اهداف مختلف، پیش‌نیازهای مختلفی هم لازم است. مثلا شما نمی‌توانید بدون اینکه نت‌های موسیقی را یاد بگرید، یک پیانیست شوید. بر همین اساس هم نمی‌توانید بدون آمادگی وارد سال نو شوید و انتظار داشته باشید که به تمام اهداف‌تان در سال نو برسید. البته که این ۵ قدم تنها بخشی از راهی است که شما برای رسیدن به خواسته‌هایتان باید بردارید، اما قدم مهمی است. در این روزها که با توجه به شرایط پیش آمده اختمالا زمان بیشتری را در خانه سپری می‌کنید، زمان بسیار مناسبی است که ۵ قدم برای داشتن یک شروع فوق‌العاده در سال نو را بردارید. یک دفترچه و خودکار بردارید و شروع کنید.

قدم اول: بررسی کلی سال ۹۸

سال ۹۸ برای شما چطور بود؟ شاید اگر بخواهیم از نظر جامعه سال ۹۸ را بررسی کنیم سال خوبی نباشد، سالی که نوروزش با سیل شروع شد و اسفندش با کرونا تمام می‌شود. اما در این میکرومقاله ما فقط در مورد شخص شما صحبت می‌کنیم. پس روی خودتان متمرکز بمانید و آنچه به شما در سال ۹۸ گذشته را بررسی کنید. اتفاقات خوب و بدی که در طول این سال برای شما پیش آمد یا روی شخصیت و طرز فکر شما تاثیر گذاشت را به یاد بیاورید و آنها را یادداشت کنید.  دقت کنید که در این مرحله فقط اتفاقات را به طور کلی بررسی می‌کنیم. در این بررسی حال روحی‌تان را هم وارد کنید

بیشتر بخوانید:   ۳ روش برای جذب فرصت ها در زندگی

قدم دوم: بررسی اوضاع مالی سال ۹۸

افراد ثروتمند همیشه از میزان دقیق دارایی‌های‌شان خبر دارند. بنابراین بررسی شرایط مالی یکی از قدم‌های مهم برای شروع سال نو است. در سال گذشته پس‌اندازی داشتید؟ یا شرایطی پیش آمد که مجبور شدید همه پس‌اندازتان را خرج کنید؟ در سال گذشته چقدر درآمدتان افزایش پیدا کرد؟ رابرت کیوساکی در کتاب پدر پولدار پدر بی‌پول می‌گوید که افراد باید درآمدشان را به اندازه هزینه‌هایشان افزایش دهند، نه اینکه دائم از هزینه‌هایشان برای کم بودن درآمد بکاهند. آیا نرم‌افزار یا اپلیکیشن مدیریت دخل و خرج دارید؟ اشتباهات مالی که در سال ۹۸ انجام دادید را بنویسید و در مقابل بنویسید که از هر کدام چه درسی گرفتید. یادتان باشد که هوش مالی یکی از ویژگی‌های افراد موفق است.

قدم سوم: چقدر مطابق برنامه‌ریزی‌تان بودید؟

این یکی از مهمترین سوال‌هایی است که باید از خودتان بپرسید. چقدر بر اساس برنامه‌ریزی که برای سال ۹۸ داشتید عمل کردید؟ اصلا برنامه‌ریزی داشتید؟ مهمترین نکته این است که با خودتان رو راست باشید. اگر هیچ برنامه‌ریزی نداشتید از خودتان بپرسی که چرا؟ آیا فکر می‌کنید که همه چیز بر اساس هر چه پیش آید خوش آید پیش می‌رود؟ آیا این تفکر یک فرد موفق است؟ یا فکر می‌کنید که شرایط فعلی و محل زندگی‌تان معنای برنامه‌ریزی برای آینده را از شما گرفته؟ کسی که می‌خواهد زندگی مطابق با خواسته‌هایش بسازد چنین تفکری دارد؟ اگر اینطور فکر می‌کنید میکروکتاب اثرمرکب از دارن هاردی و برتری خفیف از جف اولسون را بخوانید تا ببینید شما به تنهایی چه قدرت بزرگی دارید و آن را نادیده می‌گیرید. اگر هم برنامه‌ای داشتید بررسی کنید که چقدر مطابق با آن پیش رفتید؟ چه جاهایی خارج از مسیر بودید و دلیلش چه بود؟ همه اینها را در دفترچه خود یادداشت کنید.

بیشتر بخوانید:   موفقیت مالی در هر مرحله از زندگی‌؛ با چند راهکار ساده

۵ قدم تا آماده شدن برای سال نو

قدم چهارم: اهداف سال ۹۸ را بررسی کنید

می‌خواستید در پایان سال ۹۸ چه چیزهایی به دست آورده باشید؟ چه اهدافی برای امسال تعیین کرده بودید؟ آیا به آنها رسیدید؟ لیست اهداف سال‌قبل‌تان را بیاورید و تک‌تک موارد را بررسی کیند. آیا بیش از ۷۰٪ از اهدافی که نوشته بودید را بدست آورده‌اید؟ چه چیزهایی باعث شد تا شما به آنها نرسید؟ کدام یک از اهداف‌تان را در میانه راه رها کردید، چون فکر کردید دیگر آنها را نمیخواهید؟ این‌ها سوالات مهمی است که باید با دقت به هر کدام پاسخ دهید. همچنین بررسی کنید که چه اهدافی از سال قبل جامانده و می‌خواهید آنها را به اهداف سال بعد منتقل کنید. اگر هیچ هدفی تعیین نکرده بودید میکروکتاب اهداف از برایان تریسی را بخوانید تا با ویژگی‌های یک هدف واقعی آشنا شوید و بتوانید سال نو را با یک شخصیت جدید از خودتان شروع کنید.

قدم پنجم هنوز وقت هست

قبل از رسیدن سال نو از فرصت استفاده کنید و ببینید که چه اهدافی در لیست‌تان وجود دارد که می‌توانید در این مدت باقی مانده به آنها دست پیدا کنید؟ یا حتی می‌توانید زمینه رسیدن به این اهداف را در سال ۹۸ آماده و در ابتدای ۹۹ به آنها برسید. یکبار نوشته‌هایتان را بخوانید. چه چیزهایی درون شما تغییر کرده؟ آیا هنوز هم مثل سال قبل فکر می‌کنید؟ چه چیزهایی از سال ۹۸ یاد گرفتید؟ دوباره نوشته‌هایتان را بررسی کنید و ببینید که برای سال ۹۹ چه چیزهایی می‌خواهید؟ اگر قرار باشد به خودتان نمره دهید برای سال ۹۸ چه نمره‌ای می‌دادید؟ و چقدر از خودتان راضی بودید؟ یادتان باشد که قرار نیست خودمان را سرزنش کنیم یا نسبت به خودمان منفی‌نگر باشیم، فقط می‌خواهیم سال نو را با شرایط بهتر شروع و با نتایج بهتر به پایان برسانیم.

بیشتر بخوانید:   چطور با غم و ناراحتی مواجه شویم و با آن کنار بیاییم