برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

۴ دلیل برای اینکه دچار خستگی و بی‌حالی می‌شویم

شما هم وقتی یک فرد پر ‍انرژی و بشاش رو می‌بینید به این فکر می‌کنید که چرا من اینطوری نیستم؟ این افراد پرانرژی فرقی نمی‌کند که یک روز سخت کاری را پشت سر گذاشته باشند یا از باشگاه ورزشی آماده باشند! همیشه پرانرژی هستند و آماده انجام کارهای جدید اما ما همیشه حس خستگی و بی‌حالی می‌کنیم و فرقی نمی‌کند که صبح از خواب بیدار شده باشیم و استراحت کافی کردیم یا حتی کار خاصی در طول روز انجام نداده باشیم؛ همیشه احساس خستگی و بی‌حالی می‌کنیم! در این میکرومقاله با سبکتو همراه باشید تا ببینیم چه اتفاقی در بدن ما رخ می‌دهد که ما حس بی‌حالی و خستگی می‌کنیم و چطور می‌توانیم آن را رفع کنیم تا فردی پرانرژی و خستگی‌ناپذیر شویم.

نخوردن صبحانه کامل

هرچقدر از این مورد گفته شود، کم است. شاید صبح به خاطر وقت کمی که دارید یا بی‌اشتهایی میلی به خوردن صبحانه نداشته باشید اما یادتان باشد که شما در طول شب حدود ۸ ساعت خوابیدید و خواب هم مثل هر فعالیت دیگری کالری مصرف می‌کند. در خواب حدود ۶۰۰ کیلوکالری مصرف می‌کنیم که معادل ۱.۵ ساعت پیاده‌روی است. پس بدن بعد از بیدار شدن نیاز به دریافت انرژی دارد و اگر برای ادامه روز به آن انرژی نرسد سعی می‌کند در حالتی مثل Power Save گوشی موبایل‌تان بماند تا انرژی کمتری مصرف کند و اینطوری شما حس بی‌حالی و خستگی در طول روز می‌کنید.

بی‌نظمی و نامرتبی اطراف

بگذارید این مورد را با یک مثال کامپیوتری توضیح دهم: شما در کامپیوتر یک حافظه بلند مدت به نام هارد دارید که فیلم‌ها، عکس‌ها و موسیقی‌تان در آن قرار می‌گیرد و یک حافظه کوتاه مدت به نام رم دارید که وقتی با یک برنامه کار می‌کنید یا یک وبسایت را مشاهده می‌کنید اطلاعات موقت در آن ذخیره می‌شود و پس از پایان کار پاک می‌شود. مغر ما هم مثل کامپیوترها ۲ حافظه بلندمدت (مربوط به خاطره و چیزهایی که یاد گرفتیم) و کوتاه‌مدت (اتفاقات، صحبت‌های روزانه و چیزهایی که که مشاهده می‌کنیم) دارد و اطلاعات در آنها ذخیره می‌شود. وقتی شما اتاق و میز نامرتب و شلوغی داشته باشید حافظه کوتاه‌مدت شما همیشه درگیر یک سری اطلاعات غیرمفید است و این حافظه مثل هر عضو دیگری از بدن نیاز به انرژی دارد و این دریافت بی‌دلیل و غیرمفید انرژی از بدن موجب خستگی زودهنگام و بی‌حالی می‌شود. پس پیشنهاد می‌کنم حتما یک نظمی به اتاق و اطرافتان بدهید و فکر می‌کنم میکروکتاب «دگرگونی زندگی با جادوی نظم» کمک زیادی در این مسیر به شما می‌کند.

بیشتر بخوانید:   کاهش استرس های روزانه با رعایت ۸ نکته ساده

۴ دلیل برای اینکه دچار خستگی و بی‌حال می‌شویم

کم آبی بدن

یکی از مهمترین عوامل برای عملکرد صحیح بدن، آب است. آب به بدن کمک می‌کند که سموم اضافه را دفع کند و اگر آب در بدن کم باشد موجب عدم تمرکز و سردرد می‌شود و انرژی بسیاری برای رفع این مشکلات به بدن تحمیل می‌کند. هیدراته بودن بدن (یعنی وجود آب کافی در بدن) برای داشتن یک روز پرانرژی بسیار ضروری است. بعضی افراد می‌گویند که باید روزی ۸ لیوان یا معادل ۲ لیتر آب نوشید اما مقدار صحیح، خیلی بستگی به شرایط زندگی و وزنتان دارد و اینکه در طول روز دیگر چه چیزهایی مصرف می‌کنید. ولی در کل سعی کنید همیشه یک لیوان آب کنار خودتان یا یک بطری کوچک در کیفتان داشته باشید و در طول روز جرعه جرعه از آن بنوشید. خیلی مهم است که یک لیوان یا بطری آب را یکجا سر نکشید چون به سرعت به مثانه منتقل می‌شود و علاوه‌بر دفع مواد معدنی بدن و رفتن به دستشویی، کمکی به هیدراته شدن بدن هم نمی‌کند اما وقتی در طول روز جرعه جرعه آب بنوشید این آب بیشتر در بدن می‌ماند و بدن هیدراته‌ای در طول روز خواهید داشت.

کبد چرب

متاسفانه بیشتر ما از غذاهای سالم استفاده نمی‌کنیم، آب کم می‌خوریم و به خاطر شغل‌مان یک‌جا نشین هستیم و تحرکی نداریم. همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند که مستعد کبد چرب باشیم. طبق گفته رئیس شبکه هپاتیت ایران، ۴۰ درصد ایرانیان دچار کبد چرب هستند و کبد چرب یکی از مهم‌ترین عوامل خستگی و بی‌حالی دائمی افراد است و اگر به آن رسیدگی نکنیم علاوه‌بر خستگی، دچار مشکلات جدی کبدی هم می‌شویم. برای داشتن یک کبد سالم که به پرانرژی بودن ما کمک می‌کند باید این موارد را رعایت کنیم:

بیشتر بخوانید:   برنامه پیاده‌روی روزانه آسان و ساده

داشتن سبک زندگی سالم

استفاده از سبزیجات و میوه‌های تازه

دوری از غذاهای آماده و فست فود

ورزش و تحرک کافی در طول روز

مصرف نکردن مشروبات الکلی

دوری از سس‌ها و تنقلات سرخ شده و شکری

در نهایت برای اینکه بدانید کبد چرب دارید یا نه، می‌توانید به راحتی به پزشک مراجعه کنید و با آزمایش سونوگرافی از وضعیت کبد خود مطلع شوید.

یادتان باشد که برای پرانرژی بودن علاوه‌بر داشتن ذهنی آرام و بدون تنش نیاز به یک بدن سالم دارید تا شما هم مثل خیلی از افراد موفق دیگر همیشه پرانرژی، شاد و خوشحال باشید. پس نگاهی به سبک زندگی‌تان بندازید و قسمت‌هایی که نیاز به تغییر دارند را به سمت یک سبک زندگی سالم تغییر دهید.