برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

۱۰ نکته برای یک صبح پر انرژی و موفق

همه ما دوست داریم صبح‌ که از خواب بیدار می‌شویم پرانرژی باشیم و یک روز عالی را شروع کنیم. اما در حقیقت وقتی از خواب بیدار می‌شویم انگار در طول مدتی که خواب بودیم، در معدن کار کردیم و خسته‌تر از همیشه هستیم. وقتی یک صبح عالی شروع نکنیم، در ادامه هم روز خوبی نخواهیم داشت و نمی‌توانیم از حداکثر توانایی‌های خود استفاده کنیم. در این میکرومقاله سبکتو ۱۰ روش ساده‌ را مرور می‌کنیم که با انجام آنها می‌توانید صبحی پرانرژی داشته باشید. فقط کافیه نیم ساعت زنگ ساعت را زودتر کوک کنید و در ساعت اول بیداری این چند کار ساده را انجام دهید.

صبر کنید!

قبلا از ادامه به چند پیش‌نیاز نیاز دارید. ما در سبکتو در گذشته چند میکرومقاله و پادکست درمورد کارهایی که باید صبح انجام دهید تهیه کردیم. پیشنهاد می‌کنم قبل از اینکه با این ۱۰ کار جدید آشنا شوید، به میکرومقاله و پادکست‌های قبلی سری بزنید و آنها را هم مطالعه کنید.

۱. دوری از تکنولوژی

بسیاری از ما اولین کاری که بعد باز کردن چشم‌های‌مان در صبح انجام می‌دهیم، چک کردن موبایل است. اما این کار می‌تواند بدترین انتخاب برای شروع روز باشد. نور آبی صفحه موبایل یک نور مصنوعی است و می‌تواند روی هورمون‌های شادی اثر منفی بگذارد و مغز را در حالتی تدافعی قرار دهد. شما که نمی‌خواهید روز خود با با حس افسردگی و دفاعی شروع کنید؟ پس پیشنهاد می‌کنیم به جای اینکه اول صبح سراغ موبایل بروید، از تخت بیرون بیایید و کنار پنجره بروید و کششی به بدن‌تان بدهید و از نور طبیعی آفتاب استفاده کنید.

۲. دوپامین آزاد کنید

ابتدا بیایید درباره دوپامین صحبت کنیم. دوپامین هورمونی است که با سرخوشی و حس و حال ما ارتباط دارد. یعنی اگر دوپامین کافی در بدن داشته باشیم، سرحال‌تر هستیم و قطعا بهتر می‌توانیم به سمت اهداف‌مان حرکت کنیم. شاید اولین سوال در ذهن‌تان این باشد که «چه عالی! حالا باید چی بخوریم که این هورمون بیشتر ترشح شوند؟» صبر کنید! این هورمون با تغذیه ارتباطی ندارد. کافی است وقتی صبح بیدار می‌شوید تحرک داشته باشید. این تحرک به خود شما بر می‌گردد. می‌توانید یوگا کنید، بدوید، باشگاه بروید و… دانشمندان معتقدند که ما برای تعادل روحی نیاز داریم که روزی ۲ بار دوپامین ترشح کنیم.

بیشتر بخوانید:   شخصیت شناسی یا روانشناسی شخصیت چیست و چطور به موفقیت کمک می‌کند

۳. صبح دوش آب سرد بگیرید

قبول دارم که دوش آب سرد آن هم اول صبح کمی ترسناک است. اما اگر از فواید آن مطلع شوید، سعی می‌کنید انجام دهید وقتی ما دوش آب سرد می‌گیریم گردش خون متعادل می‌شود و از نظر روانشناسی هم حس سرخوشی پیدا می‌کنیم که می‌تواند از ابتلا به افسردگی جلوگیری کند. از طرف دیگر دوش آب سرد به توانایی شناختی ما هم کمک می‌کند و اگر دوست دارید عضله‌های قوی‌تری داشته باشید حتما دوش آب سرد را در برنامه صبح خود قرار دهید.

۴. هوای آزاد

شب که می‌خوابیم کمترین تحرک را داریم و وقتی صبح بلند می‌شویم با یک حالت ایستایی روبرو هستیم. برای شکستن این حالت بهتر است سری به بیرون از خانه بزنید و در حیاط یا جلوی خانه کمی قدم بزنید. با این کار ریه‌های شما با هوای تازه تغذیه می‌شود و نور خورشید کمک می‌کند که بدن برای شروع روز آماده شود.

۱۰ نکته برای یک صبح پر انرژی و موفق

۵. صبح قهوه بنوشید

شما هم مثل من اگر اول صبح قهوه ننوشید صبح‌تان شروع نمی‌شود؟ اگر اهل قهوه نیستید پیشنهاد می‌کنم صبح، خود را یک فنجان قهوه مهمان کنید. چون قهوه به بهبود خلق‌وخو، تمرکز و یادگیری کمک می‌کنید و این ویژگی‌ها نیاز شما برای ساختن یک روز موفق است.

۶. آن یک چیز

وقتی از خواب بیدار می‌شویم باید بدانیم که مهم‌ترین کار ما در آن روز چیست. انجام آن یک چیز است که می‌تواند ما را در رسیدن به اهداف‌مان پیش ببرد. اگر نمی‌دانید که آن یک چیز شما چیست و چطور می‌توان آن را پیدا کرد، پیشنهاد می‌کنم میکروکتاب آن یک چیز از گری کلر را در اپلیکیشن سبکتو بخوانید یا بشنوید. این کتاب می‌گوید:

بیشتر بخوانید:   به دنبال هدف زندگی در ۱۳ سال سخت! مصاحبه با احسان طریقت در مورد سبک زندگی

میکروکتاب آن یک چیز

آن یک چیز، بیشتر باورهای شما از نحوه انجام کارها را به هم خواهد زد. به شما می‌گوید برای موفقیت نباید چند کار را همزمان انجام داد و حتی انجام کاری که فکر می‌کنید درست است هم اشتباه است! این کتاب، می‌گوید که چطور آن یک چیز را پیدا کنید و برای رسیدن به آروزهایتان و مسیری که منجر به موفقیت‌تان می‌شود از آن پیروی کنید. آن یک چیز، به شما می‌گوید که بهره‌وری چطور می‌تواند به شما کمک کند تا با کارهای کوچک و روزانه، به موفقیت‌های بزرگ برسید. کتاب آن یک چیز، بیش از ۱۲ جایزه کسب کرده و جزء پرفروش‌ترین‌های نیویورک‌تایمز و وال‌استریت ژورنال بوده و به بیش از ۲۷ زبان ترجمه شده است.

۷. آویشن و دارچین

این دو ادویه را دست کم نگیرید و سعی کنید صبح‌ها از آنها استفاده کنید. مثلا اگر صبحانه آماده با شیر می‌خورید می‌توانید دارچین و آویشن به آن اضافه کنید. یا می‌توانید این دو را به چای و قهوه‌تان اضافه کنید. دارچین کمک می‌کند مغزمان زودتر فعال شود. همچنین پر از منیزیم است و یک قاشق غذاخوری آن می‌تواند ۷۰ درصد نیاز روزانه ما به منیزیم را تامین کند.

آویشن هم به حافظه کمک می‌کند و اگر در روز کار مهمی مثل امتحان یا ارایه تجاری دارید حتما یک دمنوش آویشن و دارچین بنوشید.

۸. برنامه‌ریزی

یکی از مواردی که همه افراد موفق آن را قبول دارند برنامه‌ریزی صبح است. وقتی شما بدانید که دقیقا می‌خواهید در طول روز چه کار کنید، مغزتان به طور اتوماتیک خود را آماده اجرای آنها می‌کند و در پس ذهن درحال فعالیت برای به ثمر نشستن کارها است. وقتی طبق برنامه‌ریزی پیش بروید اعتمادبه‌نفس‌تان هم افزایش پیدا می‌کند و به مرور انرژی بیشتر هم احساس خواهید کرد.

بیشتر بخوانید:   چطور در شرایط سخت زندگی مدیریت بحران داشته باشیم

۹. روح‌تان را صبح روشن کنید

چه کاری شما را سرشار از انرژی می‌کند؟ چه کاری انجام دهید روح‌تان پرواز می‌کند؟ شاید شما گوش دادن به موسیقی باشد یا زنگ زدن به دوست یا یک کار هیجان‌انگیز مثل کوهنوردی. هرچه هست آن را پیدا کنید. شما برای زندگی و روزهایتان نیاز به سوخت برای روح‌تان دارید. این سوخت را پیدا کنید افراد بسیاری مثل من از دوچرخه‌سواری لذت می‌برند و این کار من را سرشار از انرژی و سرخوشی می‌کند و تضمین می‌کند که در ادامه روز سرحال و شاد هستم. سوخت روح‌تان را پیدا کنید!

۱۰. بیشتر درباره عادت‌های صبح یاد بگیرید

صبح، مهمترین زمان برای ماست چون اگر آن را خوب شروع نکنیم مطمئنا در ادامه روز هم حال‌مان خوب نیست و نمی‌توانیم فرد موفقی باشیم. برای اینکه درباره صبح بیشتر بدانیم یک پیشنهاد دارم. کتاب صبح میلیونر نوشته لویس هووس یک منبع عالی برای افزایش دانش‌مان درباره صبح است. نویسنده درباره کتاب‌اش می‌گوید:

میکروکتاب صبح یک میلیونر

چرا من این کتاب را نوشتم؟ چون افرادی مثل من در دنیا کم نیستند، کسانی که می‌خواهند پول بیشتری داشته باشند، اما درگیر ناامیدی و احساسات منفی شدند و فکر می‌کنند که با این شرایط جامعه هرگز به جایی نخواهند رسید. من در این کتاب به شما می‌گویم که چطور وقتی هیچ چیز نداشتم و خواهرم خرجم را می‌داد و ناامیدی از آینده‌ای نامعلوم وحشت به جانم انداخته بود، چطور از زندگی در خانه خواهرم، تبدیل به فرد موفقی شدم. من با میلیونرهای زیادی صحبت کردم و عادت‌هایی از آنها که همه ما در زندگی می‌توانیم اجرا کنیم را گلچین کردم تا در این کتاب به شما بگویم. صبح یک میلیونر راهنمای ساده‌ایست که شما را به موفقیت می‌رساند.

این کتاب در قالب میکروکتاب در سبکتو منتشر شده است و می‌توانید نسخه صوتی آن را صبح‌ها بشنوید یا نسخه نوشتاری آن را بخوانید.