برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

کنترل افکار منفی را چطور به دست بگیریم

کنترل افکار منفی یکی از ویژگی‌هایی است که امروزه همه ما به آن نیاز داریم. از اتفاقات ناگوار و غیرقابل پیش‌بینی در اطراف‌مان بگیر تا تورم و مشکلات اجتماعی، همه باعث می‌شوند تا افکار منفی تبدیل به بخشی از روتین زندگی‌مان شوند و افکار مثبت اصلا جایی برای نشان دادن خود پیدا نکنند. همیشه در میکرومقاله‌های سبکتو اشاره کرده‌ایم که افکار ما چقدر مهم و تاثیرگذار هستند و اتفاقات زندگی ما را می‌سازند. حالا اگر هر لحظه افکار منفی داشته باشم، چه آینده‌ای در انتظارمان خواهد بود؟ پس باید کنترل افکار منفی را بدست بگیریم. با این میکرومقاله از سبکتو و راهکارهایی برای کنترل افکار منفی همراه باشید:

۱. برای کنترل افکار منفی ته خط را نبینید

برای کنترل افکار منفی اولین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که همه چیز را تمام و نابود شده نبینید. معمولا وقتی ما در موقعیت بدی گیر می‌کنیم یا اتفاق بدی را تجربه می‌کنیم، در فکر فرو می‌رویم و همه چیز را در بدترین شرایط ممکن تصور می‌کنیم و با این کار کنترل افکار منفی را غیرممکن می‌کنیم. مثلا می‌خواهید پروژه‌ای که مدتی روی آن کار کردید را برای هیئت مدیره ارائه دهید، شب وقتی در حال تمرین هستید، یک بخش از آمار را فراموش می‌کنید و ناگهان همه چیز در ذهن‌تان به هم می‌ریزید، ابتدا فکر می‌کنید که احتمالا فردا هم این آمارها را فراموش خواهید کرد و نزد همه شرمنده خواهید شد، اما این افکار به همین جا ختم نمی‌شوند بعد فکر می‌کنید که احتمالا هیئت مدیره شما را مسخره خواهد کرد و مدیرعامل به خاطر ارائه ایده‌ای بی‌ارزش شما را اخراج می‌کند و چون نمی‌توانید اجاره خانه‌تان را دهید، زندگی‌تان از هم می‌پاشد.

بیشتر بخوانید:   یک روز خوب با یک صبح عالی شروع می‌شود

همه این افکار به خاطر اتفاقی است که شاید هرگز تکرار نشود اما شما کنترل افکار منفی را از دست داده‌اید و همه چیز را در سیاه‌ترین حالت می‌بینید. بهترین کار این است که در چنین شرایطی واقعیت‌های موجود را ببینید، واقعیت این است که شما فقط آمارها را فراموش کردید و مابقی ۳۰دقیقه ارائه خود را به بهترین شکل پیش برده‌اید. پس فقط لازم است کمی بیشتر روی آمارها کار کنید. یادتان باشد که همیشه همه چیز خیلی سیاه یا خیلی سفید نیست.

۲. برای کنترل افکار منفی علت را پیدا کنید

کنترل افکار منفی می‌تواند با پیدا کردن علت آنها، بسیار راحت‌تر شود. معمولا افکار منفی که ذهن ما را به خود مشغول نگه می‌دارند، در باطن خود علت‌هایی دارند که ما آنها را نمی‌بینیم. مثلا می‌خواهیم کاری را شروع کنیم ولی افکار منفی در مورد آن،‌ ذهن ما را درگیر کرده و حتی شاید منصرف‌مان کنند. در این مواقع یک کاغذ و خودکار بردارید و هر چیزی که در مورد افکار منفی به ذهن‌تان می‌رسد را بنویسید. گاهی ترس‌ها یا خاطرات ناخوشایند گذشته‌مان موانع اصلی هستند. مثلا ممکن است چون شما از سرزنش شدن می‌ترسید و فکر می‌کنید اگر در این کار شکست بخورید، همه شما را مسخره می‌کنند، هیچ وقت آن را شروع نمی‌کنید. وقتی علت واقعی هر چیزی را بدانید می‌توانید به راحتی آن را رفع کنید و کنترل افکار منفی را بدست بگیرید.

۳. در مورد افکار منفی‌تان صحبت کنید

معمولا ذهن ما وقتی دچار افکار منفی می‌شود، هیچ چیز دیگری را نمی‌بینید و در نتیجه حتی نمی‌تواند موضوع را به خوبی بررسی کند. در این مواقع بهترین کار این است که با یک دوست صمیمی در مورد افکارتان صحبت کنید. وقتی شما در مورد چیزی بلند صحبت می‌کنید، ذهن‌تان توجه ویژه‌ای به آن نشان می‌دهد. در چنین مواقعی معمولا هر چه که می‌گویید را ذهن به طور منطقی بررسی می‌کند و در نتیجه شما کنترل افکار منفی‌ را بدست می‌گیرید. همچنین فردی که با او صحبت می‌کنید، ممکن است در مورد موضوعات با شوخی و خنده یا امیدوار کننده صحبت کند و باعث شود شما کاملا افکار منفی را فراموش کنید. به همین خاطر بعد از صحبت یا درد و دل کردن با یک نفر، احساس سبکی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:   مدیریت استرس در شرایط سخت با ۵ راهکار ساده

کنترل افکار منفی را چطور به دست بگیریم

۴. خودتان را به کاری مشغول کنید

یکی از راهکارهای کنترل افکار منفی این است که تمرکزتان را به موضوع دیگری معطوف کنید. معمولا وقتی در مورد موضوعی دچار افکار منفی می‌شوید، ذهن‌تان می‌خواهد که آن را دائم گسترده‌تر کرده و شرایط را بدتر کند، برای جلوگیری از این کار حواس خودتان را پرت کنید. می‌توانید یک موسیقی آرام‌بخش پخش کنید یا مشغول انجام کاری شوید که به تمرکز نیاز دارد و حتی می‌توانید آشپزی کنید. البته دقت کنید که کاری که انجام می‌دهید نباید خیلی مهم باشد یا شما را دچار اضطراب کند چون این موارد می‌تواند اوضاع را بدتر کنند.

۵. خودتان را مقصر همه چیز ندانید

احتمالا فکر می‌کنید که این با مهمترین اصل موفقیت که می‌گوید:‌«شما مسئولیت تمام اتفاقات زندگی‌تان را به طور کامل به عهده دارید» در تضاد است. اما اینطور نیست. مسئولیت‌پذیری موضوعی جدا از این است که خودتان را مقصر کارها و رفتارهای دیگران و حتی معضلات اجتماعی بدانید. مثلا برای بسیاری از ما پیش آمده که با خودمان گفتیم: «اگر من در مورد این موضوع پیش‌بینی کرده بودم و فلان کار را انجام داده بودم، الان شرایط بهتری داشتم» یا «اگر مدیر شرکت پاسخ ایمیلم را دیر می‌دهد به این خاطر است که من کارمند ضعیفی هستم» این افکار حاصل قضاوت‌های درونی ما از خودمان هستند که معمولا واقعیت هم ندارند. پس برای اینکه کنترل افکار منفی را بدست بگیرید، از قضاوت کردن و مقصر دانستن خودتان دست بردارید و روی اینکه در زمان حال باید چه کاری انجام دهید، تمرکز کنید.

بیشتر بخوانید:   افسردگی چیست؟ به مناسب روز جهانی بهداشت

همچنین یکی از روش‌های کنترل افکار منفی شناخت خودمان است. شما واقعا خودتان را می‌شناسید؟ برای اینکه بیشتر در مورد خودشناسی بدانید، پیشنهاد می‌کنم میکروکتاب «من چه کسی هستم» از مارک منسون را بخوانید.