برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

کتاب گربه راهنمای ما را بخوانیم یا نه؟ به همراه بررسی

کتاب گربه راهنمای ما کتابی فرانسوی از نویسنده‌ای جوان به نام استیفان گارنیه است. اسم اصلی این کتاب Agir et penser comme un chat  است که ترجمه آن می‌شود مثل گربه فکر و عمل کن! نویسنده در این کتاب به بررسی سبک زندگی گربه خانگی خودش به نام زیگی که بر اثر تصادف با موتورسیکلت یکی از پنجه‌های جلویی‌اش از کار افتاده می‌پردازد و به این نتیجه می‌رسد که گربه‌ها یکی از بهترین الگوها برای زندگی انسان‌ها هستند! حتما شما هم مثل من از این جمله تعجب می‌کنید پس با سبکتو همراه باشید تا نگاه دقیق‌تری به این کتاب بندازیم:

کتاب موفقیت یا کتابی فانتزی؟

همان‌طور که گفتیم کتاب گربه راهنمای ما، گربه‌ها را الگویی برای سبک زندگی ما می‌داند و نویسنده‌ با بررسی گربه خودش می‌گوید که آنها بلد هستند چطور زندگی کنند اما انسان‌ها نه! جالبی این کتاب این است که شما دقیق نمی‌دانید که با یک کتاب توسعه فردی روبرو هستید یا کتابی فانتزی درباره زندگی گربه‌ها! گرچه نکاتی که می‌گوید شاید از نظر شما غیرمهم باشد اما از نظر من برتری که این کتاب دارد در همین گوشزد کردن نکات ساده از زندگی گربه‌هاست که شما را به فکر فرو می‌برد و برای مطالعه قبل از خواب بسیار خوب است چون شما با تفکر به همین نکات کوچک به خواب می‌روید و فرصت دارید به آن‌ها فکر کنید و با زندگی خودتان بسنجید.

یک روز گربه

قسمتی که در تمامی فصول کتاب گربه راهنمای ما به چشم می‌خورد «یک روز گربه» است که به سبک زندگی گربه و براساس ساعت روز می‌پردازد، مثلا می‌گوید زیگی، صبح‌ها ۷:۳۰ صبح بیدار می‌شود اما مثل ما انسان‌ها با عجله از رختخواب بلند نمی‌شود و سریع یک صبحانه زورکی نمی‌خورد که سرکار برود، بلکه در همان جای خوابش کش و قوس می‌آید تا سرحال شود و سرفرصت صبحانه‌اش را می‌خورد و تازه بعد آن به حمام کردن می‌پردازد.

بیشتر بخوانید:   برنامه پیاده‌روی روزانه آسان و ساده

این نوع مقایسه‌ها در سرتاسر کتاب به چشم می‌خورد که با اینکه بسیار ساده هستند اما خواننده را به فکر فرو می‌برد که آیا دارم مسیر درستی می‌روم و این سبک زندگی بود که دوست داشتم برای خودم بسازم؟

بررسی کتاب گربه راهنمای ما

هایلایت کتاب گربه راهنمای ما

در ابتدا هر فصل در کتاب گربه راهنمای ما، یک جمله قصار از فردی مشهور درباره گربه‌ها گفته می‌شود که لبخند روی لبتان می‌نشاند مثلا در فصول اول نقل قولی که من را به خنده انداخت می‌گوید:

«سگ‌ها با خود فکر می‌کنند که صاحبم به من غذا می‌دهد، جای استراحت می‌دهد و محبت می‌کند پس او خدای من است! اما گربه با خود می‌گوید این فرد این همه به من می‌رسد پس من مهم هستم و حتما من خدای او هستم!»

این جملات علاوه بر اینکه خنده‌دار هستند شما را درباره زندگی‌ای که داریم به فکر فرو می‌برد و برتری این کتاب از نظر من همین فلش‌هایی است که در ذهن‌مان می‌خورد تا درباره خودمان بیشتر فکر کنیم.

کتاب گربه راهنمای ما را بخوانیم یا نه؟

جواب این سوال خیلی به نیاز شما برمی‌گردد. اگر دنبال کتاب موفقیت و توسعه فردی هستید شاید این کتاب برایتان مناسب نباشد چون نکته جدیدی یاد نمی‌دهد اما اگر به دنبال یک کتاب فانتزی هستید که در وقت‌های آزاد مثل قبل خواب مطالعه کنید از نظر من بسیار جالب و تامل برانگیز است و پیشنهاد می‌کنم حتما آن را بخوانید.

من برای این کتاب ۲ ترجمه فارسی پیدا کردم اولین انتشارات شمعدونی با ترجمه مطهره حیدری و با نام «گربه راهنمای ما» و دومین نشر بهجت با ترجمه گلناز گلناریان و با نام «مثل گربه فکر کن مثل گربه رفتار کن» منتشر شده است. ترجمه اول در پلتفرم‌های آنلاین کتاب موجود است اما نشر دوم فقط به صورت چاپی این کتاب را ارایه کرده است.

بیشتر بخوانید:   مهراز: آیا به سوی سلامتی می‌رویم؟ نگاهی به کتاب سندروم سلامتی نوشته آندره اسپایسر