برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

خلاصه کتاب گتسبی بزرگ و چرا این کتاب یک اثر مهم است؟

کتاب گتسبی بزرگ (The Great Gatsby) را می‌توان یکی از آثار مهم و تاثیرگذار ادبیات در آمریکا دانست. این کتاب که توسط اسکات فیتز جرالد نوشته شده، در غالب داستانی به شدت جذاب، ماجرای «رویای آمریکایی» و بسیاری از مشکلات آمریکا در آن زمان مثل مصرف‌گرایی، فساد و آرمان‌گرایی را به خوبی به تصویر می‌کشد. جالب است که کتاب گتسبی بزرگ بعد از اولین انتشارش، متاسفانه با فروش خوبی مواجه نشد و اسکات تا زمانی که زنده بود،‌ موفقیتی برای این کتاب ندید. اما بعد از مرگ اسکات و با چاپ مجدد آن، انگار که برای اولین بار مردم آن را دیده باشند، به شدت مورد استقبال خوانندگان قرار گرفت. با این میکرومقاله از سبکتو همراه باشید تا کتاب گتسبی بزرگ را بررسی کنیم و خلاصه‌ای از آن را بخوانیم.

خلاصه کتاب گتسبی بزرگ

نیک، جوانی از قشر مرفه است که به تازگی وارد لانگ‌آیلند شده و در همسایگی مردی زندگی می‌کند به نام جی گتسبی. آقای گتسبی یکی از ثروتمندترین افرادی است که نیک در زندگی دیده است. او هر روز مهمانی‌های با شکوهی برگزار می‌کند. در ابتدا نیک علاقه‌ای به این مهمانی‌ها نداشت و از آنها ناراحت بود، تا اینکه شخصیت گتسبی بزرگ و ماجرای ثروتمند شدن او برای نیک جالب می‌شود.

هیچ‌کس نمی‌داند که آقای گتسبی این همه ثروت را از کجا آورده است. برخی باور دارند که کار او فروش مشروبات ‌الکلی است. (در آن زمان فروش مشروبات الکلی در آمریکا ممنوع بود.) و برخی هم باور داشتند او کارهای خیلی بدی انجام می‌دهد.

نیک که بسیار کنجکاو شده بود بالاخره شانس دعوت شدن به یکی از مهمانی‌های گتسبی بزرگ را پیدا می‌کند. بعد از آن نیک چند کارآگاه استخدام می‌کند تا شغل و گذشته گتسبی را پیدا کنند. او در نهایت متوجه می‌شود که گتسبی عاشق دختری به نام دیزی است. جی گتسبی، در جوانی عاشق دیزی بوده ولی بعد از اینکه به جنگ می‌رود، متوجه می‌شود که دیزی ازدواج کرده، اما او هرگز نتوانست به جز دیزی، کسی را در قلبش راه دهد.

بیشتر بخوانید:   اسکروچ واقعی در داستان سرود کریسمس چارلز دیکنز چه کسی بود؟

نیک متوجه می‌شود که معشوق گتسبی بزرگ، دختر عموی او و همسر بهترین دوستش است. تام، همسر دیزی یکی از افراد قشر مرفه جامعه است اما در زندگی آنها خوشبختی وجود ندارد. دیزی و تام از یکدیگر خسته شدند و تام، در یک شهر دور، معشوقه‌ای دارد که همسر یک مکانیک است. نیک ترتیبی می‌دهد تا گتسبی بزرگ و دیزی با هم ملاقات کنند.

در این ملاقات‌ها تام هم وارد می‌شود و آنها سر یک میز باهم غذا می‌خورند و داستان‌ها و ماجراهایی پیش می‌آید که از شخصیتی که در ابتدا از گتسبی بزرگ خوانده‌اید،‌ کاملا بعید است. دیدن دیزی عشق را در قلب او زنده کرده و شعله‌های عشق، سرد و بی‌احساس بودنش را تبدیل به مردی احساساتی و حساس می‌کند.

خلاصه کتاب گتسبی بزرگ و چرا این کتاب یک اثر مهم است؟

فیلم گتسبی بزرگ

کتاب گتسبی بزرگ از آنجا که یکی از کتاب‌های بسیار محبوب است، چندبار تبدیل به فیلم شد اما ماندگارترین آنها توسط باز لورمن، در سال ۲۰۱۳ ساخته شد. در این فیلم لئوناردو دی‌‌کاپریو نقش گتسبی بزرگ را بازی می‌کند و به خوبی تمام جزییاتی که گتسبی داشت را به تصویر می‌کشد. جزییات صحنه‌ها و مهمانی‌ها آنقدر خوب نمایش داده شده که برخلاف سایر فیلم‌هایی که براساس رمان‌های معروف ساخته می‌شوند، نظر تمام منتقدان را به خود جلب کرد و نمره بالایی از سمت آنها گرفت. همچنین این فیلم باعث شد تا یکبار دیگر کتاب گتسبی بزرگ به جایگاه پرفروش‌های کتاب‌فروشی‌ها برگردد. حتی افراد بسیاری باور دارند که فیلم آن از کتابش جذاب‌تر شده است.

درباره کتاب گتسبی بزرگ

کتاب گتسبی بزرگ به عنوان یکی از آثار فاخر و تحسین شده محسوب می‌شود و حتی برخی از استادان دانشگاه برای درک بهتر دوره‌ای تاریخی در آمریکا خواندن این کتاب را پیشنهاد می‌دهند. اما چه چیزی این کتاب را ارزشمند کرده است؟ قطعا یکی از نقاط قوت آن قلم نویسنده است. فیتزجرالد به زیبایی توانسته چند شخصیت مختلف را با جزییاتی بسیار دقیق بنویسد که هر کدام از این شخصیت‌ها و به خصوص گتسبی بزرگ تضادهای رفتاری جالبی هم دارد.

بیشتر بخوانید:   ۱۰ ترفند برای اینکه امسال مطالعه بیشتری داشته باشید

از سمت دیگر نویسنده از اتفاقاتی که در آن زمان رخ می‌داد هم الهامات زیادی گرفته است. مثلا داستان در لانگ‌آیلند رخ می‌دهد، جایی که آن را مهد موسیقی جاز می‌دانند و در تمام میهمانی‌های گتسبی، موسیقی نقش پررنگی دارد.

همچنین فیتزجرالد رویای آمریکایی را به خوبی در کتابش نشان می‌دهد. جی گتسبی، فرد فقیری از طبقه ضعیف جامعه، بعد از مدتی به دلایل نامعلوم ثروتمند شده و حالا یکی از ثروتمدترین افراد در طبقه مرفه است. زندگی پر زرق و برق و خرج‌های گزافی که برای چیزهای بی‌اهمیت می‌کند به خوبی نشان دهنده بخشی از تاریخ آمریکاست.

کسانی که زندگی را در مهمانی‌ها و جواهرات و پارچه‌های ابریشمی می‌دیدند. از طرفی شما در ابتدا با گتسبی آشنا می‌شوید که فکر می‌کنید بی‌احساس، مغرور و متکبر است و می‌خواهد خودش و ثروتش را به رخ دیگران بکشد، اما در نهایت متوجه می‌شوید که همه اینها از فقدان‌هایی است که او در وجودش دارد و همه این مهمانی‌ها فقط برای این بوده که آوازه آنها به گوش دیزی برسد و روزی دیزی را در یکی از مهمانی‌هایش ببیند.

اسکات فیتزجرالد

او در سال ۱۸۹۶ در مینه‌سوتا متولد شد. کارش را با داستان‌های کوتاه شروع کرد و مدتی بعد توانست با یک شرکت در لس‌آنجلس قرارداد ببندد و به این شهر مهاجرت کند. او بعد از مدتی فیلم‌نامه‌های کوتاه می‌نوشت و همزمان روی رمان بلند خود به نام «آخرین قانون» کار می‌کرد. اما مشهورترین و پرفروش‌ترین اثر او کتاب گتسبی بزرگ است که بعد از انتشار موفقیت زیادی بدست نیاورد و تا سال ۱۹۴۰ که جرالد از دنیا رفت، یعنی ۱۵ سال بعد از اولین چاپ، فقط ۲۵هزار نسخه فروش رفت. اما بعد از جنگ جهانی دوم و حدود سال ۱۹۵۴ این کتاب دوباره منتشر و تبدیل به یک اثر فاخر و مهم در ادبیات امریکا شد.

بیشتر بخوانید:   بررسی کتاب قانون توانگری از کاترین پاندر