برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

کتاب صوتی چه اهمیتی دارد و چطور روی زندگی‌مان تاثیر می‌گذارد

کتاب صوتی یکی از متداول‌ترین تکنولوژی‌های امروز شده و تقریبا برای همه ما آشناست، چه از آن استفاده کرده باشیم چه نه. شما هم ازجمله کسانی هستید که می‌خواهید مطالعه کنید اما مشغله زندگی به شما این اجازه را نمی‌دهد؟ اگر کمی به اطراف خود دقت کنید تبلیغات بیشماری در زمینه اهمیت مطالعه پیدا می‌کنید. و البته این حقیقت است که کتاب خواندن یک نیاز است. همه ما می‌دانیم تغذیه روح به واسطه کتاب خواندن تا چه حد حیاتی است، اما با محدودیت زمان چه کنیم؟
کتاب صوتی یک راه‌حل فوق‌العاده برای این روزهاست. روزهایی که می‌خواهیم تعریف خودمان از موفقیت را بسازیم اما راهش را نمی‌دانیم و برای توسعه فردی‌مان باید کتاب‌های زیادی بخوانیم. اصلا چطور شد که کتاب‌های صوتی اینقدر پرطرفدار شدند؟ در این میکرومقاله از سبکتو ما به این موضوع می‌پردازیم و اینکه اصلا چرا باید کتاب صوتی گوش دهیم؟ با ما همراه باشید:

مطالعه‌ای لذت بخش به دور از زمان و مکان

رانندگی می‌کنید؟ در حال پیاده‌‌روی هستید؟ مشغول مرتب کردن خانه‌اید؟ چشمانتان درد می‌کند؟ مهم نیست. کتاب صوتی در هر زمانی قابل استفاده است. شاید مهم‌ترین دلیل پرطرفدار شدن کتاب‌های صوتی همین باشد، که در هر لحظه‌ای قابل دسترس‌ هستند. به خصوص در زندگی‌های امروزه‌ که زمان زیادی را باید در ترافیک‌های شهری بگذرانیم، گوش کردن به کتاب‌هایی که به توسعه فردی‌مان کمک می‌کنند می‌تواند ایجاد یک عادت مفید باشد. دارن هاردی در کتاب اثرمرکب می‌گوید که او همیشه در زمان رانندگی کتاب صوتی گوش می‌کند و تا امروز حدودا معادل ۴ترم دانشگاه مطلب جدید یاد گرفته که زندگی او را در جهت موفقیت پیش برده است. گوش دادن به مطالب یک کتاب به عنوان یک عادت مفید می‌تواند در بهره‌وری زندگی شما تاثیر مستقیمی داشته باشد.

بیشتر بخوانید:   معرفی و بررسی کتاب سینوهه پزشک مخصوص فرعون

بهتر صحبت کنید تا شنیده شوید!

مطالعه کتاب‌های نوشتاری لذت فوق‌العاده‌ای دارد اما معمولا در چنین کتاب‌هایی تلفظ درست کلمات را نمی‌توانید متوجه شوید، به خصوص اگر یک اصطلاح باشد. گوش دادن به کتاب صوتی می‌تواند سبب افزایش بهره‌وری شما در صحبت کردن شود. زمانی که راوی، کتاب را می‌خواند علاوه‌بر تلفظ، متوجه می‌شوید که در کجا باید مکث کنید یا در کجا نیاز به ایجاد تاکید است. در نهایت شما کلمات جدید زیادی یاد گرفته‌اید و این عادت توانسته از شما یک سخنران ماهر بسازد. یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که برای رسیدن به اهدف‌تان نیاز دارید، مهارت در سخنوری است.
تا به حال شنیده‌اید که می‌گویند اگر خوب گوش دهید، نکات موفقیت را یاد می‌گیرید؟ کتاب صوتی قدرت شنوایی، تجزیه تحلیل و تفکر انتقادی را افزایش می‌دهد. چرا؟ با گوش دادن به مطالب یک کتاب، شما یاد می‌گیرید که همزمان با گوش دادن، مطالب را درک کنید و این درک همزمان در موفقیت شما چه در زندگی زناشویی، چه در کسب و کار و چه در دوران تحصیل کمک خواهد کرد.

افزایش تمرکز هدیه کتاب صوتی به شما

دانش‌آموز یا دانشجو هستید و نمی‌توانید درس‌ها را سر کلاس یاد بگیرید؟ مدیر هستید و نمی‌توانید در جلسه روی یک موضوع تمرکز کنید؟ مهم نیست در چه سن و سال یا در چه موقعیتی هستید، فایل صوتی کتاب به شما کمک می‌کند تا بتوانید در هر زمانی تمرکز کافی داشته باشید.
آمارها نشان می‌دهند که چنین کتاب‌های صوتی تا ۵۲ درصد روی ارتقا دقت و تمرکز موثر خواهد بود. چگونه؟ زمانی که به مطالب گوش می‌کنید ذهن شما در تلاش است که مطالب بیان شده توسط راوی را در کنار انجام کاری که به آن مشغول هستید، درک کند. چنین تلاشی توسط ذهن در آینده نزدیک سبب افزایش قدرت تمرکز شما می‌شود.

بیشتر بخوانید:   کتاب گربه راهنمای ما را بخوانیم یا نه؟ به همراه بررسی

کتاب صوتی چه اهمیتی دارد و چطور روی زندگی‌مان تاثیر می‌گذارد

افزایش بهره‌وری حافظه

اگر ازجمله افرادی هستید که بسیاری از مطالب را فراموش می‌کند از معجزه کتاب صوتی غافل نشوید. گوش دادن به کتاب باعث بهره‌وری ذهن تا ۲۰ درصد می‌شود. زمانی که به فایل صوتی گوش می‌دهید، باید نام شخصیت‌ها، ویژگی‌های آنها، نام مکان‌ها و غیره را به خاطر بسپارید تا متوجه شوید کتاب چه داستانی را روایت می‌کند. در نتیجه، بعد از مدت‌زمان کوتاهی بهره‌وری مغز افزایش‌یافته و حافظه شما در یادآوری مطالب پیشرفت چشمگیری خواهد داشت.

زندگی را بهتر درک کنید

کتاب می‌خوانیم که یاد بگیریم و کیفیت زندگی‌مان را افزایش دهیم. کتاب صوتی علاوه‌بر افزایش کیفیت زندگی، به شما کمک می‌کند تا چشم‌اندازهای متفاوتی را درک کنید. در واقع شما با گوش کردن به کتاب ۷۶ درصد قدرت درک خود را بهبود می‌بخشید. چگونه؟ زمانی که به مطالب گوش می‌دهید، مغز شما تلاش می‌کند تا حدس بزند واقعه بعدی چیست! به همین دلیل قدرت تجزیه و تحلیل افزایش می‌یابد.

با گوش کردن تجربه کنید

زمانی که راوی مطالب را بازگو می‌کند، شما قدرت تجربه کردن یک داستان با احساس واقعی را پیدا می‌کنید. نحوه بیان روایت‌کننده کتاب، باعث می‌شود تا در ذهن شما تصویر واضحی از موقعیت و شخصیت‌ها ایجاد شود. در نتیجه درک احساسی شما افزایش پیدا می‌کند. تصور کنید روایت‌گر زمانی که به قسمت هیجان‌انگیز داستان می‌رسد با هیجان مطالب را بیان می‌کند. چنین بیانی باعث افزایش هیجان شما می‌شود. با شنیدن صدای راوی شما احساسات متفاوتی از جمله احساس غم، خشم، شادی و غیره را تجربه می‌کنید.

تجربه آرامش برای دقایق متوالی

کسانی که عاشق مطالعه هستند، می‌دانند کتاب، انسان را به دنیای دیگری می‌برد. کتاب خواندن شما را به سفری بدون محدودیت می‌برد. اگر کتابی آرامش‌دهنده را پیش از خواب گوش کنید، با آرامشی بی‌نظیری به خواب خواهید رفت.
خوب! به پایان آمد این دفتر، حکایت همچنان باقیست اغراق نکرده‌ایم اگر بگوییم کتاب یک هدیه با ارزش و ستودنی است. صوتی بودن کتاب بسیاری از محدودیت‌ها را کاهش می‌دهد. اگر تا به حال فرصت نکرده‌‌اید تا با یک کتاب صوتی زندگی کنید، حالا زمان آن است که امتحانش کنید.

بیشتر بخوانید:   میکروکتاب ؛ روشی جدید از سبکتو برای مطالعه و افزایش دانش