برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

چرا کتاب رستاخیز مردگان را کتاب دیوانه کننده می‌دانند

کتاب رستاخیز مردگان نه یک رمان جنایی و نه یک داستان کلاسیک است، بلکه این کتاب کاملا در مورد عنوان خود یعنی رستاخیز مردگان صحبت می‌کند. البته عجایب این کتاب کم نیست. برخی باور دارند که این کتاب برای اولین بار در سال ۶۹۹ و توسط فردی بدوی نوشته شده است که بعد از پایان یافتن کتاب، او به طور مشکوکی به قتل می‌رسد و هیچ کس نمی‌فهمد چه کسی و با چه انگیزه‌ای قاتل بوده است. سال‌ها بعد، اچ.پی لاور، یک نسخه از همین کتاب در ژانر وحشت نوشت و در آن پیشگویی‌هایی در مورد اینده بشر انجام داد. بسیاری باور دارند که پیشگویی‌های نوستراداموس هم از این کتاب الهام گرفته شده. با این میکرومقاله از سبکتو و بررسی این کتاب عجیب همراه باشید.

کتاب رستاخیز مردگان کتابی ممنوعه

عبدل‌ال‌حضرت یا عبدلحزرد، یک عرب اهل شام بود که او را به نام دیوانه هم می‌شناختند. بنابر آنچه که گفته می‌شود ال‌حضرت علاقه زیادی به زبان‌های مختلف و علوم ماوراء‌الطبیعه داشته و به همین خاطر معمولا شب‌ها در بیابان‌ها راه می‌رفته است. او می‌گفته با موجوداتی صحبت می‌کند که فقط شب‌ها دیده می‌شوند و از آنها اسرار ماوراء‌الطبیعه را یاد می‌گیرد. در نهایت هم براساس هر آنچه یاد گرفته بوده پیشگویی‌هایی در مورد آینده بشر و کره زمین انجام می‌دهد و در یک کتاب به نام الضیف می‌نویسد، اما بعد از پایان یافتن کتاب به شکل عجیب و وحشتناکی کشته می‌شود و هیچ کس متوجه نمی‌شود که قاتل او کی بوده و چرا اصلا او را کشته است.

اما آنچه که امروز از کتاب رستاخیز مردگان می‌شناسیم، کتابی است از اچ.پی لاور که کتابی ۷جلدی و در ژانر وحشت است. این کتاب هم در قالب داستانی از موجوداتی صحبت می‌کند که نه متعلق به زمین هستند و نه آسمان، آنها صاحبان اصلی کهکشان هستند و بعد از بین رفتن ما آنها باقی می‌مانند. در این کتاب هم پیشگویی‌هایی در مورد آینده بشر وجود دارد. اما آنچه که این کتاب را تبدیل به کتاب ممنوعه یا خطرناک‌ترین کتاب جهان کرده است، فصل‌هایی است که در مورد زنده کردن مردگان و جادوگری پرداخته است.

بیشتر بخوانید:   بررسی کتاب قانون توانگری از کاترین پاندر

بنابر مدارکی که پیدا کردند کتاب رستاخیز مردگان به دست راهبی به نام وارمیوس می‌رسد تا آن را به زبان خودشان ترجمه کند، اما او بعد از مدتی ادعا می‌کند که این کتاب را نتوانسته تمام کند و آنقدر این کتاب وحشتناک است که آن را آتش زده است تا دست کسی به آن نرسد. وارمیوس گفت که در این کتاب چیزهایی نوشته شده که هنوز انسان نمی‌تواند آن را درک کند. البته اینکه چقدر این واقعیت دارد مشخص نیست چرا که چند سال بعد این کتاب در پراگ و در دستان فردی پیدا شد که همه او را به عنوان جادوگر می‌شناختند. او می‌خواست با استفاده از این کتاب مردگان را زنده کند، هرچند که بعد از مدتی ناپدید می‌شود و هیچ کس دیگر او را نمی‌بیند.

در سال ۱۹۳۴ هم یکی از ترجمه‌های کتاب رستاخیز مردگان که در کتابخانه برلین نگه‌داری می‌شد، دزدیده می‌شود. در آن زمان همه باور داشتند که این کار هیتلر است چرا که او علاقه زیادی به امور متافیزیک دارد و با این کتاب می‌خواسته قدرت خودش را بیشتر کند. هرچند که هیچ رد دیگری هرگز از آن پیدا نشد و این کتاب برای همیشه جزء لیست مفقودی‌ها باقی ماند.

گفته می‌شود در سال ۹۵۰ کتاب رستاخیز مردگان توسط یک فیلسوف یونانی، به زبان یونانی ترجمه می‌شود که یکی از کامل‌ترین نسخه‌های ترجمه شده است. این فیلسوف نام کتاب را نکرونومیکون می‌گذارد و امروزه در دنیا هم با همین نام شناخته می‌شود. از این کتاب به جز نسخه برلین که به سرقت رفت و پیدا نشد، ۲نسخه دیگر در جهان وجود دارد، یکی در بریتانیا و یکی در واتیکان. ظاهرا نسخه موجود در بریتانیا در چند سال بعد از دزدیده شدن نسخه برلین، به همراه جواهرات سلطنتی به قلعه‌ای محافظت شده منتقل می‌شود و دیگر خبری از سرنوشت آن نیست.

بیشتر بخوانید:   بهترین منابع کتاب صوتی رایگان برای یادگیری زبان در جهان

خطرناک‌ترین کتاب جهان، واقعیت یا اثری خیالی

علاقه انسان به جادو و ماوراء‌الطبیعه همیشه داشته و انسان برای بدست آوردن آن کارهای عجیب زیادی کرده است. آنچه اچ‌.پی لاور به عنوان کتاب رستاخیز مردگان نوشته را می‌توان یک رمان در ژانر وحشت و با شخصیت‌هایی خیالی که از برخی از شخصیت‌های انجیل الهام گرفته دانست. اینکه انسان‌ها بتوانند با برقراری ارتباط با موجوداتی که به زمین و آسمان تعلق ندارند، قدرت پیشگویی پیدا کنند، چیزی شبیه به سوژه فیلم‌های علمی-تخیلی است. از طرفی هم برخی بر این باورند که کتاب رستاخیز مردگان که توسط ال‌حضرت نوشته شده، صرفا براساس توهم‌های او بوده است. او شب‌ها در بیابان راه می‌رفت تا با موجودات اسرارآمیزی صحبت کند که قدرت‌های ماوراء‌الطبعه داشتند، بسیاری از محققین، این موجودات را جنیان می‌دانند که در آن زمان، صحبت با جنیان کاری عجیب یا غیرممکن از نظر محققین نبوده است.

اما در نهایت اینکه کتاب رستاخیر مردگان تنها با شایعاتی که اطراف خود ایجاد کرده توانسته تبدیل به خطرناک‌ترین کتاب جهان شود و آنچه که در آن نوشته شده، احتمالا چیزی جز تخیلات نویسنده نیست.