برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

چگونه کار تولیدی با سرمایه کم راه‌اندازی کنیم

کار تولیدی با سرمایه کم در شرایط فعلی می‌تواند کمک زیادی به درآمد افراد جامعه و اقتصاد کشور کند. اما امروزه که نقدینگی خیلی از ما کم است و امکان راه‌اندازی فعالیت اقتصادی متوسط یا بزرگ را نداریم چطور می‌توانیم یک فعالیت اقتصادی انجام بدهیم؟ در این میکرومقاله از سبکتو می‌خواهیم قدم به قدم روش راه اندازی کار تولیدی با سرمایه کم را معرفی کنیم و البته نکته‌ای که این مقاله‌ را با دیگر مقاله‌ها متفاوت می‌سازد این است که ما از تجربه خودمان در آن استفاده کردیم.

۱. نیاز امروز مردم را پیدا کنید

اولین قدم، مهمترین قدم برای کار تولیدی با سرمایه کم است. شما باید ابتدا یک نیاز جامعه را پیدا کنید که توسط دیگران برطرف نشده یا بسیار محدود و نامناسب عرضه شده است. می‌توانید به سبک زندگی خودتان و اطرافیانتان نگاه کنید. چه نیازی دارید که محصولی برای آن نیست؟ این محصول می‌تواند در دسته مواد غذایی، ابزار برای شغل‌تان، محصول آموزشی برای فرزندانتان یا هر مورد دیگری که به ذهنتان می‌رسد باشد. یادتان باشد قدم اول را نمی‌توانید یکی دو روزه انجام دهید و باید برای آن وقت بگذارید و مثل یک مشاهده‌گر مدت مناسبی را به مشاهده و بررسی سبک زندگی افراد و نیازهای آنها بگذرانید. برای آشنایی بیشتر با پیدا کردن نیار مردم برای کار تولیدی با سرمایه کم پیشنهاد می‌کنم حتما کتاب ایده ماندگار را مطالعه کنید.

۲. برای کار تولیدی با سرمایه کم اعتبار سنجی کنید

حالا که یک ایده ناب کسب و کار پیدا کردید، باید مطمئن شوید که آیا ایده شما نیاز واقعی مردم است و آنها به آن نیاز دارند؟ چون سرمایه ما خیلی محدود است و اگر اشتباه کنیم و سرمایه‌مان را از دست بدهیم، جبران آن سخت یا غیرممکن می‌شود. حتما شما هم در اطرافیان خود افراد بسیاری را دیده‌اید که مثلا فکر کردن که مواد غذایی نیاز همه مردم است و اگر یک ساندویچی بزنم موفق می‌شوم و همه پول خود را در آن کار خرج کردند اما متاسفانه بعد گذشت ۶ ماه یا یکسال مجبور شدند مغازه خود را ببندند. شما که نمی‌خواهید جز دسته افراد شکست خورده در کار تولیدی با سرمایه کم باشید؟ پس باید بسیار محتاط رفتار کنید.

بیشتر بخوانید:   مهراز; ۷ قدم تا عادت‌های موفق از برایان تریسی

یکی از روش‌های خوب برای اعتبارسنجی ایده‌ کار تولیدی با سرمایه کم این است که محصول خود را در تعداد محدود تولید کنید و در اختیار افراد بگذارید و نظر آنها را جویا شوید. مثلا اگر یک نوشیدنی تولید کردید که در فصل تابستان مردم آن را بنوشند و خنک و سرحال شوند، ابتدا ۱۰۰ بطری از آن را با هزینه کم تولید کنید و در اختیار یک سوپر مارکت بگذارید که بفروشد. در این مدت سعی کنید که رفتار مصرف کننده را رصد کنید و حتما با آنها درباره محصول صحبت داشته باشید. برای این مثال می‌توانید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • در چه مدت همه محصول به فروش رفت؟
  • از کیفیت محصول رضایت داشتند؟ از صفر تا ۱۰ چه نمره‌ای به آن می‌دهند؟
  • قیمت به نظرشان منصفانه بوده؟
  • آیا دفعه بعد حاضر به خرید محصول هستند؟
  • اگر رضایت دارند چند وقت یکبار حاضر به خرید این محصول هستند؟
  • آیا این محصول را به دیگران معرفی می‌کنند؟
  • چه نظری برای بهبود آن دارند؟

در نهایت با بررسی پاسخ آنها می‌توانید به صورت حدودی ایده خود را برای کار تولیدی با سرمایه کم اعتبارسنجی کنید. اگر در این مرحله با پاسخ‌های مثبت روبرو نبودید، متوجه می‌شوید که ایده مناسبی انتخاب نکردید و باید آن را کنار بگذارید. یادتان باشد روی ایده‌ای که در مرحله اعتبارسنجی رد شده پافشاری نکنید و آن را کنار بگذارید. برای آشنایی بیشتر با این بخش پیشنهاد می‌کنم حتما کتاب هوش تجاری از دیو مارکوم را مطالعه کنید. حالا اگر نتایج مثبت بود، هنوز وقت شروع نیست و باید بروید سراغ قسمت بعدی.

بیشتر بخوانید:   چطور یک ارائه موفق داشته باشیم؟ درس‌هایی از سعید محمدی مدیرعامل دیجی‌کالا

چگونه کار تولیدی با سرمایه کم راه‌اندازی کنیم

۳. اندازه بازار شما چقدر است؟

وقتی مرحله اعتبارسنجی را گذراندید، باید اندازه بازار را تخمین بزنید. شاید محصول شما از نظر افرادی که اعتبارسنجی کردید خیلی عالی بوده است. اما آیا برای همه افراد جامعه هم مناسب است؟ شاید در مثال بالا سوپر مارکتی که انتخاب کردید در بالای شهر بوده و مبلغ از نظر آنها مناسب بوده اما برای پایین شهر قیمت محصول زیاد است. شاید محصول شما نیاز مردم است اما مثلا سالی یکبار اقدام به خرید می‌کنند و جامعه مصرف شما با اینکه بزرگ است اما تعداد خریدها کم خواهد بود و شما به سودآوری نمی‌رسید. در این مرحله باید بررسی کنید که در چه تعداد فروش ماهیانه هزینه‌های شما پوشش داده می‌شود و در چه تعداد فروش به سودآوری می‌رسید. این مرحله مهمی است و باید برای آن حسابی وقت بگذارید و بررسی کنید که حداکثر فروش شما چقدر خواهد بود؟ خیلی افراد فکر می‌کنند که کسب‌وکاری راه می‌اندازند و بعد ثروتمند می‌شوند اما واقعیت نشان می‌دهد که بیشتر آنها نتیجه‌ای جز شکست نمی‌گیرند. برای همین باید بررسی کنید که سقف درآمد شما چقدر خواهد بود؟ آیا ارزش زمان گذاشتن روی ایده را دارد یا باید قبل از اینکه دچار از دست دادن ثروت و شکست شوید، آن را کنار بگذارید؟

۴. از روش‌های تبلیغاتی رایگان برای کار تولیدی با سرمایه کم استفاده کنید

خب ما درباره کار تولیدی با سرمایه کم صحبت می‌کنیم و منابع مالی‌مان محدود است و نمی‌توانیم از روش‌های مرسوم پرهزینه برای تبلیغات استفاده کنیم و باید سراغ روش‌های خلاقانه برای تبلیغ برویم. امروزه که همه افراد یک موبایل هوشمند دارند فرصت بی‌نظیری برای معرفی محصول شما با کمترین هزینه وجود دارد و می‌توانید از طریق شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام محصول خود را به افراد زیادی معرفی کنید. این بخش نیاز به دانش دارد و نباید بی‌گدار به آب بزنید، برای همین بهترین منبع آموزش کتاب کشش از گابریل وینبرگ است که در آن ۱۹ کانال فروش محصول را معرفی می‌کند که خیلی از آنها نیاز به هزینه زیادی ندارند و می‌توانید از طریق آنها محصول‌تان را برای فروش معرفی کنید.

بیشتر بخوانید:   معرفی ۵ کار نیمه وقت که جای شغل اصلی را می‌گیرند

۵. پس از رشد، از کار فعلی فاصله بگیرید

نکته‌ای که اهمیت دارد این است که حتما شما در حال حاضر شغلی دارید و می‌خواهید برای تولیدی خود آن را کنار بگذارید. صبر کنید! شما دارید کار جدید با ریسک‌های جدید شروع می‌کنید و احتمال شکست خوردنتان وجود دارد. بنابراین براساس توصیه مایکل مسترسون در کتاب کارآفرین محتاط، نباید تا وقتی از موفقیت کسب‌وکار جدید خود مطمئن نشدید از کار فعلی‌تان استعفا دهید. برخلاف آن چیزی که رسانه‌ها به ما می‌گویند، افراد موفق اصلا ریسک‌پذیر نیستند و بسیار محتاط رفتار می‌کنند و برای همین هم است که موفق هستند. وارن بافت می‌گوید اولویت هر کاری ابتدا کسب سود نیست! بلکه حفظ سرمایه است. پس شما هم سعی کنید محتاط رفتار کنید و از ریسک دوری کنید.