برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

چطور هدف گذاری کنیم که دستاورد بیشتری داشته باشیم

سخت کار کردن الزاما دلیلی برای موفقیت نیست. در واقع اولین قدم برای موفقیت، این است که شما بدانید می‌خواهید به چه چیزی برسید. برخی افراد نمی‌دانند که از زندگی چه می‌خواهند و در نتیجه یک زندگی روتین و بدون رضایت را تجربه می‌کنند.
متاسفانه افراد زیادی هستند که هیچ هدفی در زندگی ندارند و بدتر آنکه برخی اصلا اهمیتی به اینکه هدف داشته باشند هم نمی‌دهند و فقط روزها را سپری می‌کنند. در این میکرومقاله از سبکتو می‌خواهیم در مورد هدف گذاری صحبت کنیم تا بتوانید در مدت کوتاهی هدف گذاری کنید و بعد برای رسیدن به آن اهداف برنامه‌ریزی کنید. پس با ما همراه باشید:

اهداف خود را یادداشت کنید

ابتدا فکر کنید که از زندگی خود چه انتظاراتی دارید و به چه چیزهایی می‌خواهید برسید. هر چیزی که دوست دارید در زندگی امروز و آینده‌تان داشته باشید را بنویسید. این کار می‌تواند تکلیف شما را مشخص کند. نوشتن اهداف یکی از مهمترین کارهایی است که شما را در مسیر موفقیت قرار می‌دهد.
ابتدا سعی کنید با تنظیم برنامه‌ای مشخص و قابل دسترس اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت خود را در لیست‌های متفاوتی قرار دهید و زمان و نحوه رسیدن به آنها را هم مشخص کنید. حالا نوعی راهنمای هدف گذاری دارید. از این طریق قدرت فکر کردن در مورد آینده ایده‌آل برای شما فراهم می‌شود.

دسته‌بندی اهداف

همانطور که می‌دانیم برخی از اهداف بلندمدت و برخی دیگر کوتاه‌مدت هستند. نکته مهم این است که زمان رسیدن به اهداف‌تان را کاملا واقع‌بینانه در نظر بگیرید. بنابراین داشتن انتظارات بیهوده را رها کنید و زمان مناسبی که فکر می‌کنید می‌توانید به اهداف خود برسید را در نظر بگیرید. مثلا اگر مبتدی هستید، دریافت مدرک زبان یک هدف ۲ماهه نیست، هر هدف را با جزییات کارهایی که باید برای آن انجام دهید در ذهن‌تان مرور کنید و بعد تخمین بزنید که همه آنها چقدر زمان می‌برند. یادتان باشد که هر هدف را باید در زمانی که برای آن مشخص کرده‌اید به دست بیاورید، پس اگر از زمان‌های غیرواقعی استفاده کنید در نهایت نه تنها یک راهنمای هدف گذاری ندارید، بلکه ناامیدی هم به سراغ‌تان خواهد آمد.

بیشتر بخوانید:   ۶ مهارت مهم که تا سال ۲۰۲۰ همه باید داشته باشند

اهداف بلندمدت را تجزیه کنید

سعی کنید اهداف بزرگ خود را به اهداف کوچک‌تر تجزیه کنید. این کار سرعت رسیدن شما به موفقیت را بیشتر خواهد کرد. به تدریج زمان رسیدن به اهداف خود را در برنامه‌های کوتاه‌مدت خلاصه کنید. در ابتدا برنامه بلندمدت خود را تهیه کنید و در کنار این برنامه راهنمای هدف گذاری، اهداف کوچک‌تر خود را هم قرار دهید تا هم راستای هم به آن‌ها برسید.
آنقدر این اهداف را تجزیه و کوچک کنید تا در نهایت به اهداف روزانه برسید. سعی کنید زمان رسیدن به برنامه‌ها را به تدریج کم کنید تا خود را در مرحله عمل و سرعت قرار دهید با این کار سریعتر به موفقیت می‌رسید.
اگر برایتان سخت است یا فکر می‌کنید به خوبی از عهده آن بر نمی‌آیید، میکروکتاب اهداف از برایان تریسی را بخوانید یا به نسخه صوتی آن گوش دهید. این میکروکتاب کمک زیادی در راستای تعیین اهداف به شما می‌کند.

چطور هدف گذاری کنیم که دستاورد بیشتری داشته باشیم

به راهنمای هدف گذاری خودتان پایبند باشید

سعی کنید به خود و راهنمای هدف گذاری که تهیه کرده‌اید، پایبند باشید. این امر سبب می‌شود تا بتوانید خود را مجبور به پذیرش برخی از موفقیت‌ها کنید. افراد بسیاری نمی‌توانند به اهدافی که در نظر دارند برسند. از این رو به طور کلی از اهداف خود صرفنظر می‌کنند.
برای اینکه بتوانید رضایت بیشتری از اهداف خود داشته باشید و از این طریق موفقیت در زندگی خود را بیش از پیش مشاهده کنید باید دارای اراده راسخ باشید و به برنامه مورد نظر برای رسیدن به اهداف خود پایبند باشید.

اهداف هوشمند خود را مشخص کنید

اهداف هوشمند، به اهدافی گفته می‌شود که قدرتمندتر از اهداف دیگر هستند و رسیدن به آنها زمینه‌های موفقیت را برای آینده شما بیش از پیش روشن می‌کند. به بیانی دیگر اهداف باید اسمارت باشند، به این معنی که خاص، معنادار، قابل‌دستیابی، مناسب و محدود به زمان باشند. برای رسیدن به این نوع از اهداف میکرومقاله چطور هدف و آرزو بسازیم و آنها را دست یافتنی کنیم را بخوانید.

بیشتر بخوانید:   مهراز; ۷ قدم تا عادت‌های موفق از برایان تریسی

نکاتی کلیدی در مورد راهنمای هدف گذاری

با استفاده از نکات زیر می‌توانید در زمان کمی به رضایت از زندگی برسید و از این طریق موفقیت خود را در آینده تضمین کنید.
– هدف خود را در راستای مثبت قرار دهید. هر هدفی نمی‌تواند به شما در رسیدن به رضایت مورد نظرتان کمک کند.
– در راستای رسیدن به اهداف‌تان دقت کنید. به طور دقیق در راهنمای هدف گذاری که برای خود ترتیب دیده‌اید، زمان، تاریخ و مراحل رسیدن به اهداف خود را ذکر کنید.
– اولویت‌های خود را در ابتدای لیست قرار دهید. در این صورت توجه شما به مهمترین اهداف جلب خواهد شد و تلاش بیشتری برای رسیدن به آنها خواهید کرد.
– اگر سرعت شما در رسیدن به هدف اول زیاد باشد، اهداف سخت‌تری جایگزین آن کنید.
– سعی کنید تا حد امکان اهداف واقع‌بینانه‌ای داشته باشید تا بتوانید در مدتی که تعیین کرده‌اید به آن برسید. اهدافی که هیچگونه پایه واقعی ندارند تنها شما را در تخیلات گرفتار می‌کنند.

برای رسیدن به هدف لازم است برنامه‌ای مشخص برای خود در نظر بگیرید تا براساس آن تلاش کرده و به خواسته‌های خود برسید. در این برنامه مراحل رسیدن به هدف را با جزییات کامل و تاریخ رسیدن به آن بنویسید و خودتان را به چالش بکشید.