برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

چطور عادت‌های بد را شناسایی و آنها را ترک کنیم

همانطور که می‌دانید عادت‌های یکی از ویژگی‌های مهم ما هستند که این توانایی را دارند که آینده و سرنوشت ما را تعیین کنند. اگر شما هم تصمیم گرفتید که کنترل زندگی‌تان را بدست بگیرید و در مسیر رسیدن به اهداف‌تان قدم بردارید، یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام دهید شناسایی عادت‌هایتان است. ببینید کدام یک به شما کمک می‌کنند تا به اهداف‌تان برسید و کدام عادت‌ها مانند مانع سر راه‌تان هستند. در این میکرومقاله از سبکتو به عادت‌های بد می‌پردازیم و اینکه چطور آنها را ترک کنیم. چرا که عادت‌های بد می‌توانند بیشتر از عادت‌های خوب تاثیرگذار باشند. پس با ما همراه باشید:

احتمالا برای هیچ کس اعتراف به داشتن عادت‌های بد ساده نیست چه برسد به اینکه بخواهیم آن را تغییر هم بدهیم. مهمترین کاری که در این راه باید انجام دهیم، داشتن صبر و پشتکار است. اگر امروز تصمیم به تغییر بگیرید و بعد از یک هفته به عادت‌های قبلی خود برگردید، تمام تلاش‌تان را از بین بردید. پس به بهانه‌هایی که ذهن برای فرار از شرایط جدید برای‌تان می‌سازد توجه نکنید، عادت‌های بدتان را بشناسید و آنها را تغییر دهید.

عادت‌های بد را مثل مو از ماست جدا کنید!

وقتی عادت‌های بد را ترک کنید، می‌توانید طعم واقعی لذت از زندگی را بچشید. اولین قدم شناسایی این عادت‌ها است. عادت‌ها به مرور زمان شکل می‌گیرد. بنابراین شاید هرگز به عادت بد خود پی‌ نبرده باشید یا شاید آنقدر به این عادت‌ها خو گرفتید که اصلا متوجه آنها نمی‌شوید. اما در نقطه‌ای، باید متوجه این عادت‌های بد شوید. به رفتار اطرافیان توجه کنید. آنها بی‌آنکه کلامی بر زبان بیاورند، نکات زیادی را به شما انتقال می‌دهند.
به رابطه خود با اطرافیان بیشتر توجه کنید. در مواقع تنهایی از خود غافل نشوید. واقعا چه کسی هستید؟ چقدر خود واقعی‌تان را دوست دارید؟ آیا رفتاری شما را آزار می‌دهد؟ آیا می‌توانستید انسان بهتری باشید؟ جای چه عادات مفیدی را خالی احساس می‌کنید؟

بیشتر بخوانید:   آهنگ تمرکز برای داشتن بیشترین بهره‌وری

با خودتان روراست باشید

اگر عادت بدی مشاهده کردید، خودتان را تنبیه کنید. بله! خودتان را تنبیه کنید تا ذهن‌تان به سرعت متوجه شود که این عادت قرار نیست دوباره تکرار شود. عادت‌های بد مانع رسیدن شما به خواسته‌هایتان شده‌اند، پس بابت انجام مجدد آنها باید خودتان را جریمه کنید. این جریمه هر چیزی می‌تواند باشد و برای شروع، بهتر است با چیزی که خیلی برایتان مهم است شروع کنید، می‌توانید جریمه نقدی در نظر بگیرید و یادتان باشد که گول زدن خودتان و به سادگی گذشتن از آن می‌تواند آینده شما را دچار بحران کند. پول حاصل از جریمه نقدی را به یکی از دوستان یا آشنایان خود هدیه بدهید. حس خیلی بدی دارد، این‌طور نیست؟ به خودتان دروغ نگویید. بدون هیچ گذشتی خود را زیر نظر بگیرید. شما به دنبال ترک عادت‌های بد هستید و در این راه تنهایید. هیچکس به اندازه خود شما مسئول نخواهد‌ بود. برای شکست خود به دیگران پاداش بدهید. به این ترتیب یک قدم به عادات مفید و شخصیت ایده‌آل خود نزدیک‌تر خواهید‌شد.

جایگزینی برای عادت بد خود پیدا کنید

برای حذف یک عادت بد، به یک جایگزین مناسب هم نیاز خواهید داشت. اینکه عادت بد خود را شناسایی کرده‌اید، خوب است. اما این عادت باید با چه رفتاری جایگزین شود. داشتن برنامه مشخص موجب ترک عادات بد شما می‌شود اما بدون یک جایگزین مناسب هیچ تغییری اتفاق نخواهد‌ افتاد.
به خاطر داشته باشید، عادا‌های بد راهی برای کنار آمدن با شرایط نامساعد هستند. در چه مواقعی ناخن‌های خود را می‌جوید؟ چه مدت را صرف بررسی شبکه‌های اجتماعی خود می‌کنید؟ چه عادات مفیدی را می‌توانید جایگزین این عادات کنید؟
عادت‌های بد براساس یک نیاز در شما به وجود آمده‌اند. پس صرفا با کنار گذاشتن آنها نمی‌توانید همه چیز را تمام شده بدانید و باید برای هر کدام از آنها یک جایگزین مناسب پیدا کنید. عادت‌هایی که مثبت باشند و به شما در رسیدن به اهداف‌تان کمک کنند.

بیشتر بخوانید:   چطور شب ها راحت بخوابیم ؟

شاید اگر سیگاری هستید اولین عادت بدی که تو ذهنتان می‌خواهید ترک کنید همین سیگار است. پس پیشنهاد می‌کنم میکروکتاب ترک سیگار به روش آلن کار را حتما بخوانید چون ۳۰ میلیون نفر با این روش سیگار را برای همیشه کنار گذاشتند.

چطور عادت‌های بد را شناسایی و آنها را ترک کنیم

چگونه با عادت‌های بد خداحافظی کنید

خداحافظی با عادت‌های بد در طول یک شب اتفاق نمی‌افتد. نمی‌توانید برای ایجاد عادت به خودتان سخت بگیرید. باید گام به گام در این مسیر پیش بروید. اما چگونه؟ هدف شما ترک عادت‌های بد است، نه تحمیل استرس مضاعف به خودتان! در ادامه نکات طلایی در ترک عادت‌های بد را مرور خواهیم‌ کرد:
– عوامل محرک را از محیط اطراف‌تان حذف کنید
– برای ترک عادت‌های بد به صورتی اقدام کنید که به دوستان نزدیک و اعضای خانواده‌تان بگویید که در حال تغییر چه عادت‌هایی هستید.
– با افرادی رفت و آمد کنید که به شیوه‌ی ایده‌آل شما زندگی می‌کنند.
– خودتان را بدون این عادت بد تصور کنید!
– به شخصیت حقیقی خود بازگردید.
– دست از قضاوت خود بردارید.

آگاهی، عادت‌های بد را ریشه‌کن می‌کند

احساس گناه، کاری از پیش نخواهد‌ برد. تصور اینکه اگر این عادت بد را نداشتید چه می‌شد، هم سودی ندارد. این تفکرات تنها شما را از مسیر دور خواهند‌ کرد. در عوض بیاید با طرح سوالات زیر آگاهی خود را افزایش‌ دهید:
۱. دقیقا از چه زمانی این عادت‌های بد شروع شدند؟
۲. هر روز چند مرتبه این کار را انجام می‌دهم؟
۳. هنگام انجام این عادت کجا هستم؟
۴. چه کسی در کنار من است؟
۵. چه عاملی در من موجب ایجاد این عادت می‌شود؟
پاسخ این سوالات شما را با خودتان روبه‌رو خواهند کرد. آگاهی از نحوه ایجاد عادت، ایده‌های جالبی در اختیار شما می‌گذارد. نیاز‌های خود را زیر‌ نظر بگیرید. به این ترتیب خودتان را بهتر خواهید شناخت. دقت کنید که به خودتان فشار نیاورید. ترک عادت‌های بد مستلزم صرف زمان است. پس باید بسیار خود‌دار باشید. خودداری کار چندان ساده‌ای نخواهد بود. اما بالاخره موفق به انجام این کار خواهید‌ شد.

بیشتر بخوانید:   ۵ سبک موسیقی که تمرکز و کارایی شما را بالا می‌برند

ترک عادت‌های بد، دلیل می‌خواهد!

همه ما می‌دانیم نباید سیگار بکشیم یا غذاهای چرب بخوریم! اما این آگاهی کافی نیست. از این رو به خاطر حفظ سلامتی خود سیگار را کنار نگذارید! بلکه برای تجربه لذت کوهنوردی این کار را انجام دهید. در غیر این صورت شما همواره به دنبال لذت سیگار کشیدن خواهید بود. چراکه این عادت از سلامتی دلچسب‌تر به‌ نظر می‌رسید، بنابراین باید دلیل ارزشمندی برای خود در‌نظر بگیرید.

نه، به ایجاد عادت‌های بد

ترک عادت‌های بد چالش بزرگی خواهد بود. باید نخست دلایل ایجاد عادت را بررسی کنید. سپس به دنبال عادات مفید جایگزین باشید. عادت‌های بد دود نمی‌شوند و به هوا نمی‌روند. بلکه همانطور که ایجاد عادت زمان بر است. ترک عادت‌های بد نیز بسیار زمان بر خواهد بود. در این زمان باید عادات مفید ارزشمندی را جایگزین عادت بد خود کنید. خودتان را مورد قضاوت قرار ندهید. زیرا شما همواره می‌توانید به حقیقت خود بازگردید. حقیقت شما موجود بسیار ارزنده‌ای است. تصور ترک عادت‌های بد دلگرم‌کننده است. به این تصویر جان ببخشید. همچنین اگر دوست دارید بیشتر در مورد عادت‌ها و چگونگی ایجاد عادت‌های مثبت بدانید می‌توانید کتاب ۷ قدم تا عادت‌های موفق اثر برایان تریسی را بخوانید.