برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

چطور دانش‌آموز یا دانشجو بهتر و موفق‌تری باشیم

همه ما دورانی که دانش‌آموز بودیم، دوست داشتیم که جزء دانش‌آموزان موفق باشیم. از آن دسته که نه تنها نمرات بهتری می‌گیرند، بلکه برای یادگرفتن هم به خودشان سختی زیادی وارد نمی‌کنند. اما چطور می‌توان جزء این دسته بود؟ اگر شما امروز یک دانش‌‌آموز یا دانسجو هستید و می‌خواهید عملکرد بهتری داشته باشید، این میکرومقاله از سبکتو را از دست ندهید. در این میکرومقاله بررسی می‌کنیم که اگر بخواهیم دانش‌آموز یا دانشجو بهتری باشیم واقعا چه کارهایی باید انجام دهیم؟

مثبت بودن را هرگز فراموش نکنید

نه تنها در مدرسه و دانشگاه، بلکه سعی کنید همواره در زندگی انسان خوش‌بینی باشید. در زندگی همه ممکن است شرایط ناخوشایندی به وجود آید. چیزی که مهم است نحوه برخورد با آن است. در مدرسه و دانشگاه نیز همین طور است. عاملی که یک دانش‌آموز موفق را از یک دانش‌آموز معمولی متفاوت می‌کند نحوه برخورد با مشکلات است.
یک دانش‌آموز موفق در مواجه با مشکلات مثبت فکر کرده و با صبوری و شجاعت با مسئله مواجه می‌شود. او برای رفع مشکل فکر می‌کند و در نهایت بهترین تصمیم را می‌گیرد. چنین فردی هرگز از تصمیم خود پشیمان نخواهد شد. چون می‌داند قبل از انجام هر کاری به خوبی فکر کرده است. در نتیجه چنین فردی در دوره تحصیل در دانشگاه هم می‌تواند دانشجوی موفقی باشد.

هدف، کلید موفقیت

حتما بارها و بارها هم در زمینه درس‌خواندن و هم در زمینه توسعه فردی این جمله را شنیده‌اید. اما آیا واقعا به مفهوم آن هم فکر کرده‌اید؟ هدف باعث ایجاد انگیزه می‌شود. انگیزه هم باعث افزایش اشتیاق در شما خواهد شد. فردی که اشتیاق دارد یعنی می‌تواند بهترین عملکرد را داشته باشد. در نتیجه در چنین فردی پیشرفت اتفاق می‌افتد. به همین دلیل هدف، کلید موفقیت یک دانش‌آموز خوب است. چنین دانش‌آموزی تمام کارهای خود را با علاقه انجام می‌دهد. چرا که می‌داند دقیقا چه چیزی می‌خواهد و در نهایت هم به ‌آن خواهد رسید. هدف باعث می‌شود تا عاشق یادگیری مطالب جدید شوید. در نتیجه این امر همواره دانشجوی موفقی خواهید بود.

بیشتر بخوانید:   ۴ راهکار برای داشتن بهترین برنامه ریزی درسی

پیش‌خوانی، راز بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان موفق

اگر از دانش‌آموزان موفق بپرسید، قطعا پیش‌خوانی یکی از رازهای موفقیت آنها است. سعی کنید موضوعات درسی را قبل از تدریس مطالعه کنید. این کار ۳ مزیت دارد:
۱. باعث می‌شود سر کلاس درک بهتری از موضوع داشته باشید.
۲. هنگامی که قبل از تدریس از مبحثی آگاهی دارید می‌توانید در بحث‌های فعالانه شرکت کنید.
۳. شرکت در بحث اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس شما را افزایش می‌دهد.
عزت‌نفس یکی از بزرگترین مشکلات دانش آموزان امروزه است. سعی کنید جهت پیشرفت تحصیلی اعتمادبه‌نفس خود را افزایش دهید. از صحبت کردن و شرکت در بحث‌های کلاس نترسید. به خودتان اطمینان داشته باشید. این موضوع نه تنها در مدرسه و دانشگاه بلکه در سبک زندگی شما در آینده هم تاثیر خواهد داشت.
از مطرح کردن سوال سر کلاس خجالت نکشید. سوال پرسیدن نه تنها هیچ ایرادی ندارد، بلکه پرسیدن باعث می‌شود تا موضوع درس را بهتر یاد بگیرید و همچنین اعتمادبه‌نفس شما را هم افزایش می‌دهد. اگر می‌خواهید پیشرفت تحصیلی داشته باشید، تنها به شرکت در فعالیت‌های کلاس اکتفا نکنید. شرکت در فعالیت‌های خارج از مدرسه هم می‌تواند به شما کمک کند. این کار نه تنها اعتمادبه‌نفس شما را افزایش می‌دهد، بلکه باعث می‌شود تا توانایی کارگروهی و اجتماعی شما هم بهبود پیدا کند تا در آینده در سبک زندگی خود نیز از آن استفاده کنید و به توسعه فردی برسید.

چطور دانش‌آموز یا دانشجو بهتر و موفق‌تری باشیم

برنامه‌ریزی بهترین روش برای موفقیت تحصیلی

یکی از راه‌های دانش‌آموز موفق بودن، برنامه‌ریزی است. لیستی از کلیه کارهای روزانه یا هفتگی خود داشته باشید. آنها را به ترتیب اولویت طبقه‌بندی کنید و پس از انجام هر یک از کارها کنار آن تیک بزنید. این کار به شما آرامش می‌دهد.
نوشتن برنامه روزانه یا هفتگی به ذهن شما هدف می‌دهد و در نهایت باعث پیشرفت شما می‌شود. برنامه‌ریزی باعث می‌شود تا بتوانید بهتر زمان را مدیریت کنید. به این ترتیب می‌توانید برای تمام زمان خود برنامه مشخص داشته باشید. انجام این کار در مدرسه به شما کمک می‌کند تا بتوانید آن را تبدیل به یک عادت برای خود کنید.
داشتن برنامه‌ریزی به شما نظم و ترتیب می‌دهد. نظم و انضباط یکی دیگر از تفاوت‌های بین یک دانش‌آموز موفق و معمولی است.

بیشتر بخوانید:   یادگیری سریع؛ چطور در ۲۰ساعت هرچیزی را یاد بگیریم

در دام مقایسه نیفتید

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که با خود بگویید چرا من نمی‌توانم مانند همکلاسی‌ام نمره خوبی داشته باشم؟ چرا نمی‌توانم در فعالیت‌های کلاسی شرکت کنم؟ چرا به اندازه او خوب نیستم؟ پرسیدن تمام این سوال‌ها یعنی اینکه شما در دام مقایسه خود با دیگران افتاده‌اید.
یک دانش‌آموز یا دانشجو موفق هیچگاه خود را با دیگران مقایسه نمی‌کند. چرا که می‌داند هر فردی توانایی‌های منحصر به فردی دارد و توسعه فردی برای هر کس متفاوت است. برای موفقیت تحصیلی سعی کنید هرگز دست به مقایسه نزنید.
در عوض سعی کنید مشکلات خود را بشناسید. تلاش کنید تا مسائلی که باعث ضعف شما شده است را برطرف کنید. تلاش کنید تا شما هم دانش‌آموز موفقی باشید. نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید. نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را برطرف کنید.

تمام‌ وقت درس نخوانید

تمام مدت درس خواندن یک تصور اشتباه از دانش‌آموز موفق است. متاسفانه این طرز تفکر در بین بسیاری از والدین وجود دارد و به همین دلیل فرزندان‌شان را مجبور می‌کنند تا تمام وقت درس بخوانند. این یک تفکر کاملا اشتباه است.
در سال‌های اخیر مطالعات گسترده‌ای در این زمینه انجام‌ شده است. این مطالعات نشان می‌دهد دانش‌آموز موفق کسی است که تمام ابعاد شخصیتی او رشد پیدا کند. دانش‌آموزی که بتواند در فعالیت‌های غیردرسی هم حضوری پررنگ داشته باشد.
بنابراین برای موفقیت تحصیلی باید سعی کنید تا در زمینه‌های گوناگون توانایی‌های خود را نشان دهید. موارد زیر می‌تواند در بروز توانایی‌های مختلف در شما نقش داشته باشند:
– مطالعه کتاب‌های متفاوت غیردرسی
– شرکت در فعالیت‌های فوق‌برنامه
– داشتن تفریحات سالم

بیشتر بخوانید:   ۳ روش ساده برای عقب نماندن از تمرین‌ها و تکلیف‌ها در طول ترم

در نهایت هم اگر اهل مطالعه هستید پیشنهاد می‌کنم حتما «میکروکتاب ۱۰ قدم تا بهترین نمره» از توماس فرانک را بخوانید که این کتاب یکی از مرجع‌های اصلی برای یادگیری سبک صحیح درس خواندن است.