برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

زنان موفق چه ویژگی‌هایی دارند و چطور یک زن موفق باشیم

حقیقت این است که در طول تاریخ و در سراسر جهان، زنان موفق برای رسیدن به اهداف‌شان، باید بسیار بیشتر از مردان تلاش می‌کردند. حتی امروزه هم در سراسر دنیا با تبعیض‌هایی علیه زنان مواجه هستیم که موانعی برای تبدیل شدن آنها به زنان موفق هستند. اما کم نبودند زنانی که با همه سختی‌ها و تبعیض‌ها توانستند که به آنچه می‌خواهند برسند و نام‌شان را در لیست زنان موفق تاریخ ثبت کنند. اینکه هر کدام از آنها چه سختی‌هایی کشیدند و چقدر مبازره کردند بحث مفصلی است که در برخی از کتاب‌های تاریخ به آن اشاره شده است. اما ما در این میکرومقاله از سبکتو می‌خواهیم به رمز موفقیت زنان موفق و به خصوص کسانی که در قرن ۲۱ به اهداف‌شان رسیدند بپردازیم. پس با ما همراه باشید:

۱. خود واقعی‌تان باشید مثل زنان موفق

بسیاری از ما در اکثر روزهای زندگی‌مان نقش بازی می‌کنیم، نقش کسی که واقعا نیستیم اما چون دیگران از ما چنین انتظاری دارند، آن نقش را ایفا می‌کنیم. اما حقیقت این است که این کار هرگز شما را به جایگاهی که می‌خواهید نمی‌رساند. زنان موفق از خودشان شروع کردند و همان چیزی که واقعا بودند را نشان دادند. لازم نیست همیشه فداکاری کنید یا همیشه جدی باشید، فقط خودتان باشید. وقتی شما برای چیزی که واقعا نیستید تلاش می‌کنید، بخش بزرگی از ذهن‌تان درگیرش می‌شود، بنابراین شما نمی‌توانید با بیشترین بهره‌وری کار کنید، نمی‌توانید خلاقیت‌ها و استعدادهای‌تان را کشف کنید و در نتیجه هیچ پیشرفتی هم نمی‌کنید. خودتان را سانسور نکنید تا ببینید چطور معجزه‌ای درون‌تان رخ می‌دهد و شما را به جایگاهی که می‌خواهید می‌رساند.

بیشتر بخوانید:   لباس شما روی عملکرد و شغل شما تاثیرگذار است

۲. خودتان را دست کم نگیرید

معمولا اکثر خانم‌ها از اینکه از خودشان تعریف کنند و خودشان را تبلیغ کنند، به شدت دوری می‌کنند و این کار را دور از ادب می‌دانند. اما بیایید یکبار برای همیشه این کلشه را کنار بگذاریم. شما لایق تعریف و تمجید هستید و اگر این کار را خودتان شروع نکنید، دیگران هم هرگز برایتان انجام نمی‌دهند. زنان موفق برای خودشان و تمام تلاش‌ها و دستاوردهایشان ارزش قائل هستند و از آنها صحبت می‌کنند. البته منظورم خودخواهی یا تعریف بیش از حد از خودمان نیست، بلکه باید به آنچه که امروز هستید افتخار کنید. بسیاری از زنان موفق هستند که وقتی کسی از موفقیت آنها صحبت می‌کند، حرف‌های او را تعارف می‌دانند و با شکسته نفسی می‌گویند که کاری نکرده‌اند یا این به خاطر تلاش دیگران بوده و آنها نقش خاصی نداشته‌اند، این‌ها تواضع نیست بلکه بی‌ارزش کردن تمام تلاش‌هایشان است. مهم نیست که خانه‌دار هستید یا شاغل، اگر کاری در جهت رسیدن به اهداف‌تان انجام می‌دهید، به دیگران بگویید و اگر کسی از شما تعریف کرد از او تشکر کنید، اما کارتان را بی‌ارزش نکنید.

زنان موفق چه ویژگی‌هایی دارند و چطور یک زن موفق باشیم

۳. بلندپرواز باشید اما در رویا زندگی نکنید

بلندپروازی یکی از ویژگی‌های همه انسان‌هاست و می‌تواند شما را به اهداف‌تان برساند. اما متاسفانه بسیاری از خانم‌ها آن را فراموش کرده‌اند و به محض اینکه شغلی پیدا می‌کنند یا وارد یک زندگی می‌شوند فراموش می‌کنند که آرزوهایی دارند و باید برای آنها بلندپروازی داشته باشند. معمولا زنان بسیار کمتر از مردان بلندپروازی و ریسک‌پذیری دارند که البته این موضوع در فرهنگ جوامع ریشه دارد. اما زنان موفق از چنین کلیشه‌هایی پیروی نمی‌کنند. آنها می‌دانند که برای رسیدن به جایگاه‌های بهتر و دستاوردهای بیشتر باید بلندپروازی داشته باشند و بدانند چه پیشرفت‌هایی می‌خواهند. اما دقت کنید این بلندپروازی‌ها تبدیل به رویاهایی دوست داشتنی اما دست نیافتنی نشود. زندگی شما در لحظه اکنون جریان دارد و اگر فقط بخواهید به رویاهایتان فکر کنید، نه تنها هرگز به آنها نمی‌رسید، بلکه در زندگی هم هر روز پسرفت می‌کنید. خودتان را در رویاهایتان ببینید و لذتی که آن لحظه دارید را احساس کنید، بعد برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کنید.

بیشتر بخوانید:   از بین بردن استرس و فشارهای روزانه با استفاده از کلمات

۴. اعتماد به نفس داشته باشید

زنان موفق اعتمادبه‌نفس دارند. بسیاری از ما این تجربه را داریم که با اینکه در مورد موضوعی اطلاعات خوبی داریم یا پاسخ سوالی را می‌دانیم، اما جسارت صحبت در مورد آن موضوع را در خودمان نمی‌بینیم و سکوت می‌کنیم و با این کار معمولا فرصت‌های بهتر را از خودمان می‌گیریم. کلیشه‌ها را کنار بزنید و جسور باشید. اگر در محل کارتان یک فرصت شغلی ایجاد شده که دوست دارید در آن کار کنید، پیش مدیران‌تان بروید و صریح و مستقیم بگویید که دوست دارید در آن موقعیت کار کنید. نترسید، بدترین اتفاقی که می‌تواند رخ دهد این است که او بگوید نه، و این هیچ تاثیری روی زندگی شما نمی‌گذارد. همیشه با صدای بلند صحبت کنید، صاف بنشینید و در بحث‌ها شرکت کنید. یادتان باشد اگر اعتمادبه‌نفس نداشته باشید، همیشه نادیده گرفته می‌شوید و در نتیجه هیچ وقت نمی‌توانید جزء زنان موفق باشید.

۵. قدرت نه گفتن مثل زنان موفق

«نه» گفتن همیشه برای موفقیت لازم است. این موضوع در مورد خانم‌ها بیشتر پیش می‌آید. شاید به خاطر احساسات قوی‌تر یا برخی به خاطر احساس مادرانه‌ای که دارند، می‌خواهند به همه کمک کنند و در این راه حتی از خودشان و اهداف‌شان هم می‌گذرند. زنان موفق می‌دانند که کمک کردن به دیگران خوب است، اما اولویت با خودشان است. آنها به دیگران اهمیت می‌دهند اما مسئولیت همه چیز را به عهده نمی‌گیرند. شما نباید همیشه کم‌کاری‌های همکارتان را به عهده بگیرید و به جای او هم کار کنید، نباید بابت «نه» گفتن به دیگران عذاب وجدان داشته باشید چون شما اولویت‌هایی در زندگی دارید که اول باید برای آنها اهمیت قائل شوید و بعد اگر زمان و انرژی کافی داشتید به دیگران هم کمک کنید. مهمتر اینکه اگر به درخواستی «نه» می‌گویید، اصلا لازم نیست که علت آن را توضیح دهید. توضیحات بیش‌از حد، شما را مقصر نشان می‌دهد در حالی که اصلا اینطور نیست.

بیشتر بخوانید:   ۵ مهارت اصلی که شما را پیروز مذاکره می‌کند- قسمت دوم