برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

مدیریت استرس در شرایط سخت با ۵ راهکار ساده

مدیریت استرس یکی از توانایی‌هایی است که در شرایط زندگی امروز، همه ما باید به خوبی آن را بدانیم. همه ما ممکن است در شرایط استرس‌زایی قرار گرفته باشیم که در ان لحظه یا بدترین تصمیم را گرفتیم یا نتوانستیم کار درستی انجام دهیم. معمولا وقتی دچار استرس می‌شویم، مغز نمی‌تواند به خوبی کار کند و در نتیجه سایر اعضای بدن هم دچار اختلال و نارحتی می‌شوند. با این میکرومقاله از سبکتو همراه باشید تا ۵ راهکار آسان برای مدیریت استرس در شرایط سخت را با هم بررسی کنیم:

۱. با یک نفر صحبت کنید

مدیریت استرس در سخت‌ترین شرایط می‌تواند به سادگی هم‌صحبت شدن با یک نفر دیگر باشد. همه ما یک نفر را داریم که می‌توانیم با او به راحتی صحبت کنیم. هر وقت در موقعیت استرس‌زایی قرار گرفتید، تلفن را بردارید و به دوست صمیمی، خواهر، همسر یا هر کسی که با او احساس صمیمیت می‌کنید زندگ بزنید و بگویید در چه موقعیتی هستید و چرا احساس استرس می‌کنید. صحبت در مورد احساسی که دارید تا حد زیادی به مدیریت استرس در شما کمک می‌کند. چطور؟ وقتی شروع به صحبت در مورد احساس استرسی که دارید می‌کنید، مغز شروع به تجزیه و تحلیل موقعیت و حرف‌های شما می‌کند. در نتیجه به جای تشدید استرس، آن را منطقی بررسی و کنترل می‌کند و شما در پایان صحبت‌ها احساس آرامش بیشتری خواهید داشت. همچنین از سمت دیگر، هنگام صحبت کردن با دیگران، آنها می‌توانند به نکته‌ها یا موضوعاتی اشاره کنند که از چشم شما دور مانده یا می‌تواند به پیدا کردن آرامش بیشتر شما کمک کند.

بیشتر بخوانید:   ۵ راه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

۲. صاف بنشینید و نفس عمیق بکشید

برای هر کدام از ما موقعیت‌های استرس‌زا می‌تواند متفاوت باشد. یک جلسه کاری، مصاحبه شغلی با یک شرکت بزرگ یا آماده شدن برای یک آزمون مهم،‌ همه می‌توانند باعث ایجاد استرس شده و گاهی نتیجه بدی به همراه داشته باشند. برای مدیریت استرس در این شرایط تا جایی که می‌توانید نفس‌های آرام و عمیق بگشید. نفس عمیق باعث کنترل ضربان قلب شده و آرامش را به شما برمی‌گرداند. بعد صاف بشینید. شاید بگویید صاف نشستن چه ربطی به مدیریت استرس دارد؟ خب وقتی شما صاف می‌نشینید تمام ارگان‌های بدن‌ بدون اینکه فشاری رویشان باشد، سر جای خود قرار می‌گیرند و وقتی شما نفس می‌کشید، به همه آنها اکسیژن می‌رسد. همچنین فرآیند نفس کشیدن، وقتی که صاف نشسته‌اید، بهتر عمل می‌کند و با پر کردن ذهن از اکسیژن، نه تنها می‌توانید مدیریت استرس داشته باشید، بلکه کارهایتان را هم به خوبی پیش می‌برید.

مدیریت استرس در شرایط سخت با ۵ راهکار ساده

۳. برای مدیریت استرس ورزش کنید

اگر شغل شما به گونه‌ای است که هر روز با استرس درگیر هستید یا کاری چالش‌برانگیز دارید، سعی کنید در برنامه روزانه‌تان حتما جایی برای ورزش باز کنید. هر چند که گاهی شرایط زندگی به گونه‌ای پیش می‌رود که شما نیازی به دلیل خاصی ندارید و هر لحظه‌تان درگیر استرس است. برای مدیریت استرس باید یک فعالیت ورزشی را در روتین زندگی‌تان اضافه کنید. دویدن یکی از بهترین ورزش‌هایی است که می‌توانید انجام دهید. ورزش و به خصوص دویدن باعث می‌شوند تا ظرفیت ریه‌های شما برای دریافت اکسیژن بیشتر شود و مغز بتواند در شرایطی که خون با سرعت بیشتری در بدن جریان دارد، سازگارتر شود. در نتیجه وقتی هم که در شرایط استرس‌زایی قرار می‌گیرید، ذهن می‌تواند خودش را کنترل کرده و در نتیجه شما آرام‌تر خواهید بود.

بیشتر بخوانید:   تغییر سبک زندگی برای بهبود سلامت روان

۴. لبخند بزنید

ذهن ما در عین اینکه بسیار پیچیده است، بسیار ساده هم گول می‌خورد. بلکه این یک حقیقت است که شما این توانایی را دارید که ذهن خودتان را گول بزنید و البته در موارد بسیاری هم این کار را انجام می‌دهید. مثل وقتی که برای کاری بهانه می‌آورید یا خودتان را توجیح می‌کنید. پس از این موقعیت برای مدیریت استرس استفاده کنید. هر وقت در شرایط تنش‌زایی بودید، لبخند بزنید. شاید فکر کنید که در چنین شرایطی هیچ موضوعی خنده‌دار به نظر نمی‌رسد، خب مشکلی ندارد، الکی بخندید. بله! ذهن شما تفاوت خنده واقعی و خنده مصنوعی را در شرایط استرس‌زا به خوبی متوجه نمی‌شود. کافی است چند لحظه الکی شروع به خندیدن کنید، می‌بینید که خیلی زود این خنده‌ها واقعی می‌شوند و احساس می‌کنید که حال بهتری دارید. اگر نمی‌توانید بلند بخندید،‌لبخند بزنید. با این کار هم مدیریت استرس داشته‌اید و هم طرف مقابل‌تان فکر می‌کند که شما به همه چیز مسلط هستید و بیشتر به شما توجه می‌کند.

۵. برای مدیریت استرس مراقبه کنید

مدیتیشن و مراقبه به شدت به مدیریت استرس کمک می‌کند. اگر هر روز با استرس درگیر هستید، صبح‌ها قبل از شروع کار و شب‌ها قبل از خواب حتما مراقبه کنید. با این کار ذهن‌تان آرام‌تر می‌شود و می‌تواند برای ادامه روز برنامه‌ریزی بهتری داشته باشد و در شب کمک می‌کند که خواب با کیفیتی را تجربه کنید و همانطور که می‌دانید، خواب کافی، یکی از عوامل کنترل استرس است. اگر هم در موقعیت خاصی هستید و دچار نگرانی و استرس شدید، کافی است چند لحظه چشمان‌تان را ببندید و چند نفس عمیق بکشید و همزمان به جریان اکسیژن در بدن‌تان دقت کنید. بعد چشمان‌تان را باز کنید و لبخند بزنید. از اینکه چطور بر استرس‌تان غلبه کردید شگفت‌زده خواهید شد. همچنین عبارات تاکیدی که لوییز هی در میکروکتاب «۲۱ روز برای سیدن به تحول» در زمینه اضطراب گفته را با خود تکرار کنید و خودتان را باور کنید.

بیشتر بخوانید:   ۴ تغییر در سبک غذایی که استرس را کم می‌کند