برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

عادت‌هایی که باعث پیشرفت در زندگی می‌شوند

تقریبا همه ما می‌خواهیم که در کار و زندگی‌مان پیشرفت داشته باشیم. در واقع پیشرفت به معنی موفقیت و دستاوردهای بیشتر است که نشان می‌دهد شما در مسیر رسیدن به اهداف‌تان قرار دارید. اما معمولا وقتی صحبت از پیشرفت می‌شود همه فکر می‌کنند که چیزی دست نیافتنی است و به راحتی به دست نمی‌آید یا حتی فقط برای افراد موفق است و بقیه نمی‌توانند داشته باشند، به خصوص با شرایط اقتصادی این روزها. حقیقت این است که پیشرفت می‌تواند تبدیل به بخشی از زندگی روزمره شما شود. در این میکرومقاله از سبکتو عادت‌هایی را بررسی می‌کنیم که می‌توانند باعث پیشرفت شما شوند. پس با ما همراه باشید:

کار امروز را به فردا نیندازید

تقریبا در وجود همه ما این عادت و بهانه آوردن برای انجام ندادن کاری نهادینه شده است. اما اگر قرار باشد کارها را به موقع انجام ندهید، پس کی قرار است پیشرفت کنید؟ شاید با خودتان بگویید که گفتنش آسان است اما وقتی پای انجام می‌رسد نمی‌توانید سر حرف‌تان بمانید. خب کاملا طبیعی است چون یک عادت بد به راحتی شما را ترک نمی‌کند، حتی ذهن شما هم برای ماندن آن اصرار می‌کند چون معمولا ذهن ما راحت‌طلب است و اگر بداند الان به جای فعالیت می‌تواند استراحت کند، با بهانه‌های مختلف خودش را قانع می‌کند. خودتان را موظف کنید که برنامه روزانه‌تان را دقیق انجام دهید، شاید در ابتدا بخواهید از زیر کار در بروید یا با خودتان بگویید که مثلا به جای یاد گرفتن یک مهارت جدید یک سریال جدید دیدم و خب چیزی یاد گرفتم، اما این‌ها همه ساخته ذهن شماست. هر کاری که در برنامه‌تان است را اجرا کنید حتی اگر مجبور شدید به خودتان فشار بیاورید. حذف این عادت می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان تغییرات بزرگی در زندگی‌تان ایجاد کند.

بیشتر بخوانید:   ۷ عادتی که افراد موفق از آنها دوری می‌کنند

حساب و کتاب جیبت رو داشته باش

قدیم‌ترها می‌گفتند کسی که ندونه توی جیبش چقدر پول داره، از وضع زندگیش هم خبر نداره. حقیقت این است که پول ارزشمند است و شما باید راه و روش نگهداری از آن را بدانید. اولین کاری که باید انجام دهید این که یک برنامه حسابداری شخصی روی گوشی‌تان نصب کنید و خودتان را متعهد کنید که تمام خرج‌هایی که در طول روز داشتید را در پایان روز در آن وارد کنید. با این کار متوجه می‌شوید که هر ماه بابت چه چیزهایی و چقدر هزینه‌ کردید و مهمتر اینکه چه خرج‌هایی را می‌توانید حدف کنید. بعد روش‌های پس‌انداز و سرمایه‌گذاری را یاد بگیرید و با هر مقدار که می‌توانید این کار را شروع کنید. میکروکتاب آی‌کیو مالی از رابرت کیوساکی می‌تواند مرجع خوبی برای این کار باشد. این تصور که سرمایه‌گذاری یا پس‌انداز نیاز به پول زیادی دارد را فراموش کنید. این تصور یک فرد بازنده‌ است، شما قرار است پیشرفت کنید و برای آن به پول نیاز دارید. پس حساب خرج‌هایتان را داشته باشید و تحت هر شرایطی پس‌انداز کنید حتی اگر مجبور شدید از خرج‌هایتان کم کنید.

عادت‌هایی که باعث پیشرفت در زندگی می‌شوند

سحرخیز باشید تا پیشرفت کنید

بله! باز هم رسیدیم به سحرخیزی، کاری که گاهی به نظر غیرممکن می‌رسد. تقریبا تمام افراد موفق دنیا سحرخیزند. بیایید قبول کنیم که باید کاری کرد و این عادت را وارد زندگی‌مان کنیم. صبح، ذهن شما بسیار فعال‌تر است و به خوبی می‌تواند از پس کارهای سخت برآید. لازم نیست که یک شبه تغییر کنید و ۵ صبح بیدار شوید، کافی است با نیم ساعت زودتر بیدار شدن شروع کنید. هر هفته آن نیم ساعت را جلوتر ببرید تا در نهایت بدون سختی، صبح زود بیدار شوید. میکروکتاب صبح جادویی راهکارهای خوبی برای صبح زود بیدار شدن به شما می‌دهد. پیشرفت می‌تواند همینقدر جزئی و در ساعت بیدار شدن شما باشد و می‌تواند باعث پیشرفت شما در توسعه فردی‌تان شود. نکته‌ای که هنگام بیدار شدن باید رعایت کنید این است که اصلا سراغ موبایل‌تان نروید. می‌دانم سخت است به خصوص روزهای اول اما برای پیشرفت نیاز است نا کمی سختی را هم تحمل کنید. برای اینکه ذهن‌تان به خوبی بیدار شود از چند حرکت کششی در رختخواب استفاده کنید و بعد با هوشیاری کامل بیدار شده و یک صبحانه عالی بخورید.

بیشتر بخوانید:   ۵ زبان بدن مهم در مصاحبه شغلی

اهداف‌تان را تعیین و برای روزتان برنامه‌ریزی کنید

چطور می‌خواهید پیشرفت کنید وقتی دقیقا نمی‌دانید که به چه چیزهایی می‌خواهید برسید؟ برایان تریسی در میکروکتاب اهداف می‌گوید که اگر شما دقیقا ندانید که چه چیزی می‌خواهید، پس هیچ چیز به دست نخواهید آورد. در ابتدای هر روز بنویسید که می‌خواهید در پایان آن روز چه کارهایی را انجام داده باشید و چه نتایجی به دست آورده باشید. بعد برای انجام هر کدام برنامه‌ریزی کنید و براساس آن پیش بروید. باور کنید که برنامه‌ریزی هم در زمان انجام کارهایتان صرفه‌جویی می‌کند و هم آنقدر رسیدن به اهداف‌تان را راحت‌تر می‌کند که دیگر بدون آن نمی‌توانید کار کنید. پیشرفت در کار و زندگی شخصی بدون هدف غیرممکن است.

پیشرفت با دوست داشتن خود

یکی از پایه‌های پیشرفت شخصی این است که خودتان را دوست داشته باشید. البته منظور خودخواهی یا بی‌ارزش کردن دیگران نیست. وقتی خودتان را دوست داشته باشید، اعتمادبه‌نفس پیدا می‌کنید و این قدرت را پیدا می‌کنید که از پس هر کاری برمی‌آیید، در نتیجه بدون نگرانی ریسک‌های سازنده می‌کنید و در نهایت به آنچه که می‌خواهید یعنی پیشرفت می‌رسید. نقاط ضعف‌تان را بپذیرید و از آنها خجالت نکشید، غذاهای سالم بخورید و به جسم و روح‌تان برسید و یادتان باشد که وقتی حال شما خوب باشد، تمام کارهایتان به خوبی پیش می‌رود.