برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

چطور یک سبک زندگی سالم داشته باشیم؟

سبک زندگی سالم می‌تواند تاثیر مستقیم و زیادی روی موفقیت‌های فردی و کاری شما داشته باشد. حتی شاید بتوانیم بگوییم که سبک زندگی می‌تواند کل زندگی شما را متحول کند. تصور شما از سبک زندگی سالم چیست؟ شاید برخی تصویری از آنچه که در شبکه‌های اجتماعی دیده‌اند را تصور کنند و برخی دیگر یک تصویر ایده‌آل از خودشان داشته باشند. هرچه که هست برای بسیاری از ما سبک زندگی سالم فقط در تصورات‌مان باقی مانده و روزمرگی زندگی باعث شده تا هیچ توجهی به آن نداشته باشیم در حالی که تغییر عادت‌ها به سمت زندگی سالم می‌تواند شما را به جایگاه بهتری در زندگی برساند و دیگر مجبور نباشید که هر روز بیشتر کار کنید و نتیجه کمتری بگیرید. در این میکرومقاله از سبکتو بررسی می‌کنیم که اگر رژیم‌های پرهزینه و کارهای ایده‌آل را نتوانیم انجام دهیم، با ایجاد چه عادت‌های ساده‌ای می‌توانیم یک سبک زندگی سالم داشته باشیم. پس با ما همراه باشید:

همه ما یک سبک زندگی خاص برای خودمان داریم. برخی آن را آگاهانه ساخته‌اند و برخی اصلا متوجه آن نیستند. عادت‌های روزانه و کارهایی که ما حتی بدون فکر انجام می‌دهیم، سبک زندگی ما را نشان می‌دهند. وقتی از سبک زندگی سالم حرف می‌زنیم برخی به باشگاه‌های ورزشی و رژیم‌های پر هزینه و فعالیت‌هایی فکر می‌کنند که برای انجام آنها باید حداقل چند ساعت زمان گذاشت و به همین خاطر فکر می‌کنند با این همه مشکلات زندگی نمی‌توان به زندگی سالم فکر کرد. اما زندگی سالم یک بخش دیگر هم دارد. بخشی که شامل کارهای بسیار ساده‌ای است که انجام آنها نه زمان زیادی از شما می‌گیرد و نه اصلا هزینه بالایی دارد. اما انجام آنها می‌تواند تغییرات بزرگی در سبک زندگی شما ایجاد کنند. پس اگر فکر می‌کنید همین که هفته‌ای ۳روز باشگاه می‌روید یعنی سبک زندگی سالمی دارید، باید بگویم کافی نیست، این موارد را هم در نظر بگیرید.

حال دندان‌هایتان چطور است؟

دندان‌ها حرف‌های نگفته زیادی در خود دارند. نگاهی به سلامت دندان خود بیندازید تا آینده خود را مشاهده کنید. سلامت دندان‌ها نشان دهنده سلامت جسم شما و میزان اهمیتی است که به خودتان می‌دهید. مسواک‌زدن را از یک کار روتین، تبدیل به کاری کنید که با دقت و حوصله انجام می‌دهید و البته زبان را فراموش نکنید. هنگام مسواک زدن، زبانتان را هم به خوبی بشویید یا قبل از مسواک، از زبان‌شور استفاده کنید و با دهان شویه یا آب‌نمک دهان را پاکسازی کنید. به این ترتیب سلامت لثه‌هایتان را هم تضمین کرده‌اید. تمام مواد غذایی از دهان وارد بدن می‌شود. سلامت دهان و دندان سلامت تمام اعضای بدن شما را تضمین خواهند‌ کرد.

بیشتر بخوانید:   ۷عادت فکری فوق ثروتمندان

معجزه خواب را دست‌کم نگیر

از خواب شب غفلت نکنید. کمبود خواب تمرکز را پایین می‌آورد و اشتهای کاذب ایجاد می‌کند. سبک زندگی سالم بدون خواب کافی و آرام امکان‌پذیر نیست. خستگی باعث فراموشی‌های کوتاه‌مدت شده و ذهن شما را ضعیف می‌کند. حداقل ۷ تا ۹ ساعت در شبانه‌روز بخوابید. این میزان خواب از حافظه‌تان هم محافظت می‌کند و شما را از خطر آلزایمر در امان نگه می‌دارد.

خودتان را با سبک زندگی سالم شگفت‌زده کنید

یک موجود عجیب و غریب و خارق‌العاده در وجود شما نهفته است، فقط کافی است آن را پیدا کنید. یک هنرمند، یک مترجم، یک موسیقی‌دان چیره‌دست یا یک معمار برجسته! استعداد‌های خود را کشف کنید.
شکوفا شدن استعدادها به سادگی روی نمی‌دهد. باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید و قدم به دنیایی بگذارید که کاملا با آن بیگانه هستید. به این ترتیب، باید به دنبال روش‌ آموزش نوینی باشید که نتایج ارزنده‌ای برای شما به ارمغان آوردند.
مثلا می‌توانید یک زبان جدید بیاموزید و ببینید آیا در آن استعداد دارید؟ نیازی به شرکت در کلاس‌ها پرهزینه نیست. کافیست اپلیکیشن مناسبی را روی گوشی تلفن همراه خود نصب کنید و آموزش خود را شروع کنید. از این گذشته می‌توانید ساز مورد علاقه‌تان را به دست بگیرید و با روزانه ۳۰ دقیقه تمرین نتایج فوق‌العاده‌ای کسب کنید. مالکوم گلدول در کتاب Outliers: The Story of Success هم می‌گوید که استعداد ساخته ذهن ماست و با داستان‌هایی از افراد موفق ثابت می‌کند که فقط با تلاش و قانون ۱۰هزار ساعت تمرین، می‌توان در هرکاری بهترین شد.

بیشتر بخوانید:   ۵ عادتی که شما را منظم تر می‌کند!

لبخند، اثباتی بر سبک زندگی سالم

سبک زندگی سالم، لبخند زیبایی را بر لبان شما به تصویر می‌کشد. لبخند مانند سپر دفاعی عمل می‌کند. با لبخند به مقابله با موانعی خواهید رفت که تا پیش از این قادر به رویارویی با آنها نبوده‌اید. مطمئن باشید که لبخند توانایی شما را افزایش می‌دهد.
همچنین خندیدن بهره‌وری شما را ارتقا می‌دهد. به دنبال موقعیت‌های شاد و خنده‌دار بگردید. اما فراموش نکنید که به این بهانه نباید ساعت‌ها در اینستاگرام یا شبکه‌های اجتماعی وقت خود را هدر دهید. قرار گرفتن در جمع دوستانه، بازی کردن، انتخاب یک فیلم زیبا و طنز و… روش‌های مناسبی جهت افزایش زمان خندیدن در زندگی می‌شود.

سبک زندگی سالم

قدم به قدم تا دو ماراتن

ورزش را دست کم نگیرید. برای یک سبک زندگی سالم به ورزش نیاز دارید. ورزش کردن انرژی شما را افزایش می‌دهد. برنامه ورزشی منظم و مرتب بهره‌وری‌تان را هم افزایش می‌دهد و شما می‌توانید علاوه‌بر اینکه تصمیمات بهتری می‌گیرید، کیفیت کاری بالاتری هم داشته باشید. برای شروع می‌توانید از چند دقیقه پیاده‌روی ساده شروع کنید. سپس سراغ ورزش مورد علاقه خود بروید. حذف ورزش در زندگی باعث یکنواختی می‌شود. ورزش هورمون‌های مفیدی در بدن آزاد می‌کند که این هورمون‌ها شادی‌آور هستند. همچنین وقتی ورزش می‌کنید، دیگر به موارد منفی و مشکلات زندگی فکر نمی‌کنید و ذهن‌تان به جای صرف انرژی روی چیزهای منفی، کمی استراحت می‌کند و آرام می‌شود. به همین خاطر هم هست که معمولا بعد از ورزش احساس آرامش داریم یا گاهی هنگام پیاده‌روی، ایده‌های جدیدی به ذهن‌مان می‌رسد.

پشت خود را صاف نگه دارید

امروزه بسیاری از ما تمام طول روز مشغول کار با کامپیوتر یا گوشی موبایل‌مان هستیم. اما متاسفانه به شکل نشستن‌ و گردن‌مان هیچ توجهی نداریم. معمولا پشت‌مان خمیده و گردن‌مان به سمت پایین آویزان است. پس برای داشتن سبک زندگی سالم از این به بعد همیشه به شکل بدن‌تان دقت کنید. عضلات شکم خود را سفت کنید و تمرین‌های کششی کوتاهی را بین کارهای خود را انجام دهید. اما مهمترین نکته صاف نشستن است که نه تنها در سبک زندگی سالم شما بلکه در روابط اجتماعی و جایگاه شما هم تاثیرگذار است.

بیشتر بخوانید:   تصور کردن رویاها; تجسم نتیجه یا مراحل رسیدن؟

نظرتان در مورد یوگا چیست؟

این روز‌ها تمرینات یوگا در گوشه و کنار شهر ارائه می‌شوند. شما حتی می‌توانید با صرف مدت‌ زمان کوتاه و جستجوی تمرینات اولیه، این حرکات را در منزل هم انجام دهید. برای استفاده از مزایای یوگا نیازی نیست سبک زندگی خود را به کلی تغییر دهید. کافی است یوگا را به سبک زندگی سالم خود دعوت کنید. تمرینات یوگا احساس فوق‌العاده‌ای در شما به وجود می‌آورد. این تمرینات نه تنها زندگی سالمی را برای شما به ارمغان می‌آورد بلکه بهره‌وری شما را هم افزایش می‌دهد. از این گذشته یوگا ذهن شما را باز می‌کند زیرا آرامش بیشتری به‌ دست خواهید‌ آورد. آرامش هم بهره‌وری را افزایش می‌دهد، چرا که شما درگیر مسائل بی‌ارزش و حاشیه‌ای نمی‌شوید و تمام حواس خود را روی سبک زندگی خود معطوف می‌کنید.

سبک زندگی سالم، به خلق یک انسان سالم می‌انجامد

سبک زندگی خود را با دقت تمام انتخاب کنید. شما باید به هویت واقعی خود دست پیدا کنید. برای این منظور باید با چالش‌هایی روبرو شوید که هرگز نیازی به آنها نداشته‌اید. سراغ بخش‌هایی از بُعد شخصیتی خود بروید که کاملا دست نخورده مانده است. این کاوش به انرژی زیادی نیاز دارد پس تمام قوای خود را ذخیره کنید به اندازه بخوابید تا شاهد افزایش میزان بهره‌وری خود باشید.

اگر دوست دارید که واقعا سبک زندگی خود را تغییر دهید، پیشنهاد می‌کنم علاوه‌بر ایجاد این عادت‌ها در روتین زندگی‌تان، میکروکتاب رژیم پاکسازی با آنتونی رابینز و از رختخواب تا میز مدیریت از تیم بین را در اپلیکیشن یا وبسایت سبکتو بخوانید و بشنوید.