برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

معرفی زنان موفق جهان که تاثیرگذار و الهام‌بخش بودند

زنان موفق جهان برای بدست آوردن خواسته‌هایشان همواره چندین برابر بیشتر از دیگران تلاش کرده‌اند. در همه جای دنیا زنان برای اثبات خودشان و توانایی‌هایشان باید بیشتر از مردان تلاش کنند و معمولا هم با مزایا و درآمدی کمتر از آقایان روبرو می‌شوند. خوشبختانه امروزه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش آگاهی این اختلاف و تبعیض کمتر از گذشته دیده می‌شود. اما زمان‌هایی هم بوده است که زنان برای حقوق ابتدایی یک فرد معمولی سال‌ها جنگیده‌اند. این که چرا همواره چنین شرایطی برای زنان وجود دارد و منشا آن کجاست، احتمالا بحثی طولانی، تخصصی و شاید ناامید کننده است. اما در این میکرومقاله از سبکتو می‌خواهیم به زنان موفق جهان بپردازیم که نه تنها الهام‌بخش زنان دیگر بودند،‌ بلکه تاثیر بزرگی هم روی دنیای ما داشته‌اند.

ماری کوری

ماری کوری

ماری کوری یکی از زنان موفق جهان است که توانست در دورانی که بسیاری از زنان به واسطه فرهنگ خانواده‌شان، اهمیتی به تحصیل نمی‌دادند، یکی از بزرگترین اکتشافات علمی را داشته باشد. ماری کوری اولین زن برنده نوبل است و همچنین او اولین زن و اولین فردی است که ۲جایزه نوبل در دو رشته مختلف برده است.

البته این اولین‌ها به اینجا هم ختم نمی‌شود، او اولین زنی بود که در کرسی دکتری دانشگاه پاریس به عنوان استاد تدریس کرد و به باقی زنان نشان داد که آنها هم می‌توانند. همچنین او به دلیل دستاورهای علمی که داشت، اولین زنی است که در پانتئون پاریس (یا معبد خدایان که در گذشته کلیسا بود و بعد تبدیل به محل دفن مشاهیری از جمله ویکتور هوگو شد) دفن شده است.

کشف دو عنصر پولونیوم (که نام آن از کشور زادگاهش یعنی لهستان poland گرفته شده) و رادیوم و توسعه نظریه رادیواکتیویته از دستاوردهای ماری کوری است که به توسعه علم کمک بسیار زیادی کرد. همچنین او توانست دستگاهی برای استفاده از اشعه ایکس که قبلا توسط رونتگن کشف شده بود بسازد و از آن در جهت موارد علمی استفاده کند.

مادام کوری در جنگ جهانی اول و در بیمارستان صحرایی که برپا شده بود به کمک دستگاه اشعه ایکس، جان سربازان زیادی را نجات داد. متاسفانه زمانی که او در حال آزمایش و اکتشافات در حوزه رادیواکتیویته بود، دانشگاهی از او حمایت نکرد و او بدون اینکه از مضررات اشعه آن آگاهی داشته باشد، در یک انبار بدون تهویه با این مواد کار می‌کرد. همین موضوع باعث ایجاد سرطان و در نهایت مرگ او شد.

بیشتر بخوانید:   ۷ عادتی که افراد موفق از آنها دوری می‌کنند

گریس هاپر

گریس هاپر

یکی از زنان موفق جهان که او را با لقب ملکه برنامه‌نویسی هم می‌شناسند. گریس در رشته ریاضیات تحصیل کرده بود و در به عنوان استاد در دانشگاه درس می‌داد،‌ اما علاوه‌ فراوانی برای ورود به ارتش داشت. در زمان جنگ جهانی دوم درخواست عضویت در ارتش را داد اما با آن موافقت نشد و در عوض او را برای پروژه جنگ‌افزارهای کامپیوتری به هاروارد فرستادند.

گریس در آنجا با آیکین، روی پروژه مارک یکم فعالیت می‌کردند. گریس باور داشت که می‌توان زبان انگلیسی را به الگوریتم تبدیل کرد و به کامپیوتر داد، اما هیچ‌کس این را باور نداشت و با اینکه او یکی از اعضای برجسته بخش نرم‌افزار بود، ‌اما کسی او را حمایت نمی‌کرد. گریس اما به خودش باور داشت و روی ایده‌اش کار کرد و تبدیل به یکی از زنان موفق جهان شد. او اولین زبان برنامه‌نویسی برای کامپیوتر مارک یکم را اختراع کرد و اولین کامپایلر دنیا را نوشت.

همچنین کلمه «باگ» برای اولین بار توسط گریس عنوان و متداول شد. جریان از این قرار بود که کامپیوتر مارک دوم، بعد از مدتی از کار افتاد، گریس و تکنستین‌های تحت نظرش آن را باز کردند و متوجه شدند که یک سوسک باعث نقص سیستم شده است. او این سوسک را داخل دفترچه‌اش چسباند و کنار آن نوشت: «یک باگ (حشره) باعث اختلال در سیستم شده بود».

گریس همچنین اولین زنی است که عنوان دریاسالاری ارتش، دکتری ریاضی دانشگاه ییل و جایزه فناوری آمریکا را بدست آورده است. او ۴۰نشان و مدرک افتخار در طول زندگی خود دریافت کرد. همچنین هر سال جایزه‌ای به نام او، به پیشگامان صنعت کامپیوتر داده می‌شود که یکی از برندگان آن، استیو وازنیاک بوده است.

املین پنکهرست از زنان موفق جهان

املین پنکهرست از زنان موفق جهان

آنچه که امروز به عنوان حقوق زنان شناخته می‌شود، به سادگی بدست نیامده است. در واقع زنان موفق جهان هم برای اثبات موفقیت‌های خودشان و هم برای داشتن شرایطی برابر با مردان همواره جنگیده‌اند. املین پنکهرست یکی از زنان موفق جهان است که کاری برای همه زنان در سراسر دنیا انجام داد.

بیشتر بخوانید:   ۹ قدم برای اینکه کمتر از خودتان متنفر باشید! - قسمت دوم

در اواخر قرن هجدهم زنان کم‌کم وارد صنعت و کار شدند و تا ابتدای قرن نوزدهم هم‌پای مردان در صنایع مختلف کار می‌کردند، اما نه تنها دستمزد و شرایط کار برابر نداشتند، بلکه اصلا به عنوان عضوی تاثیرگذار در جامعه هم شناخته نمی‌شدند. املین که در خانواده‌ای بزرگ شده بود که در سیاست فعال بودند، باور داشت که زنان به شدت روی آینده و دنیای امروز تاثیرگذار هستند و باید حقوق ابتدایی یک شهروند یعنی «حق رای» داشته باشند. در آن سال‌ها صحبت از حق رای برای زنان با برخوردهای تند و طرد شدن از جوامع محتلف همراه بود. اما املین دست از تلاش نکشید.

او باور داشت که زنان زندگی سیاسی را از پایه دگرگون خواهند کرد و باید در سیاست نقش داشته باشند. او چندین بار دستگیر شد اما در نهایت گروه «سافروجت» را تاسیس کرد که گروهی برای کسب حق رای زنان بود. املین با افراد سیاسی زیادی صحبت و مناظره کرد و در مقابل تمام سختی‌ها ایستاد تا تبدیل به یکی از زنان موفق جهان شود.

او در نهایت در سال ۱۹۰۳ (مطابق با ۱۲۸۲شمسی در ایران) درست یک هفته قبل از اینکه دولت به طور رسمی و برای اولین بار اعلام کند که زنان بالای ۳۱سال و مردان بالای ۲۱سال حق رای دارند، از دنیا رفت اما نتیجه تلاش‌های او تا نسل‌های بعد و امروز همچنان دیده می‌شود.

گابریل بونور شنل از زنان موفق جهان

گابریل بونور شنل از زنان موفق جهان

رنان موفق جهان روی زندگی روزمره مردم هم تاثیر زیادی داشته‌اند. از جمله آنها گابریل بونور شنل است که همه او را با نام «کوکو شنل» می‌شناسند. شاید امروزه برند شنل یکی از معروفترین و گران‌ترین برندهای دنیا باشد و طرفداران زیادی هم داشته باشد، اما آنچه که این برند و بنیان‌گذار آن را خاص و در دسته زنان موفق جهان قرار داده، گرانی و لوکس بودن محصولاتش نیست، بلکه ماجرای تحولی است که در صنعت مد و فشن ایجاد کرد.

گابریل در یتیم‌خانه بزرگ شد و در آنجا خیاطی یاد گرفت. او استعداد خوبی در طراحی کلاه داشت. به همین خاطر بعد از بیرون آمدن از یتیم‌خانه، مشغول طراحی و دوخت کلاه شد. کلاه‌های او برخلاف کلاه‌های معمول آن زمان، بسیار سبک و راحت بودند و حس آزادی بیشتری به زنان می‌داد. در ابتدا مشتری زیادی نداشت اما بعد از مدتی آوازه طراحی‌های او به زنان ثروتمند رسید و توانست نظر آنها را هم جلب کند.

بیشتر بخوانید:   ۵ روش ساده برای تبدیل شدن به یک خانم موفق

اما آنچه که شنل را به یکی از زنان موفق جهان تبدیل کرد، دید او نسبت به فشن بود. او متوجه شد که لباس‌های زنان بسیار سنگین و تجملاتی است، در حالی که لباس مردان بسیار راحت است. او از لباس‌های مردانه الهام گرفت و طرح‌های جدیدی برای زنان دوخت.

این کار او به عنوان خیاط جوانی که به تازگی تحولی در کلاه‌های زنانه ایجاد کرده بود، دنیای مد را به طور کلی تغییر داد. او به زنان گفت که برای زیبا بودن نیازی ندارند که لباس‌های کار شده بپوشند و برای ساعت‌ها گن‌ها را تحمل کنند. همچنین او اولین زن و اولین فردی بود که حوزه برند مد خود را گسترده‌تر کرد و عطر متحصر خود را تولید کرد. همچنین شانل اولین شرکت طراحی و فشن بود که به طور رسمی اعلام کرد از پوست هیچ حیوانی استفاده نخواهد کرد.

پیشنهاد مطالعه

ریچل هالیس، نویسنده، مدیرعامل شرکت خودش و سخنران آمریکایی است.

زنان در طول قرن‌ها و مخصوصا سال‌های گذشته به دنبال برابری بوده‌اند. این برابری ابتدا در محیط خانواده، محل کار و… شکل می‌گیرد و در نهایت به جامعه می‌رسد. پیشنهاد می‌کنم حتما پس از این میکرومقاله، میکروکتاب حودت باش دختر و نانوکتاب دخترا، معذرت‌‌خواهی کافیه! از ریچل هالیس را در سبکتو بشنوید یا بخوانید.

ریچل هالیس، نویسنده، مدیرعامل شرکت خودش و سخنران آمریکایی است. او یک وبسایت در مورد کمک به افراد در جهت ایجاد تغییرات مثبت دارد و با مطالب و محصولات خود سعی می‌کند تا دنبال‌کنندگانش به نسخه بهتری از خودشان دست پیدا کنند. ریچل به عنوان آنتونی رابینز خانم‌ها هم شناخته می‌شود و سبک زندگی و لحن ساده و خودمانی او باعث شده تا الهام‌بخش افراد زیادی در سراسر جهان باشد. او در جهت توانمندسازی زنان فعالیت‌های زیادی انجام می‌دهد و همچنین نامش در بین لیست ۳۰ کارآفرین زیر ۳۰ سال منتشر شده است.