برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

بهترین روش با کیفیت مطالعه چیست

احتمالا برای همه پیش آمده که از خودمان پرسیدیم بهترین روش مطالعه چیست و چطور باید یک مطالعه با کیفیت داشته باشیم. همه ما در طول روز مطالعه می‌کنیم، گاهی به خاطر اینکه مجبوریم و بخشی از کارمان است، گاهی هم برای افزایش آگاهی و در راستای توسعه فردی‌مان. اما هر کدام از این مطالعه‌ها با هم متفاوت است و برای اینکه بیشترین بازدهی را در هر کدام داشته باشیم، باید بهترین روش‌های مطالعه را هم بدانیم. در این میکرومقاله از سبکتو بررسی می‌کنیم که اصلا مطالعه چیست و چطور می‌توانیم یک مطالعه با کیفیت داشته باشیم:

مطالعه چیست؟ در واقع مطالعه تنها روخوانی از یک متن نوشته شده نیست، بلکه به معنی فهمیدن و درک مفهوم آن چیزی است که نوشته شده. وقتی پای درس و دانشگاه به میان باشد، این معنی تا حدودی خودش را نشان می‌دهد اما وقتی از کتاب‌هایی که می‌تواند روی زندگی ما تاثیر زیادی داشته باشند و گاهی جهت آن را عوض کنند، صحبت می‌کنیم، مطالعه تبدیل به یک روخوانی ساده می‌شود. نمی‌توان به طور قاطعانه یک روش را به عنوان بهترین روش مطالعه معرفی کرد چرا که براساس محتوای آنچه مطالعه می‌کنید، شرایط هم متفاوت می‌شود اما در ادامه می‌خواهیم راهکارهایی را معرفی کنیم که به پیدا کردن روش مطالعه با کیفیت به شما کمک می‌کنند.

۱. ابزار لازم برای مطالعه چیست

وقتی از خودتان می‌پرسید که بهترین روش مطالعه چیست ابتدا باید به این سوال پاسخ دهید که می‌خواهید چه چیزی بخوانید؟ آیا با کتاب‌های درسی و آکادمیک مواجه هستید؟ یا یک رمان سرگرم کننده یا یک کتاب در زمینه موفقیت؟ برای اینکه یک مطالعه با کیفیت داشته باشید، باید برای هر کدام از این محتواها، ابزارهایی آماده کنید. مثلا تقریبا همه ما می‌دانیم که برای مطالعه کتاب‌های درسی باید یک مارکر همراه داشته باشیم تا زیر نکات مهم خط بکشیم تا بتوانیم آنها را مرور کنیم. اما همه کتاب‌ها، ابزار و وسایل مورد نیاز خودشان را دارند. مثلا وقتی شروع به خواندن یک کتاب موفقیت یا توسعه فردی مثل برتری خفیف یا بیندیشید و ثروتمند شوید می‌کنید، حتما یک دفترچه و خودکار همراه داشته باشید و تمام نکات مهمی که باید در زندگی آنها را اجرا کنید را بنویسید. همچنین معمولا کتاب‌های توسعه فردی با تمرین‌های زیادی همراه هستند که باید در دفترچه خودتان آنها را یادداشت کنید تا در فرصت مناسب به انجام آنها بپردازید. یادتان باشد که معمولا ۲ هفته بعد از خواندن یک کتاب، ما بخش‌های زیادی از آن را فراموش می‌کنیم پس نیاز به مرور آنها داریم که نانوکتاب‌ها گزینه خوبی برای مرور‌ها هستند.

بیشتر بخوانید:   کتاب شفای زندگی اثری ماندگار از لوئیز هی

بهترین روش با کیفیت مطالعه چیست

۲. مکان مناسب برای مطالعه چیست

واقعا چقدر به مکانی که برای مطالعه انتخاب می‌کنید اهمیت می‌دهید؟ جایی که برای مطالعه انتخاب می‌کنید، نقش زیادی در تمرکز شما دارد. هدف شما از مطالعه چیست آیا می‌خواهید سرگرم شوید یا چیزی یاد بگیرید؟ اگر هدف‌تان یاد گرفتن است، باید جایی را انتخاب کنید که چیزی باعث حواس‌پرتی‌تان نشود و مجبور نباشید وسط مطالعه با دیگران صحبت کنید. همچنین باید جایی باشید که احساس راحتی و آرامش داشته باشید و مجبور نباشید برای رسیدن به یک حالت راحت دائم جابه‌جا شوید.

البته این به این معنی که در اتوبوس و مترو نباید مطالعه داشت بلکه نوع محتوایی که برای مطالعه انتخاب می‌کنید متفاوت است. مثلا کتاب‌های صوتی یکی از بهترین روش‌ها در طول رفت‌وآمدهای شهری هستند. چون علاوه‌بر اینکه راحت‌تر می‌توانید روی آن تمرکز داشته باشید، دست‌تان هم به کتاب یا موبایل بند نیست و به خصوص در شرایط شلوغ بودن وسیله‌های نقلیه به راحتی می‌توانید کنترل همه چیز را بدست بگیرید.

۳. مدیریت زمان

معمولا همه فکر می‌کنند اگر برای مدت طولانی بتوانند مطالعه کنند یعنی اینکه یک مطالعه با کیفیت داشته‌اند. اما حقیقت کاملا برعکس این موضوع است. طبق بررسی‌هایی که انجام شده، مشخص شده که ذهن انسان به طور متوسط روی هر موضوعی بین ۳۰ تا ۵۰دقیقه می‌تواند تمرکز کند و بعد از آن درگیر عوامل محیطی یا افکار دیگر می‌شود. پس اگر می‌خواهید بدانید بهترین روش مطالعه چیست باید ببینید که میزان تمرکز شما چند دقیقه است. بهترین روش این است که حدود ۵۰ دقیقه مطالعه داشته باشید و بعد یک استراحت کوتاه ۵ دقیقه‌ای به خودتان بدهید و در این ۵ دقیقه در مورد مطالبی که خواندید فکر کنید و سعی کنید آنها را برای خود قابل درک کنید. با این روش نه تنها یک مطالعه بسیار عالی خواهید داشت و از آن لذت می‌برید، بلکه بیشتر مطالبی که می‌خوانید را هم به حافظه بلندمدت خود می‌سپارید.

بیشتر بخوانید:   مهراز: از رختخواب تا میز مدیریت ; تغذیه موفقیت را می‌سازد

۴. مطالعه را تبدیل به عادت کنید

مطالعه یکی از عادت‌های مشترک بین تمام افراد موفق دنیاست. ما نمی‌توانید کسی را پیدا کنید که بگوید زمانی برای مطالعه ندارد یا کتاب‌ها چیز جدیدی به او یاد نمی‌دهند. افراد موفق در هر شرایطی زمانی را در طول روز به خواندن کتاب یا گوش کردن به یک کتاب صوتی اختصاص می‌دهند و در بسیاری از مواقع برای انجام آن تصمیم‌گیری نمی‌کنند، سراغ کتاب‌خانه یا گوشی‌شان می‌روند و شروع به مطالعه می‌کنند. پس شما هم باید این عادت را در خودتان ایجاد کنید. اما عادت به مطالعه یعنی اینکه هر روز یک زمان مشخص، مثل صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب یا شب‌ها قبل از خواب را در نظر بگیرید بعد طی یک ماه تحت هر شرایطی که بودید در آن زمان مشخص یک کتاب انتخاب کنید و شروع به مطالعه کنید. می‌توانید با موضوعات مورد علاقه‌ یا یک رمان سرگرم کننده شروع کنید. بعد از یک ماه می‌بینید که مطالعه تبدیل به یک عادت شده و نیازی نیست برای متقاعد کردن خودتان برای مطالعه انرژی زیادی صرف کنید.

در نهایت یادتان باشد که کتاب‌ها می‌توانند راز موفقیت‌تان را به شما بگویند. آنها مانند نوری هستند که می‌تواند ذهن‌تان را روشن کند تا بتوانید مسیر درست را در زندگی‌تان پیدا کنید. اگر فکر می‌کنید که زندگی امروز زمان زیادی برای مطالعه به شما نداده، از نانوکتاب‌ها (خلاصه کتاب‌ها) و میکروکتاب‌های سبکتو می‌توانید استفاده کنید و هر روز چند نکته جدید یاد بگیرید.