برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

راهکارهایی برای بالا نگه داشتن انگیزه در راه رسیدن به اهداف

معمولا با تمام شدن تعطیلات و بازگشت به شکل سابق زندگی، افراد اهداف و برنامه‌هایی که برای سال جدید داشتند را فراموش کرده و همان روتین سابق خود را پی می‌گیرند. دقیقا همین روزهاست که افراد موفق را از افراد معمولی جدا می‌کند و به شما می‌گوید که سال بعد همچنان کلی کار نکرده دارید یا با خوشحالی از تغییرات‌تان می‌نویسید. از همین امروز باید حواس‌تان را جمع کنید تا روتین‌های زندگی‌ در راستای رسیدن به اهداف‌تان باشد. اما ممکن است در این مسیر یا حتی این روزها انگیزه ادامه‌ دادن را از دست داده باشید. در واقع انگیزه یکی از مهم‌ترین پایه‌های موفقیت است. در این میکرومقاله از سبکتو راهکارها و روش‌هایی را بررسی می‌کنیم که می‌توانند به بالا نگه داشتن انگیزه شما کمک کرده و در نتیجه موفقیت را دست‌یافتنی‌تر کنند.

برنامه‌ریزی کنید

یک قانون برای خودتان بگذارید: صبح‌ها که بیدار می‌شوید قبل از هر کاری برنامه‌ریزی کنید. مهم نیست که امروز قرار است به استراحت بگذرد یا حسابی سرتان شلوغ است. برای تمام لحظه‌های روزتان برنامه‌ریزی کنید و این برنامه را به ۳ قسمت صبح، ظهر و شب تقسیم کنید. اگر قرار است استراحت کنید یا هنوز در قرنطیه خانگی هستید، سعی کنید چند فعالیت به برنامه‌تان اضافه کنید. مثلا برای صبح یک مهارت که دوست دارید یاد بگیرید یا اگر دورکاری می‌کنید و صبح‌ها مشغول کار هستید، برای عصر یک ویدئو آموزشی ببینید. وقتی برنامه‌ریزی داشته باشید، می‌دانید که چقدر کار برای انجام دارید و هر وقت که نیاز به انگیزه داشتید سراغ برنامه‌تان بروید.

عادت‌های جدید اضافه کنید

حذف عادت‌های منفی و ایجاد عادت‌های مثبت، یکی از قدم‌هایی است که برای رسیدن به اهداف‌تان باید انجام دهید. اما گاهی انجام این کار آنقدر سخت و سنگین می‌شود که بی‌خیال آن می‌شویم. برای اینکه انگیزه کافی را تا پایان مسیر داشته باشید، می‌توانید هر ماه یا هر هفته یک عادت جدید به برنامه روزانه‌تان اضافه کنید. این عادت‌ها باید بر اساس اولویت‌های اهداف شما باشند. اضافه کردن یک عادت جدید یعنی برهم زدن روتین‌های سابق که می‌تواند نتیجه آن انگیزه بیشتر در طول روز باشد. عادت‌های جدید، شکل جدیدی هم به روزهایتان می‌دهند و همین موضوع کرختی و بی‌حالی شما را از بین می‌برد.

بیشتر بخوانید:   راز زندگی چیست و چطور به آن برسیم؟

راهکارهایی برای بالا نگه داشتن انگیزه در راه رسیدن به اهداف

نتیجه کار را تصور کنید

فرض کنید یکی از اهداف شما رسیدن به تناسب اندام است. در برنامه‌ریزی سال ۹۹‌تان نوشتید که قرار است از یک برنامه غذایی سالم پیروی کنید و هر روز ورزش کنید. اما شرایط به خاطر ویروس کرونا تغییر کرده و علاوه‌بر اینکه باشگاه تعطیل است، باید در خانه هم بمانید. احتمالا چند روز بگذرد با خودتان فکر می‌کنید که حال درست کردن یک میان وعده مناسب را ندارید یا ترجیح می‌دهید هنگام انجام کار یک بسته چیپس بخورید و اصلا یادتان نمی‌آید که چه قراری با خودتان داشتید. یک راه‌حل عالی که می‌تواند انگیزه لازم برای ادامه مسیر تناسب اندام را به شما بدهد، تصور کردن خودتان در حالی است که به وزن و سایز ایده‌آل رسیده‌اید. می‌توانید بدون نگرانی هر لباسی که دوست دارید بپوشید و مهم‌تر از همه اینکه اعضا بدن‌تان در سلامت کامل هستند و به خوبی وظیفه‌شان را انجام می‌دهند. انگیزه شما خودتان هستید که به آنچه می‌خواستید رسیده‌اید.

به خودتان جایزه بدهید

همه ما جایزه گرفتن را دوست داریم و پس از دریافت آن احساس هیجان و انگیزه زیادی داریم. هر وقت که احساس کردید در حال دور شدن از مسیرتان هستید یا دیگر انگیزه ادامه دادن ندارید، برای خودتان یک جایزه تعیین کنید. لازم نیست که یک جایزه خیلی بزرگ باشد یا برای انجام یک کار سخت به خودتان جایزه دهید. امروز چندتا از عادت‌های مثبت‌تان را اجرا کردید؟ اگر از ۵ عادت ۳ تا را اجرا کردید پس لایق جایزه هستید. با خودتان مثل یک داور منصف رفتار کنید و بابت کارهایی که انجام ندادید یا انجام انها جزء وظایف روزانه‌تان بوده جایزه ندید، اما برای هر کاری که در راستای رسیدن به اهداف‌تان انجام می‌دهید جایزه دارید. مثلا اگر به جای خوردن یک غذای پرکالری در رستوران به خانه رفتید و یک غذای سبک و سالم خوردید، تمام هزینه‌ای که باید برای شما می‌دادید را به خودتان هدیه دهید. احتمالا می‌گویید این دیگر چه کاری است؟ پول خودم را به خودم بدهم؟ بله دقیقا با خودتان مثل صندوقدار رستوران رفتار کنید، پول نقد بگیرید و به خودتان بدهید و آن پول را هم در یک حساب جدا بگذارید. باور نمی‌کنید که چقدر از اینکه هم سالم هستید و هم پس‌انداز دارید انگیزه می‌گیرید.

بیشتر بخوانید:   ۶ راه برای پیدا کردن انگیزه در زمان‌هایی که حوصله هیچ‌کاری ندارید

لیست سپاسگزاری بنویسید

معمولا وقتی انگیزه کافی برای ادامه نداریم با خودمان فکر می‌کنیم که اصلا این کارها چه فایده‌ای دارد؟ مگر تا امروز چه چیزهایی بدست آوردم؟ دقیقا همین جاست که باید از خودتان بابت تمام کارهایی که کردید تشکر کنید. سرزنش کردن هیچ وقت روش خوبی نبوده، پس یک کاغذ و خودکار بردارید و آن را به دو قسما تقسیم کنید. در یک سمت بایت چیزهایی که در زندگی دارید از کائنات تشکر کنید. دقت کنید که همه چیزی را بنویسید. مثلا از اینکه سقفی بالای سرتان است و در این شرایط بحران جهانی مجبور نیستید که در خیابان باشید یا از اینکه خودتان و خانواده‌تان سلامت هستید سپاسگزار باشید. بعد در سمت دیگر از خودتان بابت تمام کارهایی که تا امروز انجام داده‌اید تشکر کنید. بگویید ممنونم که از استراحتت کم می‌کنی و برای اینکه زندگی بهتری برایم بسازی سر کار می‌روی. از تو ممنونم که برای بهبود شرایط تلاش می‌کنی و… شاید در ابتدا خودخواهانه یا سخت به نظر بیاید اما وقتی شروع به نوشتن و سپاسگزاری می‌کنید کم‌کم احساس منفی‌تان از بین رفته و جای آن را آرامشی پر می‌کند که انگیزه لازم برای ادامه مسیر است. این لیست را هر روز بخوانید.