برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

در قرنطینه خانگی چه کارهایی انجام دهیم

قرنطینه خانگی این روزها تبدیل به دغدغه بسیاری از ما شده است. با گسترش بی‌حد و مرز ویروس کرونا و با توجه به اینکه این ویروس بین ۱۴ تا ۲۴ روز دوره نهفتگی دارد، یکی از مهمترین کارهایی که برای سلامتی خودمان و کسانی که دوست داریم باید انجام دهیم، قرنطینه خانگی و عدم حضور در سطح شهر است. چون هیچ جایی مطمئن‌تر و امن‌تر از خانه نیست. حالا با توجه به رسیدن تعطیلات نوروز و نرفتن و ماندن در خانه، شاید این قرنطینه خانگی کم‌کم کلافه‌مان کند، به خصوص برای افرادی که عادت در خانه ماندن ندارند و در طولانی مدت تمرکزشان را از دست می‌دهند. در این میکرومقاله از سبکتو، به کارهایی می‌پردازیم که در دوران قرنطینه خانگی می‌توان انجام داد، تا هم شروع خوبی برای سال ۹۹ و هم انرژی خوبی برای ادامه داشته باشیم

آشپزی کنید

آشپزی یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. حالا که نمی‌توان از بیرون غذا سفارش داد و شما هم زمان کافی دارید، چی بهتر از کشف یک استعداد جدید؟ شاید شما یک استعداد پنهان در آشپزی دارید. می‌توانید سراغ غذاهای جدید بروید و طعم‌های جدیدی را کشف کنید. بر اساس مواد اولیه که در دسترس دارید در اینترنت سرچ کنید و دستورهای غذایی مختلف را پیدا کنید، حتی می‌توانید غذاهای کشورهای مختلف را انتخاب و با اعضای خانواده آنها را تهیه کنید. آشپزی می‌تواند خلاقیت شما را افزایش دهید و انگیزه‌تان برای انجام کارهای مهم را بالا ببرد. حتی شاید تبدیل به حرفه مورد علاقه‌تان شد.

کتاب بخوانید

کتاب‌ها شما را با دنیاها و تجربیات مختلف آشنا می‌کنند. چی بهتر از اینکه زمانی که در اختیار دارید را برای توسعه فردی و افزایش دانش‌تان استفاده کنید. می‌توانید هر روز را به یک دسته‌ از کتاب‌ها اختصاص دهید. یک روز برای داستان و رمان باشد و یک روز کتاب‌های موفقیت. با این کار علاوه‌بر اینکه از خواندن خسته نمی‌شوید، سطح دانش‌تان را هم ارتقاء می‌دهید و همین موضوع می‌تواند زندگی‌ شخصی و کاری‌تان را هم ارتقاء دهد. یکی از بهترین کتاب‌هایی که هر روز می‌توانید بخش کوچکی از آن را بخوانید، کتاب ۲۱ روز تا رسیدن به تحول است. این کتاب عادت‌های جدیدی در شما ایجاد می‌کند که اهداف‌تان را دست‌یافتنی‌تر و موفقیت را نزدیک‌تر می‌کند. کتاب‌های صوتی می‌توانند جایگزین خوبی برای تلویزیون باشند. پیگیری دائم اخبار کار درستی نیست چون ذهن‌تان رابیش از حد درگیر کرده و استرس‌تان را افزایش می‌دهد. مثلا می‌توانید میکروکتاب‌های صوتی هزار ویک شب را گوش کنید و از داستان‌های کهن ایرانی هم لذت ببرید.

بیشتر بخوانید:   تعهد به یادگیری کلید موفقیت و توسعه فردی

وسایل بی‌استفاده را رها کنید

اگر تا امروز وقتی برای خانه تکانی نداشتید، دوران قرنطینه خانگی بهترین زمان است. البته نگران نباشید، منظور از خانه تکانی شستن دیوارها و پنجره‌ها نیست. سراغ وسایل شخصی‌تان بروید و بررسی کنید که چه چیزهایی را در سال گذشته استفاده نکرده‌اید و احتمالا در آینده هم استفاده نخواهید کرد؟ به خصوص در مورد لباس‌ها همیشه این اتفاق می‌افتد. بسیاری از ما لباس‌هایی داریم که به امید یک مراسم خاص یا استفاده در یک موقعیت آن را نگه داشته‌ایم، اما حقیقت این است که حتی اگر آن موقعیت خاص هم پیش بیاید بازهم همان لباسی را می‌پوشیم که بیشتر استفاده می‌کنیم. پس قبول کنید که باید آنها را رها کنید. حتی می‌توانید آنها را در بسترهای مختلف به صورت غیرحضوری بفروشید و با درآمدی که کسب می‌کنید لباس‌های جدید بگیرید.

رها کردن وسایل بی‌استفاده درمورد انباری یا وسایلی که در گوشه‌ای از اتاق انبار کرده‌ایم هم صدق می‌کند. اگر یادگاری دارید که همیشه در جعبه بوده و هرگز از آن استفاده نکرده‌اید، حضورش چه فایده‌ای دارد؟ بسیاری از ما وسایلی داریم که اصلا در طول سال از وجودشان بی‌اطلاعیم. پس بهترین کار این است که آنها را عقلانی بررسی کنید. اگر فردی هستید که به وسایل‌تان احساس تعلق دارید، کتاب جادوی نظم را بخوانید. نویسنده زیبایی سبُک زندگی کردن را به خوبی برای شما شرح می‌دهد و به شما نشان می‌دهد که با رها کردن وسایل بی‌استفاده چطور جریان زندگی برایتان زیباتر می‌شود.

در قرنطینه خانگی چه کارهایی انجام دهیم

بازی کنید

معمولا زندگی پرهیاهوی امروز و شبکه‌های اجتماعی باعث شده تا اعضای یک خانواده مانند گذشته زمان زیادی را با هم سپری نکنند و از هم فاصله داشته باشند. قرنطینه خانگی فرصت خوبی برای دوباره دور هم جمع شدن اعضای خانواده است و یکی از بهترین روش‌ها، انجام بازی‌های گروهی است. از برد گیم‌های یا بازی‌های قدیمی‌تر مثل اسم و فامیل استفاده کنید، حتی می‌توانید در بازی و قوانین آن خلاقیت داشته باشید. باور کنید لحظات شادی را برایتان ایجاد می‌کند. اگر فرزند کوچکی هم در خانه دارید با این کار هم او را سرگرم می‌کنید و هم شوق کودکان به شما هم منتقل می‌شود.

بیشتر بخوانید:   مریم میرزاخانی ; دختر نابغه اولین‌ها

تغییر دکوراسیون دهید

به طور معمول افراد خانواده درگیر روزمرگی‌هایشان هستند و زمان کافی برای انجام برخی از کارها را ندارند، تغییر دکوراسیون یکی از این کارهاست. اما قرنطینه خانگی زمان کافی را به شما می‌دهد تا تغییرات در خودتان را با تغییر در خانه‌تان همسو کنید. تغییر چیدمان وسایل می‌تواند روح تازه‌ای در خانه دمیده و شرایط یکنواخت قرنطینه خانگی را از بین ببرد. اگر این کار برایتان سخت است یا امکانش را ندارید می‌توانید تنها جای برخی از وسایل را تغییر دهید، با این کار ذهن‌تان هم فعال‌تر می‌شود.

یک مهارت جدید یاد بگیرید

همه ما در زمینه شغلی یا تحصیلی‌مان باید اطلاعات به روز و کاملی داشته باشیم، اما گاهی به دلیل مشغله‌های زیاد فرصتی برای یاد گرفتن مهارت‌های جدید پیدا نمی‌کنیم. قرنطینه خانگی یک فرصت عالی است. بررسی کنید که برای رسیدن به اهداف‌تان یا پیشرفت شغلی، چه مهارت‌هایی را باید یاد بگیرید. سپس کلاس‌های آنلاین یا ویدئوهای آموزشی مربوط به آن را پیدا کنید و قدم به قدم تا یادگیری پیش روید. حتی این مهارت‌ها می‌توانند کاملا بی‌ربط به کارتان باشند و صرفا از روی علاقه آنها را دنبال کنید.