برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

تکنیک پومودورو چیست و چطور در مدیرت کارها از آن استفاده کنیم

تکنیک پومودورو یک روش ایده‌آل برای منسجم کردن و نظم بخشیدن به کارهایمان است. این کارها می‌تواند درس خواندن، انجام وظایف شغلی یا حتی انجام بخشی از سبک زندگی مثل ورزش کردن باشد. من در طول یک هفته این روش را در کارهای روزمره‌ام استفاده کردم و نتیجه برایم شگفت‌انگیز بود. پس پیشنهاد می‌کنم شما هم تکنیک پومودورو را در زندگی خود به کار بگیرید تا یک جهش برای رسیدن به اهداف و کارهایتان داشته باشید. این تکنیک بیش از آنچه که فکر کنید آسان است و همه افراد با هر شرایطی می‌توانند از آن بهره ببرند. با این میکرومقاله از سبکتو همراه باشید تا تکنیک پومودورو را بیشتر بشناسیم.

تکنیک پومودورو چیست؟

تکنیک پومودورو براساس آستانه تمرکز انسان‌ها ایجاد شده و مخترع آن فردی ایتالیایی به نام فرانچسکو چیریلو است. او نام این تکنیک را از یک سس گوجه فرنگی سنتی ایتالیایی برداشته که تولید آن ۲۵ دقیقه زمان می‌برد. این روش می‌گوید وقتی می‌خواهید کاری را شروع کنید یک تایمر کنار خود داشته باشید و آن را روی ۲۵ دقیقه تنظیم کنید. سپس تایمر را فعال کنید و به طور کامل روی کار تمرکز کنید و نگذارید که هیچ چیز حواستان را پرت کند و اگر به موردی برخوردید که ذهن‌تان را خارج از کاری که می‌کنید درگیر کرد، آن را جایی یادداشت کنید تا بعدا به آن رسیدگی کنید. وقتی ۲۵ دقیقه کارتان تمام شد باید ۵ دقیقه استراحت کنید. در زمان استراحت می‌توانید سراغ موبایل‌تان بروید و چرخی در شبکه‌های اجتماعی بزنید یا به آن یادداشتی که فکرتان را درگیر کرده بپردازید. بعد ۵ دقیقه دوباره باید به مدت ۲۵ دقیقه با تمرکز کامل به کار بپردازید.

بیشتر بخوانید:   راز درس خواندن چیست و چطور آن را جذاب کنیم؟

هر ۲۵ دقیقه کار یک پومودورو نامیده می‌شود و هروقت ۴ تا پومودورو را به طور کامل انجام دادید می‌توانید به مدل ۱۵ یا ۲۰ دقیقه استراحت کنید و به کارهایی که حال‌تان را خوب می‌کند بپردازید. یک فنجان چای چطور است؟

تکنیک پومودورو در یک نگاه

پس اگر بخواهیم به طور خلاصه مراحل تکنیک پومودورو را بگوییم باید این مراحل را طی کنید:

۱. کاری که می‌خواهید انجام دهید را مشخص کنید. می‌خواهید درس بخوانید؟ روی یک پروژه کاری کار کنید؟ یا…

۲. تایمر را روی ۲۵ دقیقه تنظیم کنید و در این مدت با تمرکز کامل کارتان را انجام دهید.

۳. اگر فکری موجب حواس‌پرتی شما می‌شود آن را یادداشت کنید تا بعدا به آن رسیدگی کنید.

۴. پس از انجام هر پومودورو ۵ دقیقه استراحت کنید.

۵. در صورتی که این چرخه انجام تکنیک پومودورو و ۵ دقیقه استراحت را ۴ بار انجام دادید می‌توانید به مدت ۱۵ دقیقه استراحت کنید.

پومودورو در سبک زندگی

این تکنیک بیش از آنچه که تصور کنید می‌تواند با سبک زندگی ما عجین شود. مثلا خود من در فرایند تولید یک میکروکتاب از این روش استفاده کردم. همه لوازم لازم و کتاب را جلوی خودم می‌گذارم و با شروع تایمر ۲۵ دقیقه‌ای با تمرکز کامل شروع به چکیده کردن کتاب می‌کنم و در زمان‌های ۵ دقیقه‌ای معمولا بلند می‌شوم و یک لیوان آب می‌خورم یا واتس‌اپ را چک می‌کنم و دوباره برای ۲۵ دقیقه روی کارم متمرکز می‌شوم. در زمان‌های استراحت بلندمدت یا همان ۱۵ دقیقه‌ای هم بیرون می‌روم و قدم می‌زنم تا هم ذهنم باز شود هم که یکجا نشینی و بی‌تحرکی به سلامتی‌ام ضربه نزند.

بیشتر بخوانید:   ۵ دلیل که باعث می‌شود یک روز خسته کننده داشته باشید

تکنیک پومودورو چیست و چطور در مدیرت کارها از آن استفاده کنیم

در چه مواردی می‌توان از تکنیک پومودورو استفاده کرد؟

از تکنیک پومودورو می‌توانید در همه زمینه‌ها استفاده کنید. افراد بسیاری را می‌شناسم که برای خودشان گوجه‌های صبحگاهی، عصرگاهی و شبانگاهی تعریف کرده‌اند. مثلا می‌گویند که صبح باید ۲ گوجه ورزش کنم! شب باید یک گوجه کتاب بخوانم! عصر ۲ گوجه باید با همسر و فرزندانم وقت بگذرانم یا حتی ۲ گوجه باید به بازی مورد علاقه‌ام یعنی FIFA20 بپردازم.

شما هم می‌توانید گوجه یا همان پومودور‌های خود را در طول روز مشخص کنید. باید چه کارهایی انجام دهید؟ برای کنکور درس می‌خوانید، چند گوجه در روز باید درس بخوانید؟ روی توسعه فردی خود کار می‌کنید، چند گوجه در روز باید کتاب بخوانید؟ عاشق بازی کامپیوتری هستید، حداکثر چند گوجه باید بازی کنید که به کار و زندگی خود لطمه نزنید؟ بنشینید و این موارد را برای تکنیک پومودورو مشخص کنید و سبک زندگی خود را با آن هماهنگ کنید.

استفاده پیشرفته

این تکنیک همان‌طور که متوجه شدید بسیار ساده است و می‌توانید از تایمر گوشی هم استفاده کنید، همچنین می‌توانید برای بیشترین استفاده از آن برنامه‌های روزانه خودتان را با آن هماهنگ کنید. طبق بررسی‌های من، نرم‌افزار Focus To-Do برنامه مناسبی است که هم برای اندروید و آیفون اپلیکیشن دارد و هم برای ویندوز و مک که در هر زمانی به تکنیک پومودورو در کنار مدیریت کارهای‌تان دسترسی داشته باشید. از طرفی حقیقت این است که زمان‌مان هم محدود است و نمی‌توانیم به همه کارها در یک روز برسیم و باید در انتخاب کارهای روزانه دقت به خرج بدهیم. در این زمینه پیشنهاد می‌کنم حتما میکروکتاب‌های آن یک چیز! از گری کلر و کار عمیق و درست حسابی از کارل نیوپورت را بخوانید یا بشنوید.

بیشتر بخوانید:   مهراز: مدیریت آسان کار‌ها با روش GTD از کتاب به انجام رساندن کارها دیوید آلن