برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

تغییر سبک زندگی برای بهبود سلامت روان

تا به حال شده احساس کنید که سبک زندگی درستی را در پیش نگرفته‌اید؟ و نیاز به ایجاد تغییرات کوچک در زندگی دارید؟ یا به حال به این فکر کرده‌اید که سلامت روان چیست و تا چه اندازه می‌تواند روی زندگی شما تاثیر بگذارد؟ معمولا همه ما وقتی دچار مشکل یا دردی در جسممان می‌شویم، سریع به دکتر مراجعه می‌کنیم و تلاش می‌کنیم تا آن را برطرف کنیم، اما توجهی به سلامت روان هم می‌کنیم؟ حقیقت این است که سلامت روح اهمیت بسیار زیادی دارد حتی شاید بتوان گفت که بیشتر از جسم مهم است. اما چه کار کنیم تا حال روح و روان‌مان خوب شود؟ در این میکرومقاله از سبکتو به این می‌پردازیم که تغییر سبک زندگی چطور روی سلامت روان و در نتیجه شادی و موفقیت شما تاثیر می‌گذارد. پس با سبکتو همراه باشید:

سبک زندگی و مشکلاتی که امروز با آنها درگیر هستیم باعث شده تا نسبت به سلامت روان‌مان بی‌اهمیت باشیم و آن را نادیده‌ بگیریم. در حالی که بسیاری از موفقیت‌ها و زندگی ایده‌آلی که به دنبالش هستیم، در نتیجه سلامت روان به دست می‌آیند. پس باید تغییراتی در زندگی‌مان ایجاد کنیم و چه بهتر که این تغییرات از سبک زندگی شروع شوند. اصلاحات یا ایجاد کارهای کوچکی در زندگی روزمره‌مان می‌تواند چنان تاثیر عمیقی برجا بگذارد که شگفت‌زده شوید. اما مهمترین عوامل موثر در بهبود سلامت روان چه جیزهایی هستند؟

ورزش، دشمن افسردگی

افسردگی چه در سطح پایین و چه در سطح بالا در جامعه ما در حال افزایش است. راه‌های بسیاری در راستای درمان این مشکل روحی وجود دارد. اما ارزان‌ترین راه، ورزش است. ورزش علاوه‌بر کاهش خطر افسردگی، مزیت‌های دیگری هم دارد. ورزش منظم در دانش آموزان باعث افزایش عملکرد تحصیلی شده و در بزرگسالان، باعث افزایش حافظه می‌شود. این ورزش الزاما نباید یک ورزش سنگین باشد می‌توانید از پیاده روی شروع کنید. به خودتان قول دهید روزانه حدود ۳۰ دقیقه پیاده روی کنید. اگر بتوانید این پیاده روی را در زمانی که خورشید در آسمان است انجام دهید نتیجه بهتری می‌گیرید.

بیشتر بخوانید:   چگونه مراقبه کنیم؟

همچینین  میکروکتاب از رختخواب تا میز مدیریت از تیم بین راهنمایی خوبی برای سبک زندگی صحیح با ورزش‌های کوتاه است.

تغذیه درست، غذای روح

مواد غذایی تنها روی تغذیه جسم تاثیرگذار نیستند. مصرف مواد غذایی درست و مقوی به تغذیه روح هم کمک می‌کند. تا به حال شنیده‌اید که مادربزرگ‌هایمان می‌گویند ماهی بخور تا باهوش شوی؟ یا اگر می‌خواهی موفق شوی گردو بخور! حق با آنهاست.
رژیم غذایی سالم باعث می‌شود تا روح تغذیه شود. رژیم غذایی که تشکیل‌شده از میوه‌ها، سبزیجات، مواد غذایی مقوی و غیره هستند را در سبک زندگی خود قرار دهید تا سلامت روان در زندگی شما تضمین شود. اما چه مواد غذایی به سلامت روان کمک می‌کند؟
مغز عضو مهمی از بدن ماست. در نتیجه باید به خوبی تغذیه شود. مغز نیاز به مواد مغذی خاصی دارد تا بتواند عملکرد مطلوبی داشته باشد. همچنین تغذیه مناسب از بروز بیماری‌هایی همچون آلزایمر جلوگیری می‌کند. هیچ ماده غذایی خاصی به عنوان غذای مغز وجود ندارد. اما بسیاری از مواد غذایی روی مغز تاثیرگذار هستند. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
– منیزیوم
– آهن
– ید
– امگا ۳
– ویتامین B
اصلاح رژیم غذایی و کاهش کربوهیدرات‌ها هم روی عملکرد مغز تاثیرگذار است. علاوه‌بر این توجه داشته باشید که گلوکز منبع اصلی انرژی مغز است. در نتیجه باید در سطح تعادل قرار بگیرد و از مصرف بیش از حد یا بسیار کم پرهیز کنید.

یکی دیگر از مواردی که حتما باید رعایت کرد، مصرف کم یا حتی عدم مصرف فست فود‌هاست. این غذاها به شدت روی سلامت روح ما اثر منفی می‌گذراند. حتی می‌توانید یکبار امتحان کنید، یک شب ساندویچ هات‌داگ با قارچ و پنیر بخورید و فردا صبح حال روحی خودتان را ارزیابی کنید حتما متوجه بی‌حالی و حس افسردگی خواهید شد. این غذاها به خاطر تغییر مود بدن به حالت اسیدی در کارکرد هورمون‌های شادی در بدن اختلال ایجاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید:   ۱۰ دلیل برای اینکه هر روز چای بنوشید

طبیعت جزئی جداناپذیر از سبک زندگی درست

با طبیعت یکی شدن یعنی قرار گرفتن در فضای آزاد همراه با لمس نور خورشید و استشمام هوای تازه. همچنین شنیدن اصوات طبیعی باعث کاهش استرس می‌شود. جهت اصلاح سبک زندگی برای افزایش سلامت روان مدت‌زمان مشخصی در هفته را برای پیاده‌روی در فضای باز و سالم در نظر بگیرید.

قدرت روابط اجتماعی در سلامت روان را دست کم نگیرید

بشر موجودی اجتماعی است. به همین جهت باید وقت بیشتری را با خانواده و دوستانتان بگذرانید. ارتباطات خود را گسترش دهید. دچار انزوا اجتماعی نشوید. چرا که باعث بیماری‌های روح می‌شود. دقت کنید که شبکه‌های اجتماعی جایگزین درستی برای روابط اجتماعی حضوری نیستند. با شبکه‌های اجتماعی روابط خودتان را توجیه نکنید. بیرون بروید. طبیعت گردی کنید. مهم است که بدانید زندگی در کنار عزیزانمان معنا پیدا می‌کند.

تغییر سبک زندگی برای بهبود سلامت روان

تفریح، نیاز مهم هر فردی

مگر می‌شود هر روز کار کرد و هیچ تفریحی نداشت؟ مگر انسان‌های موفق تفریح نمی‌کنند؟ مگر تمام زندگی موفقیت مالی است؟ پس موفقیت روحی چه می‌شود! تفریح کنید. برای تفریحات خود برنامه‌ریزی داشته باشید. فعالیت‌های جدید را امتحان کنید. سعی کنید از محیط امن خانه دور شوید. گشتن در شبکه‌های اجتماعی، نگاه کردن به تلویزیون تنها تفریح ما در زندگی نیست. هیجان را به زندگی خود بیاورید تا روحتان زنده شود.

مدیریت استرس را یاد بگیرید

کنترل استرس یکی از اصول مهم در اصلاح سبک زندگی است. روش‌های بسیاری جهت مدیریت استرس وجود دارد. انجام یوگا، یاد گرفتن مراقبه‌ها، رفتن به کلاس‌های مدیریت استرس و غیره پیشنهادهای خوبی در این زمینه هستند. در استفاده از روش‌های مراقبه یا کنترل استرس مداومت به خرج دهید. حتی اگر ۱۰ بار شکست خوردید، نگران نباشید. امتحان کنید. بررسی عملکرد در مدیریت استرس به شما کمک خواهد کرد تا پیشرفت کنید.

بیشتر بخوانید:   قله‌های موفقیت با وجود دره‌ها دیدنی هستند

ای که دستت می‌رسد کاری بکن

کمک به دیگران چگونه می‌تواند در سلامت روان تاثیرگذار باشد؟ همانطور که می‌دانید در وجود انسان‌ها، حسی به نام همدلی و همدردی وجود دارد. مگر می‌شود به همدیگر کمک نکنیم؟ هم‌نوع ما دچار مشکل شده است و ما قادر به حل آن هستیم. چگونه کمک خود را دریغ کنیم؟
کمک به دیگران در ارتقا سلامت روان تاثیر چشمگیری دارد. با کمک به دیگران به خودمان کمک کرده‌ایم. مهم نیست کمک شما چگونه یا چقدر باشد. کافیست کمک به دیگران را به عنوان بخشی از سبک زندگی خود در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که منظور از کمک تنها کمک مالی نیست.

در مورد سلامت روان یاد بگیریم

سلامت روان موضوعی پراهمیت است. شناخت اصول بهبود سلامت روح به اندازه شناخت مواد غذایی مفید، مهم است. سعی کنید زمان مشخصی جهت مطالعه سبک زندگی و تاثیر آن بر سلامت روان در نظر بگیرید. مطالعه کردن و حضور در کلاس‌های مفید به شما کمک می‌کند.

سلامت روان و تاثیراتی که سبک زندگی روی آن می‌گذارد بسیار گسترده است. حقیقت این است که اگر حال روحی ما خوب باشد، از پس تمام مشکلات می‌توانیم برآییم. ایحاد تغییر در زندگی شاید سخت باشد اما اگر با تغییرات کوچک شروع کنیم و تاثیرات آن را ببینیم برای ادامه آن انگیزه بیشتری پیدا می‌کنیم.