برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

تعهد به یادگیری کلید موفقیت و توسعه فردی

توسعه فردی یکی از ویژگی‌های بنیادین برای موفقیت و رسیدن به اهداف است. اما واقعا چطور می‌توان به این ویژگی دست یافت؟ البته که همه ما می‌خواهیم تبدیل به فردی شویم که وقتی جلوی آینه قرار می‌گیریم از دیدن خودمان برای تبدیل شدن به کسی که همیشه آرزویش را داشتیم لبخند بزنیم. یکی از ویژگی‌هایی که نشان دهنده این است که شما در مسیر موفقیت هستید، پیشرفت است. فرقی نمی‌کند که زمینه کاری‌تان چیست، اگر کاری کنید که هر روزتان با دیروز فرق داشته باشد و البته بهتر باشد، یعنی در مسیر درستی هستید. این پیشرفت اتفاق نمی‌افتد مگر با تعهد به یادگیری. در این میکرومقاله از سبکتو می‌خواهیم تعهد به یادگیری و راهکارهای ساده ولی تاثیرگذار آن را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید:

آموزش، تضمین‌کننده تعهد به یادگیری است

شاید فکر کنید برای اینکه بخواهید عنوانی را آموزش دهید، باید در مورد آن همه چیز را به خوبی بدانید، اما حقیقت این است که اگر فقط مطالبی که می‌دانید را آموزش دهید، کم‌کم دانسته‌های خودتان هم افزایش پیدا می‌کند. چگونه؟ شما در آموزش تمام قدرت خود را به کار می‌برید تا مطالب را دسته‌بندی کنید. پس از دسته‌بندی مطالب باید به صورت سازمان‌بندی شده به بیان آنها بپردازید و آنچه که می‌دانید را مرور کنید. در نتیجه این سوالاتی برای خودتان پیش می‌آید و به دنبال یافتن پاسخ آنها، اطلاعات جدید و به روزی خواهید داشت. آموزش می‌تواند یکی از راهکارهای قدرتمند برای توسعه فردی باشد.

قاطعانه صحبت نکنید! همگان همه چیز را نمی‌دانند

هیچ قطعیتی وجود ندارد. فکر نکنید که همه چیز را می‌دانید. تصور اینکه همه چیز را می‌دانید تنها از توسعه فردی جلوگیری می‌کند. اگر می‌خواهید موفق باشید، باید بدانید که حتی یک کودک  هم می‌تواند بیاموزد. هر روز از زندگی فرصتی تازه‌ای جهت تعهد به یادگیری است. شاید دانسته امروز شما هیچ جایگاهی در هفته گذشته نداشته باشد. فردی که بشنود و تغییر کند در چرخه تعهد به یادگیری خواهد بود. در نتیجه توسعه فردی چالش بزرگی برای چنین فردی نیست.

بیشتر بخوانید:   چرا باید برای سال ۹۸ برنامه بریزید، نه ۹۷؟ قسمت دوم

هدف یادگیری، صرفا رشد نیست!

بارها شنیده‌ایم که برای رشد و پیشرفت باید دائم در حال یادگیری باشید. اما هدف از یادگیری تنها رشد نیست. اهداف برجسته‌تری در یادگیری و به خصوص تعهد به یادگیری وجود دارد که توسعه فردی تنها یکی از این اهداف است. فهرست زیر بخشی از اهدافی است که در تعهد به یادگیری به آنها دست پیدا می‌کنیم:
افزایش توانایی و مهارت‌ها
– زندگی راحت‌تر با شناخت جهان اطراف
– موفقیت در شرایط بحرانی
– همراهی با تکنولوژی در حال پیشرفت
– عدم احساس پیر شدن
– ایجاد هیجان
افزایش شادی در زندگی
– افزایش اعتماد به نفس
– ایجاد تعادل در زندگی

تعهد به یادگیری کلید موفقیت و توسعه فردی

آیا باید همه چیز را یاد بگیریم؟

دانش نامحدود است و ما نمی‌توانیم همه مسائل را بیاموزیم. باید انتخاب کنید که در مورد توسعه فردی‌تان چه چیزهایی باید یاد بگیرید. یادگیری برخی از موارد مثل نگرش مثبت، ضرورتی انکارناپذیر در زندگی است. اما برای اینکه مشخص کنید دیگر به چه حوزه‌هایی نیاز دارید می‌توانید از سوالات زیر استفاده کنید:
۱. هدف از یادگیری چیست؟
۲. چه مواردی در زندگی شما اهمیت دارد؟
۳. چگونه می‌خواهید توسعه فردی را پیش ببرید؟
۴. برای اینکه به حداکثر میزان پتانسل خود برسید، چه کارهایی باید انجام دهید؟
۵. در راستای توسعه فردی، چه انتخاب‌هایی در یادگیری نیاز است؟

پاسخ این سوالات کلید توسعه فردی خواهد بود. پاسخ‌هایتان را بررسی کنید. نوشتن به تنهایی کافی نیست. باید راهکارهایی قابل انجام در نظر بگیرید. عملگرا باشید. زندگی کوتاه‌تر از آن است که با تجربه کردن بخواهید چیزی را یاد بگیرید.

بیشتر بخوانید:   عادت‌های روزمره‌ که انرژی شما را هدر می‌دهند

بهترین راه توسعه فردی با یادگیری چیست؟

دنبال بهترین راه هستید؟ فکر می‌کنید نقشه گنجی وجود دارد که باید پیدا کنید؟ اشتباه می‌کنید، نقشه‌ای وجود ندارد. بهترین راه با توجه به فرد شما مشخص می‌شود. شاید کتاب خواندن باعث توسعه فردی یک نفر شود اما دیگری هیچ‌گاه کتاب را درک نکند. شاید یک نفر با گرفتن مدرک دکتری به توسعه فردی برسد، در مقابل فردی وجود داشته باشد که تجربه او را به موفقیت برساند. در ادامه برخی از رایج ترین راهکارهایی که با تعهد به یادگیری شما را به توسعه فردی نزدیک می‌کند، بررسی می‌کنیم:
– اینترنت مدرسی خوب اما غیرقابل‌اعتماد!
– شناخت فواید یادگیری
– زیر سوال بردن فرضیات، عقاید و دانسته‌ها
– یادگیری همراه با بازی کردن
– تجربه کردن
افزایش ارتباط با دیگران
– مطالعه کردن
– شناخت حقوق خود و دفاع از آن
– استفاده از ابزارهای یادگیری

هشدار! یادگیری راه و روش مخصوص به خود دارد

مگر می‌شود بدون شناخت قواعد، بازی کرد؟ یادگیری هم قاعده دارد. شناخت قواعد یادگیری باعث می‌شود تا شما بدون هدر دادن وقت به توسعه فردی دست یابید. قواعد تعهد به یادگیری ساده هستند. اما سادگی این قوانین از اهمیت آنها کم نمی‌کند. در ادامه برخی از قواعد بازی یادگیری بررسی می‌کنیم:
– بدانید که نمی‌دانید.
– آماده باشید تا خلاف میل خود تغییر کنید.
– به دنبال میانبر نباشید، اصل قضیه مهم است.
– با قلب‌تان بیاموزید.
– از اینکه از دست بدهید، نترسید.
– براساس شخصیت خود بیاموزید.
– کتاب‌ها را براساس محتوا انتخاب کنید نه پرفروش بودن
– در مطالعه آنچه مفید است بیاموزید، آنچه مفید نیست بپذیرید شاید در آینده به کمکتان بیاید.
– بلافاصله پس از یادگیری یک مهارت، یادگیری مهارت جدیدی را شروع کنید
– چیزهایی که می‌دانید را دوباره یاد نگیرید.
در نهایت اینکه یادتان باشد تعهد به یادگیری شما را از یک فرد معمولی با یک زندگی تکراری، تبدیل به کسی می‌کند که می‌تواند خودش و تمام پیرامونش را تغییر دهد تا به همه خواسته‌هایش برسد. یکبار دیگر اهداف‌تان را برای خودتان یادآوری کنید تا ببینید چه چیزهای باشکوهی در انتظارتان است.

بیشتر بخوانید:   برایان تریسی : چطور پس‌انداز کردن را شروع کنیم؟