برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

۴ راهکار برای داشتن بهترین برنامه ریزی درسی

برنامه ریزی درسی یکی از مهمترین مهارت‌هایی است که از ابتدای شروع دوران تحصیل باید به دانش‌آموزان آموخته شود، اما متاسفانه توجهی به این موضوع نمی‌شود. بسیاری از ما تجربه روزهایی که از پس انجام تکالیف مدرسه و مرور درس‌ها و آماده شدن برای امتحانات برنیامدیم و در نهایت مجبور شدیم سر کلاس، تکالیف کلاس بعد را انجام دهیم و واقعا متوجه درس و موضوع آن نشویم. اتفاقی که بعدها ما را مجبور می‌کند ساعت بیشتری برای درس‌خواندن صرف کنیم و در نتیجه گاهی نتایج خوبی هم نگیریم. در این میکرومقاله از سبکتو به بررسی راهکارهایی می‌پردازیم که می‌تواند بهترین برنامه ریزی درسی را برای شما ایجاد کند.

روش درس خواندن شما چگونه است؟ یا در گذشته چطور بوده؟ آیا شب امتحانی بودید و قبل از امتحان همه چیز را تعطیل می‌کردید و تا صبح بی‌وقفه درس می‌خواندید و در نهایت هم نمره خوبی نمی‌گرفتید؟ یا سعی می‌کردید در طول سال درس‌ها را مرور کنید اما نمی‌توانستید همزمان با دوستان‌تان هم وقت بگذرانید یا مهارت مورد علاقه‌تان را یاد بگیرید؟ برنامه ریزی درسی یک مهارت است که در تمام دوران زندگی به ما برای موفقیت بیشتر کمک می‌کند.

۱. لیستی از تمام کارهایی که باید انجام دهید بنویسید

برنامه ریزی درسی مانند هر نوع دیگری از برنامه‌ریزی به یک کاغذ و خودکار و لیست احتیاج دارد. روی چه درس‌هایی باید کار کنید؟ چه تکالیفی برای انجام دادن دارید؟ به جز مدرسه یا دانشگاه، چه تکالیف دیگری دارید؟ مثلا تکالیف کلاس زبان یا تمرین ساز. هر کاری که باید انجام دهید را در یک لیست بنویسید. حالا آنها را بخوانید و اولیت‌بندی کنید. در این مرحله مراقب باشید که خودتان را گول نزنید، اگر فردا زمان تحویل تمرین‌های ریاضی است و شما این درس را دوست ندارید، فعالیت مورد علاقه‌تان را جایگزین نکنید. نگران نباشید با برنامه ریزی درسی می‌توانید به همه کارهایی که دوست دارید برسید به شرط اینکه طبق لیست اولویت‌ها پیش روید.

بیشتر بخوانید:   چگونه هرچیزی که یاد می‌گیریم را به یاد بیاوریم؟ ( هرم یادگیری )

۲. برای هر کاری زمان مشخصی در نظر بگیرید

یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام دهید، تعیین بازه زمانی برای هر کاری است که در لیست‌تان نوشته شده است. یادتان باشد که ذهن شما به خوبی می‌داند که چطور شما را گول بزند. مثلا اگر اولین کاری که باید انجام دهید، آمادگی برای امتحان فرداست، اگر زمان خاصی را مشخص نکنید، با خودتان فکر می‌کنید که خب این که کاری ندارد و لیست‌تان را پر می‌کنید ولی وقتی پای عمل به میان می‌آید می‌بینید که فقط ۳تا از کارهای لیست‌تان را توانستید انجام دهید و فکر می‌کنید که از پس هیچ کاری برنمی‌آیید.

اما وقتی برای هر کاری زمان مشخصی را در نظر می‌گیرید، هم به ناخودآگاه‌تان یادآور می‌شوید که آن را در چه مدتی باید انجام دهد و هم برای ادامه برنامه‌ریزی‌تان می‌دانید که چقدر وقت دارید و چه کارهایی را می‌توانید به لیست اضافه کنید. اما یک نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، تخمین زمان درست است. برداشت هر کدام از ما از زمان متفاوت است، به همین خاطر باید ببینید که واقعا آن را در چه مدتی انجام می‌دهید. و برای اینکه برنامه ریزی درسی بهتری داشته باشید، برای هر کار یک زمان اضافه یا ذخیره هم در نظر بگیرید. با این کار از اینکه خللی در برنامه‌های دیگرتان پیش نمی‌آید مطمئن خواهید شد.

۴ راهکار برای داشتن بهترین برنامه ریزی درسی

۳. برنامه ریزی درسی را به واقعیت نزدیک کنید

یادتان باشد که شما قرار است این برنامه‌ را اجرا کنید، پس آن را به واقعیت و شخصیت خودتان نزدیک کنید. مثلا اگر عادت دارید که حتما ظهر استراحت کنید، برنامه ریزی درسی شما نباید یکسره از صبح تا شب باشد، چون وقتی زمان استراحت همیشگی‌تان می‌رسد، ذهن‌تان برحسب عادت رفتار کرده و توجهی به یادگیری نخواهد داشت. بنابراین برنامه‌ریزی‌تان را برساس شخصیت‌تان پیش ببرید تا بتوانید طبق آن در درس و زندگی خود پیشرفت کنید.

بیشتر بخوانید:   چطور دانش‌آموز یا دانشجو بهتر و موفق‌تری باشیم

اگر هم فکر می‌کنید که مجبور هستید برخی از عادت‌هایتان را تغییر دهید، مثل عادت ظهر خوابیدن، ابتدا باید قدم‌ به قدم این عادت را در خودتان کمرنگ کنید. در کتاب برتری خفیف از جف اولسون به ما می‌گوید که عادت یک شبه از بین نمی‌رود و تلاش برای این کار شکست به همراه دارد. بنابراین می‌توانید مثلا ساعت خواب خود را هر هفته ۱۰دقیقه کم کنید تا کم‌کم این عادت به طور کامل در شما از بین برود.

۴.خودتان را به اجرای برنامه ریزی درسی ملزم کنید

برنامه ریزی درسی بدون پیروی از آن چه فایده‌ای می‌تواند داشته باشد؟ هیچی. به خصوص در روزهای اول، پیش رفتن طبق برنامه سخت خواهد بود و احتمالا چندین بار با خودتان فکر می‌کنید که حالا اگر این یک کار را هم انجام ندادم مشکلی نیست یا می‌توانم فردا انجام دهم. این حرف‌ها باعث می‌شود که ناخودآگاه‌تان به این باور برسد که روی حرف‌های شما نمی‌شود حساب کرد و حتی وقتی می‌خواهید روی کاری هم تمرکز کنید،‌ ذهن شما را منحرف می‌کند.

برای اینکه واقعا به اجرای برنامه ریزی درسی خودتان پایبند باشید، می‌توانید از ۲راهکار استفاده کنید:

یکی اینکه برای خودتان جریمه تعیین کنید. اگر طبق برنامه پیش نرفتید، باید بابت هر ساعت ۱۰هزار تومان خودتان را جریمه کنید و این جریمه را باید به یک فرد نیازمند بدهید و به جیب خودتان برنگردانید. تقلب نکنید و با خودتان روراست باشید، این کار برای این است که به انجام کارها عادت کنید نه اینکه از انجام‌شان شانه خالی کنید.

و راه‌حل دوم اینکه برنامه‌تان را به پدر یا مادر یا خواهر و برادرتان بدهید و به آنها بگویید که مراقب شما باشند. هر چند که این کار وحشتناک به نظر می‌رسد اما حقیقت این است که به خوبی عادت پیش بردن کارها براساس اولویت‌ها را در شما نهادینه می‌کند و این عادت نه تنها در درس خواندن،‌ بلکه در تمام روزهای زندگی شما را تبدیل به فرد موفقی می‌کند.

بیشتر بخوانید:   "حوصله‌اش را ندارم" گفتن را برای همیشه کنار بگذارید

در نهایت پیشنهاد می‌کنم برای داشتن نمره بهتر و پیدا کردن انگیزه برای درس خواندن، میکروکتاب بهترین نمره را در اپلیکیشن و وبسایت سبکتو بخوانید یا به نسخه صوتی آن گوش دهید.