برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

اهداف غیرمهم‌تان برای سال ۹۹ را بنویسید

تا امروز معمولا هر وقت صحبت از اهداف می‌شد، همه به هدف‌های جدی‌شان فکر می‌کردند، اینکه در کار یا زندگی‌ می‌خواهند به چه چیزهایی برسند و به طور کلی ذهن درگیر توسعه فردی می‌شود اما در این میکرومقاله از سبکتو می‌خواهیم از اهداف کاملا غیرمهم صحبت کنیم، اهدافی که رسیدن به آنها هم زندگی‌تان را پر انرژی‌تر می‌کند و هم انگیزه‌ای برای رسیدن به اهداف مهم‌تر می‌دهد.

تقریبا همه ما اهدافی داریم که فکر می‌کنیم اصلا مهم نیستند و حتی با فکر کردن به آنها خنده‌مان می‌گیرد. اما حالا زمان آن رسیده که به آنها جدی‌تر فکر کنید. بامزه‌ترین اهدافی که به ذهن‌تان می‌رسد را بنویسید. دقت کنید که این اهداف باید کاملا واقعی و قابل دست‌یافتن باشد. مثلا شما نمی‌توانید یک تکه ابر در خانه داشته باشید! چه کاری است که وقتی به آن فکر می‌کنید خنده‌تان می‌گیرید اما در دلتان احساس می‌کنید دوست دارید آن را انجام دهید ولی به خاطر تمام اهداف مهمتری که دارید یا گاهی به خاطر روزمرگی‌هایتان از آنها رد می‌شوید و کنارشان می‌گذارید. شاید در ابتدا چیزی به ذهن‌تان نرسد اما نگران نباشید این به خاطر این است که برای مدت زیادی سرکوب شده‌اند، کمی به خودتان وقت دهید و به کارهای بامزه فکر کنید حتما به نتایج جالبی می‌رسید. اما این اهداف چه جیزهایی می‌توانند باشند؟

کار داوطلبانه‌ای که دوست داشتید انجام دهید

البته که انجام کارهای داوطلبانه یا حضور در خیریه‌ها جز اهدافی است که باید حتما در زندگی‌مان جریان داشته باشد اما با توجه به حجم کاری که در طول روز انجام می‌دهیم معمولا وقتی برای فکر کردن به این کارها باقی نمی‌گذارد. اما حالا زمان خوبی است که فکر کنید اگر می‌توانستید، دوست داشتید در چه خیریه‌ای و چه کاری انجام دهید؟ مثلا از بودن با کودکان لذت می‌برید. دوست دارید در کهریزک به سالمندان کمک کنید یا اصلا دوست داشتید از استعدادتان به دیگران هم آموزش دهید؟ کمک‌های داوطلبانه می‌تواند چنان انگیزه‌ای در شما ایجاد کند که بتوانید بزرگترین و زشت‌ترین قوباغه‌تان را با لذت بخورید.

بیشتر بخوانید:   چشیدن طعم شیرین زندگی خوب با توسعه‌ی فردی و موفقیت

هنری که دوست داشتید یاد بگیرید

بسیاری از ما با هنرها یا دانش‌هایی مواجه شدیم که از آن خوشمان آمده و دوست داشتیم یاد بگیریم اما در گذر زمان آن را فراموش کردیم. کمی فکر کنید چه کار یا هنری است که شما را سر ذوق می‌آورد؟ نقاشی؟ قالیبافی؟ هر آنچه که هست را بنویسید و حالا که در قرنطینه هستید و زمان کافی دارید، ویدئوهای آموزش آن هنر را در اینترنت دنبال کنید و سعی کنید خودتان آن را انجام دهید. اصلا مهم نیست چقدر در آن خوب یا بد هستید، مهم این است که ان را انجام دهید. اگر با خودتان فکر می‌کنید که این کار هیچ تاثیری ندارد چون فردای بعد از تعطیلات همه چیز به حالت اول برمی‌گردد باید بگویم که اشتباه می‌کنید چون این شما هستید که همه چیز را برنامه‌ریزی و مشخص می‌کنید پس این یادگیری می‌تواند در تمام روزهای تعطیل شما ادامه داشته باشد و شاید حتی تبدیل به یک منبع درآمد برای شما شد. وقتی یک مهارت جدید یاد می‌گیرید این انگیزه در شما ایجاد می‌شود که هر کاری می‌توانید انجام دهید و این همان چیزی است که شما را به خواسته‌هایتان می‌رساند.

اهداف غیرمهم‌تان برای سال ۹۹ را بنویسید

همیشه دوست داشتید چه کاره شوید؟

شاید این سوال خیلی کلیشه‌ای باشد اما از خودتان بپرسید که دوست داشتید چه کاره شوید؟ امروز کمی عمیق‌تر شوید و ببینید در دوران دبیرستان می‌خواستید چه شغلی داشته باشید؟ دقت کنید که اصلا در مورد اینکه چقدر شغل امروزتان را دوست دارید یا از آن بیزارید صحبت نمی‌کنیم فقط در مورد رویایی که مدتی داشتید و به هر طریقی تغییر کرد حرف می‌زنیم. مثلا می‌خواستید معلم شوید؟ یا می‌خواستید پزشک شوید؟ یا حتی خلبان؟ هر چه هست را یادداشت کنید و فکر کنید چه چیزی در آن شغل برایتان جذاب بود؟ مثلا می‌خواستید فضانورد شوید چون اجرام آسمانی و هیجان را دوست داشتید؟!

بیشتر بخوانید:   با زمانی که در شبکه‌های اجتماعی هدر می‌دهیم چه کارهایی می‌توان کرد

حالا که فرصت کافی در اختیار دارید، بررسی کنید که چه مهارت‌هایی برای شغل مورد علاقه‌تان باید یاد می‌گیرفتید، برخی از آنها که می‌توانید را از اینترنت پیدا کرده و چند دوره آنلاین بگذرانید. مثلا اگر می‌خواستید حلبان شوید چند درس کوتاه از کتاب مرجع خلبانی پیدا کنید یا حتی ساده‌تر، می‌توانید قوانین فوردگاه‌ها را بخوانید. این کار باعث می‌شود علاوه‌بر اینکه اطلاعات عمومی بیشتری پیدا می‌کنید، یک شعف و سرخوشی خوبی هم سراغ‌تان بیاید و انگیزه‌ای برای انجام کارهای دیگر شود.

مکان‌هایی که دوست دارید به آنها سفر کنید

ذهن شما برخلاف اوضاع مالی‌تان بی‌انتهاست. پس خوب فکر کنید و ببینید اگر ۲ نقطه روی کره زمین را می‌توانستید انتخاب کنید، به کجا سفر می‌کردید؟ طبیعت را بیشتر دوست دارید یا تاریخ؟ شهرهای مدرن را دوست دارید یا سنتی؟ لطفا با فکر کردن به هزینه‌ها و زمان مانع خیال‌پردازی‌تان نشوید. اجازه دهید این افکار با جزییات سراغ‌تان بیایند و شما آنها را احساس کنید. یادتان باشد که ناپلئون هیل در میکروکتاب بیندیشید و ثروتمند شوید می‌گوید تا زمانی که شما باور نکنید که می‌توانید چیزی را داشته باشید، هرگز هم آن را به دست نمی‌آورید. چرا که تنها کسی که می‌تواند آن را در این دنیا به دست آورد فقط شما هستید و تنها کسی که باید باور کند که می‌توان آن را بدست آورد باز هم شما هستید پس همه چیز در دستان شماست. جاهایی که دوست دارید ببینید را هم به لیست دفترچه‌تان اضافه کنید.

حالا که زمان کافی در اختیار دارید آن شهرها را گوگل کنید و اطلاعاتی در مورد آن شهر یا مکان خاص پیدا کنید. این کار می‌تواند به راحتی خواندن ویکیپدیای آن باشد یا حتی می‌توانید با گوگل استریت گشتی بزنید و کمی آنجا را بررسی کیند. نگران اینکه در حال هدر دادن وقت‌تان هستید نباشید اگر این کار را نمی‌کرید احتمالا الان پای تلویزیون یا گشتن در شبکه‌های اجتماعی بودید.

بیشتر بخوانید:   جملات مثبت برای تقویت روحیه که هر روز می‌توانیم با خودمان تکرار کنیم

بعد از تعطیلات و در طول سال به دفترچه‌تان سر بزنید. این لیست می‌تواند در روزهایی که بی‌حوصله هستید یا به انگیزه بیشتری نیاز دارید کمکتان کند. پس یک یادآوری در موبایل‌تان تنظیم کنید و هر ماه کمی وقت به خودتان بدهید.