برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

انسان های موفق چه ویژگی‌هایی دارند و چطور آنها را تبدیل به عادت کنیم

انسان های موفق عادت‌ها و ویژگی‌های منحصری دارند که باعث شده آنها به موفقیت و اهداف خود برسند. برخی از این ویژگی‌های منحصربه‌فرد است و هر شخصی با توجه به سبک زندگی، اهداف و تعریفی که از موفقیت دارد،‌ آنها را پیدا می‌کند. اما برخی از آنها بین تمام انسان های موفق یکسان است. پس شاید این ویژگی‌ها به همه افراد کمک می‌کند تا با آنها در مسیر موفقیت خودشان قدم بگذارند. با این میکرومقاله از سبکتو همراه باشید تا ویژگی‌های انسان های موفق را با هم بررسی کنیم.

توانایی‌هایشان را می‌شناسند و به خودشان باور دارند

انسان های موفق می‌دانند که چه ویژگی‌های مثبت و منفی دارند و از هر کدام از آنها به بهترین شکل استفاده می‌کنند. آنها علایق‌شان را می‌شناسند و با توجه به نقاط ضعف‌شان، سعی می‌کنند مهارت‌های بیشتری بیاموزند. اگر شما هم می‌خواهید جز انسان های موفق باشید، باید ابتدا خودتان را به خوبی بشناسید.

در چه کارهایی بیشتر استعداد دارید؟ چه مهارت‌هایی را بدون آموزش زیاد به خوب اجرا می‌کنید؟ آیا شما فردی برون‌گرا هستید؟ یا درونگرا؟ به خوبی با هر غریبه‌ای وارد صحبت می‌شوید و روابط اجتماعی خوبی دارید؟ یا تنهایی را ترجیح می‌دهید؟ وقتی تمام ویژگی‌ها و استعدادهای خودتان را بشناسید، آن وقت راه موفقیت جلوی شما پدیدار می‌شود.

اما همین که خودمان را بشناسیم کافی است؟ البته که نه. یکی از ویژگی‌های انسان های موفق این است که آنها به خودشان باور دارند. آنها به خودشان بیشتر از هر شخص دیگری اعتماد می‌کنند و آنچه که در ذهن دارند را عملی می‌کنند. بسیاری از ما سال‌ها ایده‌ خوبی برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار یا بهبود شرایط شرکت‌مان داریم، اما از ترس اینکه شکست نخوریم آنها را اجرایی نمی‌کنیم.

بیشتر بخوانید:   احساس استرس می‌کنید؟ با چند راهکار ساده آن را از بین ببرید - قسمت دوم

اما حقیقت این است که برای اینکه شما هم یکی از انسان های موفق در دنیا باشید، باید به خودتان ایمان داشته باشید. برای اینکه این ویژگی را تبدیل به یکی از عادت‌هاینان کنید،‌ پیشنهاد می‌کنم کتاب ۲۱روز تا رسیدن به تحول از لوئیز هی را مطالعه کنید. عبارت‌های تاکیدی این کتاب به شما این باور را می‌دهد که هر روز با خودتان تکرار کنید: «من می‌توانم»

خیال‌پردازی می‌کنند و ریسک‌پذیرند

اگر در مورد آینده و موفقیت و آنچه می‌خواهید خیال‌پردازی نکنید، پس اصلا به چه چیزهایی می‌خواهید برسید؟ در میکروکتاب اثرمرکب، دارن هاردی می گوید که وقتی دقیقا نمی‌دانید که چه می‌خواهید؟ پس اصلا چه چیزی قرار است بدست آورید؟ از خیال‌پردازی نترسید و آن را اتلاف وقت ندانید، برعکس این کار باعث می‌شود تا شما تصویر واضحی از موفقیتی که به دنبالش هستید پیدا کنید و در نتیجه مسیر رسیدن به آن را هم پیدا می‌کنید.

البته باید مراقب باشید که این خیال‌پردازی‌ها تبدیل به یک عادت بدون عمل نشود. اینکه یک جا بنشینید و در تصوراتتان مدرک دکتری بگیرید، هیچ فایده‌ای برایتان ندارد. وقتی آنچه می‌خواهید را با جزییات تصور کردید، باید برای اجرای آن هم دست به کار شوید. شما به خودتان باور دارید، پس می‌توانید.

اما یکی دیگر از ویژگی‌های انسان های موفق این است که آنها ریسک‌پذیرند و اصلا به همین دلیل هم است که موفق هستند. وقتی از ریسک‌پذیری هرف می‌زنیم، منظور این نیست که بدون فکر ریسک کنید. مثلا نباید خانه و خودروتان را بفروشید و همه پول‌تان را در بورس سرمایه‌گذاری کنید، بدون اینکه دانش و مهارت کافی برای آن داشته باشید.

بیشتر بخوانید:   چطور هر روزمان را با افکار مثبت شروع کنیم

این کار اشتباه است. اما می‌توانید با پس‌اندازی که دارید و با مطالعه‌ای که در مورد امور مالی و بورس داشتید،‌ بخشی از پس‌اندازتان را وارد بورس کنید و با سودی که به دست می‌آورید معامله کنید. ریسک‌پذیری یعنی شما تمام وجه‌های کاری که می‌خواهید انجام دهید را به خوبی بررسی کرده‌اید، ‌اما این را هم می‌پذیرید که ممکن است شکست بخورید و هر شکست، پله‌ای برای موفقیت است.

انسان های موفق چه ویژگی‌هایی دارند و چطور آنها را تبدیل به عادت کنیم

انسان های موفق برنامه‌ریزی روزانه دارند

انسان های موفق روزشان را بدون برنامه‌ریزی شروع نمی‌کنند. در واقع این برنامه‌ریزی‌های روزانه، از برنامه‌های بزرگتری منشا می‌گیرند. انسان های موفق به خوبی می‌دانند که داشتن برنامه و نقشه راه، تاثیر زیادی روی موفقیت و شکست آنها دارد. آنها برای اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدتی دارند که براساس آنها، برنامه‌روزانه‌شان را می‌چینند.

زاکربرگ هیچ صبحی را بدون برنامه‌ریزی روزانه شروع نمی‌کند، حتی اگر برای آن زمان زیادی صرف کند. برنامه‌ریزی روزانه چند ویژگی دارد، اول اینکه شما همه کارهایی که باید انجام دهید را می‌نویسید و در نتیجه فراموش نمی‌کنید یا ناگهان عصر یادتان نمی‌افتد که برای فردا صبح باید پروژه‌ای را ارائه دهید. دوم اینکه وقتی همه کارهایتان را می‌ویسید، به خوبی آنها را زمانبندی می‌کنید و زمان کافی برای انجام همه آنها پیدا می‌کنید.

برای اینکه برنامه‌ریزی را تبدیل به یک عادت کنید، در روز اول باید چند ساعت زمان بگذارید و لیستی از اهداف بلندمدت خود بنویسید. میکروکتاب اهداف برایان تریسی در این زمینه می‌تواند راهنمای خوبی باشد. وقتی آنها را نوشتید، حالا باید آنها را به بازه‌های زمانی کوتاه‌تر تقسیم کنید. که به آنها اهداف کوتاه‌مدت می‌گویند.

بیشتر بخوانید:   ۳ عادت ساده برای تغییر زندگی و افزایش خلاقیت

حالا شما برای رسیدن به اهداف کوتاه‌مدت، باید برنامه‌ریزی‌های ماهیانه و روزانه داشته باشید. در نتیجه وقتی می‌خواهید برای روزتان برنامه‌ریزی کنید، زمان زیادی لازم ندارید و به خوبی از عهده آن برمی‌آیید.

انسان های موفق همواره در حال یادگیری هستند

انسان های موفق یک عادت را به طور مشترک دارند و آن مطالعه و یادگیری مهارت‌های جدید است. شما هیچ فرد موفقی را پیدا نمی‌کنید که هر روز مطالعه نداشته باشد. آنها سعی می‌کنند خودشان را با علم و دانش به روز نگه دارند. برای اینکه این عادت را در خود ایجاد کنید، با مطالعه کتاب‌های مورد علاقه‌تان شروع کنید.

اگر از کتاب‌های رمان و داستان لذت می‌برید، هر شب ۵ تا ۱۰ صفحه از آنها بخوانید، بعد کم‌کم آنها را با کتاب‌های تخصصی‌تر جایگزین کنید. این کتاب‌ها می‌توانند در زمینه‌ کاری که انجام می‌دهید یا علاقه‌تان باشند.

در این روزها که برخی دورکار هستند یا ساعت‌های کمتری کار می‌کنید، می‌توانید از آموزش‌های آنلاین استفاده کنید و در مورد زمینه‌هایی که دوست دارید و تا امروز زمان کافی برای یادگرفتن آنها نداشتید را یاد بگیرید.