برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

چطور در مقابل آسیب های اجتماعی از خودمان محافظت کنیم

آسیب های اجتماعی در تعریف به معنای رفتاری است که خارج از چهارچوب اخلاق جامعه و انتظار افراد شکل گرفته و انجام می‌شود. در تمام جوامع افرادی وجود دارند که برخلاف هنجارهای اجتماعی رفتار می‌کنند و در نتیجه باعث ایجاد آسیب های اجتماعی می‌شوند. در جامعه‌شناسی، آسیب های اجتماعی دسته‌بندی‌های گسترده و زیادی دارند از جمله آنها که تقریبا برای همه آشناست می‌توان به دزدی، اعتیاد، فرار از مدرسه، تجاوز و… اشاره کرد. همه این آسیب‌ها در اطراف ما وجود دارند و هر لحظه می‌توانند به ما آسیب بزنند. با این میکرومقاله از سبکتو همراه باشید تا ببینیم چطور می‌توانیم در مقابل آسیب های اجتماعی از خودمان مخافظت کنیم.

انسان در ذات فردی اجتماعی است و به تنهایی نمی‌تواند به زندگی خود ادامه دهد. شما در هر کجای دنیا که باشید در چند جامعه مختلف عضو هستید و در آنها فعالیت می‌کنید. جامعه محل کار، جامعه محله، جامعه همسایه‌ها و… هر کدام از این جوامع می‌تواند آسیب‌های مختلفی به شما وارد کنند بنابراین پیشنهاد می‌کنم راهکارهای زیر را به کار بگیرید:

درباره آسیب های اجتماعی آگاهی‌تان را افزایش دهید

خقیقت این است که هر چه نسبت به موضوعی آگاهی و دانش بیشتری داشته باشید، بهتر می‌توانید آن را مدیریت کنید. آسیب های اجتماعی هم همینطور هستند. اگر شما به خوبی آسیب های اجتماعی را بشناسید و بدانید که چطور با آنها برخورد کنید، می‌توانید خودتان را از آنها محفوظ نگه دارید و حتی به دوستان و خانواده‌تان هم برای دور ماندن از آنها کمک کنید.

شاید فکر کنید که برخی از آنها را مانند فقر، ترک تحصیل، دزدی یا غیره را می‌شناسید،‌ اما واقعیت این است که شما معمولا نامی از آنها شنیده‌اید یا آنها را در وسعت بسیار بزرگتر، مثلا اختلاس دیده‌اید. سعی کنید در مورد آسیب های اجتماعی مطالعه داشته باشید و موقعیت‌هایی که ممکن است در برخورد با آنها قرار بگیرید را بشناسید.

بیشتر بخوانید:   اگر واقع‌گرا نباشید، هرگز رشد نخواهید کرد

درباره آسیب های اجتماعی شوخی نکنید

یکی از مهمترین نکاتی که در زمینه آسیب‌ های اجتماعی باید رعایت کنید این است که در مورد آنها شوخی نکنید یا افراد آسیب خورده را مورد تمسخر قرار ندهید. وقتی شما با یک موضوع بسیار مهم شوخی می‌کنید، دیگران، به خصوص فرزندان و افراد کم‌سن و سال، فکر می‌کنند آن موضوع بی‌اهمیت است و در نتیجه لازم نیست که از آن دور بمانند.

متاسفانه امروزه شبکه‌های اجتماعی یکی از عواملی هستند که به این کار بیشتر دامن می‌زنند. احتمالا دیده‌اید که به محض اینکه اتفاق مهمی رخ می‌دهد یا مشکلی در جامعه پیش می‌آید، انواع شوخی‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی رواج پیدا می‌کند. این مسئله باعث می‌شود تا از بد بودن آن در جامعه کاسته شود و در مورد آسیب های اجتماعی این موضوع می‌تواند ضرر بیشتری داشته باشد.

چطور در مقابل آسیب های اجتماعی از خودمان محافظت کنیم

حمایت کنید

ممکن است در اطراف شما کسی باشد که از آسیب های اجتماعی لطمه خورده باشد. معمولا افراد در این شرایط نمی‌توانند با کسی صحبت کنند و این کار شرایط را برای آنها بدتر می‌کند. وقتی شما نسبت به آسیب های اجتماعی آگاهی داشته باشید، تشخیص افراد صدمه دیده گاهی چندان سخت نیست.

در مقابل این افراد به جای اینکه سرزنش کنید و بابت اتفاق‌هایی که افتاده آنها را مقصر نشان دهید، حمایت‌گر باشید، حتی اگر نمی‌توانید واقعا کاری برایشان انجام دهید، به حرف‌هایشان گوش دهید و به آنها این اطمینان را بدهید که که حتما حمایت‌شان می‌کنید. گاهی همین کار ساده می‌تواند روی روحیه این افراد تاثیر خوبی بگذارد. می‌توانید راه‌حل‌هایی که به ذهن‌تان را می‌رسد را با آنها در میان بگذارید و راه درست را به آنها نشان دهید. صحبت کردن و حمایت از افراد آسیب دیده می‌تواند به خود شما برای محفوظ ماندن از آسیب های اجتماعی کمک زیادی کند.

بیشتر بخوانید:   چطور در زندگی شکست ناپذیر باشیم

نیمه پر لیوان را ببینید

درست است که آسیب های اجتماعی همواره در اطراف شما وجود دارند، اما دلیلی هم ندارد که تمام زندگی‌تان را به نگرانی از آنها بگذرانید. در بسیاری از مواقع شما به خوبی از عهده دور ماندن از این آسیب‌ها برمی‌آیید و می‌توانید از خودتان و خانواده‌تان محافظت کنید. پس مثبت‌نگر باشید و سعی کنید به موارد منفی فکر نکنید.

در میکروکتاب غول درون، هری کارپنتر از قدرت ضمیرناخودآگاه و تاثیر آن روی زندگی می‌گوید. وقتی تمام ذهن‌ شما همیشه نگران آسیب های اجتماعی باشد، این موضوع در ضمیرناخودآگاه‌تان ثبت می‌شود و دقیقا هر اتفاقی که از آن می‌ترسید برایتان پیش می‌آید. پس مثبت‌اندیش باشید و روی اتفاقات خوب زندگی تمرکز کنید تا در زندگی هم از مشکلات دور بمانید.

جنبش Metoo

هاروی واین‌استاین تهیه کنند آمریکایی در سال ۲۰۱۷ به دلیل آزارهای جنسی که برای همکارانش ایجاد کرده بود، تحت تعقیب قضایی قرار گرفت. همان زمان تارانا بورک، یکی از فعالین اجتماعی با هشتگ metoo از مشکلات اجتماعی که زنان به خصوص در محل کارشان دریافت می‌کنند نوشت و از دیگران خواست تا آنها هم اگر با آزارهای جنسی در محل کار یا هر جای دیگری روبرو شدند با این هشتگ در توئیتر بنویسند.

استقبال از این هشتگ آنقدر زیاد شد که افراد بسیاری که برای سال‌ها سکوت کرده بودند و از ترس طرد شدن از جامعه سکوت کرده بودند، شروع به حرف زدن کنند و بسیاری از افرادی که این مشکلات اجتماعی را ایجاد کرده بودند شناسایی و دستگیر شوند. در توئیتر فارسی هم چند وقت پیش این موج دوباره راه افتاد و بسیاری از افرادی که مورد آزار قرار گرفته بودند توانستند به راحتی صحبت کنند.

بیشتر بخوانید:   مصاحبه با مملیکا ; جوان ۳۰ ساله‌ای که با کوله پشتی دنیا را می گردد

لازم است بدانید که آزارهای جنسی فقط مخصوص به خانم‌ها نیست و بسیاری از آقایون هم در کودکی و نوجوانی با آن مواجه شدند. این جنبش علاوه‌بر اینکه به کسی که آسیب دیده کمک می‌کند تا حرفش را بزند و دست از آزار دادن خودش بردارد، آگاهی را در سطح جامعه و بین افراد دیگر هم بالا می‌برد و کمک می‌کند تا دیگران بتوانند خودشان را در مقابل این آسیب‌ها حفظ کنند.